JUURI NYT: Satonen: Työmarkkinatilanne ei ratkea neuvottelujen kautta ikinä
Miten se sitten ratkeaa, jos ei neuvottelemalla? Hallituksen sanelupolitiikka on johtanut näihin lakkoihin. Miksi meillä ylipäätään maan hallitus huseeraa työmarkkinariidan alullepanijana ja osapuolena?
Puoluetta johtava Antti Lindtman tulkitsi, että työmarkkinatilanne on kirpoamassa hallituksen otteesta lakkojen yltyessä.
Oletteko edes esittänyt kertaakaan pääministerille, että eikö olisi aika ottaa kokonaisuus pöydälle, neuvotella asia ja vakauttaa työmarkkinat, hän kysyi työministeri Arto Satoselta (kok.).
Tähän Satonen vastasi näin:
Sen keskustelun jälkeen jokainen varmaan ymmärsi, että jos tässä haetaan jotain neuvotteluratkaisua näiden osapuolten kesken, se ei ratkea sitä kautta ikinä, vaan se vaatii nimenomaan sen, että me tuomme lainsäädännön, jossa huomioidaan eri osapuolten näkemyksiä, Satonen sanoi.
Hallitus haluaa runnoa nämä työelämäheikennykset läpi lainkaan edes kuulematta toista osapuolta, tai asioista neuvottelematta.
Kommentit (342)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohta on meininki kuin Capitolissa...
Sama kutina. Kun vasemmisto ei onnistu kaappaamaan valtaa SAK:n avulla, se siirtyy vaalitulosten kieltämiseen.
Capitolissa se oli Trumpin äärioikeisto joka hyökkäsi, joten tarkoitatteko, että persut tulee hyökkäämään eduskuntaan, jos eivät pääse rökittämään köyhempiä?
Persu attackin erottaa siitä, että on sirpin ja vasaran tilalla sakset ja vasara.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eduskunta ei taivu fasistiseen painostukseen. SAK on mennyt liian pitkälle vaatiessaan veto-oikeutta eduskunnan päätöksiin. Lakko-oikeutta rajoitetaan pian.
Kokoomus ja persut pääsivät valtaan valehtelemalla äänestäjille päin naamaa. Oikeastaan kun ajattelee, heillä ei ole mitään mandaattia kansalta. He ovat vain kaapanneet vallan. Se, jos mikä on fasismia.
Nämä asiat on voinut lukea Kokoomuksen ohjelmista vuosien ajan. Totta kai ne vaalivoiton myötä toteutetaan.
Ei ilman persujen myötävaikutusta.
Ps duunarien puolueen ilman muuta ajaa työehtojen heikennyksiä. Aika hullua mutta niin ne tekee.
Miten työntekijää holhotaan suomessa monilla säännöksillä? Valaiskaa!
Jos haluat polkea omat palkkasi, voit tarjota toiminimellä työpanostasi vaikka 1 euro tunnilta. Kova tuntuu olevan joillain hinku siihen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapaata sopimista, olkaa hyvä!
"Sä saat 10 euroa palkkaa päivässä. Tämä asia ei sitten muutu muuksi neuvottelemalla, IKINÄ!"
Mihin tämä fantasia liittyy?
Näethän sinä itse, että Orpon paikallinen sopiminen on diktatuuria.Tuollahan se EI suostu neuvottelemaan, vaan pelkästään sanelee, että palkansaajia EI kuunnella.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Petteri sanoi työmarkkinamallia siksi tärkeäksi, että palkkakuopassa olevat naisvaltaiset alat voisivat sopia paremmista palkoista kun vientialat.
Perustelu kuulostaa aukottomalta.
Se on yhtä aukoton kun solidaarisuusveron alarajan nostaminen, eikä se ole veronalennus rikkaille, koska veromuoto olisi kokonaan loppunut.
Tuollainen ketkuilu on vittuilua.
Ei ole. Hoitoalan palkanmuoddostuksessa Orpo oikeassa. Solidaarisuusvero taas on koko ajan ollut väliaikainen. Toivottavaa olisi että täälläkin olisi sananvastuuta. Erityisesti vasemmalla reunalla.
Onko Vauva-palstalla yksimielisyys siitä, että seuraaviin neuvotteluihin on saatava kaikille vähintään kaksi muumilimpparia ja ainakin kaksi gifflar-pullaa?
Ja että Arto ei saa rohmuta enempää kuin muut?
Minä olen suurlakon kannalla. Minulla on vakituinen työ ja 4 tonnin palkka. En saa sentin senttiä yhteiskunnan tukia. Olen valmis suurlakkoon, koska tämän hallituksen päätökset tulevat vaikuttamaan tuhoisasti koko meidän yhteiskuntaan.
Ei neuvotella sitten. Katsotaan kumpi saa asiansa läpi: kansa vai hallitus.
Olen valmiina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Petterillä pikku hymy päällä?
Minä kieltäisin poliittiset lakot leveästi virnistäen. Hymyilyttää ajatuskin siitä, miten Eloranta ja Aalto itkevät!
Sitä et varmaan halua edes kuvitella että minkälaiset työtaistelut tulee niiden tilalle.
Kuvittet pienessä päässäsi että joku työmarkkinarauhan tapainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kuinka jotkut jaksaa puolutaa miljoonia tienaavien oikeutta sortaa työntekijöitä.
Työntekijöitä holhotaan Suomessa lukemattomilla säädöksillä. Lapsellista parkua tuollaista.
Holhotaan miten?
Vaikkapa säätämällä työaikoja, määräämällä sairausajan palkkoja, rajoittamalla irtisanomisia...
Vierailija kirjoitti:
Onko Vauva-palstalla yksimielisyys siitä, että seuraaviin neuvotteluihin on saatava kaikille vähintään kaksi muumilimpparia ja ainakin kaksi gifflar-pullaa?
Ei. Tässä yhteydessä pöydälle pitää ottaa myös kampawiinerit ja karkit. Muuten emme neuvottele.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä, tyhmempi, persu.
Eikö sulla ole enää argumentteja laittaa? Älä huoli. Viisaammat ja vakaammat onneksi hoitavat maan asioita.
Vierailija kirjoitti:
Sitä et varmaan halua edes kuvitella että minkälaiset työtaistelut tulee niiden tilalle.
Kuvittet pienessä päässäsi että joku työmarkkinarauhan tapainen
Hallitus säätää laittomista lakoista sellaiset korvaukset, että niin liittojen kuin työntekijöiden rahat loppuvat pian 💪
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söpöä kuinka jotkut jaksaa puolutaa miljoonia tienaavien oikeutta sortaa työntekijöitä.
Työntekijöitä holhotaan Suomessa lukemattomilla säädöksillä. Lapsellista parkua tuollaista.
Holhotaan miten?
Vaikkapa säätämällä työaikoja, määräämällä sairausajan palkkoja, rajoittamalla irtisanomisia...
Jos noin kovasti ahdistaa moinen holhoaminen, mikset tarjoa toiminimellä työpanostasi 1 euron tuntipalkalla ilman lepotaukoja yms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkoilua ei tarvittaisi, jos päättäjät osaisivat asiansa.
Tämähän tässä surkuhupaisaa onkin. Hallitus on yksin syyllinen muttei näe toimissaan vikaa, syyttelee vain muita.
Hallitus korjaa virheensä pian kieltämällä poliittiset lakot.
Hallitus rupeaa tästä lähin toiseksi osapuoleksi EK:n kanssa. Lain säätämisellä kaikki onnistuu helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Satonen 🤮
Haluaisin pistellä sitä ihrapossua haarukalla, josko sieltä sisältä valuisi juuri tuollaista vihreää limaa. Aina kun näen sen telkkarissa. (Ja tämä siis on vain hassu tunnereaktio, en aio toteuttaa.)
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suurlakon kannalla. Minulla on vakituinen työ ja 4 tonnin palkka. En saa sentin senttiä yhteiskunnan tukia. Olen valmis suurlakkoon, koska tämän hallituksen päätökset tulevat vaikuttamaan tuhoisasti koko meidän yhteiskuntaan.
Ei neuvotella sitten. Katsotaan kumpi saa asiansa läpi: kansa vai hallitus.
Olen valmiina.
Liitoilta loppuu aika. Kansa voittaa, SAK häviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tässä yhteydessä pöydälle pitää ottaa myös kampawiinerit ja karkit. Muuten emme neuvottele.
Minä vaadin, että ensin sovitaan vain näistä muumilimppareista. Vihreä vai punainen? Vai molempia?
Kikyn jälkeen saatiin talouskasvua.