Miksi kuvitellaan että 60-vuotias ei osaisi kieliä?
Törmäsin työpaikalla keski-ikäiseen naiseen joka selitti miten riittää että jotain alkeellista osaan englanniksi sanoa asiakkaalle.
Ilmeisesti olen liian vanha osatakseni englantia?! Niinkö?
Minun kouluaikanani opiskeltiin kyllä runsaasti kieliä ja englantia osaan ihan natiivitasolla koska olen naimisissa britin kanssa😂
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Olen synt. 1963, meillä aloitettiin englanti kolmannella luokalla ja ruotsi yläasteella, mulla oli vielä valinnaisena saksakin.
60-vuotiaat on saanut kielten opetusta jo koulussa.
Joo, englanti kolmosella, ruotsi seiskalla (tai keskikoulun kolmasko se oli), seuraavana vuonna saksa ja sitten vielä lukiossa mulla oli ranska. vm64.
Kyllä Suomessa on paljonkin ihmisiä jotka ei ole oppineet muutakuin Suomea. Suomi on maailman mittakaavassa pieni vähemmistö, kielen ja kansan suhteen. Ajatelkaa miten ahdistavaa jos ei osaa, mutta ei saa moittia sen takia ketään, kun olemme maantieteellisesti maailman laidalla.
Aiemmin ei matkusteltu, ei ollut nettiä, aiemmin ei edes telkkaria. Ennen peruskoulua opetus oli suppeampaa. Kyllä se vähän niin menee että nuoret osaa paremmin.
Toinen asia on että onneksi rallienglannin haukkuminen on vähentynyt. Voi silti osata lukea, kirjoittaa ja ymmärtää englantia, vaikka puhuisi suomalaisella aksentilla.
Voisin sanoa ruman sanan aiheesta,en sano,lukekaa kirjoja,historiaa,ehkä teistä tulee jonain päivänä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Suomessa on paljonkin ihmisiä jotka ei ole oppineet muutakuin Suomea. Suomi on maailman mittakaavassa pieni vähemmistö, kielen ja kansan suhteen. Ajatelkaa miten ahdistavaa jos ei osaa, mutta ei saa moittia sen takia ketään, kun olemme maantieteellisesti maailman laidalla.
Aiemmin ei matkusteltu, ei ollut nettiä, aiemmin ei edes telkkaria. Ennen peruskoulua opetus oli suppeampaa. Kyllä se vähän niin menee että nuoret osaa paremmin.
Toinen asia on että onneksi rallienglannin haukkuminen on vähentynyt. Voi silti osata lukea, kirjoittaa ja ymmärtää englantia, vaikka puhuisi suomalaisella aksentilla.
Noin lähtökohtaisesti tuo ei koske enää kuusikymppisiä. He on käyneet peruskoulun ja heidän aikanaan matkusteltiin jo ja oltiin töissä ulkomailla jne.
Tässä sekoittuu nyt selkeästi mielikuvat heistä ja 70-90-vuotiaista keskenään.
Olen törmännyt samaan monta kertaa. Katselin yhtä meikkituotetta kaupassa, viereen tuli avulias nuori myyjä ja alkoi innolla kääntää englanninkielistä tekstiä purkista mulle. Kiitin ja sanoin, että pärjään kyllä. Puhun englantia, olen sitä opettanutkin. Mulle jäi tunne, että myyjä loukkaantui, lähti nopeasti pois. Urheilukaupassa nuori myyjä selitti mulle hyvin hitaasti, mitä left ja right tarkoittaa. Jne, jne, jne.
Vierailija kirjoitti:
60-vuotiaat eivät ole boomereita. Ja lukion tuonikäiset kävi ihan systemaattisesti.
Useimmat eivät myöskään ole akateemikoita 😄
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppiset luulee että 60-vuotiaat edelleen kuuntelee Kipparikvartettia gramofonin savikiekolta, vaikka kuuskytvuotiaat olivat tuomassa englanninkielistä rokkia ja poppia Suomeen.
Ne olivat nykyisiä yli seitsenkymppisiä, jotka toivat nuo rokit Suomeen. Kuusikymppisille se oli nuoruusaikana jo vanha, olemassa oleva must-juttu.
t N60+
Niin. Niin. Miten on, vanhenevatko kielten opettajat kuuskymppisiksi? Että menettävätkö he kielitaitonsa kun vanhuus iskee?
Olisit siinä aloittanut keskustelun englannin kielellä tai mikä se kieli nyt sitten olikaan mistä oli kyse! Olisit näyttänyt, että osaat kielillä puhua.
Kyllä on ihmisillä kaikenlaisia käsityksiä! Minuakin pidetään tässä naapurustossani erityisen tyhmänä akkana. Mut siis joo nää jotka pitää mua tyhmänä harjoittavat itse törkeämmän luokan kotirauhan häirintää... Erityisen lahjakas on se tyyppi, joka silloin kun mun keittiössä on paisteltu pullaa menee omaan vessaansa ja huutaa siellä "leipasenpa minäkin täällä pari ruskeaa pullaa".... että kai se huutaja sitten myös syö ne leipasunsa.
TÄYSIN EPÄNORMAALI PAIKKA!
Minula oli päässyt tässä mielestä tippumaan se sana, jota käytetään näkövammaisille tarkoitetuista ääniopasteista. No, nyt se palautui mun mieleen: äänimajakka.
No, nämä samat minua tyhmänä pitävät, tai ainakin jotkut heistä, tekevät myös niin, että kun minä lähden tästä asunnostani ulos ja suuntaan kerrostalon etupihalle, niin ollessani talon toisen rapun kohdilla olevalla nurkalla alkaa jostain kuulua jonkun miessukupuolisen äänellä esitettyä älytöntä puhetta, siis tätä tapahtui tavan takaa tässä helmikuun puolella... lähes jokaisella kerralla kun lähdin illalla ja kuljin etupihan kautta. No, kaiken näköisestä on tullut tehtyä ilmoituksia... No, eilen sitten, kun olin varautunut siihen äänen kuulumiseen ja mulla oli puhelin nauhoitustilassa... niin ei kuulunutkaan tuolla ulkona, vaan sitten kun olin oman asuntoni oven takana, niin viereisen asunnon ovelta alkoi se äänimajakka toimimaan!
ETTÄ TÄLLAINEN KIELILAHJAKUUKSIEN TALO TÄSSÄ!
Eli nyt kun se majakka ilmeisesti jatkaa toimintaansa tällä tavalla, niin kaipa mun pitää seuraavassa tilanteessa sitten jotain sanoa ittekin siinä rappukäytävässä ollessani.
Juu, ja ilmastointikanavien kautta on suoraan huudettu mm. "lähe nyt jo huoraamaan", ja tuota samaa tuli sitten kerran siinä pihalla kulkiessakin.
TÄHÄN TALOON TAITAA PAIKALLINEN HYVA SIJOITTAA......
ai, että mä muistin sen sanan, ÄÄNIMAJAKKA!
Enkku on homppeli kieli,mietikää sanotaan eritavalla,lausutaan eritavalla ,sanat kirjoitetaan eri järjestykseen,siis täyttä sontaa koko kieli.Jees.. no on ainoa mitä ymmärtää ja sekin on tyhjää hölömölöä.
Ja monesti kielitaito yhdistetään myös koulutukseen ja toki myös ikään. Olin itse siivooja aikoinaan ja tehnyt myös muita töitä. Elin osaan englantia puhua ja keskustella monien ihmisten kanssa. Puhuin myös englantia ollessani siivooja eli puhuin niiden työntekijöiden kanssa, jotka eivät osanneet suomea. Eli ei koulutus tausta, titteli tai muut asiat ole pois kielitaidosta, jos kielestä on kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin lähtökohtaisesti tuo ei koske enää kuusikymppisiä. He on käyneet peruskoulun ja heidän aikanaan matkusteltiin jo ja oltiin töissä ulkomailla jne.
Tässä sekoittuu nyt selkeästi mielikuvat heistä ja 70-90-vuotiaista keskenään.
Kyllä itse asiassa osa nykyisistä kuusikymppisistä on vielä vanhan rinnakkaiskoulujärjestelmän käyneitä. Peruskoulu tuli Suomeen asteittain vuosina 1972-1977. Keski- tai kansalaiskoulun jo aloittamaan ehtineet suorittivat koulun loppuun kyseisten koulujen opetussuunnitelmien mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppiset luulee että 60-vuotiaat edelleen kuuntelee Kipparikvartettia gramofonin savikiekolta, vaikka kuuskytvuotiaat olivat tuomassa englanninkielistä rokkia ja poppia Suomeen.
ne tuojat on jo 80 v (jos elossa)
Riippuu ihan yksilöstä. Niin kuin muillakin ikäluokilla. Esim. Stubb täyttää pian 56, ja puhuu äidinkielentasoisesti ruotsia ja suomea ja sujuvasti myös englantia, saksaa ja ranskaa.
Minä olen syntynyt 1960 ja se vihoviimeinen vuosikurssi joka ehti käydä oppikoulunkin loppuun ennen peruskoulua. Tämä täällä Helsingissä.
Kun se peruskoulu tuli tänne viimeisenä.
Kyllä valtaosa ns kuuskymppisistä on nimenomaan käyneet peruskoulua, osa enemmän ja osa vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vähän niinkin että me kuuskymppiset elettiin kouluaikanamme vielä aika fennosentrisessä maassa ja kielten opiskelun tärkeyttä ei ymmärretty, ajateltiin että "mitä mä tolla englannillakin teen". Varsinkin ne joille kielten oppiminen oli vaikeampaa. Oli helppo ajatella ettei työelämässä tarvitse osata, eikä matkusteltukaan niin yleisesti kuin nyt.
Mulle oli helppoa oppia, ja jännä näin jälkeenpäin miettiä että minkähänlainen työhistoria olis ollut kielitaidottomana, kuitenkin aina jotain tarvinnut.
Oikeasti? Minä maalla kouluni käynyt tiesin jopa kielikursseista ja mahdollisuudesta opiskella muualla kuin Suomessa. Kielitaidon tärkeys saattoi näkyä meille junteille toisenlaisena kuin hienoille kaupunkilaisille, jotka puhuivat stadia kesämökkeillessään maalla.
Peruskouluun siirryttiin sitä mukaa kun se paikkakunnalle tuli. Ei todellakaan ollut mitään entisiä opetussuunnitelmia rinnakkain!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt 1960 ja se vihoviimeinen vuosikurssi joka ehti käydä oppikoulunkin loppuun ennen peruskoulua. Tämä täällä Helsingissä.
Kun se peruskoulu tuli tänne viimeisenä.
Kyllä valtaosa ns kuuskymppisistä on nimenomaan käyneet peruskoulua, osa enemmän ja osa vähemmän.
Mutta eikös se mennyt niin, että jos ehti aloittamaan keskikoulun, niin silloin suoritti kuitenkin koulun loppuun keskikoulun opetussuunnitelman mukaisesti, vaikka nimellisesti olikin peruskoulussa?
"vaikka kuuskytvuotiaat olivat tuomassa englanninkielistä rokkia ja poppia Suomeen."
Ne ovat itse asiassa jo seitsemänkymppisiä.
Toisaalta miksi luullaan, että kaikki nuoret osaavat englantia? Esimerkiksi mahmuleiden kielitaito on olematon.
Ne on kyllä olleet nykyisiä kahdeksan- ja yhdeksänkymppisiä.