Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten yksineläjän kannattaa keittää kahvi?

Vierailija
08.03.2024 |

Kun useimmiten tulee keitettyä vain 1-2 kuppia?

Minulla on vielä todella pieni keittiö yksiössäni, ja kahvinkeitin vie häiritsevän paljon tilaa pöytätasolta.

Pressopannu minulla on ja sitä yleensä käytän. Siinäkin aina vaan putsaamista, kun tekee yhdenkin kupillisen kahvia.

Olisiko olemassa jotakin hyviä minikeittimiä? Sellainen pieni keitin olisi hyvä, jolla saisi tarvittaessa tehtyä kätevästi myös isommalle porukalle kahvia, jos tulee vieraita käymään.

Pikakahvia juon myös jonkin verran, mielestäni esim. Nescafen murukahvit ovat ihan hyviä. Saa vinkata ketjuun myös hyvistä pikakahveista! 

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan normaalisti keitän kahvit yksinasuvana ihmisenä normaalilla keittimellä. Miksi ei?

Vierailija
42/60 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin vaan pienimmän kahvinkeittimen minkä löysin, tämän https://www.24shop.fi/Cloer-Kahvinkeitin-5990 . Juon kahvia kerran päivässä, iltapäivän tauolla, ja silloin keitän aina mitta-asteikon mukaan 2 kupillista, ja juon ne isosta mukista saman tien. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvikuppiin suoraan valumaan ja kahvinporoja sen minkä tykkäät.

Vierailija
44/60 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kapselikeitin, kun join kahvia. 

Vierailija
45/60 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedenkeittimellä sopiva määrä kuumaa vettä, lusikka sekaan ja pikakahvi ja maito. Hyvää. 

Ainakin minun keittimessäni on minimi vesimäärä puoli litraa (vastukset ei muuten peity veteen), vähän liikaa jos kupin päivässä juo.

Vierailija
46/60 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitän Moccamasterilla koko pannullisen kerralla. Juon yhden kupillisen, siirrän loput lasikannuun jääkaappiin. On kolmeksi päiväksi kahvit mikron kautta. 

Ette te jälkilämmittelijät taida ainakaan maun vuoksi kahvia juoda?

Vierailija
47/60 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikakahvia murukahvia? Ei ikinä. Tykkään itsestäni aivan kauhean paljon ja siksi juotan itselleni aina erittäin hyvää kahvia. Pannukahvia. Pressokeittimellä. Mutteripannulla. Kunnon Lavazzaa. Murukahveja en kyllä juo vaikka selkään saisin. 

milloin olet viimeksi sellaista maistanut? Kaupoissa on nykyään helposti 6-10 eri pikakahvimerkkiä tarjolla, monessa jopa enemmän. Toki saat edelleenkin juoda mitä lystäät, monelle se pikakahvi on kätevin ja myös hyvänmakuinen ratkaisu.

Vierailija
48/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teen

Vierailija
49/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keität ihan tavallisesti vain. On helppoa. Vettä mukillinen koneeseen, purut suodattimeen ja paina nappulaa. Ihan niinku muutkin. Voiks tollasia tyhjänkyselijöitä olla...

Vierailija
50/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita vaihtoehtoja. Kaikilla tulee vähän erimakuista ja tarvitaan vähän erilaista jauhatusta.

Pressopannu, Moka express, Aeropress, irtosuodatin mukin päälle.

Itse käytän kaikkia noita paitsi suodatinta.

Vierailija
51/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvipusseja. Siis vastaavanlaisia kuin teepussit, mutta niissä on kahvia. Ainakin amazonista löytyy (varmaan muualtakin mutta asun itse ulkomailla niin en tiedä mistä Suomessa), ovat todella hyvän makuisia.

Eivät tarvi muuta kuin vedenkeittimen, ei tule ylimääräistä tiskiä ja voi tehdä niin monelle kerralla kuin vedenkeittimellä ehtii vettä keittää. 

Vierailija
52/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keitän Moccamasterilla koko pannullisen kerralla. Juon yhden kupillisen, siirrän loput lasikannuun jääkaappiin. On kolmeksi päiväksi kahvit mikron kautta. 

Näin varmaan, en ole vielä koskaan juonut hyvän makuista kahvia. Joku maustettu jääkahvi oli ihan jees muutama vuosi sitten.

Kahvia kyllä juon päivittäin.

Vierailija
53/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin varmaan, en ole vielä koskaan juonut hyvän makuista kahvia. Joku maustettu jääkahvi oli ihan jees muutama vuosi sitten.

Kahvia kyllä juon päivittäin.

Miksi, jos se ei mielestäsi ole hyvää? 

Vierailija
54/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi keittimellä, Russell & Hobbs merkkinen. Siinä minimi keittomäärä on 3 dl eli 2 kahvikupillista, ja minä juon tuollaisen isosta mukista kerralla. Eli ei tule keitettyä yhtään ylimääräistä.

Vierailija
55/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse suosin erillistä mukin päälle laitettavaa suodatinsuppiloa ja siinä kestosuodatin. Aiemmin oli vastaava muovisena ja käytin siinä paperisuodattimia.

Hario V60 Dripper koko 02 keraaminen suodatinsuppilo - Crema

Kinto SCS Stainless Filter teräksinen kahvisuodatin 2 kuppia - Crema

Hario dripperiä paperisilla suodatinpusseilla suosin minäkin. Juon sillä tehtyä kahvia nytkin ja kun muki kerrallaan laittaa, kahvi on aina tuoretta.

Vierailija
56/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikean pieni pressopannu, putsaus vie ehkä minuutin. 

Vierailija
57/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahvipusseja. Siis vastaavanlaisia kuin teepussit, mutta niissä on kahvia. Ainakin amazonista löytyy (varmaan muualtakin mutta asun itse ulkomailla niin en tiedä mistä Suomessa), ovat todella hyvän makuisia.

Eivät tarvi muuta kuin vedenkeittimen, ei tule ylimääräistä tiskiä ja voi tehdä niin monelle kerralla kuin vedenkeittimellä ehtii vettä keittää. 

Kuulosti niin mielenkiintoiselta että tilasin heti! Vähän samoja ongelmia kuin ap:lla. 😀

Ei ap

Vierailija
58/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedenkeittimellä sopiva määrä kuumaa vettä, lusikka sekaan ja pikakahvi ja maito. Hyvää. 

Ainakin minun keittimessäni on minimi vesimäärä puoli litraa (vastukset ei muuten peity veteen), vähän liikaa jos kupin päivässä juo.

Ei kai nykyään enää ne vastukset ole siellä vedessä kuin ehkä aivan halvimmissa muovirötisköissä? Omassani on sisällä tasainen pohja joka kuumuu. En tiedä mikä on minimi vesimäärä mutta alle 2dl voi keittää "turbolla" ja kuumuu sekunneissa. Varmaan riittävä määrä vettä kunhan pohja peittyy. 

Vierailija
59/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen siirtymistä "Kulmäuutettuun kahviin", jossa kahvia ei keitetä lainkaan.

Tarvikkeet kahvia 1l: 1,5L kannellinen lasikannu, 1L lasipullo, vaaka/kahvimitta, Teehaudutus pusseja, pussinsulkija  ja paketti kahvia.

Valmistus:

Mittaa kahvi, (suosittelen 60g/1L) ja laita kahvijauhe 2kpl haudutuspussiin ja sulje pussinsulkijalla.

Laita kahvipussit lasikannuun ja kaada päälle 1,1 l kylmää vettä.

Hauduta jääkaapissa ainakin 24h, poista kahvipussit ja siirrä kahvi lasipulloon. 

Tee uusi kavihaudutus valmiiksi lasikannuun, kylmäuutettu kahvi säilyy jääkaapissa vähintään viikon.

Tuolla tavalla tehtyä kahvia, ei mene yhtään viemäriin ja kylmäuutettu kahvi on erittäin vatsaystävällistä.

Mikäli totut kylmään kahviin, niin on vaarana ettei perinteinen suodatin kahvi maistu enää hyvältä.

Vierailija
60/60 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko pikakahvi sinulle se ratkaisu? Useimmille keittimen 2 kuppia vastaa mukia, niin itse ainakin keitän aamusta 4-6 kuppia kahvia ja mikään pikkupannu ei oikein riitä. Omalla mokkamasterilla saa myös hyvin keitettyä vain sen kaksi kuppia, kuten pitäisi muillakin kotikahvinkeittimillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi