Miten yksineläjän kannattaa keittää kahvi?
Kun useimmiten tulee keitettyä vain 1-2 kuppia?
Minulla on vielä todella pieni keittiö yksiössäni, ja kahvinkeitin vie häiritsevän paljon tilaa pöytätasolta.
Pressopannu minulla on ja sitä yleensä käytän. Siinäkin aina vaan putsaamista, kun tekee yhdenkin kupillisen kahvia.
Olisiko olemassa jotakin hyviä minikeittimiä? Sellainen pieni keitin olisi hyvä, jolla saisi tarvittaessa tehtyä kätevästi myös isommalle porukalle kahvia, jos tulee vieraita käymään.
Pikakahvia juon myös jonkin verran, mielestäni esim. Nescafen murukahvit ovat ihan hyviä. Saa vinkata ketjuun myös hyvistä pikakahveista!
Kommentit (60)
Moccamasterilla kun keittää niin on takuuvarmaa että kahvi on kitkerää. Se oikein mainostaa lämmittävänsä veden liian kuumaksi. Oikea lämpötila on 94-95.
Suodatan suoraan mukiin sellasella muovisen mukin päälle laitettavalla suodattimella.
Vierailija kirjoitti:
Suodatan suoraan mukiin sellasella muovisen mukin päälle laitettavalla suodattimella.
Siis suodatin on muovinen, ei muki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis suodatin on muovinen, ei muki.
Tällainen:
https://www.clasohlson.com/fi/Kahvinsuodatinteline/p/44-2066
Sori mutta en ymmärrä ongelmaasi ollenkaan. Pressopannun putsaaminen ei vie montaa sekuntia? Jos koet kahvin keittämisen noin vaivalloiseksi, niin pikakahvi taitaa olla sinulle ainoa vaihtoehto.
Prismassa myydään sellasia pieniä kahvinkeittimiä. On hyvä kahvinkeitin kun keittää kahvikupin verran aina kerrallaan. Keitän sen kahvinkeittimen läpi vettä aluksi, sinne jää sitä vanhaa vettä joka vaikuttaa makuun. Mini-kahvikeittimiä saa monesta nettikaupasta amazonista, aliexpressistä jne. Ei se varsinaisesti ole mini-kokoinen vaan normaaliin kahvinkeittimeen verrattuna pieni.
Vierailija kirjoitti:
Moccamasterilla kun keittää niin on takuuvarmaa että kahvi on kitkerää. Se oikein mainostaa lämmittävänsä veden liian kuumaksi. Oikea lämpötila on 94-95.
Muuten vaan sitä käytetään yleisenä referenssinä. Ja yleensä esim. kahvitestit tehdään moccamasterilla.
Minulla on ollut jo 10 vuotta Mocca Masterin single keitin. Ihan paras yksin asuvalle, suosittelen.
Hei ap, ymmärrän että tilat on rajalliset mutta viestisi on tosi ristiriitainen, haluat liikaa:
"pieni keitin olisi hyvä, jolla saisi tarvittaessa tehtyä kätevästi myös isommalle porukalle"
Tiedät kyllä minkä kokoisia sellaiset kymmenen kupin, tai yli, keittimet ovat.
Mulla on myös pieni keittiö ja olen ratkaissut asian niin, että jokapäiväiseen käyttöön on pieni kolmen desin pressopannu. Senhän huuhtaisee käden käänteessä puhtaaksi ja se mahtuu minne vaan. Tiskikaapissa yleensä mulla.
Vieraita varten mulla on isompi litran pressopannu keittiökaapin ylähyllyllä. Sen kerran kun sitä tarvii, ei se iso vaiva ole ottaa käyttöön. Eipähän vie tilaa tasolta.
Kaiken lisäksi, pressopannulla tulee parasta kahvia eikä tarvitse muistaa ostaa mitään suodattimia tai pestä jotain kestosuodattimia. Siinä sitä hommaa vasta onkin.
En juo kahvia kuin aamuisin. Ja silloin laitan keittimen säiliöön neljän kupin verran vettä. Mikä tarkoittaa kahta mukillista. Riittää mulle.
Päiväsaikaan tai illalla en kahvia juo. Illalla halpaa pussiteetä.
Yhden kupin Mocca Master on hyvä.
Kuumat vedet vedenkeittimellä ja pikakahvia (Brasero).
Vierailija kirjoitti:
En juo kahvia kuin aamuisin. Ja silloin laitan keittimen säiliöön neljän kupin verran vettä. Mikä tarkoittaa kahta mukillista. Riittää mulle.
Päiväsaikaan tai illalla en kahvia juo. Illalla halpaa pussiteetä.
Juu, mutta tuolla aloittajalla oli ihan omat ongelmat kahvin kanssa.
Normikeitin, kun kerran tarvitsee kuitenkin varautua vieraiden tuloon ja heidän kahvittamiseensa.
Keitän aamulla pannullisen ja laitan termariin. Ongelma ratkaistu.
Ei vieras kirjoitti:
Kuumat vedet vedenkeittimellä ja pikakahvia (Brasero).
Tämä Brasero on mielestäni kaikkein parasta pikakahvia.
Aamulla keitän normikeittimellä, tulee 2 mukillista.
Alkuillasta vedenkeittimellä vesi ja sitten Nescafen pikakahvin joukkoon. Kuumennan maidon kattilassa ja lisään mukiin. Voi että on ihanan samettista, kuin suklaata.
Termareita en käytä. Seisonutta kahvia ei juo kuin retkellä metsässä.
Ostin joskus pikkukeittimen. Söpö se oli. Mutta ei kunnolla kuumentanu. Luovuin siitä, mokoma lelu.
Myönnetään 😆