Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL plus kertoo, millä diagnooseilla pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle. Mitkä ne ovat?

Vierailija
08.03.2024 |

?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 20 vuotta sitten ystäväni sairasti parantumatonta syöpää, eläkettä vain ei myönnetty ja hän kuolikin, mutta loppuun asti pidettiin työkykyisenä.

Vierailija
42/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sekä vaikeat tule- että mt- ongelmat, enkä pääse. Niin kuka pääsee, ja millä diagnooseilla?

Minä pääsin kaksisuuntaisella.

Syövän takia sain 2 viikkoa sairaslomaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkyvyttömyyseläkkeelle ei pääse.tästä tuhansia esimerkkejä Suomi täynnä .itsekkin olen usean erikoislääkärin lausuntojen perusteella työkyvytön.nyt ainoa keino saada edes jotain on olla työkyvytön työnhakija joka hakee aktiivisesti oman alansa töitä.pystymättä kuitenkaan oman alansa työhön.näin saan sen 500 kelalta ja tästä menee vielä 200€elareihin nykyisin perusteella.en ole päihteiden käyttäjä enkä muutenkaan laitapuolen kukkia meni vaan työkyky.nyt olisikin tärkeää saada tuleville sukupolville vakuutuspihjainen työeläke sekä työkyvyttömyyseläke.nyktinen eläkejärjestelmä tulisi purkaa nopealla aikataululla.on rehellisempää maksaa vakuutusyhtiölle etukäteen määriteltyä eläkemaksut kuin tätä nykyistä joka lihottaa vain tiettyjen tahojen omaisuutta.nyt vakuutusyhtiöt tässä hyvä sauma tienata eli adressi lakimuutoksesta vetämään

Vierailija
44/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin toisella hakemalla työkyvyttömyyseläkkeelle. Olin tietysti hionut taitojani hakemalla lukuisia kertoja kuntoutustukea.

Vierailija
45/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N. 20 vuotta sitten ystäväni sairasti parantumatonta syöpää, eläkettä vain ei myönnetty ja hän kuolikin, mutta loppuun asti pidettiin työkykyisenä.

Lopettiko työt kuoltuaan? Naurettava tekosyy! Oli varmaan vassari?

Vierailija
46/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin mielivaltainen järjestelmä ilman selkeää kriteeristöä. Saat olla vaikka kuinka sairas mutta jos kykenet liikuttamaan raajojasi niin et ole sairas tai vaihtoehtoisesti jos päässä heittää niin ehkä pääset eläkkeelle....ehkä. Kukaan ei määrittele tarkasti mitkä ovat ne täsmälliset vaatimukset joilla voi päästä sairaseläkkeelle. 

Vierailija
47/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kaikki nämä diagnoosit suurinpiirtein voivat arvata, mutta avainasemassa on kuitenkin lausunnon kirjoittaneen lääkärin taito tehdä siitä lausunnosta sanamuotoja myöten 100 prosenttisesti oikeanlainen Kelaa tai vakuutusyhtiötä varten. Tosin tänä päivänä sekään ei usein riitä.

Hakemus pitää kuitenkin tehdä itse, joten sen kirjoittamiseen kannattaa panostaa. Papereiden perusteellahan vakuutuslääkärit tekevät päätöksen.

Kyllä mutta sillä omalla runoilulla on silti vähäinen merkitys lääkärinlausuntoon verrattuna. 

Tämä pitää paikkansa. Oman hakemukseni jätin tyhjäksi henkilötietojani sekä allekirjoitustani lukuun ottamatta. Jätin myös laittamatta rastin kohtaan, jossa selvennetään haettavan tk-eläkettä.

Vierailija
48/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ptsd sekä traumaperäinen dissosiaatiohäiriö psykoottisin masennusjaksoin. Sen lisäksi mulla nousee kuume esim. kauppareissuista, koska hermosto on vaan niin kuormittunut. Normaalia lämpöä mulla ei ole ollut enää yli kolmeen vuoteen. En pääse edes väliaikaiselle kuntoutustuelle. 

Tällä hetkellä olen taas kuntouttavassa työtoiminnassa. Toisinaan työkokeiluissa. Nämä päättyy sitten pahimmillaan sairaalaan ja parhaimmillaan sairaslomaan, ja sitten taas uudestaan. Olen jo keski-ikäinen, enkä ole koskaan ollut työkykyinen. Kierre jatkunee hamaan tappiin asti. 

Vierailija
49/98 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on pari kertaa mainittu OCD eli pakko-oireinen häiriö. Voiko sillä todellakin päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Olisin kuvitellut ettei se vielä riitä Kelalle.

Vierailija
50/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on lääkärien moraalia ja etiikkaa nykypäivänä! Sen valan voisi ottaa pois nykyisestä lääkärinkoulutuksesta!

minulle lääkäri teki 2 viikon välein kunnian ja omantunnon kautta 2 eri lausuntoa toisessa olin halvaantunut,,2 viikon päästä en. 

molemmat kunnian ja omantunnon kautta!

tuli mieleen onko lääkärillä MT kaksisuuntainen?

Vierailija
51/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset sanovat, että helpolla pääsivät. Toiset sanoo ettei.myönnetä edes suurinpiirtein kuolleille. Ja kolmannet huutavat kaikille, että menkää töihin.

Mitenköhän tämmöinen järjestelmä on oikein syntynyt ja ymmärtävätkö ihmiset edes sitä ja sen toimintamekanismeja.

Vierailija
52/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on pari kertaa mainittu OCD eli pakko-oireinen häiriö. Voiko sillä todellakin päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? Olisin kuvitellut ettei se vielä riitä Kelalle.

En usko hetkeäkään että pelkkä OCD riittää. Siellä on pitkä rivi muitakin F-koodeja.

Vierailija
53/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kaikki nämä diagnoosit suurinpiirtein voivat arvata, mutta avainasemassa on kuitenkin lausunnon kirjoittaneen lääkärin taito tehdä siitä lausunnosta sanamuotoja myöten 100 prosenttisesti oikeanlainen Kelaa tai vakuutusyhtiötä varten. Tosin tänä päivänä sekään ei usein riitä.

Hakemus pitää kuitenkin tehdä itse, joten sen kirjoittamiseen kannattaa panostaa. Papereiden perusteellahan vakuutuslääkärit tekevät päätöksen.

Kaksi hakemusta olen itse täyttänyt, osa-aika- ja täysieläke. Vastasin lyhyesti ja ytimekkäästi. Menivät läpi kerrasta. Eli ei kannata ainakaan liian selittelyn puolelle mennä. Ja toki olin käynyt kaikki vaadittavat kuntoutuspolut ja 300 pvän saikut läpi. Takana myös pitkä työhistoria.

Vierailija
54/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyys eli kansalaispalkan tae ja vasemmiston kunniamerkki.

Työkyvyttömyyseläke ei ole kansalaispalkkaan verrattava. Eläkkeen päälle saa toki tienata (jos kykenee osa-aikaisiin töihin) olikohan 800 e kuussa, mutta aika moni tk-eläkkeen saaja asuu vuokralla ja saa eläkkeensaajan asumistukea, jonka päälle taas ei saa tienata mitään. Tai jos tienaa euronkin, niin siitä vähennetään se 43%. Osa-aikaisiin töihin kykeneviä eläkkeensaajan asumistuen saajia tulisi kannustaa töihin poistamalla tuo typerä sääntö, ja asettamalla siihen vaikka 500 e suojaosuus, että vasta sen ylittämällä alkaisi asumistuki vähetä.

Vierailija
55/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat diagnoosit: kroonistunut traumaperäinen stressihäiriö, kroonistunut vaikea masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko, sekamuotoinen persoonallisuushäiriö. Näillä irtosi eläke 22 vuoden sairastamisen jälkeen, kuntoutustuella ennen sitä lähes 10 vuotta. Useiden vuosien terapiat ja muut kuntoutukset sekä noin parikymmentä eri lääkettä kokeiltu ennen sitä.

Vierailija
56/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin että esimerkiksi skitsofrenia, ptsd, vakava masennus, ahdistuneisuus ja paniikkihäiriöt, pakko-oireiset häiriöt, kaksisuuntainen mielialahäiriö. Oletettavasti monilla on pitkäaikainen sairaushistoria, useampikin mt diagnoosi ja sairauksien vakavuusaste suuri, eli hetkellisellä masennuksella tai hieman normaalia suuremmalla jännittämisellä tuskin kukaan pääsee pysyvälle tk eläkkeelle, vaikka määräaikaiselle kuntoutustuelle voikin päästä. Niin kuin olettaa saattaa, sen tulee olla sairaus, joka vaikuttaa työkykyyn pitkäaikaisesti,  huomattavasti toimintakykyä heikentäen.

Esimerkinomaisesti kuvailtuna masentuneen tulee olla säännöllisesti ja ainakin kausittain lähes täysin toiminta/työkykynsä menettänyt, mahdollisesti taustalta löytyy terapiaa, itsemurha yritystä tai laitoshoitojaksoja.

Ahdistus/paniikkihäiriöistä kärsivän sosiaalisen toimintakyvyn laskun on oltava todella huomattava, eli esiintymisjännitys ta

DGt keskivaikea ja vaikea masennus,ahdistuneisuushäiriö,epävakaa persoonallisuushäiriö,PTSD ja lisäksi fyysiset rajoitteet seurauksena hoitovirheistä,joita ei korvata ylläripylläri. Että niin mitenkäs sinne eläkkeelle taas pääseekään? Te-tstolla psykologi oli sentään niin inhimillinen kuultuaan tarinani,että siellä olen 0- työnhakuvelovitteella saanut olla monta vuotta. Faktahan on,etten koskaan tule työllistymään ja se on suora seuraus viranomaistahojen laittomista toimista ja heidän aikaansaamastaan erittäin pitkäkestoisesta alkuperäistä traumatisaatiota syventävästä toiminnasta. Jos minut päästettäisiin eläkkeelle niistä syistä,joiden johdosta sille kuuluisin,valtio joutuisi myöntämään rikoksensa,joten ollaan työttömyys tilastoissa sitten kunnes aika tekee tehtävänsä.

Vierailija
57/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat diagnoosit: kroonistunut traumaperäinen stressihäiriö, kroonistunut vaikea masennus, sosiaalisten tilanteiden pelko, sekamuotoinen persoonallisuushäiriö. Näillä irtosi eläke 22 vuoden sairastamisen jälkeen, kuntoutustuella ennen sitä lähes 10 vuotta. Useiden vuosien terapiat ja muut kuntoutukset sekä noin parikymmentä eri lääkettä kokeiltu ennen sitä.

Jatkan vielä, että tsemppiä kaikille teille, jotka vielä taistelette eläkkeen saamisen kanssa!

Vierailija
58/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain ilveellä kaaleet pääsee aina.

Vierailija
59/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ap lokkeilu kumpuaa, aivan satavarmasti myös kelarotta.

Vierailija
60/98 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mt-diagnoosilla ei tosiaan pääse kuin määräaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle... Tyyliin vuodeksi tai kahdeksi. Sinä aikana on oikeutettu saamaan kuntoutusrahaa. 

No kaikki ei saa. Ite en ole saanut kuntoutusrahaa, vaikka olen ollut koko ajan kaikkien tapaamieni lääkärien mielestä kokonaan työkyvytön kaikkeen työhön. Viimeksi en saanut edes sairauspäivärahaa.

Oletko valittanut lääkärisi kanssa?