Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä työsopimuksessa naisen palkka on 80 % miehen vastaavasta?

Vierailija
08.03.2024 |

Näin naistenpäivän kunniaksi teen ensimmäisen avaukseni tänne ikinä. Ylekin aamulla radiossa toitotti "naisen euron olevan 80 senttiä", joten olisiko tälle toistellulle lorulle jonkinlaisia todisteita (vai koskeeko Yleä minkäänlaiseen totuudenmukaisuuteen pyrkiminen kansamme tiedottajan ja valistajan asemassaan)? Onko esim. AKT:n, Akavan, JHL:n tai Pron ehdoissa naisille pienempi palkka? Jos on, niin mitä esim. SAK sanoo tästä? Eikö tämän pitäisi olla maailman ykkösaihe uutisissa, jos Suomessa systemaattisesti syrjitään 50 %:a väestöstä? Se, että miehet ovat parempipalkkaisissa töissä esim. paremman koulutuksen tai vaarallisen/likaisen työn takia, ei tarkoita erilaista työsopimusta miehille ja naisille. (Tämä on pakko mainita, vaikka kyseessä on hieman sama, kun jos mainitsisi veden olevan märkää.) Eli miehet ahtaajina, tietokoneohjelmoijina, öljynporauslautoilla, hiilikaivoksissa ymv. ei tarkoita eri palkkaa miehille, vaan vain sitä, että tekevät enemmän/useammin töitä ja/tai työtä, josta maksetaan parempaa palkkaa. (Miesvaltaiset alat selittyvät erilaisen fysiikan avulla. Mikään tai kukaan ei estä naista ryhtymästä tietokonekoodariksi tai mainariksi.)

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään! tämä on feministien valheita

Vierailija
2/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppä opiskelemassa mitä työsopimus tarkoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on "käypä". Ja asiaan: itse kuulun SAK:n alaiseen liittoon. Olen meidän naistyöntekijältä kysynyt saako hän eri palkkaa. Ei saa. Kaikilla meillä on samat palkkaluokat ja ehdot ihan tismalleen. Konttoristakin olen kysynyt ja sielläkin ajatusta pidettiin absurdina. Mutta mistä tämä myytti siis kumpuaa? Mihin liittoihin kuuluvat sellaiset naiset, joille maksetaan eri palkkaa? Tuo rikkoisi jopa tasa-arvoperiaatetta eli tämän pitäisi olla valtava, globaali uutinen.

Vierailija
4/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on "käypä". Ja asiaan: itse kuulun SAK:n alaiseen liittoon. Olen meidän naistyöntekijältä kysynyt saako hän eri palkkaa. Ei saa. Kaikilla meillä on samat palkkaluokat ja ehdot ihan tismalleen. Konttoristakin olen kysynyt ja sielläkin ajatusta pidettiin absurdina. Mutta mistä tämä myytti siis kumpuaa? Mihin liittoihin kuuluvat sellaiset naiset, joille maksetaan eri palkkaa? Tuo rikkoisi jopa tasa-arvoperiaatetta eli tämän pitäisi olla valtava, globaali uutinen.

Mihin liittoihin kuuluvat ne naiset, hoitoalojen ja osa ei kuulu mihinkään. Tuo 80% kumpuaa ihan verotiedoista.

Vierailija
5/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma palkkani ei ole juuri koskaan määräytynyt tessin mukaan, vaan palkasta on keskusteltu vuosittain esimiehen kanssa pidettävissä kehityskeskusteluissa. Vastaavaa käytäntöä noudattavissa yrityksissä ne erot sukupuolien välille helposti syntyvät esimiesten asenteellisuuden takia.

Vierailija
6/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut työpaikassa, jossa miehet saivat parempaa palkkaa, koska heidän työnkuvauksessa painotettiin vaativampia työtehtäviä mitä naisilla vaikka kaikki tekivät samoja työtehtäviä. Jos yrityksen johto on sovinistista, se onnistuu helposti.

Vierailija
7/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin liittoihin kuuluvat ne naiset, hoitoalojen ja osa ei kuulu mihinkään. Tuo 80% kumpuaa ihan verotiedoista.

Nuo naiset tekevät vähemmän töitä ja/tai huonompipalkkaisella alalla. Miehet saavat tuolla alalla samaa palkkaa. Haluan edelleen nähdä millä alalla maksetaan naisille eri palkkaa. (Ja miten se on laillista Suomessa.)

Vierailija
8/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma palkkani ei ole juuri koskaan määräytynyt tessin mukaan, vaan palkasta on keskusteltu vuosittain esimiehen kanssa pidettävissä kehityskeskusteluissa. Vastaavaa käytäntöä noudattavissa yrityksissä ne erot sukupuolien välille helposti syntyvät esimiesten asenteellisuuden takia.

Suomessa on yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolaki. Ei ole tullut mieleen ottaa yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun, hommata vaikka liiton kautta juristia ja haastaa oikeuteen työnantajasi?

Vierailija
9/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama työ, sama ala, työkaveri saa silti enemmän palkkaa.

https://www.vihdinuutiset.fi/paikalliset/3479759

Vierailija
10/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo naiset tekevät vähemmän töitä ja/tai huonompipalkkaisella alalla. Miehet saavat tuolla alalla samaa palkkaa. Haluan edelleen nähdä millä alalla maksetaan naisille eri palkkaa. (Ja miten se on laillista Suomessa.)

Ei missään. Ja miehet tekee enemmän ansiotyötä kuin naiset

Vierailija
11/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse ollut työpaikassa, jossa miehet saivat parempaa palkkaa, koska heidän työnkuvauksessa painotettiin vaativampia työtehtäviä mitä naisilla vaikka kaikki tekivät samoja työtehtäviä. Jos yrityksen johto on sovinistista, se onnistuu helposti.

Tämä esimerkiksi.

Myös jos isossa puljuss on 6000 työntekijää joista vaikkapa 500 on miehiä, niin jostain syystä niitä miehiä on suhteessa enemmän korkeammissa tehtävissä.

Tähän 80% on mukana myös oletettu naisten repaleisempi työura jälkikasvun takia. Silloin ei tienata, ei edetä uralla, eikä kehitytä ja jumitetaan. Myös jos mietitään saman tason koulutuksia, niin toinen nyt vain tienaa pari tonnia enemmän kuin toinen, koska vaihtelu johtuu alasta eikä niinkään koulutuksesta.

Kyllä tuosta näyttöä on, mutta ei ole aivan niin suoraviivaista eikä päde joka alalla.

Vierailija
12/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolaki. Ei ole tullut mieleen ottaa yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun, hommata vaikka liiton kautta juristia ja haastaa oikeuteen työnantajasi? Liittoon yhteys välittömästi. Ei enää eletä missään 70-luvulla. Ihminen tekee pätevyytensä mukaista työtä ja jokaisella on mahdollisuus samaan palkkaluokkaan ja lisiin, ellei ole esim. jotakin lääketieteellistä rajoitetta tai ei omista esim. ajokorttia. Eikä tarvitse pelätä irtisanomista puuttuessaan epäkohtaan. Toistan: ei olla enää 70-luvulla. Tulkaa jo pois sieltä siinä mielessä. Jos uhataan irtisanomisella, niin sitten vasta ovat kusessa siellä työnantajapuolesi. Tuollaisesta toiminnasta tulee jo varmasti vankeusrangaistus ja tuntuvat korvaukset.

Vierailija
13/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa palkkaeroista selittyy ns. motherhood penaltylla, eli sillä että lasten saaminen vaikuttaa äitien urakehitykseen ja työtuntien määrään enemmän kuin isien. 

Jos isät pitäisivät saman verran vanhempainvapaita kuin äidit ja hoitaisivatpuolet lapsista aiheutuvista sairauspoissaoloista, mitään ongelmaa ei olisi. 

Vierailija
14/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sumasen mukaan julkisessa keskustelussa sotketaan käsitteet ansiotaso ja palkkataso. Miesten ansiotaso on korkeampi kuin naisten, mutta se johtuu siitä, että miehet tekevät selvästi enemmän työtunteja kuin naiset.

Suomessa 999,999 promillea ihmisistä ei ymmärrä, että ansiotasolla ja palkkatasolla olisi mitään eroa. Kun Tilastokeskus sanoo, että naisen ansiot ovat 81 prosenttia miehen ansioista, sen pitäisi sanoa, ettei kuukausipalkkaisten miesten ja naisten eripituista työaikaa ole silloin huomioitu, Sumanen sanoo Taloussanomien haastattelussa.

Jos se sanoisi, jokuhan voisi kysyä, mitä se palkkaero olisi, jos se huomioitaisiin. Tuon työaikaeron olemassaolon he ilmoittavat kyllä kaikissa muissa julkaisuissaan.

Sen sijaan, että naisen euro olisi 80 senttiä, se on Sumasen laskelmien mukaan 102 senttiä, kun kyse on nettoeurosta ja mukaan lasketaan ylityöt. Ilman ylitöitä naisen nettoeuro on keskituntipalkassa 104 senttiä. Naisen bruttoeuro ylityöt mukaan lukien on kuitenkin 94 senttiä."

Vierailija
15/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolaki. Ei ole tullut mieleen ottaa yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun, hommata vaikka liiton kautta juristia ja haastaa oikeuteen työnantajasi?

Valtiolla miehet saavat parempaa palkkaa, koska heille räätälöidään vaativampi tehtävänkuva heti valinnan jälkeen.

Vierailija
16/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolaki. Ei ole tullut mieleen ottaa yhteyttä tasa-arvovaltuutettuun, hommata vaikka liiton kautta juristia ja haastaa oikeuteen työnantajasi? Liittoon yhteys välittömästi. Ei enää eletä missään 70-luvulla. Ihminen tekee pätevyytensä mukaista työtä ja jokaisella on mahdollisuus samaan palkkaluokkaan ja lisiin, ellei ole esim. jotakin lääketieteellistä rajoitetta tai ei omista esim. ajokorttia. Eikä tarvitse pelätä irtisanomista puuttuessaan epäkohtaan. Toistan: ei olla enää 70-luvulla. Tulkaa jo pois sieltä siinä mielessä. Jos uhataan irtisanomisella, niin sitten vasta ovat kusessa siellä

Sanoinko, että minä sain huonompaa palkkaa mitä miehet? En sanonut. Olin itse taloushallinnon puolella töissä.

Vierailija
17/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, jos palkka noudattaa vähintään tessiä.

Vierailija
18/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä esimerkiksi.

Myös jos isossa puljuss on 6000 työntekijää joista vaikkapa 500 on miehiä, niin jostain syystä niitä miehiä on suhteessa enemmän korkeammissa tehtävissä.

Tähän 80% on mukana myös oletettu naisten repaleisempi työura jälkikasvun takia. Silloin ei tienata, ei edetä uralla, eikä kehitytä ja jumitetaan. Myös jos mietitään saman tason koulutuksia, niin toinen nyt vain tienaa pari tonnia enemmän kuin toinen, koska vaihtelu johtuu alasta eikä niinkään koulutuksesta.

Kyllä tuosta näyttöä on, mutta ei ole aivan niin suoraviivaista eikä päde joka alalla.

Työhaastattelussa arvioidaan työntekijän soveltuvuus työtehtävään. Miehet ovat antamassasi tapauksessa olleet sopivampia eli paremmin koulutettuja, paremmalla työkokemuksella jne. Vai meinaatko ihan tosissasi, että maailman tasa-arvoisimmassa ja esim. maailman homomyönteisimmässä maassa (kyllä, jaettu ykkössija Tšekin kanssa uuden tutkimuksen mukaan) syrjitään systemaattisesti jotakin kansanosaa? Kova väite ja koville väitteille olisi hyvä olla perusteita ja todisteita.

Vierailija
19/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama työ, sama ala, työkaveri saa silti enemmän palkkaa.

https://www.vihdinuutiset.fi/paikalliset/3479759

Olisit edes lukenut tuon uutisen itse. Tuossahan selvästi viitataan perhevapaan käyttämiseen (joka siis hidastenee kehitystä)

Ei itse palkkausjärjestelmän epätasa-arvoon. Jos jäät töistä pois itse, tulet jäljessä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä.

Vierailija
20/56 |
08.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vertaa IT-toimistoa ja kirjanpito-toimistoa.

Molemmissa istutaan 8 tunnin työpäivä pääasiassa koneella. IT-toimistossa on 95% miehiä ja palkat alkavat kolmesta tonnista. Kirjanpito-toimistossa on 95% naisia ja ainoa yli kolmen tonnin palkkaa saava on pomo.

Maksetaanko naiselle vähemmän palkkaa? Tottakai mutta onhan työn vaativuus myös matalampi.