Tiesitkö, että liikennelentäjälle maksetaan jossakin eurooppalaisessa lentoyhtiössä...
...peruspalkkaa 1500e/k. Toki erinäisiä lisiä tulee päälle. Jokaisella lentoyhtiöllä on omat työehtosopimuksensa. Ei ole mitään valtakunnallista työsopparia. Euroopan nuukin lentoyhtiö maksaa tuota tasoa olevaa perusliksaa tuoreelle perämiehelle eli first officerille. Toisessa ääripäässä sitten tuore perämies voi saada 5000 euron allekirjoitusbonuksen ja kuukausiliksakin 4000-5000 euron välillä. Ääripää hyvistä palkoista on Lufthansa ja sen tytäryhtiöt.
Lufthansalle on toki äärimmäisen vaikea päästä, erilaiset psyykkiset testit ovat monivaiheisia ja jokaisessa karsitaan hakijoita. Lisäksi tietenkin saksan kielen osaamisen taso on oltava hyvää ja lähes natiivitasoa.
Esim Finnairin palkkapolitiikka on umpisurkea ja sinne menee ne, joilla ei muuta mahista ole. Finnair veloittaa tyyppikurssin hinnan tuoreilta lentäjiltä.
Kommentit (4)
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Vai että jossakin yhtiössä.
Tämä on ihan liikennelentäjän kertomaa. Esim. Tapio Siivola on Tapio on the Mov -youtubekanavallaan kertonut palkkapolitiikasta. Suuri yleisö luulee, että liikennelentäjillä on hyvät palkat. Mutta haitari on niin laaja, ettei tämä ole oikea totuus.
Halpalennoilla on myös halpuutetut palkat. Jos asiakas maksaa 5 eurua tuoli niin ei siitä paljoa jaettavaa jää.
Miksi hintahaitari ei olisi laaja? Maksetaanhan sairaanhoitajillekin briteissä ihan toisenlaisia summia kuin hoitajille täällä Suomessa.
Höpö höpö. Vai että jossakin yhtiössä.