Mikä on sopiva viikkoraha 15-vuotiaalle teinille?
Kommentit (56)
50 €/kk saa meillä + tietyistä ylimääräsistä kotihommista voi tienata lisää.
Me annetaan pojalle 400 eur/kk. Itse maksaa mönkkärin polttoaineet siitä.
Meillä saa 15 euroa.
Itse en lapsena saanut kuukausi tai viikkorahaa ollenkaan.
Olin aikoinaan 80-luvulla tyytyväinen 500mk kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Viikkoraha? Kuukausiraha tuossa iässä, oppii suunnittelemaan vähän pidemmän ajanjakson ostoksiaan. Itse sain 90-luvulla tuon ikäisenä lapsilisärahan omaan käyttööni.
Tätä ehdottaisin myös minä. Tilille lapsilisä.
Vierailija kirjoitti:
On sopiva, mutta riippuu tietenkin siitä, mihin sen pitää riittää. Tuosta rahasta jäisi vähän säästöönkin niin, että voisi ostaa itselleen vaikka jotain mieleisiään vaatteita ja muuta kivaa.
Ei viikkoraha ole vaatteisiin. Vaatteisiin annetaan erikseen rahaa. Viikkroraha on karkkiin yms. pieniin ostoksiin.
Sain kaikki lapsilisät omaan käyttöön kun täytin 18v. Äiti oli säästänyt kaikki lapsilisät minun omalle tilille. Ryyppäsin ne kaikki lapsilisät mitkä sain. Jälkeenpäin olisi ollut viisaasta ostaa vaikka jotain. Silloin oli ryyppääminen tärkeämpää. Lintasin koulusta, kävin alkossa ja hain mäkistä ruoat mukaan. Kävin joka päivä pankissa niin kerran olin unohtanut henkkarit kotiin. Pankkivirkailija antoi minulle rahaa ilman henkkareita.
Kun lapseni olivat teinejä 10v sitten, annoin 20€ viikkorahaa. Nykyään tuo ei taida riittää mihinkään.
Meillä raha on sidottu lapsen koulumenestykseen; sen perusteella summa voi olla mitä tahansa väliltä 0-300 euroa kuukaudessa. Lisää rahaa voi tienata erilaisilla töillä sekä kotona että kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
10e-20e
Tytölle kymppi, pojalle 2kymppiä.
Meidän 15 v 40 e kuukaudessa. Enemmän, kun tekee jotain. Terveisin espoosta.
Ei ole kiinteää ollut. Jonkun setelin annan välillä, tallettaa yleensä tililleen.
Meillä saa harrastuksien hoitamisesta viikossa 10€. Kympin ja ysin kokeista 10€/kpl. Välillä siis saa enemmän rahaa viikossa, jos ei ole kokeita niin vähemmän. Alle ysin koetta ei ole tullut, eli on hyvä motivaattori.
Olisi suotavaa, että se 15-vuotias menisi töihin. Ei ole oikein, että vanhemmat joutuvat toimimaan netomaksajina työtävieroksuvan vihervassari mopojonnen hyväksi.
25e käyttötilille + 25e säästötilille/kk.
Omiin menoihin. Bussikortit, vaatteet, tarvikkeet, laskut, yms. maksetaan erikseen.
0e, meillä on kakarat menneet töihin tienaamaan omat rahansa. Niistä on sitten lukion kirjat ja oppimateriaalit maksettu. Huvitteluun ei tuon ikäinen rahaa tarvitse.
Mä sain yläasteikäisenä kuukausirahaa 50mk ja se oli kavereiden mielestä hurjan paljon. Sen joko säästin tai ostin jotain kivaa itselleni. Ruoka, vaatteet ym. "pakolliset" kulut hoisi vanhempani. Kotihommista en saanut rahaa vaan se oli itsestäänselvyys, että mitä vänhempi olin, sitä enemmän osallistuin hommiin.
Ihan riittävä summa. Itse en anna omalle teinille kuin muutaman euron silloin tällöin, ostan vaatteet ja maksan kampaajat ym. Rahaa saa toki tarvittaessa leffaan yms.
Mihin sen tulee riittää? Onko pelkkään huvikäyttöön?