Pääsiäisenä tulee kyläilijöitä. Miten tällainen ruoka toimisi?
Alkuun
Vihersalaatti ja vinaigrette kastike, juureen leivottua leipää, levitettä. Silliä. Juustoa.
Pääruokana
Uunissa kypsytettyä lohta (foliossa hitaasti miedossa lämmössä), keitettyä perunaa, höyryssä valmistettuja kasviksia.
Jälkiruokana
Suklaata, keksejä, kahvia.
Lisätietona että lampaan ystäviä ei ruokapöydässä juuri ole ja siksi päädytty kalaruokaan. Miltä kuulostaa? Tekisitkö muutoksia?
Kommentit (163)
Joo söisin mutta en ole tulossa syömään niin en mitenkään voi tietää mitä vieraasi tästä tuumaavat. Miksi tällaisia kysellään kun mielipiteitä on jokaisella omansa ja vain niiden jotka on tulossa kylään mielipiteellä on mitään merkitystä?
Vierailija kirjoitti:
Joo söisin mutta en ole tulossa syömään niin en mitenkään voi tietää mitä vieraasi tästä tuumaavat. Miksi tällaisia kysellään kun mielipiteitä on jokaisella omansa ja vain niiden jotka on tulossa kylään mielipiteellä on mitään merkitystä?
No mene kyselemään johonkin toiseen ketjuun miksi miksi miksi kysellääääää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei no kerron sitten mielipiteeni. En halua kalaa vaan sisäfilepihvin ja ranskalaisia. Vaihtaako ap nyt sitten menun?
Miten alkuruoka on tarkoitus syödä? Se tuntuu kummalliselta yhdistelmältä, erityisesti silli salaatin kanssa. Kevyt salaatti on hyvä alkuun, kun pääruoka ja jälkiruoka ovat raskaampia, mutta en oikein hahmota miten ja minkälaisina yhdistelminä tuo on tarkoitus syödä.
Komppaan muita ja ehdotan myös kastiketta lohelle, muuten maut jäävät aika vaatimattomiksi.
En ole erityisemmin jälkiruuan ystävä, keksit ja suklaa riittäisi oikein hyvin, mutta veikkaanpa, että moni viera pettyy, jos pääsiäisenä ei ole jotenkin huomioitu perinteisiä makeita herkkuja ja laitettu tai ostettu jotain juhlavampaa.
Herkullista. Juureen leivottu tarkoittaa itse tehtyä?
Joku varsinainen jälkiruoka vois olla hyvä, jäädyke, mousse, jäätelö..?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei no kerron sitten mielipiteeni. En halua kalaa vaan sisäfilepihvin ja ranskalaisia. Vaihtaako ap nyt sitten menun?
Ei sua oo kutsuttu. Kun aihe on sulle vaikea, niin miksi sinä luet tätä ketjua? Ap kysyy muiden mielipiteitä täällä. Siis muiden kuin vieraidensa.
Tarjoaisin vihersalaatin yhdessä perunoiden ja lohen kanssa. Lisäisin valmista hollandaisekastiketta menuun. Kastiketta myydään tetroissa.
Jälkkäriksi tarjoaisin kahvin ja konjakin sekä sikaarin salin puolella.
Aluksi tarjoaisin keittoa leivän ja levitteen kanssa.
Jos ei ole kastiketta niin kannattaa valita mehevä perunalajike. Esimerkiksi puikula on jauhoinen ja käy erinomaisesti kostean rasvaisen lohen kanssa.
nam!
Ihan paska menu, alusta loppuun. Tee uusiksi.
Ihan syötävän kuuloinen menu Ap:llä. 😋
Lohi on oikein mainio ruoka. Pääsisäistä juhlitaan Jeesuksen ristinkuoleman muistoksi ja Jeesuskin söi kalaa mielellään.
Jeesus itse oli Jumalan pääsiäsikaritsa, uhrilammas, joka sovitti syntimme uhraamalla itsensä, minkä takia karitsa tai lammas on pääsiäisen perinteinen ruoka.
Itse syön mahdollisimman raamatullisesti ja israelilaisittain pääsiäisenä.
Parsakeittoa alkuun, lammas tagine lisukkeineen ja sitruunamarenki kakku jälkeen. Juustoja voi pohtia. Onhan juomat edes kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Lampaasta voisi tehdä rosvopaistin.
Niitten ristin ryöväreittekö muistoksi, jotka oli Jeesuksen kummallakin puolen? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalaruoka on pitkäperjantain ruoka. Pääsiäisen pyhinä syödään lihaa. Jos ei ole lampaan ystäviä, niin laita kokonaisena paistettua uunibroileria tai naudan paistia.
Ja mistähän tuollainen sääntö on peräisin? Meillä ei ole ikinä syöty lihaa pääsiäisen pyhinä. Eikä tulla syömään jatkossakaan.
Se on traditio sillä laskiaisesta pääsiäiseen on paastonaika ja pitkäperjantaina syödään kalaa. Kuten muinakin perjantaipäivinä. Pääsiäispäivinä sitten jo lihaa. Ev.luterilaiset kyllä tietävät paaston mutta eivät käytännössä sitä tee, vaikka olisi hyvä kehon puhdistautumiselle talven kuonasta. Sääntö se ei tietenkään ole, katolilaiset edelleen noudattavat, myös minä. Paasto ei tarkoita myöskään olla syömättä, mutta herkut pois ja alkoholi - kevyitä aterioita. Itse huomaan miten siinä virkistyy kummasti eikä nälkää kumminkaan ole.
Kohteliaasti kysyn, että miksi joku vihersalaatti alkuruokana ja silli vielä lisäksi? Kyllä laittaisin itse bruschettaleipiä ja jotain ehkä kananmunaista, vaikka karjalanpiirakoita munavoin kera. Juustokaan ei ole alkuruokaa. Kulinaristit sanovat, että juusto "sulkee" vatsan ruokailun jälkeen ja happihyökkäys hampaille ja suuhun laimenee kun syönnin jälkeen otetaan ensin hedelmää ja lopuksi juustoa. Kai olette Välimeren maissa tämmöistäkin nähneet, ehkä syöneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Teeppä risotto hyvällä kastikkeella lohen lisäksi.
Risotto kastikkeella? Mitähän se on? Risotoissa ei ole mitään kastikkeita, vai kaadatko risoton päälle jauhelihakastiketta?
Vierailija kirjoitti:
Ihan syötävän kuuloinen menu Ap:llä. 😋
Lohi on oikein mainio ruoka. Pääsisäistä juhlitaan Jeesuksen ristinkuoleman muistoksi ja Jeesuskin söi kalaa mielellään.
Jeesus itse oli Jumalan pääsiäsikaritsa, uhrilammas, joka sovitti syntimme uhraamalla itsensä, minkä takia karitsa tai lammas on pääsiäisen perinteinen ruoka.
Itse syön mahdollisimman raamatullisesti ja israelilaisittain pääsiäisenä.
Kosher ja eri astiastot maito- ja liharuoille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalaruoka on pitkäperjantain ruoka. Pääsiäisen pyhinä syödään lihaa. Jos ei ole lampaan ystäviä, niin laita kokonaisena paistettua uunibroileria tai naudan paistia.
Ja mistähän tuollainen sääntö on peräisin? Meillä ei ole ikinä syöty lihaa pääsiäisen pyhinä. Eikä tulla syömään jatkossakaan.
Se on traditio sillä laskiaisesta pääsiäiseen on paastonaika ja pitkäperjantaina syödään kalaa. Kuten muinakin perjantaipäivinä. Pääsiäispäivinä sitten jo lihaa. Ev.luterilaiset kyllä tietävät paaston mutta eivät käytännössä sitä tee, vaikka olisi hyvä kehon puhdistautumiselle talven kuonasta. Sääntö se ei tietenkään ole, katolilaiset edelleen noudattavat, myös minä. Paasto ei tarkoita myöskään olla syömättä, mutta herkut pois ja alkoholi - kevyitä aterioita. Itse huom
Mitä kuonaa kehosi kerää talvisin?
Ihan uskomatonta puppua.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoaisin vihersalaatin yhdessä perunoiden ja lohen kanssa. Lisäisin valmista hollandaisekastiketta menuun. Kastiketta myydään tetroissa.
Jälkkäriksi tarjoaisin kahvin ja konjakin sekä sikaarin salin puolella.
Aluksi tarjoaisin keittoa leivän ja levitteen kanssa.
Melkein samat ajatukset täällä. Vihersalaatti ei ole mikään alkuruoka vaan syödään pääruoan ohessa. Keitto aluksi oikein paljon parempi.
Muusia ja stroganoffia maistuisi minulle. Lohi tulee jo korvista.