Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi yöpuvussa päiväkotiin?

Vierailija
16.01.2007 |

Muutama päivä sitten oli keskustelua aamurutiineista (en löytänyt enää).

Jäi mietityttämään, kun useampi lähes kehui vieneensä uhmaisen taaperon yöpuvussa tarhaan, kun ei ole kotona vaatteiden laitto sujunut hyvässä hengessä.

Te, jotka näin olette tehneet, oikeastiko ajattelette selvinneenne kunnialla ja " voittajina" tilanteesta?

Minä ajattelen, että kun kerran aamuun kuuluu pukeminen, niin puetaan, joko sovussa tai vähemmän sovussa. Minusta olisi järjettömän noloa viedä lapsi yöpuvussa hoitoon. Lapsellekin se mielestäni viestii, että lapsi sai tahtonsa ainakin jossain määrin.

Ja samoin lähitessä, ulos puetaan ulkovaatteet. piste. Niitä on sitten joskus puettu lapsen sätkiessä ja huutaessa, mutta aina lopulta on talosta poistuttu ulkovaatteet päällä.

Kuka on eri mieltä? Perustele!

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 pistettä viestistäsi.

Vierailija
2/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olen kerran ajatellut pukea.

Yleensä minulle ei kyllä ryppyillä, kun suutun, en helposti suutu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mielessä on kyllä käynyt joskus kun pukeminen on ollut erityisen hankalaa. Ainakin omasta lapsestani voisin kuvitella, että keino olisi kyllä äärimmäisen tehokas; hänestä olisi lähes sietämättömän noloa joutua hoidossa kavereiden nähden riisumaan haalari eteisessä, kun alla olisikin vain yöpuku. (jo uhkaus tästä on ollut kohtuullisen tehokasta)

En siis näe, että jos toimisin joskus näin, niin samalla antaisin periksi lapselle, eri juttu sitten on haluaisinko kasvattaa lastani nolaamisen ja häpeän tunteen voimalla...

Vierailija
4/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat eivät halua tai uskalla tuottaa pahaa mieltä lapselleen missään tilanteessa, tai ainakaan eivät ole kykeneviä ottamaan vastaan lapsen negatiivisia tunteenpurkauksia?

Tuntuu äärimmäisen oudolta tilanne, että lapselta ei saada vaihdettua vaatteita. Minkälaista kasvatus tai elämä ylipäätään on, jos kaiken pitäisi lasten kanssa sujua " hyvässä hengessä" , ja jos ei suju, työnnetään vastuu päiväkodin henkilökunnalle?

Sujuuko meidän aikuisten elämä aina ja kaikessa hyvässä hengessä ja ilman pahaa mieltä??? EI TODELLAKAAN! Opettakaa hyvät ihmiset lapsenne siihen että elämä ei ole ainaista ruusuilla tanssimista!!

Ugh. Olen puhunut. ;-)

Vierailija
5/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta useasti on kyllä tullut mieleen, miten yksinhuoltajat (tai muuten vaan aamua yksin pyörittävät) saavat lapsensa puettua. Meillä tarvitaan monesti kaksi aikuista runttaamaan vaatteet päälle 3-vuotiaalle.

Syöväthän monet lapset aamupalankin hoidossa, joten ei tällaisenkaan aamutoimen lykkääminen niin tavatonta ole.

Vierailija
6/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon toiseen ketjuun kirjoittaneet olivat mielestäni ylpeitä, miten hyvin olivat ratkaisseet tilanteen.

En usko, että ainakaan tämän talon 2.5v pitäisi kovinkaan nolona yöpuvussa tarhaan saapumista. Tuohan saattaa vielä ihan vakavissaan kaupassakin ehdottaa, että otetaan paita tai housut pois, joten mitä kummaa yöpuvussa olisi?

-ap

Vierailija
7/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni iltatähti, rakas pikkusiskoni 3v, ei tahtonut meiltä lähtiessään vaihtaa omia vaatteitaan takaisin kun oli saanut leikkien ajaksi meidän neidin mekon lainaan. Isällä loppui keinot kun pikkuriiviö nosti metakan. Minä sitten näppärästi nappasin tytön polvien väliin että kädet jäi siihen vaatteiden vaihtamiseen. Lapsi kirkui kuin syötävä, ja isukki seisoi tumput suorina. Noh, isin iltatähti on hiukan pyöräyttänyt meidän iskän pikkusormensa ympärille. Sitä niittää mitä kylvää, että onnea vaan matkaan isälle siskon teinivuosiin :D

Vierailija
8/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nolottaisi vanhempiakaan - sanottaisiin vaan, että lapsi oli tänä aamuna niin väsynyt, että nostettiin nukkuvana autoon. Ja näinhän monet tekevät useinkin, jos pitää mennä aikaisin töihin.

Vierailija
9/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan tosissasi, joka tuota sanoi ihmetelleensä... ;) Kyllä minun kahdelle vanhimmalle lapselle on ollut hyvin selvä jo pari vuotta kun ovat pk:ssa olleet, miten aamusin reippaasti itse toimitaan kun äiti laittaa nuorimmaisen " lähtökuntoon" ! Itse yritän herätä 30min ennen lapsia ja laittautua valmiiksi...

Vierailija
10/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä muista nähneeni ketään lasta siellä yökkärissä.

Mutta mun mies erehtyi kerran pukemaan pojalle pyjaman paidan. Eikä se raukka edes tajunnut että se on yöasun yläosa!?

Ai, että mua nolotti ja nauratti kun kuulin siitä lapseni opelta. Oli ne vaihtaneet varavaatteista pojalle kunnon puseron päälle. Että sellainen mies mulla :)

Vierailija
11/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin vaatteet vaihdetaan ja ulkovaatteet puetaan joko nätisti tai sitten vähän väkisin. Lapselle (4v) olen sanonut ettei esim. yöpuvussa lähdetä mihinkään ettei ihmiset kulje ympäriisä yöpuvut päällä. Minusta se ei ole oikein ketään kohtaan että lapsi viedään pk:iin yöpuku päällä. Siinä saa lapsi tavallaan tahtonsa läpi, pk:n hoitajat lisähomman ja äiti/isä sitten hölmönleiman otsaansa..

Vierailija
12/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika orpo olo, jos epäilisin, että en yksin pärjää oman pienen lapseni kanssa.

Vierailija
13/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

heille aina vaatteet päälle ulos lähtiessä, hiukset kammattua ja hampaat pestyä. Ei tulisi mieleenkään, että kaksi tarvittaisiin pukemaan! Mies on usein työmatkoilla, pitäisikö meidän silloin kulkea pyjamat päällä?

Vierailija
14/64 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yksinkertaisinta pukea nuorin ensin jne.

Muuten uhmis riisuu kaiken sillä välin kun puet vauvaa. Tietysti voi haalia uhmikselle tulevat vaatteet kassiin ja viedä kaikki ulos ja pukea siellä, helpottaa kummasti tulevia pukeutumistilanteita kun muistutetaan asiasta. Vauvaa älä vie vähissä vaatteissa ulos, vain kuumaveriset isommat jotka eivät TAHDO.

Vierailija
15/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukemisasioista ei tarvinnut keskustella enää sen jälkeen. Ilmoitin toki päiväkotiin, että nyt tullaan puolialasti, kun ei pentu ymmärrä, että pakkasta on ja sillon puetaan. (Päiväkoti oli tien toisella puolella.)

Itsekin päiväkodissa työskentelevänä olen ottanut muutamia kertoja lapsen vastaan yöpuku päällä. Voi että se on noloa eskarilaiselle, mutta oma vika ja siperia opettaa...

Vierailija
16/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä.

Vierailija
17/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole nähneet _ERITTÄIN LUJATAHTOISTA_ lasta ollenkaan. Mulla on 7 lasta, joista 6 isompia kuin vauvaikäisiä. Yhtä heistä on muutaman kerran joutunut pukemaan kaksi aikuista. Likka on vaan niin itsepäinen että jos hän jotain päättää, niin periks ei anna. Ja esim. 3v potkivalle ja riehuvalle lapselle on aika vaikee pukea vaatteita yksin väkisin päälle. Siihen tarviaan 2 aikuista toinen pukee ja toinen pitää kiinni. Ainakin jos on kyse ulkovaatteistakin.

Joku meinas et mitä sit 10 vuotiaan kanssa tehdään, jos pienelle tarvitaan 2 pukijaa. Kasvatuksen tarkoitus on se, että sille kymmenvuotiaalle riittää jo ihan puhe. Eikä se ainakaan alasti mihinkään oo lähdössä ;) .

Vierailija
18/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut tilanteita, jolloin ikäänsä nähden isokokoinen uhmis on heittäytynyt täysin velliksi ja sitten taas täysin jäykäksi ja kieltäytynyt itse pukemasta sekä kieltäytynyt kaikesta yhteistyöstä minun yrittäessäni pukea. On koettu joskus hikinen tuokio siinä pukiessa, yhden lahkeen kun saa laitettua niin lapsi ottaa sen jalan toisesta pois.

Silti ollaan joka kerta vaatteet saatu päälle. Onneksi

Vierailija
19/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi huutaa esim. MÄ EN HALUU, mitä se sitten nyt ei haluakaan, ja kehittää itkua suoraa huutoa, ihan uhmaansa. Sitä meillä huudetaan. Mutta puetaan kuiteskin, hiki siinä voi tulla.

Vierailija
20/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vanhemmassa vika, jos ei 3-vuotiaalle saa vaatetta päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi