Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi yöpuvussa päiväkotiin?

Vierailija
16.01.2007 |

Muutama päivä sitten oli keskustelua aamurutiineista (en löytänyt enää).

Jäi mietityttämään, kun useampi lähes kehui vieneensä uhmaisen taaperon yöpuvussa tarhaan, kun ei ole kotona vaatteiden laitto sujunut hyvässä hengessä.

Te, jotka näin olette tehneet, oikeastiko ajattelette selvinneenne kunnialla ja " voittajina" tilanteesta?

Minä ajattelen, että kun kerran aamuun kuuluu pukeminen, niin puetaan, joko sovussa tai vähemmän sovussa. Minusta olisi järjettömän noloa viedä lapsi yöpuvussa hoitoon. Lapsellekin se mielestäni viestii, että lapsi sai tahtonsa ainakin jossain määrin.

Ja samoin lähitessä, ulos puetaan ulkovaatteet. piste. Niitä on sitten joskus puettu lapsen sätkiessä ja huutaessa, mutta aina lopulta on talosta poistuttu ulkovaatteet päällä.

Kuka on eri mieltä? Perustele!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihan vähän epäilen, et se meidän vitonen ei oo saanu yhtään sen vähemmän huomiota kuin muutkaan. Ja hänkin tekee taas tällä hetkellä niinkuin käsketään. Mut millä muulla saa uhmiksen tottelemaan jatkossakin, jos ei silloin uhman sattuessa pakota häntä tottelemaan? Ja jos lapsi on niin vahva ettei yksi aikuinen fyysisesti tuollaisessa tilanteessa hänelle pärjää. Silloin luulot otetaan pois kahden aikuisen voimin. Toinen pitää kiinni ja toinen pukee. Ei sitä kovin monesti tarvitse tehdä, kun lapsi oppii et jos sanotaa et nyt puetaan, niin silloin puetaan.

Ei mun mielestä se oo avuttomuutta, et lapsen hoito ja kasvatus vaatii 2 ihmistä välillä. Kaksi ihmistähän niiden alulle panemiseenkin tarvitaan.

Tai voin mä olla avutonkin jos niikseen tulee, voi olla et jos mulla olis vaikka 14 lasta niin sitten en oikeesti pärjäis. Nyt 7 lapsen kanssa kun menee pääsääntöisesti ihan hyvin =)

taas se sama 20 ja jotain muuta..

Vierailija
42/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lasta hallitaan henkisesti, ei fyysisesti. Oli niitä seitsemän tai yksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ei oo normaalia joa lapsen pukemiseen tarvitaan kaksi ihmistä. Tai että lapsi viedään päiväkotiin yöpuvussa.

T:37

Vierailija
44/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa lapsi päättää ottaa karkkia hyllystä. Sä sanot että et ota ja lapsi vaan ottaa. Lapsen ei saa koskea ,miten hoidat tilanteen?

TAi tuo pukeminen. Lapsi päättää että EI pueta. Kiire on ja lapsi ei pue tai anna suosiolla pukea, ei edes kuule mitä yritätä selittää. MIten hoidat tilanteen?

Vierailija
45/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun taaperolta on joduttu ottaa alle 1v useampi verikoe. Ja kun tasan 1 vuotiaana oltiin taas sairaalassa ei neljä ihmistä (äiti, isä, sh ja labran täti) pystytty pitää kättä suorana että olisi saatu se koe kyynärtaipeesta.

Kauhulla odotan tahtotytön uhmaikää....

Vierailija
46/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdin jo miettiä, että missä ollaan menty metsään, kun meillä on kyllä ajoittain vaadittu kaksi aikuista pukemaan 2,5-vuotiasta uhmista. Juttu on just niin kuin tuossa kerrot: niin nopea ei aikuinen voi olla, että ehtisi saada paidan päälle ennen kuin housut on jo riivitty pois jalasta...

Totean vielä, että useimmiten homma toimii meillä oikein mainiosti, kyseinen 2,5-vuotias pukee jo reippaasti suurimman osan vaatteista itse (enemmän menee hermot siitä, jos yrittää auttaa), mutta joskus vaan " kilahtaa" . Ja kuten kai kaikki uhmaikäisten vanhemmat tietävät, tuon ikäisen kilahtamiseen ei tarvita paljoa, mutta tarpeellisen ajan ottaminen rauhoittumiseen voi olla aamukiireessä toivotonta. Silloin on vaan pakko pukea väkisin, jottei koko perheen aikataulut ole heti aamusta kuralla.

Vierailija:

Jos lapselle ei saa vaatteita päälle, niin uskallan väittää, että hyvin harvoin vika on vanhemmissa.

Siis jos niitä ei rimpuilun ja huudon vuoksi ei päälle saada.

Oletteko koskaan nähneet, kun neljä aikuista pitää lasta kiinni, että viides saa annettua rokotuksen? Minä olen ja kyseessä oli ihan tavallinen lapsi, jolle nyt tuli se pää, että ei rokotuksia mulle, kiitos.

Samalla raivolla kun pistää pukemista vastaan, niin siinä ei housut lähtee, kun äiti pukee paitaa.

Ihanaa, jos teidän lapset saa puettua. Omiani ei tarvitse edes maanitella, mutta töissä näkee kaikenlaista.

Vierailija
47/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle yksivuotiaana. Ei ollut yhtään vaikeaa pitää lapsi ihan itse aloillaan. Lapsi pysyy rauhallisena, kun äiti on rauhallinen ja turvallinen.

Vierailija
48/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tarvittaessa tehty väkisin, tuimin ilmein ja joskus lasta siinä touhussa satuttaen (siis jos lapsi rimpuilee, niin pidetään sitten niin kovasti kiinni kuin tarvii, vaikka siinä sattuisikin). ja periaate on että vaattet pitää laittaa päälle - se miten siististi ne on pällä, on sivuseikka. Meillä on joskus lähdetty paita nurinpäin ja sukat rytyssä, kun ei niitä väkisin sen paremmin ole saanut. Pääasia että se mitä äiti tai isä päättää, myös tehdään.

Jos on aamulla kiire, on turha yrittää mitään harhautuksia. Sanot tiukalla äänellä että nyt pukemaan ja heti, ja jos ei sana tehoa alat itse vetää vaatetta lapsen päälle. Uhmaikäinenkin oppii muutamasta kerrasta, missä tilanteissa ja millaisella äänellä annettua käskyä on PAKKO totella. Yksi hyvä mietittävä vertailukohta on esim. kuumaan hellaan koskeminen: ota itse se pukeminen yhtä tosissaan kuin hellan vaarallisuus, ja lapsikin ymmärtää aika pian, että tämä sääntö on ehdoton eikä sen kanssa ole varaa uhmailla.

Vierailija:

Vierailija:

tai juosta sen perässä! Vanhemmalla pitää olla auktoriteettia, jolla se lapsi tottelee. Ihan niin kuin koira.

Mulla on 2,5-vuotias ja 4,5-vuotias, eikä meno ole tuollaista. Lapset TOTTELEVAT vanhempiaan. Eikä kannata heittää tähän mitään temperamentti-läyskytystä... Kyllä se on vanhempien taidoista, eikä lasten luonteista kiinni.

Voi olla taidoissa puutteita, mutta mielelläni niitä korjaisin, jos annettaisiin vinkkejä. Ei meillä siis ole joka päivä tuollaista, ongelmia tulee eniten, jos lapsella on huono päivä ja aikuisella kiire samanaikaisesti. Jos ei itsellä ole kiirettä, sitten voi odotella ja harhautella, mutta miten saa tottelemaan, kun pitää tehdä just silloin eikä vasta viiden minuutin kuluttua?

Vierailija
49/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko pois - kyllä se onnistuu!

Vierailija
50/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai kengät?

Vierailija
51/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö ( nyt 3,5 v ) pisti aikoinaan lujastikin hanttiin, mutta nykyään teemme näin:

( lähdemme kotoa aikaisin, liikenteessä tulisi olla klo 7:15.)

6:45 laitan tytön murot valmiiksi lautaselle ( tyttö ei missään nimessä suostu lähtemään tyhjin vatsoin vaikka pk:ssa on aamiainen klo 8 ) ja sitten herättelen tytön hellästi päätä silittämällä ja kivoista asioista juttelemalla. Tyttö herää pikkuhiljaa ja hyväntuulisena ja sitten yhdessä puemme vaatteet päälle ja sitten tyttö reppuselässä keittiöön.

Sillä aikaa laitan itseni pikapikaa valmiiksi ja lähtö sujuu mukavasti.

Tämä hellästi herättely vaatii sen 5-7 minuuttia aikaisemman heräämisen itseltäni, mutta se kannattaa... aamut ovat nykyään 50 kertaa helpompia kuin puoli vuotta sitten kun heräsimme viimetipassa!

Ja asiat tekee erittäin paljon sujuvimmiksi se seikka, että päällepuettavat vaatteet on valmiiksi esillä, valittu jo edellisenä iltana ( koskee sekä äitiä että tyttöä : ) )

Vierailija
52/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kyllä hurjalta, jos aikuinen ei saa omaa taaperoaan puettua. Välillä olen itsekin pitänyt hommaa painajaisena, mutta voimankäyttö, päättäväisyys, sitkeys ja ehkä pieni ripaus auktoriteettia ovat vieneet voiton. Siis minä hikoilu on tuottanut tulosta ja vaattet puettu. Yleensä lapsi hellittää kun tajuaa, että olen tosissani. Luonteeni taitaa olla sellainen, että taistelisin vaikka viikon, ennemmin kuin luovuttaisin.

Mutta väittääkö joku, että TAAPEROlle on noloa ja hyvä " opetus" viedä päiväkotiin yöpuvussa?

Eskarilainen on eri asia, en osaa kuvitella että eskarilaisemme tappelisi vastaan pukemisessa.

-ap

Vierailija
53/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos eivät koskaan tee mitään väkisin?

Ja jos on TOSI vahvatahtoinen ja vahva lapsi, niin niin siihen väkisin pukemiseen tarvitaan ehkä kaksi aikuista.

Muuten lapsen saa kyllä toki yksin pidettyä kiinni, jos samalla ei tarvi pukea. Eikä lapsen tarvitse pysyä liikkumatta. Mut voin kertoa, et jopa 3kk ikästä saa todella PITÄÄ kiinni et siltä saa korvat katsottua. Kolmevuotias jos päättää pistää vastaan, niin sitähän et paikallaan pidä, se on varma. Tosin sen ikäiselle usein auttaa puhe ja selitys, mutta ei aina.

Vierailija
54/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai katso Lapsityranneja. Siinä on paljon hyviä vinkkejä.

Meillä on käytössä jäähy ja kehu.

Vierailija
55/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole rattaissa valjaita?

Ja mainiosti olen joka aamu päässyt kävelemään rappuset alas 3v uhmiksen ja 1,5v taaperon kanssa, mukana kaksi tarhareppua ja oma laukkuni, kaikilla vaatteet päällä ja tytöllä tukka kauniisti, itsekin meikattuna ja kammattuna...

Ehkä me yh:t ei olla niin avuttomia :)

Vierailija:

Helppo sanoa, että herranjumala miten aikuinen ei saa 3-vuotiasta puetuksi, mutta kun se lapsi pitää vielä saada ulos talosta rattaissa, itselle vaatteet päälle, käsilaukku avaimineen ja lompakkoineen mukaan jne. niin ei todella ole helppoa! Esim. rattaista kiipeää alta aikayksikön, jos tahtoo eikä joku ole kaitsemassa joka sekunnin sadasosa.

Vierailija
56/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaankaan lähtisi lasta yöpuvussa päiväkotiin viemään. On meillä kiukuteltu ja vetkuteltu, mökötetty ja riisuttu vaatteita, kun ois pitänyt pukea. Mutta aina mä olen penskoille vaatteet saanut lopulta päälle. Mä olen meidän perheen vahvatahtoisin jäsen kuitenkin loppujenlopuksi.

Vierailija
57/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Eikö teillä ole rattaissa valjaita?

Vierailija
58/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että vaatteita ei saa yksi aikuinen päälle, ja rattaiden valjaiden kiinnityskin on mahdoton tehtävä...

Ja mitään vikaa ei ole tietenkään missään, kaikki on vain lapsen vahvaa tempperamenttia...

Vierailija
59/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

alassa ITSE puettuna. En ole pukenut lastani pariin vuoteen... Miksi jotkut pukevat isoja lapsia???

Noh monet aamut on menty raahaten käsivarresta tai tukasta oven ulkopuolelle. Sitten vain kävelen eteenpäin ja jos lapsi ei tule perässä niin juoksee kiinni, kun huomaa ettei äiti neuvottele kävelemisestä.

Minun molemmat lapseni ovt todella hyväkäytöksisiä nykyään :)

Vierailija
60/64 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut huomattavasti NOPEAMMIN selviää jos mukana on sekä isä että äiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän