Mikä on teidän lentokoneella matkustavien mielestä paras lentoyhtiö?
Kommentit (81)
Parhaasta en tiedä, mutta paskin on SAS. Pelkkiä huonoja kokemuksia siitä. Ruotsalainen kollega sanookin, että kirjainyhdistelmää SAS kutsutaan Ruotsissa: Sale all stocks.
Moni länsinaapuri on täysin pottuuntunut koko yhtiöön. Se on kurjistanut monia matkustajien asioita vielä Finnairiakin enemmän.
British Airwaysin firstissä oli aika hyvä meininki...aaettä!
Paras lentoyhtiö oman kokemukseni perusteella on Cathay Pacific. Aivan ensiluokkaista palvelua jo economyssä, business-luokasta puhumattakaan. Todella ensiluokkainen yhtiö.
Muita hyviä mm. Singapore Airlines, Quantas ja ehkä vähän yllättäin Turkish Airlines.
Paikallisesti peukutan ehdottomasti airBalticin puolesta! AirBaltic on paaaaljon parempi kuin Finski tai SAS, jotka molemmat ovat economyn osalta jopa jossain määrin perinteisiä halpalentoyhtiöitä karsitumpia.
Finskilläkään ei saa edullisimmassa luokassa enää ottaa kuin Fjällräven-repun mukaan matkustamoon. Aikamoista..
Harvemmin tulee lennettyä, mutta ainakin halpalentoyhtiöitä vältän, koska muutaman kerran on ollut iso pettymys (lähtöluvan osalta kaikki muut menevät ohi ja aikataulut pettävät). Finnair on ihan ok ja muutkin ns. kansalliset lentoyhtiöt Euroopassa.
Etihad, Emirates, Qatar Airways ja Malaysia Airlines. Kaikista noista on vain hyviä kokemuksia. Jos järjestykseen pitää panna, niin ehkä rimaa hipoen Etihad on paras.
Tässä minun henkilökohtainen listaus, pisteissä 5 paras ja 1 huonoin.
5 pistettä: Singapore, Quatar, Etihad, Quantas, Emirates. Nämä nyt ainakin on olleet minun kohdalla aina kaikin puolin erittäin hyviä. Plussaa vielä Singaporelle siitä, että Changin kenttä on niin hyvä, mm. kylpylä.
4 pistettä: Eurooppalaisista minusta paras on Air France. Erittäin hyvää ruokaa, siistit koneet, hyvä palvelu. Myös Swiss Airille ja Japan Airlinesille neljä.
3 pistettä: Turkish Airlines on muuten aika hyvä, varsinkin ruoka on hyvää, ja Istanbulin uusi kenttä on hyvä, mutta ei aina kaikissa tilanteissa palvelu pelaa, esimerkiksi nettisivut ovat usein alhaalla ja lentojen muuttaminen toivottoman vaikeaa, jos olet ulkomailla. Finnairille myös kolme pistettä, ruoka on kakkostasolla, mutta kaikki varaus- ja myyntipalvelut toimii netissä joka puolelta maailmaa moitteettomasti ja myös koneessa ja kentillä on palvelu viime vuosina parantunut. Samaten Lufthansalle, KLM:lle ja Air Asialle myös kolme.
2 pistettä: Malaysian Airlines (ei tiedä päättääkö lentäjä ohjata mereen, ruoka on kolmostasolla, mutta muu kokonaisuus kaksi), Air China (mitoitus pienille ihmisille, länsimaiselle ahdas), Air Baltic (potkurikoneet, kuin Mikki Hiiressä!), Ryanair, SAS, Royal Brunei Airlines (ennen nousua rukoillaan), TAP
1 piste: Egyptair (viidakon lait istumapaikoissa, röyhkeimmät ottaa parhaat vaikka paikkaliput on), Philippine Airlines (ruoka hyvää, mutta aikataulu usein myöhässä, koneet rikki, myöhästyy jatkolennoilta), Norwegian, Wizz Air (viimeinen vaihtoehto, mutta halpa)
Ääni lisää Lufthansalle täältä. Hyvä yhtiö eikä ainakaan mikään "halpalentoyhtiön palvelut kalliiseen hintaan" (=Finnair).
Vierailija kirjoitti:
Tässä minun henkilökohtainen listaus, pisteissä 5 paras ja 1 huonoin.
5 pistettä: Singapore, Quatar, Etihad, Quantas, Emirates. Nämä nyt ainakin on olleet minun kohdalla aina kaikin puolin erittäin hyviä. Plussaa vielä Singaporelle siitä, että Changin kenttä on niin hyvä, mm. kylpylä.
4 pistettä: Eurooppalaisista minusta paras on Air France. Erittäin hyvää ruokaa, siistit koneet, hyvä palvelu. Myös Swiss Airille ja Japan Airlinesille neljä.
3 pistettä: Turkish Airlines on muuten aika hyvä, varsinkin ruoka on hyvää, ja Istanbulin uusi kenttä on hyvä, mutta ei aina kaikissa tilanteissa palvelu pelaa, esimerkiksi nettisivut ovat usein alhaalla ja lentojen muuttaminen toivottoman vaikeaa, jos olet ulkomailla. Finnairille myös kolme pistettä, ruoka on kakkostasolla, mutta kaikki varaus- ja myyntipalvelut toimii netissä joka puolelta maailmaa moitteettomasti ja myös koneessa ja kentillä on palvelu viime vuosi
Pari kommenttia näihin: Air baltic ei enää lennä potkurikoneilla, ainakaan Hki-Riika välillä. Näin olen ymmärtänyt. Ovat siirtyneet Airbus A220-laivastoon. Malaysia Airlinesin lennoilla tarjottava Satay on ihan palkittukin siitä, että se on parempaa kuin mitä ravintoloissa on tarjolla. Kerran olen itsekin sitä saanut alkupalana syödä ja oli kyllä älyttömän hyvää.
Finnair: paras ruoka, kivat emot, aina ajoissa
Vierailija kirjoitti:
Emot on kyl ihanan komentelevia
Itsellä oli taannoin ensimmäinen kerta afrikkalaisella yhtiöllä, kun lensin Ethiopian Airlinesin lennolla. Siitä jäikin vain hyvät kokemukset mieleen. Henkilökunta oli hyvin avuliasta ja palveluhalukkaita. Ruokaa sai todella paljon ja se oli hyvää. Harvinaista lentomatkustajille. IFE oli lähes yhtä monipuolinen, kuin mitä vaikkapa Finnairin isoimmissa koneissa on. Eivät olleet säästelleet lisensseissä.
Istuin koneen takaosassa ja sielläkin oli jalkatilaa enemmän kuin yleensä eurooppalaisilla yhtiöillä on. Mistähän lie johtui?
Mikään varsinainen halpalentoyhtiö ei ollut kyseessä, mutta tuo nousi listalla kärkiviisikkoon minulla. Paras on ollut toistaiseksi Air Canadan lento, mutta se johtui siitä, että matkustin silloin business-luokassa.
Mulla on kokemusta vain Finnairista, kun lennän aika vähän. Vastaan siis Finnair.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta vain Finnairista, kun lennän aika vähän. Vastaan siis Finnair.
Komppaan, ehdottomasti paras
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan, ehdottomasti paras
Ainoo joka palvelee suomeksi, siksi ykkönen
Ei väliä kunhan minun käyttämä lentokone saastuttaa vähemmän kuin sen persupertin henkilöauto millä se ajaa töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa lentoyhtiö jolla olen kuullut emojen huutavan matkustajille
Finnairin hintalaatu suhde on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Finnairin hintalaatu suhde on surkea.
Europpan turisti ja business on ihan surkeita, pitkien lentojen business ihan hyvä (tosin kallis)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahvaan puolen emo tuli meidänkin kaksivuotiasta tyttöä komentelemaan laittamaan vyön kiinni, vaikka koneen lastaus oli vielä kesken. Pikkulapselle alkoi tiuskimaan komentoja ja niskoja nakkeli kun toiset lentoemot häätivät hänet pois business puolelta. Pelottava tapaus.
Muut on kaikki nyt aika OK ja samalla viivalla, AirFrancelle ei ole kyllä mitään suurta hinkua enää koskaan, sen verran epävarmaa se touhu heidän kanssaan on ollut nyt viimeiset kerrat. Mutta muuten aika tasalaatuisia. Oletan että eroja syntyy sitten kun paljon matkustaa mannertenvälisiä lentoja business-luokassa. Niitä on itsellä takana vain muutama, niin en lähde sen takia spekuloimaan kuka oli paras.