Suomen kaunein koti Kesämökit 2024 Official
Tänään alkaa uusi kausi.
Samalla ruutuun saadaan myös uusia tuomareita. Pitkään mukana olleiden Sini Rainion ja Tero Pennasen tilalla aloittavat Nelosen Huvilasta & huussista tuttu maisemasuunnittelija Kati Jukarainen ja arkkitehti Otto Heinonen.
Ellinoora Uusi-Kartano, vastaava tuottaja:
-Pitkäänkin jatkuneiden ohjelmien osalta jokainen kausi on oma ihana kokonaisuutensa. Ohjelmien esiintyjien kokoonpanoa tarkastellaan aina silloin tällöin esimerkiksi sen mukaan, mihin halutaan tulevalla kaudella ohjelman sisällössä keskittyä.
Kaudella katse halutaan luoda entistä enemmän myös mökin ulkopuolelle. Piha ja tontti kun ovat tärkeä osa mökkielämystä. Jukarainen kuului jo vuonna 2015 Kauneimman kodin sisarsarjan, Suomen kauneimman pihan tuomaristoon. Tuolloin tuomaristossa nähtiin Hanna Sumarin lisäksi palkittu maisema-arkkitehti, nyt jo edesmennyt Tommi Heinonen. Otto Heinonen on hänen poikansa.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/6eca8162-fe35-415c-a83d-b52232e…
Olisivat vaihtaneet Hanna Sumarin myös pois. Mutta ei, vastaavan tuottajan mukaan tietenkin Hannan pitää ehdottamasti olla mukana, kun hän on ollut alusta asti...
Kommentit (850)
Vierailija kirjoitti:
Hirvensalmen 70-luvun mökki ihastutti! Siinä mökissä ja miljöössä vaan loisti hyvä tyylitaju, jota ei kaikilta löydy.
Olen käynyt erään nuoren arkkitehtipariskunnan mökillä heidän kunnostamallaan 70-luvun mökillä. Siellä oli sama henki kuin tuossa Hirvesalmen saarimökissä. Ei mitään tekemällä tehtyä, eikä todellakaan mitään sisustuskrääsää, vaan konstailematonta ajatonta kauneutta. Ja sielläkin piha oli luonnontilainen mustikkavarvikko isoine puineen. Ei mitään huoltoa vaativia jättiterasseja ja teennäisiä oleskelupaikkoja. Hyvä tyylitaju siis voi olla käytännöllisen yksinkertaista. Tykkäsin!
Taitaa hirvensalmen mökki voittaa. Todella upea, ja tonttikin semmoinen ettei tarvi leikata nurtsia eikä mitään muutakaan ylimäärästä tehdä.
Keskimmäisessä mökissä oli aivan järkyttävä määrä tavaraa! Kuka jaksaa pyyhkiä pölyjä kaikista niistä sisustustavaroista ja niiden alta? Seinätkin täynnä tavaraa, ahdistavaa. Ja niitä sydämen muotoisia koriste-esineitä oli ihan liikaa.
En pitänyt ekastakaan mökistä. Pihalla oli liikaa kukkia, tuli sellainen olo, että piha oli ihan liian täynnä. Sisälläkin oli liikaa tavaraa.
Viimeisessä mökissä oli rauhallinen tunnelma. Pieni piha oli tunnelmaltaan aito ja rento. Ei vaadi liikaa työtä. Ymmärrän, että omistaja nauttii pihallaan istumisesta. Pidin tästä mökistä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Keskimmäisessä mökissä oli aivan järkyttävä määrä tavaraa! Kuka jaksaa pyyhkiä pölyjä kaikista niistä sisustustavaroista ja niiden alta? Seinätkin täynnä tavaraa, ahdistavaa. Ja niitä sydämen muotoisia koriste-esineitä oli ihan liikaa.
En pitänyt ekastakaan mökistä. Pihalla oli liikaa kukkia, tuli sellainen olo, että piha oli ihan liian täynnä. Sisälläkin oli liikaa tavaraa.
Viimeisessä mökissä oli rauhallinen tunnelma. Pieni piha oli tunnelmaltaan aito ja rento. Ei vaadi liikaa työtä. Ymmärrän, että omistaja nauttii pihallaan istumisesta. Pidin tästä mökistä eniten.
Samaa mieltä.
Luulin että Hanna kauhistuu heti kun näkee tuon kakkoskodin, mutta ei.
Hirveä roinanpesä.
Mä olin sit varmaan ainoo, jolle se 70-luvun ihanuuden esittely aiheutti lähinnä limbisen järjestelmäni aktivoitumista; sillä haistoin homeen hajun ja tunkkaisuuden kotisohvalle asti. Hirveät takautumat lapsuuden mörskistä, puupintojen yliannostuksesta ja Artekin ylikäytöstä. Eikä se edes omaan silmään edustanut 70-luvun tyylisuuntaa, paitsi rakennusteknisesti. Vihertävät ulkopinnat kieli homekasvustosta ja se kamala vinovaja, josta tuli mieleen joku kansakoulun varastovaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvensalmen 70-luvun mökki ihastutti! Siinä mökissä ja miljöössä vaan loisti hyvä tyylitaju, jota ei kaikilta löydy.
Olen käynyt erään nuoren arkkitehtipariskunnan mökillä heidän kunnostamallaan 70-luvun mökillä. Siellä oli sama henki kuin tuossa Hirvesalmen saarimökissä. Ei mitään tekemällä tehtyä, eikä todellakaan mitään sisustuskrääsää, vaan konstailematonta ajatonta kauneutta. Ja sielläkin piha oli luonnontilainen mustikkavarvikko isoine puineen. Ei mitään huoltoa vaativia jättiterasseja ja teennäisiä oleskelupaikkoja. Hyvä tyylitaju siis voi olla käytännöllisen yksinkertaista. Tykkäsin!
Taitaa hirvensalmen mökki voittaa. Todella upea, ja tonttikin semmoinen ettei tarvi leikata nurtsia eikä mitään muutakaan ylimäärästä tehdä.
Mitä siellä yleensä voi tehdä muuta kuin istua sisällä? Sisälläkään ei ollut mitään aktiviteetteja? Tylsin mökki tämän kauden jatkoon pääsijöistä.
Minä äänestän ihanaa saaristomökkiä Kustavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä yleensä voi tehdä muuta kuin istua sisällä? Sisälläkään ei ollut mitään aktiviteetteja? Tylsin mökki tämän kauden jatkoon pääsijöistä.
Minä äänestän ihanaa saaristomökkiä Kustavissa.
No täytyykö mökillä niin hirveästi aina tehdä? Voi lukea sisällä tai istua lukemassa ulkona. Voi katsella ympärillä olevaa luontoa, tutkia muurahaisten polkuja, katsella, onko puissa linnunpesiä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siell
Et taida oikein olla mökki/luonto ihminen, jos et keksi mitään tekemistä. Mutta ei se kustavin mökkikään huono ollut, nimittäin ne kaksi taistelee voitosta.
Kustavin, Hirvensalmen ja Iitin mökki vuorenkorkeuksissa on suosikkejani. Onko niissä missään kauheasti aktiviteetteja?
Viimeisen 10-jakson moderni finaaliin menijä oli myös kiva.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin sit varmaan ainoo, jolle se 70-luvun ihanuuden esittely aiheutti lähinnä limbisen järjestelmäni aktivoitumista; sillä haistoin homeen hajun ja tunkkaisuuden kotisohvalle asti. Hirveät takautumat lapsuuden mörskistä, puupintojen yliannostuksesta ja Artekin ylikäytöstä. Eikä se edes omaan silmään edustanut 70-luvun tyylisuuntaa, paitsi rakennusteknisesti. Vihertävät ulkopinnat kieli homekasvustosta ja se kamala vinovaja, josta tuli mieleen joku kansakoulun varastovaja
Et todellakaan ollut ainoa. Minustakin se mökki oli kauhea. En edes ilmaiseksi ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin minä kotonanikin lukea, tai katsella luontoa ympärillä. En siihen mökkiä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän se tienvarren mökki on alunperin ollut, kun siinä ei näyttänyt olevan mitään merkkiä kaivosta tai saunasta, ehkä joku varasto, makasiini? Siinä, jos missä, olisi tarvetta paljulle.
Eka oli sekamelska mökkikylä. Kauheesti roudattu (kuvsusta varren) kesäkukkia astioihin. Miksei istuteta perennoja? Oliko se pariskunta vai äiti ja poika?
Keskimmäisen synkkyys puistattaa. Piha huonolla hoidolla. Itse kaipaan järven rantaa.
Evijärven tienvarsimökki oli suloinen. Paljon kaunista sisustusta ja tosi siistiä. Hempeys ja valkeus oli ihanan valoisaa. Tykkäsin. Järveä kaipaan. Mietin sitä isoa ja vähän jo huonokuntoista koivua, et toivottavasti ei rojahda mökin päälle. Peltomaisema oli rauhoittava. Kulkeekohan tiellä paljon liikennettä?
On hyvä, että Hanna on mukana. On sentään jotain kokemusta ja näkemystä mukana, etteivät pelkät nykyajan haihattelijat päätä tuostakin asiasta päättämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et todellakaan ollut ainoa. Minustakin se mökki oli kauhea. En edes ilmaiseksi ottaisi.
Miksi se mökki haisisi homeelle yhtään sen enempää kuin muutkaan mökit? 😄 Jos tuo olisi ollut maalattu valkoisella sisältä, niin haistaisitteko edelleen homeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se mökki haisisi homeelle yhtään sen enempää kuin muutkaan mökit? 😄 Jos tuo olisi ollut maalattu valkoisella sisältä, niin haistaisitteko edelleen homeen?
No niille on jäänyt nuo hajut aivotoimintaan omien ikävien kokemustensa takia. Varmaan haisee melkein joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hannan irvistelevä hymy pilaa koko ohjelman.
Eikö ole jo aiemmilta kausilta oppinut että joutaisi vaihtoon.
Minusta Hanna on hyvä. Ehkä johtuu siitäkin, että olen yleensä hänen kanssaan ihan samaa mieltä :D
Minusta on kiva, että Hanna on tässä tuomarina. Joskus tosin antaa kympin, vaikka itse en antaisi, mutta yleensä sanallisissa tuomaroinnissa olen hänen kanssaan samoilla linjoilla.
Jaahas, vai tuli itse Hannakin kommentoimaan ja kehumaan itseään.
Häipyisit jo, olet aivan turha koko ohjelmassa ja ihan hemmetin ärsyttävä.
Häivy itse täältä, on hemmetin ärsyttävää lukea tuollaisten mollaajien tekstejä. Hanna on hyvä ja persoonallinen ja sopii tuohon ohjelmaan. Ikärasistit voisivat pitää myös ruman turpansa kiinni.
Tykkäsin enemmin Teron ja Sinin asiantuntemuksesta ja puhetavasta kuin näiden kahden uuden. Hanna on ohjelmasarjan ydin. Kiva päästä katsomaan erilaisia mökkejä ja maisemia, kiitos ohjelmasta! Kaikki mökit ei o itselle mieluisia, eikä tarvi ollakaan. Harmittaa aina jos kuvauspäivänä on ollu pilvistä tai jo selvät syksyn merkit luonnossa. Se antaa sellasen surumielisen häiveen mökkiin ja maisemaan.
Ekana esitelty Lemin mökki oli kyllä Saimaan rannalla, mutta varmaan tosi matalaa kohtaa, lahti oli ruovikkoa ja niemi oli matalikon oloista, ei ollu avointa järvinäkymää, mitä itse kaipaan. Tän mökin yläkertaa näytettiin mut ei näytetty kun tuomarit siellä kävi. Mitähän ne sano?
Tienvarsimökki oli kuin nukkekoti kaikessa kauneudessaan. Ihana varmaan kellahtaa päivätorkuille siihen pitsipäiväpeittosänkyyn. Pidin tän mökin valoisuudesta, kuin pakoa pahasta maailmasta. Hyvää jatkoa omistajarouvalle!
Tai sitten mies ja kaksi vaimoa. Tai äiti ja lapset. Tai äiti, poika ja vaimo. Ei oikein ottanut selvää........