Suomen kaunein koti Kesämökit 2024 Official
Tänään alkaa uusi kausi.
Samalla ruutuun saadaan myös uusia tuomareita. Pitkään mukana olleiden Sini Rainion ja Tero Pennasen tilalla aloittavat Nelosen Huvilasta & huussista tuttu maisemasuunnittelija Kati Jukarainen ja arkkitehti Otto Heinonen.
Ellinoora Uusi-Kartano, vastaava tuottaja:
-Pitkäänkin jatkuneiden ohjelmien osalta jokainen kausi on oma ihana kokonaisuutensa. Ohjelmien esiintyjien kokoonpanoa tarkastellaan aina silloin tällöin esimerkiksi sen mukaan, mihin halutaan tulevalla kaudella ohjelman sisällössä keskittyä.
Kaudella katse halutaan luoda entistä enemmän myös mökin ulkopuolelle. Piha ja tontti kun ovat tärkeä osa mökkielämystä. Jukarainen kuului jo vuonna 2015 Kauneimman kodin sisarsarjan, Suomen kauneimman pihan tuomaristoon. Tuolloin tuomaristossa nähtiin Hanna Sumarin lisäksi palkittu maisema-arkkitehti, nyt jo edesmennyt Tommi Heinonen. Otto Heinonen on hänen poikansa.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/6eca8162-fe35-415c-a83d-b52232e…
Olisivat vaihtaneet Hanna Sumarin myös pois. Mutta ei, vastaavan tuottajan mukaan tietenkin Hannan pitää ehdottamasti olla mukana, kun hän on ollut alusta asti...
Kommentit (850)
Vierailija kirjoitti:
Mökki mummun, alkovissa sänky ,2 lapsenlasta seläntakana nukkumassa,sohvasta kinaavat 1s siinä kun ei voi levittää 3 siis siskonpetillä lattialla koira hääräs siinä kun nukkukaveri missä menivät peittojen alle piiloon ja kun löyty kaivo itsensän sinne päästi huokauksen ja alettiin nukkuun Vintti ei saa mennä jos takassa ollut tuli kuin sauna seinäntakana ,luukusta meno pieni ikkuna avautuu väärin päin entinen omistaja laittanut .neiöitä 24 ,keittiön nään on siisti ,kaikki tuhisee .Päivällä kaikki paikallaan nättiä ei modernia siitä mökki tehty ,piha on yks kulma marjapuskille kukkia siellä täällä ,perunoita kylvetty 10kpl,koira seuras ja kas perunat ylös ja siellä luu koiran törrötti .Hoitokoira haettiin taimi metsästä avusti kuopanteossa ,kehuin Lähin ruuan laittoon hän tuli sisälle multaa taimi suussa ilme mä sain ylös ,tottakai kun marjapuskain yhdessä kaivo .Helppoa kuin heinn teko .ai se ei ollutkaan Suomen kau
Mitähän tuon ylläolevan kirjoittaja on nauttinut? Vai onko vain syntymähumalassa, sen verran sekavaa on teksti. Eikä voi sanoa, että ei huomannut, kun punaista viivaa on paljon.
moi
Nämä isot hirsihuvilat ei miellyttäneet minua yksikään. Sijainti oli tietysti kaikissa kiva.
Se keskimmäinen, jota asutti keski-ikäinen mies yksin (tai ainakin esiintyi yksin) oli jotenkin niin selvästi myös "miehen sisustama." Huonekalut oli kuin tavallisesta kerrostalon olohuoneesta.
Varsinaista mökkitunnelmaa ei ollut missään. Nämä oli vähän kuin edustustiloja. Ei hirveän viihtyisiä omaan makuuni.
Se näistä. Melkein aina näitä mökkejä esitellessään ihmiset kertoo, kuinka täällä vietetään aikaa isolla porukalla ystävien kesken ja tehdään yhdessä kaikkea jne. Jollain lailla se ajatus on minulle vaikea.
Jos minulla olisi mökki, se olisi ihan lähtökohtaisesti vain omaan käyttööni. En missään nimessä haalisi sinne mitään isoja porukoita ikinä. Minun mökkini olisi paikka, jossa nimenomaan saisin olla ihan itsekseni. Toki oma pieni perheeni tai joskus joku ystävä voisi olla kanssani, mutta ei mitään isoja määriä ketään, koskaan. Ja kyllä, olen introvertti.
Vierailija kirjoitti:
Nämä isot hirsihuvilat ei miellyttäneet minua yksikään. Sijainti oli tietysti kaikissa kiva.
Se keskimmäinen, jota asutti keski-ikäinen mies yksin (tai ainakin esiintyi yksin) oli jotenkin niin selvästi myös "miehen sisustama." Huonekalut oli kuin tavallisesta kerrostalon olohuoneesta.
Varsinaista mökkitunnelmaa ei ollut missään. Nämä oli vähän kuin edustustiloja. Ei hirveän viihtyisiä omaan makuuni.
Se näistä. Melkein aina näitä mökkejä esitellessään ihmiset kertoo, kuinka täällä vietetään aikaa isolla porukalla ystävien kesken ja tehdään yhdessä kaikkea jne. Jollain lailla se ajatus on minulle vaikea.
Jos minulla olisi mökki, se olisi ihan lähtökohtaisesti vain omaan käyttööni. En missään nimessä haalisi sinne mitään isoja porukoita ikinä. Minun mökkini olisi paikka, jossa nimenomaan saisin olla ihan itsekseni. Toki oma pieni perheeni
Heh. Hyvin kirjoitettu. Suomalaisista aika suuri osa on introvertteja, mutta noissa mökkiesittelyissä oikein korostetaan kuinka me olemme aktiivisia ja meillä käy paljon vieraita - toki pakollinen tuntuu olevan sekin maininta, kuinka ihana on hiljentyä. Kertoisipa joku joskus, että tänne on ihana paeta ikäviä sukulaisia ja kammottavia työkavereita ja vain olla :D
Eiköhän tännekin palstalle taas kohta puoliin ala ilmestyä niitä ketjuja, joissa oikein toivotetaan vieraat huut hiiteen sieltä omalta mökiltä!
Ja kun kumminkin tulevat, niin se yhteinen tekeminen on sitten huusin tyhjennys ja rantalepikon raivaaminen ja niin poispäin.
Että sellaisia vieraanvaraisia mökkiläisiä me itse asiassa ollaan.
Hienot keittiöt on, mutta ei mitään tarjottavaa niille vieraille, jotka tulee keksipaketin kanssa.
"Heh. Hyvin kirjoitettu. Suomalaisista aika suuri osa on introvertteja, mutta noissa mökkiesittelyissä oikein korostetaan kuinka me olemme aktiivisia ja meillä käy paljon vieraita - toki pakollinen tuntuu olevan sekin maininta, kuinka ihana on hiljentyä. Kertoisipa joku joskus, että tänne on ihana paeta ikäviä sukulaisia ja kammottavia työkavereita ja vain olla :D"
No eihän tuollaiseen kilpailuun edes lähde mukaan kunnon introvertit. Kyllä meitä omissa oloissa nyhvääjiä riittää moninkertaisesti, vaikka muutama noita asuntojaan näytteleekin. Omissa oloissa ollaan mökillä, ei sinne voi ketään edes kutsua, kun koko ajan on monta projektia menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörivä mökki 🤔
Miten se pyöriminen käytännössä toimii, kun on vesi- ja sähköjohdot?
Lehden jutussa kerrottiin, että sähköjohdot ja muut putket menevät keskellä taloa.
Ulkoseinillä ei siis mitään pistorasioita tai valoja? Vai onko se niin, että se ei pyöri ympäri vaan edestakaisin, ettei johdot kierry poikki?
Pyöriihän Puijon Tornin ravitolakin ympäri, eli on jo suht vanhaa tekniikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörivä mökki 🤔
Lehden jutussa kerrottiin, että sähköjohdot ja muut putket menevät keskellä taloa.
Miten ne liittymät kylppäriin ja keittiöön on tehty sieltä keskeltä. Yritin rekonstruoida asiaa, mutta en kyllä keksinyt jutun pointtia.
Miksi noin rumasti sisustetut mökit on mukana Suomen kaunein koti -ohjelmassa? Huonekalut vuosituhannen vaihteen ruminta, halvinta bulkkia. Noilla sisustettiin meidän suvun omistamat vuokramökit niihin aikoihin ja pidin jo silloin rumina. Kaiken kukkuraksi sängyissä ei ole edes tyynyjä ja peittoja. Oikeasti, mitä hittoa?
Mun unelmamökki on pieni vaatimaton talo maalla. Pihalla toimiva kaivo. Pihasauna.Tulipesät lämmitykseen. Lampi tai järvi maisema. Sellainen metsäinen ympäristö. Rauhallinen paikka, jossa tuntuu, että aika pysähtyy. Piilopirtti.
Ukko sanoo että maailman ainut pyörivä kesämökki.Posiolla oli jo 70 luvulla pyörivä mökki.Kaivinkoneen pöytä toimi laakerina.
Nää hirsimökit oli kyllä ihan upeita ulkoapäin, mutta sisätilat eivät kyllä mätsänneet ulkokuoreen. Kauhea pettymys.
Ruminta oli ne jossakin mökissä olevat makuuhuoneet, missä sängyllä oli joku todella halvan ja ruman värinen ohut liru päiväpeitto. Oranssi ja toisessa oli se joku turkoosi. Tyynyjä ei ollut ollenkaan. Seinillä ei olllut yhtään mitään (?). Tämmöinenkö on nyt sitten suomen kauneimman mökin sisustus, kun sisustusta ei ole periaatteessa ollenkaan.
Ottaako päähän kun olemme vieneet kesämökille vain tarpeellisia päiväpeittoja, emme Marimekon designea tai kalliita muita arvotuotteita? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörivä mökki 🤔
Miten ne liittymät kylppäriin ja keittiöön on tehty sieltä keskeltä. Yritin rekonstruoida asiaa, mutta en kyllä keksinyt jutun pointtia.
Minä en hahmota tätä ollenkaan. 😅 Eikö ne johdot ja putket kierry siinä kun rakennus pyörii?
Vierailija kirjoitti:
Jos minulla olisi mökki, se olisi ihan lähtökohtaisesti vain omaan käyttööni. En missään nimessä haalisi sinne mitään isoja porukoita ikinä. Minun mökkini olisi paikka, jossa nimenomaan saisin olla ihan itsekseni. Toki oma pieni perheeni
Täältä juuri tuollaiselta oman perheen mökiltä kirjoittelen. Ilmat kehnostuivat, emme jääkään ensi viikoksi etätöihin tänne, vapuksi varmaan takas.
Kyllä minustakin mökissä parasta on oma rauha. Ja mahdollisuus toteuttaa omaa luovuutta ja omia kädentaitoja. Jokainen saa tehdä mökistään omanlaisensa, keskittyä asioihin jotka tuovat mielihyvää. Meillä vanha, paksuhirsinen mökki joka sisustettu meidän tyylillä, rauhallisesti ja suvun vanhoja tauluja ja huonekaluja hyödyntäen. Vieraitakin kutsutaan, mutta lähinnä kesällä, paikalliset ystävät nyt kulkevat kahvilla säännöllisesti. Tätä ohjelmaa katsoessa olen arvostanut mökkejä joista huokuu sama henki: omistajat aidosti rakastavat paikkojaan ja niitä näkyy heidän historiaa, persoonaa ja harrastuksia. Siksi vähiten innostun niistä moderneista mökeistä joissa kaikissa samanlaiset sisustusratkaisut, suuret terassit ja poreammeet, ne ovat kuin myyntiin tai vuokralle tehtyjä ilman mitään vinkkiä asukkaista.
Miksi tästä ohjelmasta on tullut erilaisten vuokrauskohteiden esittelypaikka? Tästä voisi Ilta-Sanomat tai Iltalehti tehdä jutun. Vink vink!
Järkyttävän kokoisia "mökkejä". Suurimmassa osassa liikaa puuta/keloa joka paikassa.Pitäisikö seuraavaan kauteen laittaa max neliömäärä esim.100m2?
Omasta mielestä se kelohirsihirvitys oli kamala.Ulkoa vielä jotenkin ok mutta siihen loppui. Pröystäilevä, nousukas ym rakennelma
Osuin keskelle jaksoa eli 1. näin vain ulkoa pyöröhirttä ja tuomareiden 8-rivin.
Sitten tultiin KAMMOTTAVAAN kyhäelmään, jossa kelotötterön päällä tönötti parakki. HALOO! Missä rakennusvalvonta? Sauna oli minusta tunnelmallinen, muuten en tykännyt. Ja mennäänkö saunahikisenä poreisiin? Takkakin muka hieno, kattia kanssa! Just semmoinen tunkkainen muumien mörkö remonttien ennen-kuvista. Sisustus kuin huonekaluliikkeen konkurssimyynnistä. Melamiinia kaikissa väreissä. Huh huh.
Pyörivä oli sitten jo parempi, ulkoa minusta hieno. Sisältä osin luonteikas, esim. hirsien pinta ja ikkunat. Mutta kyllähän se kokonaisuus ja sisustus oli täysin meh ja sokkelo.
Oliko nää.piilomainoksia vuokrakohteille, eikö ne makkarit paljasta että on vuokrakohteita?
Vierailija kirjoitti:
Mun unelmamökki on pieni vaatimaton talo maalla. Pihalla toimiva kaivo. Pihasauna.Tulipesät lämmitykseen. Lampi tai järvi maisema. Sellainen metsäinen ympäristö. Rauhallinen paikka, jossa tuntuu, että aika pysähtyy. Piilopirtti.
Tämä!!!!!
Juuri näin. Ja ei sitten poreammeen poreammetta!
moi