Suomen kaunein koti Kesämökit 2024 Official
Tänään alkaa uusi kausi.
Samalla ruutuun saadaan myös uusia tuomareita. Pitkään mukana olleiden Sini Rainion ja Tero Pennasen tilalla aloittavat Nelosen Huvilasta & huussista tuttu maisemasuunnittelija Kati Jukarainen ja arkkitehti Otto Heinonen.
Ellinoora Uusi-Kartano, vastaava tuottaja:
-Pitkäänkin jatkuneiden ohjelmien osalta jokainen kausi on oma ihana kokonaisuutensa. Ohjelmien esiintyjien kokoonpanoa tarkastellaan aina silloin tällöin esimerkiksi sen mukaan, mihin halutaan tulevalla kaudella ohjelman sisällössä keskittyä.
Kaudella katse halutaan luoda entistä enemmän myös mökin ulkopuolelle. Piha ja tontti kun ovat tärkeä osa mökkielämystä. Jukarainen kuului jo vuonna 2015 Kauneimman kodin sisarsarjan, Suomen kauneimman pihan tuomaristoon. Tuolloin tuomaristossa nähtiin Hanna Sumarin lisäksi palkittu maisema-arkkitehti, nyt jo edesmennyt Tommi Heinonen. Otto Heinonen on hänen poikansa.
https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/6eca8162-fe35-415c-a83d-b52232e…
Olisivat vaihtaneet Hanna Sumarin myös pois. Mutta ei, vastaavan tuottajan mukaan tietenkin Hannan pitää ehdottamasti olla mukana, kun hän on ollut alusta asti...
Kommentit (850)
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on toisenlainen kokemus. Pikkulapset tekevät noita pallokaseja, kun motoriikka ei vielä riitä oikean kahdeksikon silmukan tekemiseen, tai ei olla vielä tajuttu,että numero kahdeksan ei ole kahta palloa päällekäin, vaan yritetään saada jollakin tavoin aikaiseksi samannäköinen numero."
Kyllä tuo kaksi palloa päällekkäin on ihan aikuisten oikea juttu. Jos yhtään joutuu työssään tekstaamaan käsin, niin moni tekee numero kahdeksan juuri noin. Voi tulla visuaalisesti paremman näköinen, pyöreämpi, kuin se "lenkkikasi". Varsinkin jos tekstaa paksulla tussilla, niin sen "lenkkikasin" tekeminen on melkein mahdotonta, koska kynää pitää välillä nostaa.
Mutta tämähän nyt on taas tätä sarjassamme "vain minun tapani on oikea tapa, kaikki jotka tekee toisin on sitä ja tätä ja nännännää..." Että ihan voisi sitä omaa maailmaansa harjoitella laajentamaan ja hyväksymään kaikenlaista erilaisuutta, jopa erilaisia
Koulussa opetettiin lenkkikasi
Minä pidän siitä, että on sekaisin erilaisia ja eri-ikäisiä tavaroita, eikä niin että mummonmökki on mummomuseo ja 70-luvun talo on retrotaivas.
Toki se kerroksellisuus pitää tehdä tyylillä ja huonekalujen pitää olla oikeankokoisia tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok mökit, mutta olipa tuo merivesi ihan hirveän näköistä verrattuna järviveteen.
Sitten en voi sietää tuota "korkomaailmaa" ja jatkossa tulee varmaan värimaailma, laiturimaailma ja pihamaailma. Huoh!
Eipä se merivesi ole kaikkialla noin huonon näköistä, ja monessa järvessä taas vesi on paljon hirveämpää. Sijainnista riippuvainen asia.
Olen itse merenrannan asukki, mutta mökin halusin puhtaan erämaajärven rannalta, koska uiminen on yksi oma tärkeä asia mökkeilyssä. Valintakysymys.
Niin? Miksi ei meressä muka voisi uida? Ihan outo kommentti sinulla.
No, merenrannan asukkaana olen toki uinut meressä hyvinkin paljon, mutta en enää, kun vesi
Levähaitta vai kala-aitta?
https://docplayer.fi/5993854-Levahaitta-vai-kala-aitta-tilastotietoa-su…
Koulussa opetettiin lenkkikasi
Koulussa opetettiin monta muutakin asiaa, jotka ei ole jäänyt käyttöön tai ovat muokkautuneet itselle sopivaksi. Minulle on opetettu koulussa kaunokirjoitus, joka on muokkautunut omaksi käsialakseni, joka on kaunon ja testauksen sekoitus. En myöskään tee numero seitsemän yläosaa aaltoilevasti kuten opetettiin, vaan suoraksi. En myöskään tee numeroon kaksi niitä kahta palloa tai lenkiä, vaan siitäkin on muokkautunut enemmän sellainen kuin se nykyään opetetaan. Numeron yhdeksänkään häntää en enää tee kaarevaksi, vaan se on käsialassani lähes suora. Joten... Eiköhän tämä nyt tästä aiheesta riitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollu "mökit" mun makuun tänään. Mökki kirkonkylän keskustassa - ei kiitos! Hirvensalmen mökki ei ole kyllä enää mökkiä nähnytkään ja kolmas ehdokas oli omaan silmääni liian antiikkinen ja museomainen.
Täysin samaa mieltä. Ja näiden "mökkien" sisustus ei ollut mitenkään rennon mökkimäinen, jossa olisi mukavaa viettää rentouttavaa mökkilomaa.
Tornitalo ei ole kodikas. Kalusteet sekavat, liikaa moderneja kalusteita ja muutama vanha. En pitänyt myöskään värimaailmasta.
Vierailija kirjoitti:
Noi oli kaikki asuintaloja, ei mitään kesämökkejä. Eikös se yksi sanonutkin, että on ympärivuotisessa käytössä.
Flyygeli kesämökillä. Ei oikein natsannut.
Eikä mikään suuremmin säväyttänyt, nää menee jo niin övereiksi. Se kolmas, oliko se Puumalan talo, oli ankea.
Ne rautaportaat oli kammottavat. En haluaisi niillä kiipeillä. Ylipäätään avoportaat on minusta ikävät, mutta nämä oli jo rumuuden huippu. Tietysti kaikista "aivan ihanat ja hienot," mutta noissa voi myös helposti käydä huonosti. Lasten kanssa pitää varoa.
Jos asukkaat ovat musikaalisia ja soittavat pianoa, niin kyllä kesäkodissa voi hyvin olla piano ja flyygeli. Varsinkin noin vanhassa ja arvokkaassa kodissa.
Ne mustat kierreportaat on kamalat eivätkä sovi "mökkiin". Miksi tuo Puumalan talo oli valittu, se ei ole kaunis eikä kodikas.
"Koulussa opetettiin lenkkikasi"
Ja sinä edelleen noudatat ihan kaikessa koulun oppeja??? Uskallan epäillä. Ja vaikka noudattaistkin, niin luuletko, että kaikki muut tekee edelleen joka asian niin, kuin se koulussa joskus vuosikymmeniä sitten opetettiin?
Meille opetettiin vielä esim kaunokirjoitusta. En edes muista milloin sellaista olisin viimeksi kirjoittanut. Tuskin edes osaisin enää. Ajat muuttu, koulussa opetettavat jutun muuttu. Välillä nro 7 on tehty poikkiviivalla ja välillä ei. Ihmiset ei ole yhtenäistä massaa ja jos jonkin numeron teko erilailla ottaa noin koville(vaikka lopputulos on ihan tunnistettava 8) niin miten vaikeata voi olla tuollaisen ihmisen elämä, joka vain kyttää sitä, mitä jotkut ihmiset tekee erilailla, kuin mitä hän on oppinut ja miten hän sen tekee?
Lyön vaikka satasen vetoa, että meidän kenenkään henkilöhohtaiseen elämään ei ole mitään vaikutusta sillä, miten joku vieras ihminen tekee nro 8. Mitä väliä? Oikeasti.
Tiedätkö muuten, että vasenkätinen tekee numerot ja kirjaimet ihan "väärästä päästä" ? Miten sitä voi hyväksyä? Ei koulussa noin opetettu! ( Pitäiskö vasenkätiset edelleen pakottaa oikeakätisiksi, että teksivät numerot ja kirjaimet "oikein"?)
Voitaisiinko nyt vihdoinkin lopettaa tämä jahkailu kahdeksikon kirjoittamisesta? Ohjelmassa arvostellaan ja esitellään mökkejä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvilajakso katsottu. Oikea pääsi jatkoon tässäkin jaksossa. Itse kyllä tykkäsin myös siitä toisesta samoille pisteille päässeestä.
Olihan se Kaarinan huvila upea ulkoa ja paikka komia, mutta en kyllä viihtyisi itse sen sisusteissa. Pidin itse Puumalan mökistä, siellä oli saunakin täysi kymppi, kivasti uudistettu talo ja hyvä sijainta kaupungin keskustassa :).
Huom. Puumala ei ole kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
"Koulussa opetettiin lenkkikasi"
Ja sinä edelleen noudatat ihan kaikessa koulun oppeja??? Uskallan epäillä. Ja vaikka noudattaistkin, niin luuletko, että kaikki muut tekee edelleen joka asian niin, kuin se koulussa joskus vuosikymmeniä sitten opetettiin?
Meille opetettiin vielä esim kaunokirjoitusta. En edes muista milloin sellaista olisin viimeksi kirjoittanut. Tuskin edes osaisin enää. Ajat muuttu, koulussa opetettavat jutun muuttu. Välillä nro 7 on tehty poikkiviivalla ja välillä ei. Ihmiset ei ole yhtenäistä massaa ja jos jonkin numeron teko erilailla ottaa noin koville(vaikka lopputulos on ihan tunnistettava 8) niin miten vaikeata voi olla tuollaisen ihmisen elämä, joka vain kyttää sitä, mitä jotkut ihmiset tekee erilailla, kuin mitä hän on oppinut ja miten hän sen tekee?
Lyön vaikka satasen vetoa, että meidän kenenkään henkilöhohtaiseen elämään ei ole mitään vaikutusta sillä, miten joku vieras ihminen tekee
Vasuri täällä. Ihan teen numerot kuten muutkin. Kynäotteeni on kyllä outo.
Vierailija kirjoitti:
"Menee nyt jo vähän ohi ohjelman, mutta eihän kyse ole mistään "vain minun tapani"-ajattelusta. Se rinkulakasi on virallinen, esim. kun menet äänestämään, niin virallinen kasi kuvassa ei ole mikään pallurat päällekkäin. Toki jokainen saa tehdä numerot miten sattuu, pääasia että niistä selvän saa, mutta onhan niihin ihan viralliset mallit, minkä mukaan ne koulussakin jo lapsille opetetaan."
No niin menee, mutta nyt ei olla äänestämässä. Kyse on tyylistä, käsialasta, joka on jokaisella oma. Pääasia että tulee ymmärretyksi ja tästä keskustelusta päätellen kaikki on ymmärtänyt kyseessä olevan numero 8. En oikeasti ihan edes ymmärrä tätä kohua, koska tuo kaksi palloa päällekkäin on niin tavallinen tapa tehdä 8.
En ole ikinä tehnyt, enkä tule tekemäänkään. En ole myöskään nähnyt kenenkään muun kuin Hannan tekevän noita pallurakaseja.
moi
Nää uudet tyypit on hyvät. Ja kiva kun Sumari jäi.
Sumari tylsä ja vähän ilkeäkin, ei sovi ohjelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja hirveen näköinenkin! Tekis jtn naamalleen ennen kun alkaa toisten mökkejä arvostelemaan, laittais vaikka paperipussin päähänsä mokamakin suohirviö...
Tuliko hyvä olo, kun sait noin rumasti haukuttua 65-vuotiaan naisen ulkonäköä?
Vierailija kirjoitti:
Ja hirveen näköinenkin! Tekis jtn naamalleen ennen kun alkaa toisten mökkejä arvostelemaan, laittais vaikka paperipussin päähänsä mokamakin suohirviö...
Eikö tässä ohjelmassa ole nimenomaan tarkoitus arvostella. Ja arvostelu on todella hienotunteista. En muista edes itse koskaan ohjelmassa annetun 7 huonompaa numeroa. Tuon kaltaisesta arvostelusta ei voi edes pahoittaa mieltään. Tuomarit löytävät kuitenkin yleensä reilusti enemmän positiivista kuin kritiikkiä mökeistä.
Lempparituomarit lähti ja ärsyttävä Sumari jäi. Eipä ole tullut paljon katsottua kun edellä mainitun lisäksi monta vuotta on tuntunut, että luksusmökkeily ei ole minun juttuni.
Kerrankin paras kolmikosta pääsi jatkoon, eli arvokas, kaunis huvila upealla niemellä. Puumalan mökissä parasta taas oli herkullinen keittiö ja ruokailutila. Tornitalo aivan mauton, olisin antanut kutosen. Hirveä sisustus, ei yhtään tyylitajua tai sisustussilmää omistajalla.
No, merenrannan asukkaana olen toki uinut meressä hyvinkin paljon, mutta en enää, kun vesi on lähes koko kesän vihreää levälimaa, mikä näkyy hyvin noissa mrenrantamökkien rannoilla. Sinä toki voit mennä vapaasti paskaponniin uimaan. Suurien järvien rannat näyttävät tosi puhtailta ja oman mökkirannan vesi on juomakelpoista.