Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen kaunein koti Kesämökit 2024 Official

Vierailija
06.03.2024 |

Tänään alkaa uusi kausi. 

Samalla ruutuun saadaan myös uusia tuomareita. Pitkään mukana olleiden Sini Rainion ja Tero Pennasen tilalla aloittavat Nelosen Huvilasta & huussista tuttu maisemasuunnittelija Kati Jukarainen ja arkkitehti Otto Heinonen.

Ellinoora Uusi-Kartano, vastaava tuottaja:

-Pitkäänkin jatkuneiden ohjelmien osalta jokainen kausi on oma ihana kokonaisuutensa. Ohjelmien esiintyjien kokoonpanoa tarkastellaan aina silloin tällöin esimerkiksi sen mukaan, mihin halutaan tulevalla kaudella ohjelman sisällössä keskittyä.

Kaudella katse halutaan luoda entistä enemmän myös mökin ulkopuolelle. Piha ja tontti kun ovat tärkeä osa mökkielämystä. Jukarainen kuului jo vuonna 2015 Kauneimman kodin sisarsarjan, Suomen kauneimman pihan tuomaristoon. Tuolloin tuomaristossa nähtiin Hanna Sumarin lisäksi palkittu maisema-arkkitehti, nyt jo edesmennyt Tommi Heinonen. Otto Heinonen on hänen poikansa.

https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/6eca8162-fe35-415c-a83d-b52232e…

Olisivat vaihtaneet Hanna Sumarin myös pois. Mutta ei, vastaavan tuottajan mukaan tietenkin Hannan pitää ehdottamasti olla mukana, kun hän on ollut alusta asti...

Kommentit (850)

Vierailija
221/850 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumari sanoo koko ajan IHANA 😖

Vierailija
222/850 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää uudet tyypit on hyvät. Ja kiva kun Sumari jäi.

Samaa mieltä. En ole aikaisemmin sarjaa seurannut. Nyt olen katsonut kaikki viisi uuden kauden jaksoa ja innostuin katsomaan edelliset pari kesämökki-kautta, jossa Tero ja Sini.

Minusta uudet tuomarit on yhtä hyviä tai jopa parempia kuin edelliset. Ja ilman Sumaria, joka eläytyy ja hehkuttaa, sarja olisi tylsempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/850 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Arvioissa ei huomioida asukkaita lainkaan.  Yhdessä mökissä lomaili 5 henkinen perhe, kolme teiniä. Vailitettiin että terassi on liian iso suhteessa pihaan. No jos ne lapset tykkää oleilla siinä terassilla mökin edessä! Ja niiden kaikki kaverit mahtuu. 

Vierailija
224/850 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää adjektiiveja sen jatkuvan ihanan hokemisen sijaan. Ei pysty enää keskittymään asiaan, kun laskee kuinka mones ihana on menossa

Vierailija
225/850 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sumari pois, pilaa ohjelman. Hän ei ole asiantuntija. Tyrannisoi äänestystuloksia, koska hän antaa esimerkitksi seiskan ja kasin päälle 10. Kun siinä nyt on arkkitehti ja maisemasuunnittelija, niin kolmantena voisi olla sisustussuunnittelija arvostelemassa näitä. Niin kauan kuin Sumari on tuolla, en katso ohjelmaa.

Vierailija
226/850 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muuten hyvä, mutta nähdyt talot ovat kaukana "mökistä". Neliöitäkin jokaisessa parisen sataa. Eivät oikein vastaa rentouttavaa kesämökkiä.

Muuten ovat omalla tavallan hienoja kaikki.

Vierailija
227/850 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mennään kengät jalassa joka paikkaan jopa toisten saunaan aika halventavaa Sumarin voisi jo vaihtaa parempaan

Vierailija
228/850 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sympaattisia, persoonallisia ja tunnelmallisia mökkejä! Näistä olisi itsellä vaikea valita joku jatkoon. Keskimmäisessä ehkä itse mieluiten mökkeilisin, tai ehkä sittenkin kolmannessa. 

Vierailija
229/850 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Arvioissa ei huomioida asukkaita lainkaan.  Yhdessä mökissä lomaili 5 henkinen perhe, kolme teiniä. Vailitettiin että terassi on liian iso suhteessa pihaan. No jos ne lapset tykkää oleilla siinä terassilla mökin edessä! Ja niiden kaikki kaverit mahtuu. 

Ja lapset ei voi leikkiä pihamaalla jos siinä ei ole lautaa alla? 😄

Vierailija
230/850 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sympaattisia, persoonallisia ja tunnelmallisia mökkejä! Näistä olisi itsellä vaikea valita joku jatkoon. Keskimmäisessä ehkä itse mieluiten mökkeilisin, tai ehkä sittenkin kolmannessa. 

Keskimmäinen oli ihan hirveä tyylien sekasotku, ei mitään pihasuunnitelmaa.

Mutta eka ja etenkin vika oli ihania ja tyyli yhtenäinen!

Viimeisessä erämökissä ymmärretty hyvin se, miten ei kannata kaataa kaikkia puita mökin vierestä ja lanata ympäristöä kynityksi nurmikoksi tai soramaaksi, tai päällystää suurilla terasseilla ja kulkuteillä. Upeasti luontoon sulautuva kokonaisuus, ja mikä rauha korkealla kaiken yläpulolella!

Vierailija
231/850 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas, erämaamökki oli ihana, Koska katselin vähän "toisella silmällä', huomasitko joku tarkka katsoja, miten mökille tuli käyttö- ja paljuvesi?

Katselkaa mökkejä! Sumari tai kasipallo ei ole tärkeitä. Itse katson aina niin, missä itse viihtyisin. Toivoisin enemmän varsinaisia kesämökkejä tai mitkä suomalaiset nyt kesämökiksi mieltää.

Oma mökki on silti paras, tontti ei ole täynnä jos jonkinmoista rakennusta eikä mökkissä ole ylimääräistä tavaraa. 

Vierailija
232/850 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö mökin olla kuin suoraan jostain sisustuslehdestä?   Aika hassua, kun nämä asiantuntijatohjelmassa kommentoivat muotokielestä ettei se ole ok.  Mökki on mökki eikä  mikään desing koti ja pääasia, että asukkaat itse siellä viihtyvät. Eikö ihastelut/arvostelut voisi jäädä vähemmälle ja vaan esitellä niitä luontevasti.

Vierailija
233/850 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmas, erämaamökki oli ihana, Koska katselin vähän "toisella silmällä', huomasitko joku tarkka katsoja, miten mökille tuli käyttö- ja paljuvesi?

Katselkaa mökkejä! Sumari tai kasipallo ei ole tärkeitä. Itse katson aina niin, missä itse viihtyisin. Toivoisin enemmän varsinaisia kesämökkejä tai mitkä suomalaiset nyt kesämökiksi mieltää.

Oma mökki on silti paras, tontti ei ole täynnä jos jonkinmoista rakennusta eikä mökkissä ole ylimääräistä tavaraa. 

Siellä kerättiin sadevettä isoon säiliöön, joka oli puuseinän takana piilossa. Eli luultavasti peseytyminen ja tiskaaminen ym. sadevedellä ja juomavesi kannetaan kaupasta.

Vierailija
234/850 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löydä alkuperäistä viestiä, missä oli mainittu korkomaailmasta, laiturimaailmasta ja maisemamaailmasta. Ihan samaa mieltä! Myös huvilassa ja huussissa on aina korkoerosta puhe.. ehkä ei enää niin paljoa, kun Kaisa vaihtoi ohjelmaa.

Uusimmassa plusjaksossa hehkutettiin keskimmäistä "mökkiä", ihme kun ei mainittu muovisista pintamateriaaleista, ikean huonekaluista ja rumista, halvoista lukulampuista kaikkien sänkyjen molemmin puolin

Vierailija
235/850 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan kirjoittaa nämä  ohjelman alussa olevat kuvaukset mökeistä? Todella huonoa suomea: tontilta löytyy savusauna ja tontilta löytyy myös aitta. Miksi ei voida sanoa: tontilla on savusauna ja aitta? Mökki on remontoitu omistajien toimesta. The cottage has been renovated by the owners.  Sama suomeksi: omistajat ovat remontoineet mökin. 

Tekstit ovat ihan kuin käännetty englannin kielestä. 

Vierailija
236/850 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pitänyt mistään kakkosmökissä. Sisustus oli levotonta ja sekavaa, pienessä mökissä ihan liikaa kaikkea. Pihapiiri kerrassaan kamala ja sekava kaksine paljuineen. Uutta ja vanhaa huonosti yhdisteltyinä.

Ykkösmökki oli ihanan viihtyisä, siellä oli lämmin ja rauhallinen tunnelma. Ja parasta oli luonnontilassa oleva piha sekä ihana istumapaikka laiturilla. Itse mökkeilisin mieluiten ykkösmökissä, koska siellä sielu lepäisi ja mieli rauhoittuisi.

Kolmas mökki ihan ok, mutta sisustus makuuni liian sekava. Liikaa taljoja ja tyynyjä. Tunnelma ihan liian levoton minun makuuni.

Vierailija
237/850 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykännyt mistään näistä hirsikopperoista. Se viimeinen ei ollut edes rannalla, ankea kuivanmaan erämökki. 

Vierailija
238/850 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä kerättiin sadevettä isoon säiliöön, joka oli puuseinän takana piilossa. Eli luultavasti peseytyminen ja tiskaaminen ym. sadevedellä ja juomavesi kannetaan kaupasta.

Miten ihmeessä siellä kerättiin sadevettä paljuun? Ränneistä valuu? Kattohan oli täynnä kasvustoa ja multaa, eihän se vesi voi olla puhdasta? Ja jos sadevesi otetaan "suoraan taivaalta" siinä ei kyllä säiliö täyty, kun poreallaskin oli.

Entäs jos on kuiva kesä eikä sada?

Tuli vaan mieleen, kun sadevesi ei meinaa riittää edes kukille.

Tämähän ei nyt vähennä itse mökin ja tontin kauneutta, mutta tulee seurattua myös sitä miten vesi-, wc-, peseytymisasiat ym.sujuu näillä perinteisillä mökeillä.

Vierailija
239/850 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sumari pois, pilaa ohjelman. Hän ei ole asiantuntija. Tyrannisoi äänestystuloksia, koska hän antaa esimerkitksi seiskan ja kasin päälle 10. Kun siinä nyt on arkkitehti ja maisemasuunnittelija, niin kolmantena voisi olla sisustussuunnittelija arvostelemassa näitä. Niin kauan kuin Sumari on tuolla, en katso ohjelmaa.

Ei todellakaan ole pakko katsoa. Miksi ihmeessä arvostelijana pitäisi olla sisustussuunnittelija? Oli siellä keitä tahansa tuomaroimassa, he antavat oman mielipiteensä kustakin kohteesta numerolla. Minäkin voisin arvostella vaikka en ole mikään "asiantuntija".

Eivätkä tuomarit tiedä toistensa numeroita ennen kuin liitutaulun luona mökkien katselun jälkeen.

Vierailija
240/850 |
05.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Sama kuin meidän saarella. 

Ketju on lukittu.