Onko vähän ristiriitaista. Espanjassa monin paikoin paikalliset alkaneet suhtautua vihamielisesti turisteihin
Silti ne alueet elää turismista.
Esim. Aurinkorannikolla on tällä hetkellä järkyttävä vesipula kuivuuden vuoksi, paikallisilta on kielletty uima-altaiden täyttäminen, nurmikon kastelu, auton pesu ym. Rajoituksista syytetään turisteja.
Kommentit (183)
"Vai onko ideana se, että sitten saavat saman rahan EU:sta ja me osallistutaan maksamiseen ilman saatua hyötyä? "
Tämähän siinä nimenomaan on ideana. Tajusivat korona-aikana, miten miellyttävää on, kun turistit ovat poissa ja saivat silti valtavat koronatuet.
Vierailija kirjoitti:
Turistit voisi matkaustaa Suomeen, täällä ei lämpö päätä huomaa ja vettäkin löytyy. Saataisiin mekin taloutta parannettua.
Ehei, Suomi voi olla se kolkka maailmassa joka säästetään tältä vitsaukselta.
Minä kävin lomamatkalla Aurinkorannikolla keväällä. En örveltänyt kännissä kertaakaan. Majoituin hotelliin enkä Airbnb-asuntoon. Mitä siis tein väärin? Silti paikalliset olivat töykeitä ja näyttivät inhonsa minua kohtaan, ihan vain koska olen ulkomaalainen.
Mieluummin Suomeenkin turisteja kuin toimettomia elättejä.
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan haluaisi asua missään matkakohteessa.
Asun Turussa. Mietin, että jos rakennettaisiin tunneli Helsingistä Tallinnaan ja silta Turusta Tukholmaan, niin Turku olisi kyllä aika tavalla pilalla. Eurooppalaisia kulkisi paljon Turun kautta ja tämä olisi vain yksi suuri risteys Raision tavoin, paljon harmittavampi vaan.
Oikeassa olet. Ei Turku muuhun sovi kuin läpikulkupaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ihmetttele...
Täältäkin lähdetään muka lomailemaan ja tuomaan sinne rahaa.
Tosiasiassa syy on se, että siellä on kukkarolle parempi elintaso, vähemmällä rahalla saa enemmän ja sitten eräänlainen ilmastopako todellisuudesta sekä voidaan vähän ehkä ördätäkin, kun ei olla kotikonnuilla. Pitäisi tavallaan saada luvanvaraiseksi tuo turismikin, eli pitäisi olla pätevä syy miksi saa saapua turisteilemaan. Pelkkä hauskanpito ei voi olla syy. Kyllä ne alueet ja luonnonvarat sekä muu kuuluu pelkästään niille kansalaisille siellä.
Onki sama sääntö myös Suomeen? Ei lähi-idän ja Afrikan ihmisiä tänne, vaan Suomi suomalaisille? Miksi näin ajattelevia sitten haukutaan rasisteiksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin lomamatkalla Aurinkorannikolla keväällä. En örveltänyt kännissä kertaakaan. Majoituin hotelliin enkä Airbnb-asuntoon. Mitä siis tein väärin? Silti paikalliset olivat töykeitä ja näyttivät inhonsa minua kohtaan, ihan vain koska olen ulkomaalainen.
Törkeää rasismia
Miksi joillakin ihmisillä on pakkomielle päästä polttamaan ihonsa Espankan rannoille?
Turitsteista ylipäätään on lähinnä riesaa paikallisille
Vierailija kirjoitti:
Miettikää vähän itsekin jos vesi loppuu, ei sitä vähää annettaisi edes rahalla pois. Minusta on aika vastuutonta lähteä turistiksi alueelle, jossa on vesipula ellei sitten vie omia vesiä mukanaan. En ole matkaillut missään Koronan jälkeen.
Jep. Mä olen matkaillyt enää kotimaassa ja Pohjoismaissa. Muu tuntuu menneeltä maailmalta.
Pitäkööt surkean manjaanamaansa, ei kiinnosta ähöttää helteessä jossain turistirysässä.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla alueella, jolla käy paljon turisteja. Koronan jälkeen tilanne on oikeasti riistäytynyt käsistä. Turisteja on aivan liikaa, ne haittaavat paikallisten arkea, monet myös käyttäytyvät huonosti ja ovat tiellä. Ymmärrän siis hyvin vihamielisen suhtautumisen. Aiemmin kun turisten määrä oli pienempi, ne olivat ihan ok eikä haitannut.
Mä ymmärrän kyllä. Onhan Suomessakin valitettu siitä, että turistit sotkee kansallispuistoja ym.
Nykyturismissa on se vika, ettei ollenkaan kunnioiteta sitä kohdemaata ja sen tapoja. Mennään vain ympäri maailmaa kuin se olisi iso huvipuisto jossa saa tehdä mitä haluaa.
Vierailia kirvoiti:
Turisminkin voi järjestää järkevästi. Ensimmäiseksi pitää karsia ääliöturismia suosivia palveluja, jolloin pahimmista urpoista päästään eroon. Ei enää suomi- tai britti-baareja rannoille, vaan ainoastaan aitoa ja paikallista ruokaa ja juomaa. Ei turistien määrä ole oleellista vaan laatu.
Kuka ne pystyisi seulomaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No turmismin takiahan paikalliset joutuvat vähentämään omaa vedenkäyttöään. Ei siinä mitään ristiriitaista ole.
Mutta jos turistit lähtee, koko alue autioituu. Ojasta allikkoon.
Ei ole realististakaan että turismi täysin loppuisi, sen on vain oltava kestävämmällä tasolla. Pitää siis rajoittaa turistimääriä huomattavasti, airbnb pitäisi kieltää. Eli suhteuttaa turistien määrä oikeasti veden ja tilan riittävyyteen jne. Lentoliput sitten kallistuu mutta hyvä niin, matkailu ei ole ihmsioikeus niin kurjaa kuin se onkin...
suomalaisten rasistien pitäisi kokea nyt Espanjassa, miltä rasistinen kohtelu tuntuu.
Olen käynyt Espanjassa tasan yhden kerran elämässäni, ja vakuutuin että ei koskaan enää. Ja se päätös on pitänyt pari vuosikymmentä jo. Kauhea paikka, pelkkiä kännisiä turisteja örveltämässä ja mölyämässä, ja kun ulkomaille lähdetään kuvitellaan että voidaan elää kuin pellossa mistään välittämättä ja paikallisia kunnioittamatta. Oksettavaa.
Tämän yhden kokemuksen jälkeen olen räätälöinyt matkani itse. En todellakaan lähde yhdellekään seuramatkalle vaan ostan lennot ja varaan hotellit itse. Mahdollisimman kaukaa mölyporukoista. Jotkut kauhistelee että mitenuskallat! Nainen yksin! Miksi en uskaltaisi, minulla on järki päässä, kokemusta matkailusta on kertynyt paljon ja osaan pitää huolen itsestäni. Koskaan mitään vaaraa ei ole ollut. Näitä viheltelijöitä ja rantapoikia yms. kyllä löytyy, mutta kuka käskee niihin huomiota kiinnittämään. Kyllä he hakeutuvat sellaisten perään jotka kiinnostuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihmetttele...
Täältäkin lähdetään muka lomailemaan ja tuomaan sinne rahaa.
Tosiasiassa syy on se, että siellä on kukkarolle parempi elintaso, vähemmällä rahalla saa enemmän ja sitten eräänlainen ilmastopako todellisuudesta sekä voidaan vähän ehkä ördätäkin, kun ei olla kotikonnuilla. Pitäisi tavallaan saada luvanvaraiseksi tuo turismikin, eli pitäisi olla pätevä syy miksi saa saapua turisteilemaan. Pelkkä hauskanpito ei voi olla syy. Kyllä ne alueet ja luonnonvarat sekä muu kuuluu pelkästään niille kansalaisille siellä.Onki sama sääntö myös Suomeen? Ei lähi-idän ja Afrikan ihmisiä tänne, vaan Suomi suomalaisille? Miksi näin ajattelevia sitten haukutaan rasisteiksi?
Niinpä.
Oma kantani on, että Eurooppa eurooppalaisille. Muualta tuleville kovat kriteerit.
Espanja on itse aiheuttanut nykyisen tilanteen. Siitä vaan turismia suitsimaan, kun maito on ns. jo kaatunut. Mahdotonta se ei kuitenkaan ole.
EU.ssa on vapaa liikkuvuus.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla alueella, jolla käy paljon turisteja. Koronan jälkeen tilanne on oikeasti riistäytynyt käsistä. Turisteja on aivan liikaa, ne haittaavat paikallisten arkea, monet myös käyttäytyvät huonosti ja ovat tiellä. Ymmärrän siis hyvin vihamielisen suhtautumisen. Aiemmin kun turisten määrä oli pienempi, ne olivat ihan ok eikä haitannut.
Moi! Asut Kölpenhaminassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää vähän itsekin jos vesi loppuu, ei sitä vähää annettaisi edes rahalla pois. Minusta on aika vastuutonta lähteä turistiksi alueelle, jossa on vesipula ellei sitten vie omia vesiä mukanaan. En ole matkaillut missään Koronan jälkeen.
Muuten totta mutta kun näillä alueilla turismi on tärkein tulonlähde. Millä rahalla ne jatkossa tuo vettäkään alueelle?
Suuri osa turisteista ei tuo rahaa alueelle. Rahat menevät kansainvälisille suurille hotelli- ja ravintolayhtiöille ja ongelmat (asuntopula, vesipula ja kaiken kallistuminen osuvat paikallisiin). Hyvin harva lomailee eettisesti paikallisen perheen luona ja paikallisin säännöin ja minimaalisesti resursseja kuluttaen). Rahalla on mahdotonta korjata esimerkiksi vakavaa vesipulaa tai ympäristön ja meren saastumista. Veden ja ravinnon kuljetus muualta taas kuluttaa vielä enemmän resursseja.
Kannattaa varmaan mennä sinne matkalle, minne on tervetullut.
Ylipäätään en käsitä tätä käsitystä "känniörvelöistä". Missä niitä on sitten? Olen tehnyt 3-4 matkaa vuodessa 15 vuotta ja usein ns. Välimeren tusinakohteisiin ja talvisin Kanarialle. Kännääviä ja mölyäviä tyyppejä näkee vain jonkun legendaarisen bilepaikan keskustan huonestohotelleissa tyyliin Ayia Napa. Mutta jos menet 1km siitä baarikadulta, olet jo täydellisessä rauhassa yötä myöten.
Suomalaiset ei todellakaan metelöi tai sikaile. Suomalaiset nuoret ovat tosi hiljaisia vaikka olisivat tukkihumalassa. Eniten metakkaa aiheuttaa brittinuorien isot laumat, kun huutavat altaalla musiikki täysillä jo klo 13 päivällä ja tämä on näkyvillä juuri niiden bilemestojen keskeisimmissä halpishotelleissa, joissa majoittuvat. Ruotsalaisistakin lähtee meteliä ja monista muista, mutta suomalaiset on hiljaisia. Mitä aikuisiin lomailijoihin tulee, niin en tiedä, onko ne humalassa vai ei, mutta ei paljon näy tai kuulu. Jos nyt joku hiljaa tissuttelee jonkun baarin nurkkapöydässä, niin en toki tunnista, että onko se nyt kovinkin humalassa. Kaduilla ei näy, eikä kuulu häiritsevästi kuitenkaan.
Lentokoneessa en muista nähneeni yhtään känniääliötä varmaan 20 vuoteen. Kerran tytär istui kolmantena toisella puolen käytävää kahden keski-ikäisen miehen vieressä, jotka joi koko lennon rauhallista tahtia. Mutta eivät todellakaan olleet häiritsevästi humalassa, hölöttäneet kovalla äänellä, häirinneet tytärtani yms.