Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päästäisitkö pienen lapsen leikkimään joen tai puron rantaan?

Vierailija
05.03.2024 |

3-6 -vuotiaista lapsista kyse. Pieni joki tai iso puro, eli leveyttä muutamia metrejä, syvyyttä enimmillään reilu metri. Veden lämpötila tähän aikaan vuodesta lähellä nollaa, puro kuitenkin hiljakseen virtaa jo sulana. Päästäisitkö lapsen ihan tuon puron reunalle kiipeilemään ja leikkimään, niin että olet itse useiden metrien päässä? Näet kyllä lapsen, mutta et ehdi hänen luokse muutamissa sekunneissa. 

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä luulet?

Sarjassamme säihkyvän älykkäitä kysymyksiä. 

Vierailija
2/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaa riski?

Vierailija
4/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mennä. Jumala suojeli myös Moosesta kun hänen äitinsä laski hänet kaislakorissa mahtavaan Niiliin, josta faaraon tytär hänet löysi ja kasvatti omanaan.

Vierailija
5/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä nykyään tehdään, mutta minä aikanaan leikin.

Vierailija
6/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse aikoinani pudonnut puroon, josta veljeni minut onki ylös. Onneksi en ollut yksin. En todellakaan päästäisi.

Vierailija
7/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse aikoinani pudonnut puroon, josta veljeni minut onki ylös. Onneksi en ollut yksin. En todellakaan päästäisi.

Onki ylös? 

Vierailija
8/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäpä luulet?

Sarjassamme säihkyvän älykkäitä kysymyksiä. 

En ole itse päästämässä lastani enkä kysy siksi. Vaan kysyn siksi, että jouduin tänään katsomaan tuollaista tilannetta sivusta kun minulle vieras perhe päästi lapsensa noin leikkimään. Ja olin kauhuissani kun näin. Jäin vain miettimään olenko ylisuojelevainen kun kauhistuin ja kun en ikinä omaani päästäisi. Ap

Vierailija
9/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka osaisikin uida niin jos putoaa puroon, niin kylmä vesi kohmettaa hetkessä ja voi mennä shokkiin, vaatteetkin muuttuu äkkiä todella painaviksi. 

Vierailija
10/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan parhaita kesäpäiviä olivat lapsena leikit joella ja järven rannalla. Eivät olleet vanhemmat edes tietoisia, missä leikitään. Nykyisin lasta suojellaan kehityksen kustannuksellakin ja sitten on hirveä ihmetys teini-iässä, kun lapsi pelaa sisällä puhelimella. Kuinka ollakaan, jos on opetettu, että ulkona on pelkkiä vaaroja.

Vierailija
11/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai päästäisin, ihan niin kuin kiipeämään puuhunkin.

Vierailija
12/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan parhaita kesäpäiviä olivat lapsena leikit joella ja järven rannalla. Eivät olleet vanhemmat edes tietoisia, missä leikitään. Nykyisin lasta suojellaan kehityksen kustannuksellakin ja sitten on hirveä ihmetys teini-iässä, kun lapsi pelaa sisällä puhelimella. Kuinka ollakaan, jos on opetettu, että ulkona on pelkkiä vaaroja.

Ennen myös lapsia kuoli aika paljon noissa tilanteissa. Minunkin äidin lapsuuden ystävä kuoli kun oli lapsena ilman aikuisia järven rannassa leikkimässä kesällä. Plumpsahti vahingossa järveen ja sinne hukkui.

Vierailija
13/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka osaisikin uida niin jos putoaa puroon, niin kylmä vesi kohmettaa hetkessä ja voi mennä shokkiin, vaatteetkin muuttuu äkkiä todella painaviksi. 

Tässä metrin syvässä purossa? 

Vierailija
14/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen myös lapsia kuoli aika paljon noissa tilanteissa. Minunkin äidin lapsuuden ystävä kuoli kun oli lapsena ilman aikuisia järven rannassa leikkimässä kesällä. Plumpsahti vahingossa järveen ja sinne hukkui.

Niin. No sitten pitää lapsen vain sisällä mahdollisimman tiukasti, mutta sillä on hintansa. Se näkyy yhteiskunnassa nyt oikein hyvin.

Vierailija
15/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin myös metrin syvässä purossa näin maaliskuun alussa. 10 cm syvä lätäkkö on toki eri asia. 

Vierailija
16/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuoleehan niitä nykyäänkin 🙄. Kautta aikojen on kuollut myös lapsia.

Itse en kyllä muista kenenkään tuttuni kuolleen missään tuollaisissa leikeissä. Tai ole kuullut edes tutun tutusta mitään vastaavaa.

Vierailija
17/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin muutama vuosi sitten tuollaisessa tilanteessa. Olin aikeissa hakea autosta puhelimen ottaakseni kuvia. En kuitenkaan uskaltanut poistua viereltä. Hetken kuluttua lapsi oli päälakea myöten veden alla. Puro oli syvempi kuin miltä näytti. Astuin nahkasaapas jalassa veteen ja puronpohja petti alta, koko jalkani oli siellä jumissa. Lapsen toppahaalari imi vettä täyteen ja lapsi painoi haalareineen valtavasti. Juuri ja juuri sain puskettua hänet pois. Jos olisi hakenut sen puhelimen ihan läheltä autosta, lapseni olisi hukkunut. Tämä on tosi tarina. 

Vierailija
18/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kokeile miten hyvin pääsee rantaan vaatteet päällä.  Tai mieluummin mene itse testaamaan.

Vierailija
19/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuoleehan niitä nykyäänkin 🙄. Kautta aikojen on kuollut myös lapsia.

Itse en kyllä muista kenenkään tuttuni kuolleen missään tuollaisissa leikeissä. Tai ole kuullut edes tutun tutusta mitään vastaavaa.

Ja kuolema veden äärellä on varsin epätodennäköinen, jos vanhemmat ovat pienestä pitäen kasvattaneet, kuinka siellä veden äärellä käyttäydytään. Mutta se on monilta vanhemmilta liikaa vaadittu. Pelätään mieluummin puskasta hyppiviä rosvoja ja kävellään maksimissaan rinkiä kotipihalla (puhelin kädessä tietenkin), jotta saadaan varmasti maksimoitua turvallisuus. Hieno nähdä, miten varsinkin pojat innostuvat teini-iässä urheilemaan ulkona ja siittämään jälkeläisiä aikuisena. Noh, ei näytä onnistuvan.

Vierailija
20/49 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. No sitten pitää lapsen vain sisällä mahdollisimman tiukasti, mutta sillä on hintansa. Se näkyy yhteiskunnassa nyt oikein hyvin.

Miksi pitää mennä ääripäästä toiseen? Peppu ylös sohvalta ja sinne ulos lapsen kanssa.