Kurkkujen yksittäispakkaaminen kielletään, hammastahna litran pahviputkiloihin, juomien pienpakkaukset kielletään!
Jatkossa olutta ja maitoa saa vain päälärillä, perunasäkit tekevät paluun kauppoihin!
Ei enää muoviinkäärittyjä mikromuovikasviksia- EU lyö luun kurkkuun pakkaustehtailijoille!
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Menee hieman asian sivuun, pahoittelut siitä. Ärsyttää tämä kaiken muovin kieltäminen.
Ostin eilen takin. Myyjä yritti myydä kestokassia. Ei kiitos, niitä on jo laatikollinen. Pyysin muovikassia. Ei ole. Sain sellaisen minkälie muovisekoitekassin, joka on varmaan tässä maailmassa vielä senkin jälkeen kun minä kuolen.
Minulla ei ole mitään käyttöä sille. Se on iso ja taiteltuna paksu. Ei sujahda takintaskuun. Ei ole kahvoja vaan reiät sivulla. Kassiin on oikein painettu kuin idiootille konsanaan, että bag is meant to be reusable. Aha. Se ei sovellu roskapussiksi eikä kauppareissulle. Luultavasti se pyörii laatikossa tarpeettomana ja menee lopulta roskiin sellaisenaan. Muovikassin olisin käyttänyt moneen kertaan.
Mulla on kummassakin käsilaukussa mukana sellainen pieneen tilaan menevä, omaan taskuunsa taiteltava kestokassi. En ole aikoihin kauppareissulla ottanut muovipussia kaupasta, en vaateliikkeissä, en muissakaan erikoisliikkeissä, enkä ruokakaupassa
Litran hammastahnaa en haluaisi riesakseni, varmaan moinen kuivuisi tai menisi pilalle ennen loppumistaan. Oma kulutukseni on alle 1 millilitra vuorokaudessa ja nykyisetkin 75ml putkilot tuntuvat kestävän ikuisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Olen aina ollut litran ja kilonpakkausten kannattaja. Ihan kaikessa.
Ryhdyt leipomaan pullaa ja ostat kilon hiivaa ja kilon kardemummaa. Joulupullaan kilo sahramia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee hieman asian sivuun, pahoittelut siitä. Ärsyttää tämä kaiken muovin kieltäminen.
Ostin eilen takin. Myyjä yritti myydä kestokassia. Ei kiitos, niitä on jo laatikollinen. Pyysin muovikassia. Ei ole. Sain sellaisen minkälie muovisekoitekassin, joka on varmaan tässä maailmassa vielä senkin jälkeen kun minä kuolen.
Minulla ei ole mitään käyttöä sille. Se on iso ja taiteltuna paksu. Ei sujahda takintaskuun. Ei ole kahvoja vaan reiät sivulla. Kassiin on oikein painettu kuin idiootille konsanaan, että bag is meant to be reusable. Aha. Se ei sovellu roskapussiksi eikä kauppareissulle. Luultavasti se pyörii laatikossa tarpeettomana ja menee lopulta roskiin sellaisenaan. Muovikassin olisin käyttänyt moneen kertaan.
Mulla on kummassakin käsilaukussa mukana sellainen pieneen tilaan menevä, omaan taskuunsa taiteltava kestokassi. En ole aikoihin kauppareissulla ottan
Okei, mitali tulee Postin mukana jonain vuonna.
Yleensä minullakin kestokassi on, mutta eilen tein.. en nyt heräteostosta vaan pitkään etsimäni takki löytyi yllättäen. Omista kestokasseistani vain Ikea olisi tuohon riittänyt kun pitkä talvitakki kyseessä. En kulje Ikea-kassi mukanani.
Jotenkin kummastuttaa tämä muovikassien demonisointi. Tästähän oli joskus juttuakin, kuinka kestokassi ei pitkässä juoksussa ole se ekologisin.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/01/mika-naista-on-ekologisin-muov…
Toivottavasti Suomi ei lähde etuajassa toteuttamaan tällaisia direktiivejä! Odotellaan rauhassa kalkkiviivoille.
Hyviä, tervetulleita päätöksiä! Viimeinkin Suomikin eurooppalaistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitten saa pakattua nuo kasvikset jos muovipussitkin poistuu? Tuleeko tilalle jotain paperipusseja? Mites sixpack pakkaukset? Eikö voi enää ostaa isompia määriä?
Ikävä kyllä paperikassit ei kestä etenkin jos sataa. Mä yhdelle leidille annoin varamuovikassini (kulkee aina mukana) kun hänen jouluostoksensa levisivät pitkin katua liestyneestä paperikassista.
Muistanko väärin vai oliko oluet jossain vaiheessa pakattu melko vahvaan kartonkiin?
Muistat väärin, sillä hiilidioksidin takia täytyy suljetun olutastian kestää edes hivenen sisäistä painetta.
Muovikassi on tosiaan hyvä pitää aina varoiksi mukana taskunpohjalla. Se käy paremman puutteessa kauppakassiksi, mutta lisäksi siihen voi vaikka kerätä sieniä yms, jos sellaisia sattuu vastaan tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä! Olen aina ollut litran ja kilonpakkausten kannattaja. Ihan kaikessa.
Ryhdyt leipomaan pullaa ja ostat kilon hiivaa ja kilon kardemummaa. Joulupullaan kilo sahramia.
Ja pikku-Kalle sanoi kaupantädille: "Saanko kaksi kiloa hiivaa ja kaksikymmentä kiloa sokeria? Isi leipoo!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitten saa pakattua nuo kasvikset jos muovipussitkin poistuu? Tuleeko tilalle jotain paperipusseja? Mites sixpack pakkaukset? Eikö voi enää ostaa isompia määriä?
Ikävä kyllä paperikassit ei kestä etenkin jos sataa. Mä yhdelle leidille annoin varamuovikassini (kulkee aina mukana) kun hänen jouluostoksensa levisivät pitkin katua liestyneestä paperikassista.
Muistanko väärin vai oliko oluet jossain vaiheessa pakattu melko vahvaan kartonkiin?
Muistat väärin, sillä hiilidioksidin takia täytyy suljetun olutastian kestää edes hivenen sisäistä painetta.
Muovikassi on tosiaan hyvä pitää aina varoiksi mukana taskunpohjalla. Se käy paremman puutteessa kauppakassiksi, mutta lisäksi siihen voi vaikka kerätä sieniä yms, jos sellaisia sattuu vastaan tulemaan.
Aaa, taisin ilmaista asian vähän huonosti. Oluet siis tietysti olivat tavanomaisissa tölkeissä mutta six pack oli koottu kartonkiin. Siinä taisi vielä edessä olla avattava "lippa" josta sai yhden tölkin kerrallaan kätevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan osaa tehdä kestokassin, vaikka nätistä tyynyliinasta.
Kestokassin tai pikemminkin Jukolan veljesten haarapussin voi laatia myös vanhoista housuista. Lahkeensuut sidotaan narulla umpeen ja ostokset ladataan lahkeisiin housunkauluksesta.
Tällaisella haarapussilla voi ostokset kantaa mukavasti kotiin asettamalla pussin niskansa ympärille. Näin kädet jäävät vapaiksi ja housujenkin käyttöikä pitenee, ennenkuin ne päätyvät jätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ostan aina 24pack vissyä töihin. Kiva niitä latoa nyt sitten irtona kassalinjalle ja siitä kassiin.
Varsinkin kun on pakko käyttää lasipulloja.
Yksikään muovipullo ei ole pestävä.
Ennevvanhaan, viime vuosituhannella, oli niitä pestäviä uudelleen käytettäviä muovipulloja.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Jossain vaiheessa muovin välttely ja ostosten ilmainen pakkaaminen alkaa vaikuttaa myös mielikuvaan yrityksestä.
Ennen kun osti postikortteja, ne sujautettiin kuoreen tai minimuovikassiin. Vähintään kääräistiin paperiin. Nykyään ne kortit pitää pakata itse sellaisenaan omaan kassiinsa, tai kulkevat sitten kädessä sään ym. armoilla. Samoin alusvaatteet pakattiin ylellisesti silkkipaperiin, saattoipa tulla vielä laatikkokin- ja koko komeus paksuun, hyvännäköiseen muovikassiin jota kehtasi kantaa kaupungillakin. Nykyään liivit ym.suunnilleen taitellaan kahtia ja asetetaan ja tiskille asiakkaan eteen. :D Pakkaaminen, mitä se on?
Miten niin ei ole? Ruokakauppaan otan kestokassin. Niitä minulla on eri kokoja, ja ostoslistan mukaan valitsen joko pienen tai keskikokoisen kassin. Iso Ikea-kassi löytyy myös. Yhtään enempää en kestokasseja tarvitse.