Mitä Stubbin turvamiehet tekee, jos Stubb lenkkeilee niin nopeasti ettei ne pysy perässä?
Olen käsittänyt, että Stubb on todella kova juoksija ja hänellä on sellaista juoksukuntoa, mitä ei vaikka salilla kuntonsa ja lihaksensa hankkeineilla välttämättä ole. Turvamiesten pitää ymmärtääkseni lenkkeillä hänen mukana kun hän juoksee juoksulenkkejään, joissa matkaa ja vauhtia riittää. Mitä käy jos turvamiehellä loppuu juoksukunto kesken? Turvamiehet on varmastikin kovakuntoisia ihmisiä, mutta ei heillä välttämättä ole juoksutekniikan taitoa ja kovaa aerobista kestävyyskuntoa, vauhtia hidastavaa (lihas)massaakin saattaa olla paljon. Eli jos alkaa kesken matkan puuskuttamaan ja happi loppuu ja kunto loppuu, niin joutuuko ne vain huutamaan edellä kepeästi ja nopeasti kirmaavalle Stubbille, että puuh puuh herra presidentti puuh puuh odota minua en pysy perässä en osaa juosta noin kovaa?!
Kommentit (82)
Ei kai rapakuntoiset päåse turvamiehiksi.
Kuinkakohan monta eri turvamiestä sillä on kerrallaan palkkalistoilla? 10? Kaikkihan ei tietenkään voi olla vuorossa koko ajan ja yhtäaikaa, osa on lomilla ja on vapailla, osa sairaana jne. Monikohan niistä on taitava hiihtäjä?
Vierailija kirjoitti:
No, esimerkiksi Ruotsissa turvamiehet välillä pyöräilevät perässä, kun kruununprinsessa Victoria on juoksulenkillä.
Victoria on ihan tavallinen sunnuntailenkkeilijä verrattuna Stubbiin, jonka kuntoa voisi verrata samanikäiseen ammattiurheilijaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai rapakuntoiset päåse turvamiehiksi.
Ei. Mutta jotta jaksaa juosta maratonin turvaliivit päällä huippuaikaan niin saa olla kyllä aika harvinainen epeli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, esimerkiksi Ruotsissa turvamiehet välillä pyöräilevät perässä, kun kruununprinsessa Victoria on juoksulenkillä.
Victoria on ihan tavallinen sunnuntailenkkeilijä verrattuna Stubbiin, jonka kuntoa voisi verrata samanikäiseen ammattiurheilijaan.
Niin. Stubbin turvamiehiltä vaaditaan ammattiurheilijan kestävyyskunto, vahva juoksutekniikan hallinta ja huom niiden lisäksi vahva ammattitaito turvamiestyöstä ja vielä lisäksi persoonan sopivuus työhön. Ei näitä tällaisia varmaan Suomessa ihan puissa kasva.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne turvamiehetkin ovat aika hyväkuntoisia.
Ovat varmaan, mutta eivät pysy juoksijan perässä jos eivät itse harrasta juoksua. Sehän on selvä.
Näin aikoinaan Niinistön usein rullaluistelemassa ja turvamies pyöräii heti takana. Olikohan silloin jo sähköpyörät, n 10 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin kanssa kun Stubb valittiin, että alkoikohan SUPOssa joku isompikin Duunitorin selailu, kun porukka tajusi, että nyt pääsee ihan oikeasti JUOKSEMAAN... ja vissiin niillä on vielä liivit ja aseetkin mukana, että vähän extra-painoakin.
Joillekin turvamiehelle tuo olisi varmaan aivan unelmaduuni, kun saa työvuorossa hiihtää, lenkkeillä, nauttia ulkoilusta urheillessa jne. Mutta jos kunto pettää kesken lenkin (hyväkuntoisellakin voi olla joskus huono päivä, että lihakset meneekin hetkessä hapoille) niin on se varmaan aika noloa puuskuttaa puolikuolleena pressan perässä että pysähdy nyt hyvä mies en jaksa enää. Ap
Mitä minä nyt presidentin turvamiehiä tunnen (ja muutaman tunnen ihan IRL) he eivät varsinaisesti ole mitään kuivan kesän oravia niin kuin Stubb itse on, vaan sitä massaa on jonkun verrankin enemmän kuin Subbilla. Ja sen liikuttaminen ei ole ihan yhtä kevyttä kuin maratoonarilla. Varmaan toi fillari on hyvä idea, niin tosiaan Vickanin turvamiehet aikoinaan työnsä hoitivat. Kun ei siinä saisi sitten jos joku tosipaikka eteen tulee olla kovin loppu ja puuskutella menemään, että "venaappas terroristi sekunti, kun tasaan tässä vähän hengitystä ennen kuin hyökkään sun päälle".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Stubbin turvamiehiltä vaaditaan ammattiurheilijan kestävyyskunto, vahva juoksutekniikan hallinta ja huom niiden lisäksi vahva ammattitaito turvamiestyöstä ja vielä lisäksi persoonan sopivuus työhön. Ei näitä tällaisia varmaan Suomessa ihan puissa kasva.
Ammattiurheilijan kestävyyskunto? mutta eikö se ole erillainen esim hiihtäjällä ja golffarilla.
Presidentin kansliassa taitaa olla jo valmiiksi urheiluun orientoituneita turvamiehiä, sillä kyllä hän viran edellinen haltija Niinistökin tunnettiin aika kovana urheilumiehenä. Ikäänsä nähden hänkin on nimittäin melkoisen kovakuntoinen.
Suomessa presidentillä ei ole turvamiehiä kuin poikkeustilanteissa. Haloskakin oli montaa kertaa marketissa ihan yksin ostoksilla.
Stubb juoksee ja tapansa mukaan huutelee naisille että mitä läski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin kanssa kun Stubb valittiin, että alkoikohan SUPOssa joku isompikin Duunitorin selailu, kun porukka tajusi, että nyt pääsee ihan oikeasti JUOKSEMAAN... ja vissiin niillä on vielä liivit ja aseetkin mukana, että vähän extra-painoakin.
Joillekin turvamiehelle tuo olisi varmaan aivan unelmaduuni, kun saa työvuorossa hiihtää, lenkkeillä, nauttia ulkoilusta urheillessa jne. Mutta jos kunto pettää kesken lenkin (hyväkuntoisellakin voi olla joskus huono päivä, että lihakset meneekin hetkessä hapoille) niin on se varmaan aika noloa puuskuttaa puolikuolleena pressan perässä että pysähdy nyt hyvä mies en jaksa enää. Ap
Mitä minä nyt presidentin turvamiehiä tunnen (ja muutaman tunnen ihan IRL) he eivät varsinaisesti ole mitään kuivan kesän oravia niin kuin Stubb itse on, vaan sitä massaa on jonkun
Juuri tuota arvelinkin jo aloituksessa, että heillä on luultavasti juoksua hidastavaa lihasmassaa aika paljon ja kunto painottuu enemmän sinne anaerobisen puolelle ja on hankittu salilla, ei juoksemalla. Kuten yleensä siinä työssä hyvä on näin ollakin. Tällainen ihminen vaan ei oikein ole juoksija. Ap
Vierailija kirjoitti:
Presidentin kansliassa taitaa olla jo valmiiksi urheiluun orientoituneita turvamiehiä, sillä kyllä hän viran edellinen haltija Niinistökin tunnettiin aika kovana urheilumiehenä. Ikäänsä nähden hänkin on nimittäin melkoisen kovakuntoinen.
Älex on kyllä niinku nextillä levelillä.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä presidentin aktiiviseen kuntoiluun liittyvät asiat ole ihan järjestettävissä. Mutta aikookohan Stubb yhä osallistua triathlonkilpailuihin ja jos, niin millä tavalla hänet niissä turvataan? Joku uintiosuus avovedessä ison ryhmän mukana... hrr.
No jos ryhtyy presidentiksi niin varmaan ymmärtää, ettei elämä ihan samanlaisena voi pysyä, joistakin asioista on pakko luopua.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa presidentillä ei ole turvamiehiä kuin poikkeustilanteissa. Haloskakin oli montaa kertaa marketissa ihan yksin ostoksilla.
Hmm. Itse olen tavannut irl erään meidän entisistä pressoista pressa-aikanaan ja hän näytti olevan yksin, ns. vapaalla kun oli, mutta pian kävi ilmi että läsnä oli useampi turvamies, mutta siviileissä ja vähän matkan päässä. Tuo pressa oli erään tuttuni vanha ystävä ja kun olin tuttuni kanssa kaupungilla ja pressa käveli vastaan niin pysähdyttiin vaihtamaan muutama sana. Ja kyllä siinä huomasi, että paikalla oli myös turvamiehiä, vaikka aluksi näytti ettei olisi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nämä presidentin aktiiviseen kuntoiluun liittyvät asiat ole ihan järjestettävissä. Mutta aikookohan Stubb yhä osallistua triathlonkilpailuihin ja jos, niin millä tavalla hänet niissä turvataan? Joku uintiosuus avovedessä ison ryhmän mukana... hrr.
On vissiin jo lopettanut triathlon-hommat, mutta pääministerinä olleessaan oli ihan sama juttu ja uuinnissa homma oli hoidettu niin, että osallistui ns. pro-lähtöön, jossa on vähemmän osanottajia ja turvamiehet sup-laudoilla tai kajakeilla (kuten muutkin kisojen turvaajat), pyöräilyssä moottoripyörällä ja juoksussa pyörällä. Nämä tiedän siitä, että olin itse samoissa kisoissa ja näin omin silmin.
Samalla tavalla hoitunee myös lenkkeilyt. Onhan tuota jo kokeiltu pääministeriaikana.
Turvamiehiä asetettu lenkkipolulle paikoin 50-100 metrin välein. Koska turvamiehiä ei ole kovin paljoa, niin pressan pururata on vain noin 700 metrin mittainen.
Kesällä ne seuraa skuuteilla mutta miten talvella kun Stubb hiihtää? Moottorikelkoilla pääkaupunkiseudun laduilla?