Nyppii, että päiväkodissa ei saa olla mitään uskontoon liittyvää
Sen tajuan, että nykypäiväkodissa ei ole mitään uskonnollisia hartaushetkiä yms. Mutta pahalta tuntuu, että kaikki uskontoon liittyvä on siivottu pois jo vuosia sitten. Pääsiäisenä ei saa sanoa, että pääsiäinen on kristityille juhlapyhä. Jouluna voidaan askarrella tonttuja, mutta enkelit ja seimiasetelmat on kielletty. Suvivirttä ei lauleta, ettei kenellekään tule paha mieli. Kirkkoihin ei tutustuta historiallisina rakennuksina. Muistakaan uskonnoista ei kerrota mitään. Kaikki uskontoon liittyvä on poistettu, vaikka merkittävä osa maailman ihmisistä edustaa jotakin uskontokuntaa. Suomessa suurin osa kuuluu luterilaiseen kirkkoon ja monet perinteet täällä pohjautuvat kristinuskoon. Sitten kaikenlaiset setapuheet ja muut ovat ok, mutta uskontojen tavoista kertominen ei ole. Ja kun joku sanoo, niin minulle olisi täysin ok, että lapsille päiväkodissa kerrottaisiin kaikista päiväkotiryhmässä näkyvistä uskonnoista. Jos joku on muslimi, niin kerrottaisiin heidän juhlistaan ja tavoistaan jne. Uskonnon harjoittaminen on aina eri juttu, mutta kyllä uskonnoista pitäisi pystyä puhumaan.
Ja lapsemme siis käy päiväkotia sellaisella paikkakunnalla, jossa lähes kaikkien äidinkieli on suomi.
Kommentit (24)
Palstahihhuli uhriutuu osa 34768209754
Tuo on AINOASTAAN muslimi-invaasion syy, aiemmin tällaista ongelmaa ei ollut. Islam aiheuttaa ongelmia mihin tahansa se levittäytyy.
Me ratkaistiin tämä ongelma laittamalla lapsi seurakunnan kerhoon osaksi aikaa viikosta. Saa kristillistä kasvatusta.
Kyllä oman lapsen päiväkodissa käytiin läpi uskontoperinteitä. Tehtiin Ramadan -kortteja siinä missä joulujuttujakin. Sinänsä ajattelen, että koti on se paikka, jossa kukin opettaa oman uskontonsa asiat jälkikasvulleen.
Jaa, ei minun lasten aikaan ollut. Päiväkodissa vietettiin id-juhlaa ja pääsiäistä yms. Mutta ei mitenkään sen kummemmin uskonnollisesti. uskonnollisesti vaan perinteisesti. Askarreltiin tonttuja, mutta sai tehdä enekelinkin. Enkeli liittyy aika moneen uskontoon.
Haetaanko aloituksessa taas venäläistä.hybridivaikuttamista? Kiilaa ihmisten väliin?
Vierailija kirjoitti:
Me ratkaistiin tämä ongelma laittamalla lapsi seurakunnan kerhoon osaksi aikaa viikosta. Saa kristillistä kasvatusta.
Sä et sitten itse, kristllisen kasvatuksen, ja nähtävästi uskossa olevana, osaa sitä antaa?
Uskonnot on ihmiskunnan syöpä. Pitäisi kitkeä mokoma taikausko kokonaan poies.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö osaa itse kasvattaa lastanne ilman kristillisiä satuja? Esim. moraalikäsitykset ovat eri maissa varsin samanlaisia riippumatta valtauskonnosta.
Kyllä päiväkoteihin uskonto palaa, pitää vain odottaa että paikkakuntasi asukkaista riittävän moni on muslimi.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on AINOASTAAN muslimi-invaasion syy, aiemmin tällaista ongelmaa ei ollut. Islam aiheuttaa ongelmia mihin tahansa se levittäytyy.
EI OLE. Ja ap kaipasi myös muslimien uskonnon huomioimista! Suomalaiset ateistit vastustaa kaikkea uskonnollista. Ei muslimit. Väität ihan höpöjä.
Miksi julkisten laitosten pitäisi tukea vanhempien harjoittamaa uskonnollista aivopesua?
Onko pelko, että lapset ehtivät kasvaa itsenäisiksi ja päättävät sitten vasta vakaumuksensa?
Miksi siellä pitäisi olla? Vanhemmathan voivat ihan itse järjestää lapselle uskonnollista ohjelmaa päiväkotiajan ulkopuolella.
Voi kai niitä pääsiäispupuja sun muita kotonakin askarrella, jos se on tärkeää. Musta olis parempi, että pk on hoitopaikka eikä mikään kasvatuslaitos suuntaan tai toiseen. Antaa lasten leikkiä keskenään - siinähän oppivat, että pohjimmiltaan olemme samanlaisia.
No voi kamalaa. Lapsi varmasti KUOLEE, jos ei saa askarrella seimiasetelmaa tai piirtää enkeliä juuri päiväkodissa.
Uskonnolliset perinteet ovat niin tärkeitä, että päiväkodin niitä pitäisi järjestää, mutta ei kuitenkaan niin tärkeitä, vanhempi olisi itse valmis näkemään vaivaa näiden järjestämiseksi lapselleen.
Vierailija kirjoitti:
No voi kamalaa. Lapsi varmasti KUOLEE, jos ei saa askarrella seimiasetelmaa tai piirtää enkeliä juuri päiväkodissa.
No, mä olen käynyt päiväkotia 70-luvulla, enkä ikinä askarrellut seimiasetelmaa (eikä sellaista muistikuvani mukaan meidän pkodissa edes ollut, tavallinen pkoti helsinkiläisessä työläiskorttelissa), ja elossa tässä vielä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Uskonnolliset perinteet ovat niin tärkeitä, että päiväkodin niitä pitäisi järjestää, mutta ei kuitenkaan niin tärkeitä, vanhempi olisi itse valmis näkemään vaivaa näiden järjestämiseksi lapselleen.
Sehän nyt olisi ihan liian työlästä, että vanhempi joutuisi itse hoitamaan omaa lastaan ja tekemään asioita hänen kanssaan. Ei tule kysymykseenkään. Siksi moni ulkoistaa jopa käytöstapojen opettamisen päiväkodille ja koululle.
Uskontoa ehtii oppia myöhemmin, minusta on todella hyvä että lapsia ei aivopestä sellaiseen oli kyseessä mikä uskonto tahansa.
Meidän lasten päiväkodissa pienellä paikkakunnalla ei onneksi vielä ole tuollaista. Heillä on seurakunnan järjestämiä juttuja joka kuukausi.