Olisiko työttömien ihan mahdoton ajatus opiskella lähihoitajaksi?
Valitetaan että ei sovellu alalle.. Minusta ei kyllä sovellu mihinkään muuallekaan jos ei saa näin yksinkertaista työtä hoidettua. Itse työskentelen lähihoitajana kotipalvelussa, jossa on huutava pula työntekijöistä. Työtehtävät nyt on hyvin yksikertaisia. Lämmitän vanhuksille ruokaa ja annan lääkkeet dosetista. Valvon että pysyvät pystyssä käydessään vessassa ja suihkussa. Tässä kotihoidossa on tosi vähän mitään ällöttävää, siihen nyt tottuu että vähän toisen ihmisen takapuolta suihkuttaa vedellä. Autan pukeutumisessa, vuoteeseen menemisessä jne. Kuuntelen vanhuksen tarinoita. Töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä ja palkka näissä firmoissa 15-20e tunti plus lisät. En tajua miksi ei kelpaa.
Kommentit (220)
En halua olla missään tekemisiss ihmisten eritteiden kanssa, enkä muutenkaan erityisemmin pidä ihmisistä. Toisekseen selkä ei kestäisi kumartelua taikka taakankantoa, jos vanhus vaikka olisi vaarassa kaatua, joutuisin ottamaan vastaan. Sen jälkeen olisin itse kuukausia hyllyllä.
Työttömänä saa opiskella vain työkkärin luvalla. Ja lähihoitajiakaan ei tarvita määräänsä enempää. Miten on niin vaikea uskoa, ettei yhteiskunnassa ole kaikille työtä
Ei kyllä kannata alkaa lähihoitajaksi, jos:
- Ei ole minkäänlaista hoivaviettiä (ei myöskään naisella).
- Pelkää verta ja/tai piikkejä niin, että voi lähteä jopa taju esim. kun joutuu itse verikokeeseen pistettäväksi.
- Kammoaa muitakin eritteitä, jos ne ovat jonkun toisen ihmisen.
Uskon, että tällaisia ihmisiä on PALJON!
Vierailija kirjoitti:
Taidollisesti varmasti pystyisin, mutta olen erittäin epäsosiaalinen, en tykkää ihmisistä. Paitsi perheestäni. On kaikkien etu, että en hakeudu hoiva-alalle.
Epäsosiaalinen ei sovellu oikein mihinkään työpaikkaan. Onneksi epäsosiaalisuus ei ole mitenkään kiveen hakattu ominaisuus. Sosiaalisuutta voi ja kannattaa opetella. Ei sinun välttämättä silti vanhusten hoivaan kannata lähteä. Mutta hoitoalalla esimerkiksi röntgenhoitajat ovat usein aika epäsosiaalisia, samoin sairaanhoitajista leikkaussalityypit, sellaiset jotka keskittyvät siihen suoritukseen eikä sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Ensihoitajissakin on kaikenlaisia joka lähtöön, osa aika karskejakin tyyppejä, pitävät tunteet sivussa ja pään kylmänä onnettomuuspaikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön noin vaan mene opiskelemaan yhtään mihinkään. Lupa työttömyystuella opiskeluun pitää ruinata työkkäriltä, ja ovat hyvin tyypillisesti sitä mieltä että jos työttömällä on jo korkeakoulututkinto niin häntä ei aleta enää kouluttaamktenkään. Tiedän tämän kun olen ihan hiljattain asiasta puhunut työkkärin virkailijan kanssa, sanoi ykskantaan että maisterin tutkinto saa luvan riittää vaikka alan töitä ei juuri ole.
Työttömille kaikki on ylivoimaista. Pakkohan ei ole opiskella työttömyystuella mutta tämä työttömille taas yksi hyvä tekosyy miksi ei voi mitään tehdä. Paitsi ne jotka haluavat pois työttömyydestä. He eivät tarvitse te-keskuksen lupaa opiskeluun vaan lähtevät opiskelemaan.
Niin, ehkä sen työttömänkin pitää esim. syödä ja asua jossain. Niin voi olla vähän hankalaa tuo ilman tukea opiskelu, kun säästöjä tuskin on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidollisesti varmasti pystyisin, mutta olen erittäin epäsosiaalinen, en tykkää ihmisistä. Paitsi perheestäni. On kaikkien etu, että en hakeudu hoiva-alalle.
Epäsosiaalinen ei sovellu oikein mihinkään työpaikkaan. Onneksi epäsosiaalisuus ei ole mitenkään kiveen hakattu ominaisuus. Sosiaalisuutta voi ja kannattaa opetella. Ei sinun välttämättä silti vanhusten hoivaan kannata lähteä. Mutta hoitoalalla esimerkiksi röntgenhoitajat ovat usein aika epäsosiaalisia, samoin sairaanhoitajista leikkaussalityypit, sellaiset jotka keskittyvät siihen suoritukseen eikä sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Ensihoitajissakin on kaikenlaisia joka lähtöön, osa aika karskejakin tyyppejä, pitävät tunteet sivussa ja pään kylmänä onnettomuuspaikoilla.
Kyllä sopeutuu. Minä inhoan useimpia ihmisiä mutta pärjään dokumentoijana oikein hyvin.
Lähihoitajaksi pitäisi olla paljon nykyistä tiukemmat kriteerit. Sinne ei mitään luonnevikaisia lusmuja pitäisi päästää ollenkaan. Aivan naurettava ajatus, että työttömät laitettaisiin tuollaiseen hommaan, siihen pitäisi todellakin olla kutsumus ja sopiva luonne. Ap:n mielestä oli varmaan hyvä idea sekin, kun se työtön mies laitettiin päiväkotiin töihin ja käytti siellä lapsia hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä saa opiskella vain työkkärin luvalla. Ja lähihoitajiakaan ei tarvita määräänsä enempää. Miten on niin vaikea uskoa, ettei yhteiskunnassa ole kaikille työtä
Lähihoitajaksi voi opiskella oppisopimuksella. Monet tekee niin. Saa palkkaa koko opiskeluajan. Varsinkin vanhusten hoivassa ja vammaispalveluissa on suosittua. Niissä on kova työvoimapula.
Ei niin tippaakaan kiinnosta hoitohommat. Jos joku on heikko niin ryömiköön mullan alle ihan itse.
>> Minusta ei kyllä sovellu mihinkään muuallekaan jos ei saa näin yksinkertaista työtä hoidettua. <<
Tuollaisten mielipiteitten takia koko ala on huonossa huudossa, minkä takia esim itse lähdin koko alalta pois. Jopa työkkärissä on sama asenne, että kuka vaan voi ja osaa vanhuksia hoitaa. MInkä takia alallle sitten on oma koulutus, psykologinen pääsytesti ja erillinen suuntautuminenkin vanhustenhoitoon, jos kerran kuka vaan alalle sopii ja jokainen hommasta selviytyy?!
Mutta koska asenteet ovat mitä ovat, on vanhustenhoidon huono tila jatkuvasti uutisissa. Ja ihan syystä. Alalta löytyy jos jonkinlaista entistä liukuhihnatyöntekijää ja hanavalmistajaa, joita on tyrkytetty alalle tai jotka ovat muuten vaan ajautuneet sinne, mutta eivät ole koskaan kokeneet erityistä vetoa alalle.
Vierailija kirjoitti:
- Pelkää verta ja/tai piikkejä niin, että voi lähteä jopa taju esim. kun joutuu itse verikokeeseen pistettäväksi.
Lähihoitaja voi mennä töihin vaikka päiväkotiin. Ei siellä mitään piikkejä ja verta ole. Myös psykiatrian puolella on sellaisia hoitajia, jotka eivät pistä, koska se tuntuu pahalta. Mutta ei se haittaa, aina voi joku muu antaa injektion. Mikä edes on hoivavietti?
Meitä oli oppisopimukseen hakemassa 300. 23 pääsi. 5 taisi lopettaa opinnot matkan varrella eri syistä. Siihen aikaan oli pääsykokeissa psykologiset testit.
Miksi ne nyt julkista sektoria rasittamaan kouluttautuisivat. Paljon halvempaa maksaa pieni työttömyyskorvaus, eikö vain
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja voi mennä töihin vaikka päiväkotiin. Ei siellä mitään piikkejä ja verta ole. Myös psykiatrian puolella on sellaisia hoitajia, jotka eivät pistä, koska se tuntuu pahalta. Mutta ei se haittaa, aina voi joku muu antaa injektion. Mikä edes on hoivavietti?
Ap selvästikin tyrkyttää työttömiä nimenomaan vanhustenhoitoon, jossa on myös piikkejä ym. Ja hoivavietin varmasti tajuat, miksi leikit tolloa.
Minusta ihmiset ansaitsevat hyvää, empaattista ja arvostavaa hoitoa. Valitettavasti en burgerina sitä pysty tarjoamaan. Pari kesää olin hoitoapulaisena ja oli kiusallista kaikkien kannalta. Valitettavasti en ole edes kuten Cheyenne ja muut ylläriautistit, jotka osaavat maskata. Mä en osaa. Kokeilin teininä ja epäonnistuin surkeasti. Parempi olla suosiolla oma burgeroiva itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työtön noin vaan mene opiskelemaan yhtään mihinkään. Lupa työttömyystuella opiskeluun pitää ruinata työkkäriltä, ja ovat hyvin tyypillisesti sitä mieltä että jos työttömällä on jo korkeakoulututkinto niin häntä ei aleta enää kouluttaamktenkään. Tiedän tämän kun olen ihan hiljattain asiasta puhunut työkkärin virkailijan kanssa, sanoi ykskantaan että maisterin tutkinto saa luvan riittää vaikka alan töitä ei juuri ole.
Työttömille kaikki on ylivoimaista. Pakkohan ei ole opiskella työttömyystuella mutta tämä työttömille taas yksi hyvä tekosyy miksi ei voi mitään tehdä. Paitsi ne jotka haluavat pois työttömyydestä. He eivät tarvitse te-keskuksen lupaa opiskeluun vaan lähtevät opiskelemaan.
Niin, ehkä sen työttömänkin pitää esim. syödä ja asua jossain. Niin voi olla vähän hankalaa tuo ilman tukea opiskelu, kun säästöjä tuskin on
Kannattaa opiskella oppisopimuksella. Saa palkkaa opiskeluajalta. On paljon parempi vaihtoehto kuin työttömyys.
Ei kai soveltuminen olekaan mitään mekaanista pyllyn pesemistä - silloinhan robotti soveltuisi alalle ketä tahansa ihmistä paremmin, koska pesee pyllyn 100 % tarmolla, oikeaoppisesti ja nurisematta. Vaan sitä, että työstä jää jotain uupumaan kun siihen ei ole kiinnostusta. Ratkaisu työttömyyteen ei ole 5 miljoonan lähihoitajan kansa saati 8 miljardin laji.
Ap käytän itse apuvälineitä pukemiseen ja tavaroiden nosteluun ym. Sitten luulet, että voin hoitaa toisia ihmisiä :D
Vierailija kirjoitti:
Kuten minä. Onneksi on jo (hyväpalkkainen) ammatti, niin ei tarvitse edes miettiä jobia, johon ei ole mitään lahjaa tai mielenkiintoa.
Onko vielä muka joku joka ei tedä että tätähän tapahtuu koko ajan? Myös muille aloille opiskellaan. Itse opiskelin insinööriksi ja työllistyin, samoin ryhmäni toinen 40+ -ikäinen nainen. Molemmat pieniin suunnittelufirmoihin.