Jos kaupassa on kauniin värisiä vaatteita niin miksi ihminen yleensä valitsee harmaan???
Kommentit (114)
Minulla ei ole yhtäkään mustaa vaatetta. Yhdet kengät on mustat. Rakastan kirkkaista värejä ja pukeudun niihin, kenkänikin ovat tomaatinpunaisia tai valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Ne kivan väriset vaatteet näyttää auttamatta vanhoilta muutaman vuoden kuluttua. Musta ja harmaa kestää aikaa paljon paremmin. Mutta jos on tapana heittää suht uusia ja hyväkuntoisia vaatteita roskiin vain värin vaihduttua muodissa, niin mikäs siinä sitten.
Miksi pitää välittää jostain muodista? Mulla on nytkin päällä yli viisi vuotta vanha punainen mekko, edelleenkin pirun hyvännäköinen eikä voisi vähempää kiinnostaa onko punainen nyt muodissa vai ei. Talvitakki on musta-vihreä, noin 7 vuotta vanha. Sormikkaat violetit. Voi hitsin hitsi jos nyt en olekaan muodin mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Nuo värikkäät vaatteet menettää hohtonsa ja ovat vanhentuneet 'out of date' jo kun ovat kaupan hengarilla.
Musta, harmaa, valkosen eri sävyt, ns klassikot menee aina.
Eikä kaikille käy räikeän väriset vaatteet. Tulee vielä enemmän näkymätön.
Höpsis. Mulla on petrolinsininen neulepaita vuodelta 2012, ja se on vieläkin yksi lempipaidoistani. Samoilta ajoilta on myrkynvihreä-luonnonvalkokuviollinen paita, joka vieläkin miellyttää silmää. Oranssit olohousut taitaa olla nekin jo kymmenen vuotta vanhat, tykkään edelleen.
On mulla kyllä mustia, beigejä ja harmaitakin vaatteita, noiden värikkäiden kanssa ne sopii oikein hyvin.
Moni täällä sanoo, että harmaa on kaunis väri. Mielestäni harmaa voi olla kaunis, jos siihen liittyy tekstuuri tai pehmeys: harmaat luonnon materiaalit, kivi puu, harmaa viltti, villakangastakki tai neule, harmaa kissa jne. Mutta harmaa kova ja sileä materiaali, kuten ulkoilutakki, keittiön kaapit, rakennukset, ovat kolkkoja ja ankeita, varsinkin trendikäs tummanharmaa.
Miesten puolella olis ne värit mistä tykkään esim tummanpunanen, tummanliila jne eikä mtn pastellia tai neonia niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ne kivan väriset vaatteet näyttää auttamatta vanhoilta muutaman vuoden kuluttua. Musta ja harmaa kestää aikaa paljon paremmin. Mutta jos on tapana heittää suht uusia ja hyväkuntoisia vaatteita roskiin vain värin vaihduttua muodissa, niin mikäs siinä sitten.
Jos väri on kaunis vuonna 2020 on se sitä myös vuonna 2024. Se musta vaate taas on jo todennäköisesti haalistunut.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaa pyykkihuoltoa, kun ei tarvitse miettiä värien mukaan lajittelua. Sitäpaitsi minä omistan 3 samanlaista harmaata collegepaitaa, harkitsen ostavani samoja lisää. Ovat mukavia päällä.
Niin helpottaa - itselläni on pitkälti vihreitä vaatteita ja ne voi kaikki pestä samassa.
Meillä mies pukeutui tavatessamme paljon harmaaseen ja mustaan, farkkuja myöden. Hyvin on oppinut yhdessäolomme aikana ja kun olen hänelle värikkäitä vaatteita ostanut, ja nykyään ei suostu enää edes villapaitaa hankkimaan harmaana 😊 Valitsee mieluummin vihreää, murrettua oranssia tai joskus sinistäkin. Mustaa hänellä on vain vähän, valkoista ei oikeastaan lainkaan.
Myös kun olen ystävien kanssa käynyt shoppailemassa niin olen heitä innostanut väreihin. Yksikin usein sanoi ettei hänelle sovi kuin musta, mutta toisin kävi, nykyään rakastaa esimerkiksi violettia ja aniliininpunaista ja näitä värejä hänellä jo paljon 😍
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on tämän kevään väri?

Persikkainen oranssi. Yleisesti ottaen värikäs kevät, mutta riippuu aina siitä, mitä värejä trendeistä, vaatekaupat ovat sisään ostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Suomalainen pelkää, että erottuu, mikäli on värikäs vaate. Joutuu myös kiusatuksi, ellei ole mustaan tai harmaaseen pukeutunut. Käyn usein lenkillä ja jos vastaani tulee 10 muuta lenkkeilijää, on 9 heistä TÄYSIN musta urheiluvaatetus, itselläni pirteä, mielestäni urheillessa saa myös olla värikästä ulkoiluasua päällä. Talvella tosi mielettömän synkän näköistä tuo totaalimusta, ei saa erottua, ei saa erottua. Ei vai ?
Minä en pelkää, enkä koe, että en saa erottua, mutta en vaan halua erottua. Minusta on oikein ihanaa olla se harmaa hiiri, jota kukaan ei muista edes nähneensä. Minä en pukeudu sinua tai sinun piristämistä varten, vaan itseäni. Pidän mustasta, harmaasta, tummansinisestä. Kiva, että sinulla on värikkäät vaatteet ja tykkäät olla niissä. Minulla on minun mielestä kivat tummat vaatteet ja tykkään olla niissä.
Tosin mitä muiden maiden kansalaisten käyttämiin väreihin tulee, niin vaikka italialaiset, varsinkin käyttävät todella neutraaleja ja tummia värejä koko syksyn ja talven. Kesällä sitten myös vaaleita värejä, mutta silloinkin todella neutraaleja sävyjä.
Kiusaako aikuiset oikeasti, jos jollain on värikäs vaate? Tämä on kyllä ihan uusi ja mielenkiintoinen ilmiö minulle.
Jos se väritarjonta ei näytä mun silmään kauniilta niin valitsen sitten sen harmaan. Pidän monenlaisista väreistä ja tiedän hyvin mikä sopii mulle ja mikä toimii eri vaatekappaleissa mutta jos tarjolla ei näitä värejä ole niin en osta sitä väriä josta en pidä ja se ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
En tunne varmaan yhtään ihmistä, joka valitsisi harmaan. Yksi ystävä valitsi aina tummansinistä tai mustaa kunnes opetin hänet käyttämään värejä 😄
Itselläni ei ole ainuttakaan harmaata, beigeä, ruskeaa tai valkoista vaatetta. Eikä tule. Väriä olla pitää!
Minusta taas harmaa neule, valkoinen paita ja harmaat farkut, ruskeilla kengillä on todella tyylikäs kokonaisuus. Ja olen käyttänyt tuota komboa todella usein. Sekä tummilla, että vaaleilla harmaan sävyillä.
Myös beiget housut ja valkoinen paita tai neule on todella kiva yhdistelmä. Tai valkoiset farkut ja harmaa neule ja ruskeat kengät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Suomalainen pelkää, että erottuu, mikäli on värikäs vaate. Joutuu myös kiusatuksi, ellei ole mustaan tai harmaaseen pukeutunut. Käyn usein lenkillä ja jos vastaani tulee 10 muuta lenkkeilijää, on 9 heistä TÄYSIN musta urheiluvaatetus, itselläni pirteä, mielestäni urheillessa saa myös olla värikästä ulkoiluasua päällä. Talvella tosi mielettömän synkän näköistä tuo totaalimusta, ei saa erottua, ei saa erottua. Ei vai ?
Minä en pelkää, enkä koe, että en saa erottua, mutta en vaan halua erottua. Minusta on oikein ihanaa olla se harmaa hiiri, jota kukaan ei muista edes nähneensä. Minä en pukeudu sinua tai sinun piristämistä varten, vaan itseäni. Pidän mustasta, harmaasta, tummansinisestä. Kiva, että sinulla on värikkäät vaatteet ja tykkäät olla niissä. Minulla on minun mielestä kivat tummat vaatteet ja tykkään olla niissä.
Tosin mitä muiden
Onko sinulla myös musta jätesäkki päässäsi, ettet vaan erotu, ainakin musta pipo, mustat hanskat, mustat kengät, musta kaulaliina, mustat sukat ja musta paita ja housut !
Vierailija kirjoitti:
Miksi värit menisi muodista? Siis pukeutuuko joku aikuinen ihminen muodin mukaan? Eikö oman mielen mukaan? Pastellit on itselleni liian hempeitä, kirkkaat värit sattuu silmiin mutta murretut värit on lemppareitani. Viininpunainen yhdistettynä ruskeaan ja mustaan, ruskan kaikki värit toimii mustan kanssa jne.
Nimenomaan. Värit on minusta jotain enemmän kuin vain sesongin muotia.
Joo ymmärrän, että vaateteollisuus puskee aina sesongin mukaan uudet värit markkinoille mutta yksilön kannattaa kyllä ihan miettiä mistä väreistä ite tykkää ja mitkä itselle sopii, ja sitten käyttää ja hankkia niitä.
Pyykkihuolto on helppoa, kun kaikki vaatteet on punaisia! Meillä villakoiratkin on vaaleanpunaisia!
Jos he kaikki ovat menossa hautajaisiin ?
Harmaan kissan karvat eivät erotu harmaasta vaatteesta. Muun värisiä saa aina olla siistimässä teippiharjan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Harmaa sopii monelle suomalaiselle. Musta taas ei sillä tyypillisen suomalaisen värityksen maantiekontrastit ei 90% ajasta riitä kantamaan mustaa.
Mä en ole tyypillinen suomalainen. Musta sopii hyvin mulle. Ja monet muut värit
Ei ole yhtään harmaata vaatetta, ei edes asusteissa ole yhtään harmaata.