Miksi syötte sushiravintolassa haarukalla?
Kommentit (165)
Kuka edes viitsii syödä tehokasvatettua lohta?
Yäk
Kohta varmaan syötte kuivatettua persreikää.
No kyllä haarukalla ja veitsellä nousee sushipalat suuhun ihan samalla lailla kuin lihapullakin.Sitäpaitsi ne tikut pitää jossain vaiheessa kuitenkin heittää pois. Ruostumaton teräs on ikuista.
Meillä sushin myy sama mikä myy pizzat. Eli en mä nyt niin hienoksi koe. En ehkä ala opettelemaan.
Suomalainen ei ylipäätään oikein vielä osaa käyttäytyä kalustetuissa huoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Puristelen ne ensi käsin tasaiseksi massaksi ja sitten lusikoimaan.
Mä vedän homman blenderiin ja kurkusta alas huikkaa, niin ei mene liikaa aikaa pois reeneistä.
Vierailija kirjoitti:
No minkäs maalainen sinä olet?
Ihan sama, syön millä ja miten huvittaa, eikä vähääkään kiinnosta näyttääkö juntilta vai ei. Eikä kiinnosta millä ja miten muut syövät.
Vierailija kirjoitti:
Ja sä olet sitten tietty joku poikkeus tai et ole suomalainen? Suomalaiset ovat muuten yksi maailman harvinaisimpia ihmisiä, ja niin on kielikin. Suomenkieli on myös maailman kymmenen vanhimman kielen joukossa.
Haarukka on uusinta ja kehittyneintä uutta ruokailuvälineteknologiassa. Vielä puolitoista sataa vuotta sitten sushit syötiin Suomen junttien toimesta pääasiassa puukon ja lusikan avulla.
Vierailija kirjoitti:
Nämä on yleensä samoja tyyppejä, joille on jonkinlainen kunnia-asia tehdä kaikki aina ohjeiden vastaisesti ihan periaatteesta. Aina löytyy joku tekosyy, miksi heidän pitää saada tehdä toisin kuin muut. Samaan kokonaisuuteen sisältyy yleensä muutkin elämänhallintaongelmat, päihteet, hyväuskoisuus jne.
Ennemminkin ovat sen verran yksinkertaisia ettei aivokapasiteetti riitä puikoilla syömisen opetteluun. (siinä menee noin 2min normaalilta ihmiseltä)
Samasta syystä johtuu nuo muutkin ongelmat.
Syön sushini puikoilla. Sushin syöminen puikoilla se on huomattavasti helpompaa kuin haarukalla.
Se että kyseinen ruoka on aasialaista ei tarkoita, että sitä pitäisi syödä puikoilla. On lukemattomia etnisiä ravintoloita, joiden ruoka on sille maalle tyypillistä, muttei se tarkoita, että ruokailuvälineetkin pitäisi omaksua k.o. maasta. On täysin ok syödä eurooppalaisittain haarukalla. Halutessaan voi syödä puikoilla, muttei suomalaisen Suomessa tarvitse syödä puikoilla vain siksi, että ruoka on aasialaistyyppistä.
Suomalaisessa kulttuurissa tikkuja on käytetty peräaukon puhdistamiseen ulosteesta eikä syömiseen. Sama kuin ihmettelisit, miksi emme syö WC-paperilla. Sekin olisi ihan mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sä olet sitten tietty joku poikkeus tai et ole suomalainen? Suomalaiset ovat muuten yksi maailman harvinaisimpia ihmisiä, ja niin on kielikin. Suomenkieli on myös maailman kymmenen vanhimman kielen joukossa.
Ei ole. Suomen kirjakielikin kehitettiin ruotsalaisen sivistyneistön avulla vasta muutama sata vuotta sitten.
Koska niiden puikkojen käyttäjät näyttävät tosi noloilta, toki jos sellaista haluaa, niin onhan se hyvää viihdykettä muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Suomen kirjakielikin kehitettiin ruotsalaisen sivistyneistön avulla vasta muutama sata vuotta sitten.
Se ei liitykään mitenkään yllä mainittuun. Suomen kirjakieli on siitä syystä osin keinotekoinen. Se ei kuitenkaan mitätöi todellisen kielen historiallisuutta. Ruotsi on nuori kieli. Ensimmäistä kertaa ruotsiksi kutsuttua kieltä on alkanut esiintyä joskus 1200-luvulla. Sitä ennen se oli muinaisnorjan murre. Suomen kielen murteiksi laskettuja kieliä oli jo 1000 e.a.a. Suomen kantakielien arvellaan olevan yli 10 000 vuotta vanhoja.
Pakko sanoa, että haluaisin olla kärpäsenä katossa, kun täällä haarukan käyttäjät menee johonkin sushiravintolaan, jossa ei ole muuta kuin syömäpuikot tarjolla. Ja minusta haarukalla on vaan niin vaikea syödä susheja, siitä ei vaan tule yhtään mitään. Siksi olen opetellut käyttämään puikkoja. En minä mikään mestari ole, mutta sen verran ihan jokainen normaalimotoriikalla varustettu ihminen oppii. Sushit on vaan sellaista ruokaa, joka pitää syödä puikoilla, istuvat siihen parhaiten.
Muu aasialainen ruoka onkin sitten eri asia. Mutta minulla on muutama ystävät jotka syövät niitäkin sujuvasti puikoilla ja minä vaan kateellisena katson, kun ovat niin taitavia niitä käyttämään, minä en ole yhtä taitava.
Japanissa kaksi kertaa käyneenä vuosina 2018 ja 2019 voin kertoa että japanilaisissa ravintoloissa ja ryoko majoituksessa olivat puikot ja haarukka, veitsi ja ruokalusikka. Kokeilin ensin puikoilla syödä japanilaista ruokaa vaihdoin kuitenkin haarukkaan ja veitseen. Sain näillä syötyä ruoan. Japanilaisessa ravintolassa puikkojen lisäksi länsimaalaisille halutessa haarukka, veitsi ja ruokalusikka. Hotelleissa myös. Pidin kovasti Japanista ja joku kerta vielä sinne.
Puristelen ne ensi käsin tasaiseksi massaksi ja sitten lusikoimaan.