Soijarouhe, halpa ja ravintorikas vaihtoehto
Todella hyvät ravintoarvot. Mausta oman maun mukaan
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Täällä on joku yksittäinen soijaa vastustava pelle
Aika suuri osa persuista on maalla asuvia, myös karjatilallisia, ja trolliryhmä aktivoituu palstalla aina kun täällä puhutaan kasvissyöjistä tai lihan syönnin vähentämisestä.
Sama juttu jo monen vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin pahvia söisi. Joskus olen pakosta niellyt sitä ihan vaan siksi, että saisi enemmän proteiinia.
Siksi sen pitää antaa imeä itseensä makua muualta.
Ja sekin on säästöä, jos vaikka laittaa lasagnessa puolet lihaa, puolet soijaa. Maku ei muutu paljoa.
Mutta sisältö muuttuu huonommaksi.
Miten? Soijarouhe on itsessään mautonta eli jos teet mautonta lasagnea niin kai se silloin mauttomalta maistuu.
Minä korvasin aamupuuron soijarouhepuurolla. Maha voi ihme kyllä paremmin, vaikka IBS-diagnoosin mukaan soijarouhe on itse pirusta...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siin on proteiinia ihan älyttömästi ihan pienessä määrässä, mistä mä olin yllättyny... Sen takia mä oikeastaan sitä syönkin. Hyvää treeniruokaa. Yleensä laitan siihen mausteita ja jotain pastasoossia. Sit jotain riisiä yms kylkeen
Kasviproteiini ei korvaa eläinkunnan proteiinia.
Eläinkunnan proteiini sisältää monipuolisesti välttämättömiä aminohappoja eikä lihan laadulla ole sen suhteen väliä.
Sen sijaan kasvikunnan tuotteissa näin ei ole.
Eivätkö alapeukuttajat tiedä mitä on aminohappo? Se on proteiini. Proteiinit eli valkuaisaineet koostuvat aminohapoista, joita on 20 erilaista ja niitä kaikkia on eläinkunnan tuotteissa mutta ei kasvikunnan.
Tieteellisesti tutkittujakin faktoja aina alapeukut
Tässä tapauksessa saatettiin myös alapeukuttaa sitä, että ihminen pärjää tieteellisesti ja todistetusti oikein hyvin ilman lihansyöntiä, kun koostaa ruokavalionsa oikein. Joku b-vitamiini/rautalisä voi tulla tarpeeseen, mutta pääsääntöisesti kasvissyöjät elävät sekasyöjiä pidempään ja terveempinä. Aminohappoja tai ei.
Olen itse laiskana ja mukavuudenhaluisena sekasyöjä, mutta en kannusta perustavanlaatuisten totuuksien vääristelyä. Eli esim. sen, että ihminen ei tarvitse lihaa voidakseen hyvin.
Maahantuontia Aasiasta. Suuri hiili jalanjälki ja sisältää estrogeenin esiastetta, mikä haittaa omaa hormoonitasapainoa.
Eläinterehua ulkomailta.
Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mitä ihmeen proteiinia kasvikunnan tuotteissa on jos ei niissä ole aminohappoja? Ihme pilipaleja taas täällä.
Pilipaleja?
"Aminohappoja saa eläinperäisestä ruoasta, kuten lihasta, kalasta, maidosta ja munista sekä monipuolisesta kasvisruoasta, jossa kasvisten lisäksi nautitaan erilaisia palkokasveja, pähkinöitä ja siemeniä."
Juuri myönsit että kasvikunnan tuotteista saa aminohappoja. Luitko yhtään viestiäni? Se oli kysymys näille jotka väittävät että kasvikunnan proteiinissa ei mukamas ole aminohappoja vaikka proteiini itsessään on aminohappoketjuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin pahvia söisi. Joskus olen pakosta niellyt sitä ihan vaan siksi, että saisi enemmän proteiinia.
Siksi sen pitää antaa imeä itseensä makua muualta.
Ja sekin on säästöä, jos vaikka laittaa lasagnessa puolet lihaa, puolet soijaa. Maku ei muutu paljoa.
Mutta sisältö muuttuu huonommaksi.
Puhuinkin sisällöstä, en mausta.
Miten? Soijarouhe on itsessään mautonta eli jos teet mautonta lasagnea niin kai se silloin mauttomalta maistuu.
Eläinperäinen proteiinin mukana tulee myös kreatiini, kasvisproteiinissa ei.
Käykää koulut uudelleen. Kasveissa on proteiinia ja eläimen lihassa on proteiinia.
"Proteiinien ravitsemuksellinen laatu määritellään sen mukaan, kuinka paljon ja missä suhteessa ne sisältävät ihmiselle välttämättömiä aminohappoja. Eläinkunnan proteiinit sisältävät liivatetta lukuun ottamatta kaikkia proteiinisynteesille välttämätöntä yhdeksää aminohappoa, joita ihmisen tulee saada päivittäisestä ravinnostaan. Kasvikunnan tuotteista vain soijapavuissa, perunassa, tattarissa, kvinoassa, amarantissa ja spiruliinassa katsotaan olevan niin paljon kaikkia välttämättömiä aminohappoja, että ne lasketaan kokonaisiksi proteiinin lähteiksi."
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta keho tuottaa itse tarvittavan määrän kreatiinia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta keho tuottaa itse tarvittavan määrän kreatiinia
Normaalisti puolet kehon kreatiinista tulee ravinnosta ja loput muodostuu kropassa. Kasvissyöjät saa sit vääntää sen kaiken kropassaan.
Aivan järkyttävä maku, ja suutuntumakin eroaa suuresti esim. jauhelihasta. Kaipa sitä syö ennemmin kuin on nälissään, mutta mielummin söisin itse esim. papuja tai linssejä jos pitäisi kasvisruoalle siirtyä. Aasiassa ei muuten soijarouhetta syödä lainkaan.
Soijapapu sisältää proteiinia mutta myös samalla trypsiiniä joka heikentää aminohappojen sulavuutta.
Jos kaupassa olisi valmiit soijasuikaleet ja ei pahoja lisäaineita, ei tulisuutta, ei mitään vatsaa ärsyttävää, varmasti kävisi kaupaksi. Suolaa vähän, ehkä joku mieto maku - kuten ruskeakastike, yrtti tms. Usein kaupan keinolihat ovat tulisia ja ylimaustettuja.
Soija on terveellistä vain soijakastikkeena ja tofuna, tuo rouhe on epäterveellistä. Mutta syö ihan vapaasti vaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. Olen allerginen soijalle. Pahasti, ei mitään pikku vatsavaivoja vaan anafylaktinen shokki.
Liha ei aiheuta allergiaa.
Kuten täälläkin näkyy, kasvisruuan vastustajat on suurin osaa samaa seurakuntaa roktousten vastustajien ja muiden vainoharhaisten salaliittoteorikoiden kanssa. Aina ollaan perustelemassa asioita ns. omalla tutkimuksella, josta vedetään juuri ne johtopäätökset, mitä halutaan.