Soijarouhe, halpa ja ravintorikas vaihtoehto
Todella hyvät ravintoarvot. Mausta oman maun mukaan
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vihatkaa vaan soijaa, ainakin mä säästän selvää rahaa soijarouheella.
Miksi ihmeessä söisin jotakin pahaa vain säästääkseni rahaa? Mä syön paljon mielummin nautaa, sikaa, broileria ja kalaa.
Vierailija kirjoitti:
Maustamis- ja valmistamislinkit tervetulleita. Itse olen joskus laittanut kaurapuuron sekaan proteiinilisäksi, mutta muuten käyttö on jäänyt vähälle maun vuoksi.
1dl rypsiöljyä lämpenevään pannuun
1rkl voita perään kuumaan pannuun
Silputtua sipulia kourallinen voihin, paistele puolisen minuuttia, hiukan väriä sipuliin
Liotettu ja valutettu soijarouhe pannuun. Kääntele ahkeraan ettei pala kiinni. Lämpöä pienemmälle ja mausta.
Tarpeeksi suolaa ja mustapippuria. Valmis jauhelihamauste on kätevä, tai vaihtoehtoisesti valkopippuri, yrtit, valkosipulijauhe, paprikajauhe tms.
Käytä jauhelihan tapaan. Yhtä maukasta tulee, mutta nykyään kun on tarjolla härkäpapu ja herne-pohjaisia valmisteita niin sopivat mahalleni paremmin, ei tosin lompakolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. Olen allerginen soijalle. Pahasti, ei mitään pikku vatsavaivoja vaan anafylaktinen shokki.
Mun kaverilla sama. Ei pysty syömään käytännössä melkein mitään lihoja, kun eläinrehusta jää niin paljon soijan jämiä lihaan. Villisikaa käy ostamassa tutulta tilalta, mutta esim. riistaa ei uskalla syödä kun ei tiedä ovatko käyneet riistaruokinnalla, jossa on ollut mahdollisesti soijapitoista rehua.
Viheliäinen vaiva.
Erikoista koska esim. naudoille ei syötetä soijaa suomessa.
Tästä ei ole kovin pitkää aikaa, kun soijasta nautojen rehuna luovuttiin. Tuttu aihe, koska nuorimmaisella lapsella on myös paha soija-allergia. Itse en uskalla hänelle nautaakaan syöttää, kun sai toissa kesänä hengenahdistusta naudanlihapihveistä joita grillasimme. Tosi asiahan on kuitenkin se, että eihän tuota käytännössä valvota mitä ihmiset karjalleen syöttää, joten en uskalla lähteä leikkimään lapseni hengellä.
Soijarouheesta saa ihan pirun hyvän "jauhelihakastikkeen" esim. lasagneen! :P
Soija sisältää estrogeeniä. Ei sovi miehille ainakaan. Voi naistenkin hormonitasapaino alkaa heitellä.
Minä teen usein esim. meksikonpata-tyyppistä siitä, koska siinä on silleen mausteita niin paljon ettei haittaa vaikkei lihaa olekaan. Ja tosiaan aloitetaan tuolla rasvassa paistamisella.
Joulun jälkeen tosin olen vieläpä pyöräyttänyt kinkun rasvassa, ja maustanut kinkun liemellä, kasvisruokaahan tämä ei ole, mutta meillä kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Siin on proteiinia ihan älyttömästi ihan pienessä määrässä, mistä mä olin yllättyny... Sen takia mä oikeastaan sitä syönkin. Hyvää treeniruokaa. Yleensä laitan siihen mausteita ja jotain pastasoossia. Sit jotain riisiä yms kylkeen
Kasviproteiini ei korvaa eläinkunnan proteiinia.
Eläinkunnan proteiini sisältää monipuolisesti välttämättömiä aminohappoja eikä lihan laadulla ole sen suhteen väliä.
Sen sijaan kasvikunnan tuotteissa näin ei ole.
Mikset voi syödä sitten omassa rauhassa, vaan pitää tulla muille tuputtamaan? Ei täällä kukaan naudan jauhelihaakaan mainosta, että onpas hyvät ravinto-arvot. Ne jotka haluaa soijaa syödä, osaa kyllä syödä sitä, mutta tälläinen pakottaminen saa kyllä itseni jättämään soijat kauppaan.
Olen lihaasyövä salilla käyvä äijä, mutta teen makaronilaatikon aina soijarouheeseen.
Paljon kevyempää, oikeinmaustettuna melkeinpä parempaa kuin jauheliha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siin on proteiinia ihan älyttömästi ihan pienessä määrässä, mistä mä olin yllättyny... Sen takia mä oikeastaan sitä syönkin. Hyvää treeniruokaa. Yleensä laitan siihen mausteita ja jotain pastasoossia. Sit jotain riisiä yms kylkeen
Kasviproteiini ei korvaa eläinkunnan proteiinia.
Eläinkunnan proteiini sisältää monipuolisesti välttämättömiä aminohappoja eikä lihan laadulla ole sen suhteen väliä.
Sen sijaan kasvikunnan tuotteissa näin ei ole.
Kasviskunnan proteiinien imeytymisprosentti on myös heikompi. Lisäksi kasviproteiinit eivät sisällä hyvin imeytyvää hemirautaa ja moni kasvikunnan tuote toimii fytaattina eli estää raudan ja muiden ravinteiden imeytymistä.
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi syödä sitten omassa rauhassa, vaan pitää tulla muille tuputtamaan? Ei täällä kukaan naudan jauhelihaakaan mainosta, että onpas hyvät ravinto-arvot. Ne jotka haluaa soijaa syödä, osaa kyllä syödä sitä, mutta tälläinen pakottaminen saa kyllä itseni jättämään soijat kauppaan.
Outoa pitää tuputtamisena sitä, että aloittaja kertoo soijarouheen olevan hänen mielestään hyvää ravintoa. Kai ymmärrät, että keskustelu aiheesta ei ole sinulle käsky syödä jotain sellaista mitä et halua syödä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maustamis- ja valmistamislinkit tervetulleita. Itse olen joskus laittanut kaurapuuron sekaan proteiinilisäksi, mutta muuten käyttö on jäänyt vähälle maun vuoksi.
Silputtua sipulia kourallinen voihin, paistele puolisen minuuttia, hiukan väriä sipuliin
Liotettu ja valutettu soijarouhe pannuun. Kääntele ahkeraan ettei pala kiinni. Lämpöä pienemmälle ja mausta.
Tarpeeksi suolaa ja mustapippuria. Valmis jauhelihamauste on kätevä, tai vaihtoehtoisesti valkopippuri, yrtit, valkosipulijauhe, paprikajauhe tms.
Käytä jauhelihan tapaan. Yhtä maukasta tulee, mutta nykyään kun on tarjolla härkäpapu ja herne-pohjaisia valmisteita niin sopivat mahalleni paremmin, ei tosin lompakolle.
Ihan valtava määrä rasvaa! 1 dl öljyä ja 1 rkl voita??? Itsellä riittää jauhelihan paistoon ehkä 1 tl rasvaa (voisi paistaa ilmankin), laadukasta ainesosaa ei tarvitse upottaa rasvaan, koska makua riittää muutenkin.
Kuin pahvia söisi. Joskus olen pakosta niellyt sitä ihan vaan siksi, että saisi enemmän proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
Kannattaa ottaa huomioon, että jauhelihassa on valmiiksi 17-22 g per 100 g rasvaa, kun taas soijarouheessa on vain 2,5 g. Kyllähän tuo desi omaankin silmään pisti, mutta toisaalta, jos koko pussin laittaa kerralla, voi mennäkin noin paljon.
Jauhelihaa en kutsusi missään muodossa laadukkaaksi raaka-aineeksi.
Jatkan soijarouheella jauheliharuokia. Esim. broilerinjauhelihaa 300 g ja reilu desi soijarouhetta sekä pari sipulia pyöritellään pannulla. Sekaan 2 rlk vehnäjauhoja ja 2 dl tomaattimurskaa. 4-5 dl vettä, lihaliemikuutio, mustapippuria ja limen mehu. Miehen kanssa syömme ko. pataa pari päivää.
Makaronilaatikkoon, jauhelihakastikkeeseen ja vaikka lihapulliin sekaan soijarouhetta, niin turvotessaan se jatkaa jauheliha tsödeemejä paljon paremmin kuin vaikka jauhelihapihveissä korppujauhot.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheesta saa ihan pirun hyvän "jauhelihakastikkeen" esim. lasagneen! :P
Et sä siitä jauhelihakastiketta saa, vaikka miten maustaisit. Et edes lainausmerkeissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
<
T'äytyy kasvissyöjänkin rasvoja saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä 400 g jauhelihapaketissa on 80 g rasvaa, ja se vielä terveydelle huonoa eli kovaa eläinrasvaa. Meillä kyllä riittää 1-2 rkl öljyä riippuen siitä miten valtava määrä soijaa paistetaan.
Just näin. Paljon öljyä ja mausteita, paahdetaan kunnolla, hella pienemmälle, lisätään haluamansa neste (ite laitan tomaattimurskaa, ruokakermaa), annetaan muhia, tarkastetaan maku ja lisätään mausteita jos tarve. On oikeasti hyvää.