Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teistä reilua että enemmän tienaava saa sukulaiselta vähemmän rahaa lahjaksi?

Vierailija
03.03.2024 |

Kyseessä siis sisarukset, joista minä olen suurituloisempi, lähinnä lähisukulaiset antaa syntymäpäivälahjaksi rahaa meille, mitään ei siis olla vailla, kunhan kahvilla käyvät jos pääsevät niin se riittää! Mutta itseä on alkanut häiritä ero siinä mitä saamme isovanhemmilta, minä saan n. 50e ja siskoni sai viimeeksi 150e.. hänellä pieni lapsi ja mies(joka tienaa saman verran kuin minä suurinpiirtein). Jostain syystä ärsyttää tämä koska en minäkään mitenkään leveästi elä kun yksin asuminen ja auton omistaminen on niin kallista, olisi kiva saada itsekin joskus jotain ekstraa ostettua, eikä niin että tarvittavat elämisen kulut ja pieni summa säästöön. 

Niin mitä mieltä olette onko reilua? Itse siis ainakin luulen niin että tuloista tuo ero johtuu siinä mitä saamme.

Kommentit (116)

Vierailija
1/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi on ihan ok. Jos ero olisi jotain että toinen saa 15000€ ja toinen 150€ niin sitten olisi eri.

Vierailija
2/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan lahjoittaminen sukulaisten toimesta on nähdäkseni vapaaehtoista ja jos nuorempana pienituloisena opiskelijana sain heiltä jotain, olin iloinen ihan ylipäätään. Heillä ei ollut mitään velvoitetta antaa rahaa minulle tai veljelleni, joten minulla ei ollut mitään "oikeutta" olla pettynyt jos veli nyt olisi joskus saanutkin isomman summan kuin minä. Vanhempani opettivat, että kateus on rumaa ja jokainen ansaktkoon itse oman onnensa, elämä ei aina kohtele kaikkia samalla tavalla.

Maksan autoni ja asumiseni kulut tuloistani ja jos on joskus rahat tiukalla, niin "oma vika", silloin laitetaan auto seisontaan ja kuljetaan pyörällä. Tai muutetaan halvempaan kunnes rahatilanne paranee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä (lapseton täti) annan joulu- ja synttärilahjaksi sisarusteni lapsille rahaa, niin saavat itse ostaa mitä tarvitsevat.

En anna samaa summaa, vaan sille yhdelle, jolla on jo oma lapsi, annan vähän enemmän kuin muille. Ajattelen, että hänellä on isommat menot kuin noilla lapsettomilla nuorilla.

Kukaan heistä ei kyllä tiedä, paljonko muille annan. Ihmettelen, mistä sinä ap niin tarkasti tiedät sisaresi saamista lahjarahoista.

Vierailija
4/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai aikuisille ei opiskelija lapsille mitään 50 euron lahjoja anneta.

Vähän kuulostaa aikuislapsi mussutukselta.

Vierailija
5/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan lahjoittaminen sukulaisten toimesta on nähdäkseni vapaaehtoista ja jos nuorempana pienituloisena opiskelijana sain heiltä jotain, olin iloinen ihan ylipäätään. Heillä ei ollut mitään velvoitetta antaa rahaa minulle tai veljelleni, joten minulla ei ollut mitään "oikeutta" olla pettynyt jos veli nyt olisi joskus saanutkin isomman summan kuin minä. Vanhempani opettivat, että kateus on rumaa ja jokainen ansaktkoon itse oman onnensa, elämä ei aina kohtele kaikkia samalla tavalla.

Maksan autoni ja asumiseni kulut tuloistani ja jos on joskus rahat tiukalla, niin "oma vika", silloin laitetaan auto seisontaan ja kuljetaan pyörällä. Tai muutetaan halvempaan kunnes rahatilanne paranee. 

Kyllä on vapaaehtoista ja todellakin pärjään hyvin omillani (kuten myös siskoni) ja kuten alussa sanoin etten muutenkaan kaipaa mitään lahjoja. Kyllä tuo silti jollaintapaa hiertää että miksi minä en ole ansainnut samaa, en mahda sille minkään. Jopa siskoni on ihmetellyt että miksi en saa samaa kuin hän. Eikä meillä keskenään ole mitään kateellisuutta tai katkeruutta tästä. Ap

Vierailija
6/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai aikuisille ei opiskelija lapsille mitään 50 euron lahjoja anneta.

Vähän kuulostaa aikuislapsi mussutukselta.

No meidän suvussa annetaan, opiskeluaikoina ei oikeastaan ollut mikään eri tilanne. Kait eläkeläiset ajattelevat että mielellään antavat rahalahjoja muutaman kerran vuodessa kuin se että kartuttaisivat omaa varallisuuttaan. Ja kuten sanoin, mitään en ole vailla ja kutsuttaessa mainitsemme myös ettei mitään lahjoja tarvitse. Ap

Vierailija
7/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjat ei oo reiluja. Jos tyyliin äiti suosii toista, niin se on jo väärin, mutta muut sukulaiset voi olla epäreilujakin, jos haluavat.

Vierailija
8/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti isovanhempi ajattelee, että siskollasi on perheellisenä isommat menot ja raha on ei vain hänelle itselleen, vaan myös sille lapsenlapselle (vai lapsenlapsenlapselle). Sinä maksat vain omaa elämääsi. 

Ole iloinen, jos saat edes jotain. Eihän sillä isovanhemallakaan välttämättä liiemmälti ole ylimääräistä rahaa lahjoitettavaksi ympäriinsä.

Vierailija
9/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä (lapseton täti) annan joulu- ja synttärilahjaksi sisarusteni lapsille rahaa, niin saavat itse ostaa mitä tarvitsevat.

En anna samaa summaa, vaan sille yhdelle, jolla on jo oma lapsi, annan vähän enemmän kuin muille. Ajattelen, että hänellä on isommat menot kuin noilla lapsettomilla nuorilla.

Kukaan heistä ei kyllä tiedä, paljonko muille annan. Ihmettelen, mistä sinä ap niin tarkasti tiedät sisaresi saamista lahjarahoista.

Tiedän kun emme sisaruksien kanssa salaile tai kursaile raha-asioiden kanssa, viimeeksi siskoni tuli yllättyneenä sanomaan että arvaa paljon siellä kirjekuoressa oli ja sanoi että taas enemmän kuin mitä sinä sait viimeeksi ja ihmetteli sitä että miksi sai noin paljon. Ap

Vierailija
10/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lahjojen tarvitse tai välttämättä edes kuulu olla oikeudenkmukaisia. En tiedä, voiko ne edes olla, nehän on lahjoja.

minusta on ihan ok, että lahjan antaja haluaa tukea heikommassa asemasa olevaa enemmän. Siis sitä, joka enemmän tukea tarvitsee. Ja olen siis yleensä se, jolla on omastakin takaa tarpeeksi, vaikka toki aina lisärahalle käyttöä on.

Toisaaltq en tiedä, onko aapeen tapauksessa kyse siitä. Syitä voi olla miljoona muutakin. Voi esim olla, että aapeen isovanhemmat antavat joka perheenjäsenelle saman viisikymppisen ja ap on yksinäinen sinkku, mutta hänen siskonsa on kolmenhengen perhe. Tämäkin on minun puolestani ok (miehen vanhemmat harrastaa tätä, meillä on yksi lapsi. Miehen veljellä on neljä). Twi voi olla,. Että isovanhemmat yksinketaisesti pitävät siskosta enemmän kuin aapeestä. Sillekään tuskin mitään voi., vaikka tuntuisi epåilemättä aika ikävältä.

Vierailija
11/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teille ei pitäis antaa rahaa ollenkaan. T:Mummo

Vierailija
12/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vattua sua haittaa jos se köyhempi saa enempi kuin sää? Kyllä olet paha ihminen! Toivottavasti et jatkossa saa mitään!

Vierailija
13/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti isovanhempi ajattelee, että siskollasi on perheellisenä isommat menot ja raha on ei vain hänelle itselleen, vaan myös sille lapsenlapselle (vai lapsenlapsenlapselle). Sinä maksat vain omaa elämääsi. 

Ole iloinen, jos saat edes jotain. Eihän sillä isovanhemallakaan välttämättä liiemmälti ole ylimääräistä rahaa lahjoitettavaksi ympäriinsä.

Olen kiitollinen siitä mitä saan. Silti vaan mietin että miksi ihminen jolla lapsia, ansaitsee enemmän lahjana? Kuitenkin lapsien hankkiminen on oma valinta niin tuleehan siitä epäreilu olo jos itse ei vaikka voisi saada lapsia niin tulee aina olemaan "vähempiarvoisempi" lahjojen suhteen. Tai jos olisi vaikka se itse valittu kallis harrastus niin sitä ei tueta mutta lapsen "omistamista" tuetaan. Ap

Vierailija
14/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mieheni sisko saa sukulaisilta enemmän kuin mieheni joka ei saa mitään. Esim. Sisko sai kodinkoneen joka oli kallis. Emme tosin kutsu heitä juuri kotiimme kaffeille joten osittain siitäkin voi johtua. Olemme siis etäisempi. 

Vierailija
15/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tehän olette ihan onnen kultalapsia, kun joku on teille rahaa työntämässä. 

Vierailija
16/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tehän olette ihan onnen kultalapsia, kun joku on teille rahaa työntämässä. 

Niinpä niin. Veikkaanpa että on aika yleistä. Rahalahjat aikuisille lapsille siis. Ainakin mitä olen ystävien kanssa puhunut. Ap

Vierailija
17/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten mun mielestäni isovanhempi voisi antaa AP:lle ja siskolle kummallekin 100 euroa, matemaattisesti lopputulos olisi sama kuin AP:n esimerkissä alussa.

AP: jos sekä sinusta että siskosta tämä on kummaa, ettekö voisi ottaa asiaa puheeksi ts. että haluatte saman verran rahaa jatkossa?

Vierailija
18/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se 150 e oli 50 e siskollesi, 50 e miehelle ja 50 e lapselle? Ja sinä ilmeisesti olet yksineläjä.

Kyllä mun vanhemmat antaa mun veljelle enemmän vaikka joulurahaa mitä mulle, mutta se raha on tarkotettu koko heidän perheen kesken jaettavaksi ja mulle tulee samassa suhteessa oman kumppanin kanssa jaettavaksi ja sisko saa yksin vähemmän mitä mää mutta samassa suhteessa (eli veli saa vaikka 200 e, minä 100 e ja sisko 50 e).

Vierailija
19/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se 150 e oli 50 e siskollesi, 50 e miehelle ja 50 e lapselle? Ja sinä ilmeisesti olet yksineläjä.

Kyllä mun vanhemmat antaa mun veljelle enemmän vaikka joulurahaa mitä mulle, mutta se raha on tarkotettu koko heidän perheen kesken jaettavaksi ja mulle tulee samassa suhteessa oman kumppanin kanssa jaettavaksi ja sisko saa yksin vähemmän mitä mää mutta samassa suhteessa (eli veli saa vaikka 200 e, minä 100 e ja sisko 50 e).

Hmm no voi olla noinkin. Hassulta vaan tuntuisi synttäripäivänä antaa rahaa sankarin lisäksi muillekin perheenjäsenille. Ihan mielenkiinnosta, annatko miehellesi sen 50e? Tai käytättekö johonkin yhteiseen? Ap

Vierailija
20/116 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok. Toinen tarvitsee rahaa ja toinen ei.