Nyt työvoimapulasta faktoja tiskiin!
En usko työvoimapulaan lainkaan ja tässä syyt;
Julkisuudessa ruikuttavat työnantajat EIVÄT kerronseuraavia: tarkka työnimeke, työpaikan sijainti, työaika, työsuhteen kesto ja tietenkin palkka sekä mintako hakijaa työhön on ollut.
Koska näitä ei esitetä, puhe työvoiman pulasta on paskapuhetta ja täyttä fiktiota.
Kommentit (59)
Kerroin juuri toisessa ketjussa:
Juttelin taannoin Stadian ammattiopiston opettajien kanssa, jotka opettavat kokkilinjalla. Vain yksi valmistuu vuosikurssilta ajallaan. Koska heidät kaikki revitään töihin opiskeliaikana.
Ei tätä nykymaailmaa johdeta faktoilla vaan toistelemalla asioita joko somessa ja hetken päästä myös mediassa joka kopsaa aivottomasti jokaisen somehokemisen juttuihinsa.
Markkinavoimat eivät valehtele. Jos nyt on työvoimapula, palkkaliukumat ovat suuret, kun työnantajat kilpailevat keskenään harvoista saatavilla olevista työntekijöistä. Kilpailu tarkoittaa sitä, että tarjotaan kovempaa palkkaa kuin naapuri.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin taannoin Stadian ammattiopiston opettajien kanssa, jotka opettavat kokkilinjalla. Vain yksi valmistuu vuosikurssilta ajallaan. Koska heidät kaikki revitään töihin opiskeliaikana.
Pula on siis halpatyövoimasta. Suomessa on liikaa ravintoloita eikä noilla ole varaa eikä halua maksaa kokeilleen minimiä enempää.
Työvoimapularuikutus on propagandaa.
Ei haluta myöntää sitä tosiasiaa, että itse asiassa on suurtyöttömyys. Halutaan estää toimet työttömyyden ehkäisemiseksi, koska työttömien reservi on työnantajille taloudellinen etu.
Jep, ei ole työvoimapulaa. Jotain yksittäisiä huippuosaajia ei vältsi löydy hirveesti mutta siinä se. Ei ole minkäänlaista työvoimapulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pula on siis halpatyövoimasta. Suomessa on liikaa ravintoloita eikä noilla ole varaa eikä halua maksaa kokeilleen minimiä enempää.
Sama siivousalan opiskelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
tottakai revitään ettei ehdi saada tutkintotodistusta. Voi sitten maksaa pienempää palkkaa.
Ei siittä saa mitään faktoja kun se ei ole todellinen. Ainoa pula mikä suomessa on koskee palkanmaksu halujen pulaa. Suomalaisia on ennätysmäärä työttömänä mutta työnantajat valittavat tekijä pulaa kun ei saa riittävän halvalla jotain ihmistä alistettua käytännössä orjan rooliin tekemään töitä ruokapalkalla
Olen hakenut 3 vuotta todella aktiivisesti töitä. Noin 1500 paikkaa olen hakenut. Ei mitään toivoa palkkatyöstä.
Ei Suomessa ole mitään työvoimapulaa. Meillä on itseasiassa pulaa työpaikoista eli pitäisi saada puoli miljoonaa työpaikkaa synnytettyä. Ja niitä pitäisi saada synnytettyä yksityissektorille, ei suinkaan julkiselle sektorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tottakai revitään ettei ehdi saada tutkintotodistusta. Voi sitten maksaa pienempää palkkaa.
Sitten kun vanhenevat, heidät heitetään ulos ja uusia nuoria tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Markkinavoimat eivät valehtele. Jos nyt on työvoimapula, palkkaliukumat ovat suuret, kun työnantajat kilpailevat keskenään harvoista saatavilla olevista työntekijöistä. Kilpailu tarkoittaa sitä, että tarjotaan kovempaa palkkaa kuin naapuri.
Höpö höpö. Laske ne faktat pöytään ensin.
Itse olen saanut vain pätkätöitä melko pienellä palkalla. Kouluja olen käynyt ja vaihtanut alaakin että työllistyisin paremmin. Työkokemustakin on mukavasti erilaisista tehtävistä. Jalkaa olen saanut oven väliin tekemällä työharjoitteluita eli ilmaista työtä.
Ainakin työkaverit ovat kehuneet että teen hyvin hommat. Mutta vakinaista työpaikkaa ei vaan saa. Monella muullakin joihin olen tutustunut töiden kautta on sama ongelma. Yksikin oli 10 vuotta tehnyt pätkä- ja vuokratöitä. Ja hänestä kyllä voin sanoa, että oli todella taitava työssään. Ehkä kokemusta on liikaa eikä haluta palkata koska pitäisi myös maksaa siitä kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja useinhan on kyse osa-aikatyöstä ja työpaikalla ei taukoja ehdi pitää. Usein sitten työntekijät väsyvät työoloihin ja vaihtavat alaa. Siksi on työvoimapulaa koko ajan.
Kaupan alalla pienillä paikkakunnilla on paikoin pahakin pula. Palkalla ei kilpailla, joten raskaimpiin hommiin on vaikea saada ketään ainakaan pysyvästi, esim vuorovastaavia paikkoihin joissa sitä työvoimapulaa on.
Avoimia työpaikkoja tällä hetkellä 23772 (https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/ )
Työttömiä työnhakijoita tuorein tilasto, koko maa tammikuu 291144 (https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=240303122… )
Siinä olis. Arvoisille kokoomuksen ja persjujen ministereille dataa. Äänestäjänne eivät osaa lukea eivätkä ymmärrä numeroita ja vaikeaa se näkyy olevan ministereille ja kansanedustajillekin. Eräskin ajoi 137 km/h tutkaan kun rajoitus oli 80 km/h (https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/7d01fb94-55c2-46fa-b36c-ede159590… )
Työttömiä työnhakijoita tullut lisää vuodessa 22352. Muistelen, että kaikki hallituspuolueet lupasivat 100000 uutta työpaikkaa, mutta ne taisivat tarkoittaa 100000 uutta työtöntä.
https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/graph/tkat/tkat.aspx?ssid=240303122…
Lisäksi vielä missä ja miten kauan työpaikka on ollut haettavana. Jos se on ollut perähikiän sanomissa yhdessä ilmoituksessa, oletettavasti hakijoita ei ole tuhansia.