Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toisilla on aina rahat loppu. Olen pienituloinen ja silti en ole rahapulassa

Vierailija
03.03.2024 |

Käytännössä ikinä ei ole sellaista tilannetta, että rahat olisivat totaalisesti loppu ja joutuisin lainaamaan. Olen ollut kuntoutustuella kymmenen vuotta, olen kahden lapset totaali-yh, mutta silti pystynyt pitämään asiani järjestyksessä. Moni tuttu ja tuttava on koko ajan pyytämässä rahaa lainaan. Tosin lopetin lainaamisen, koska eihän siitä loppua tullut. Heillä ei tilanne parantunut, vaikka tulot paranivat.

Vaatimattomasti toki eletään. Lapsetkin ovat oppineet pihistelemään ja niinpä heillä on ihan hyvät säästöt opintoja ajatellen, eikä heidän tarvitse ottaa opintolainaa.

Mikä ihme ihmisen ajaa tuhlaamaan kaikki rahat, varsinkin jos tiedossa on, että tilanne ei parane. Ei se parane silläkään, että kaikki laitetaan aina heti sileäksi. Itse en nauti ostelemisesta enää ollenkaan, harmittaa vain rahanmeno, kun jotain on joskus pakko ostaa. 

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opetettu tai oppinut rahankäyttöä.

Vierailija
22/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös pienituloinen ja mulla on saman verran tienaavia kavereita, joilla on myös aina rahat loppu. Tili tuli, tili meni. Saavat tukea laskuihin sitten vanhemmiltaan ja yksi on multakin joskus launaamassa (lopetin, kun takaisin maksaminen tuntuu unohtuvan). Itselläni on rahaa lomareissuihin ja muuta, jota nämä sitten kadehtivat. En ymmärrä. Itse tuhlaavat kalliisiin meikkeihin tms. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua elää vaatimattomasti enkä varsinkaan laittaa lapsiani pihistelemään. En toki elä yli varojeni, mutta säästöönkään ei juuri jää. Mitään "turhaa" en osta, mutta en suostu pihistelemään ruoasta tai kulkemaan esim. nuhjuisissa vaatteissa. 

Mikä tämän aloituksen tarkoitus on? Kehujen kalastelu? Minä en ainakaan kehu sellaista ihmistä, jonka lapset joutuvat kituuttamaan..

Kaikki on suhteellista. Mä pihistelen ruoasta tekemällä kaiken itse. Sillä keinoin säästää paljon ja on varaa herkkuihinkin. Lapset ovat hintatietoisia ja ymmärtävät rahan arvon. En osaa sitä pitää huonona asiana. Heillä on varaa harrastaa, eivätkä kulje nuhjuisessa vaatteissa, kirpparit on täynnä hyvää tavaraa ja kauppojen alerekit ovat tulleet tutuiksi. Merkkivaatteita meillä ei käytä kukaan, mutta jos sellainen olisi nuorille tärkeää, niin kyllä sellaisiakin saataisiin järjestettyä.

Mietin sitä, että mikä ajaa ihmisen tuhlaamaan kaiken ja enemmänkin. Millainen ajatusmaailma on? Materialistinen? Etsitäänkö sillä uudella tatuoinnilla arvoa itselle vai mitä? 

Vierailija
24/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos edes sanot paljonko per kuukausi saat fyrkkaa.

Huono olematonta verrata mihinkään.

Ei hän voi olla mitenkään erityisen pienituloinen. Saa kuntoutustuen lisäksi asumistuet, lapsilisät ja elatusmaksut eli kuukaudessa reilusti yli 2 000 euroa. 

Vierailija
25/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ei vaan raha pysy. Sain aikanaan ns. paketin eräästä työpaikasta eli isohkon summan rahaa kerralla. Kaveri kysyi, että eikö raha polttele taskussa? Eikö houkuta laittaa se kaikki menemään esim matkusteluun tai uuteen autoon. Vastasin, että ei. Sillä eletään niin kauan, kunnes on uusi työpaikka. Jos jotain jää yli, se laitetaan kasvamaan korkoa eläkesäästöihin. 

Minusta on täysin käsittämätöntä, että eletään niin hetkessä eikä suunnitella tulevaisuutta. 

Vierailija
26/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua elää vaatimattomasti enkä varsinkaan laittaa lapsiani pihistelemään. En toki elä yli varojeni, mutta säästöönkään ei juuri jää. Mitään "turhaa" en osta, mutta en suostu pihistelemään ruoasta tai kulkemaan esim. nuhjuisissa vaatteissa. 

Mikä tämän aloituksen tarkoitus on? Kehujen kalastelu? Minä en ainakaan kehu sellaista ihmistä, jonka lapset joutuvat kituuttamaan..

Kaikki on suhteellista. Mä pihistelen ruoasta tekemällä kaiken itse. Sillä keinoin säästää paljon ja on varaa herkkuihinkin. Lapset ovat hintatietoisia ja ymmärtävät rahan arvon. En osaa sitä pitää huonona asiana. Heillä on varaa harrastaa, eivätkä kulje nuhjuisessa vaatteissa, kirpparit on täynnä hyvää tavaraa ja kauppojen alerekit ovat tulleet tutuiksi. Merkkivaatteita meillä ei käytä kukaan, mutta jos sellainen olisi nuorille tärkeää, niin kyllä sellaisiakin saataisiin järjestettyä.

Mietin sitä, että mikä ajaa ihmisen tuhlaamaan kaiken ja enemmänkin. Millainen ajatusmaailma on? Materialistinen? Etsitäänkö sillä uudella tatuoinnilla arvoa itselle vai mitä?

Minulla ei ole tatuointeja, mutta haluan elää nyt enkä säästää rahoja tulevaisuuteen (jota ei välttämättä tule).

Vierailija
27/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos edes sanot paljonko per kuukausi saat fyrkkaa.

Huono olematonta verrata mihinkään.

Ei hän voi olla mitenkään erityisen pienituloinen. Saa kuntoutustuen lisäksi asumistuet, lapsilisät ja elatusmaksut eli kuukaudessa reilusti yli 2 000 euroa. 

Miä siitä puolet, ja pystyn tajuamaan, että esimerkiksi pakolliset lääkkeet/hoidot joista korvataan vain osa, saattavat vetää jo vaikeaksi.

Vierailija
28/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto ja suoratoistopalvelut on hyvä keino pitää itsensä tyhjätaskuna.

Vierailija
29/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä se varsinainen uutinen on se, että ap ei osaa tajuta.

Vierailija
30/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni olut 6.16 euroa käännettynä euroiksi kruunuista. Olin tuttavan kanssa ulkona ,hän persaukinen jatkuvasti.

Menimme erääseen ravintolaan jossa yksi olut maksoi noin paljon. Siis yksi juomalasi ,ei edes pieni olut. En ottanut mitään ,hän tilasi yhden oluen ja istuimme. Kysyin miksi emme voineet mennä toiseen paikkaan. Hän rakasti miljöötä ja musiikkia. 

Mietin miten ihminen ei ikinä ajattele, että vieressä on kymmenen paikkaa. Miksi piti jäädä tähän istumaan. Olisin itsekin ottanut lasin viiniä mutta en suostu maksamaan 13.30 euroa yhdestä viinilasista.Eikä tämä ollut mitenkään luxuspaikka. 

Yksi lämmin leipä maksoi 26 euroa. 

Usein tarjonnut hänelle . Lauantaina tulee kotiini ja silloin tarjoan scampia wokattuna sekä muita pikku antipastoja  eli kymiä leikkeleitä sekä oliiveja ym. Mietin vaan että ei ihme kun rahat loppu jatkuvasti. 

Itse töissä extraamassa.Hän ei halua koska menettää asuntoavustuksen. Eihän se voi olla niin tärkeää kun on köyhyydestä kyse. 

Vierailija
31/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista. Mä pihistelen ruoasta tekemällä kaiken itse. Sillä keinoin säästää paljon ja on varaa herkkuihinkin. Lapset ovat hintatietoisia ja ymmärtävät rahan arvon. En osaa sitä pitää huonona asiana. Heillä on varaa harrastaa, eivätkä kulje nuhjuisessa vaatteissa, kirpparit on täynnä hyvää tavaraa ja kauppojen alerekit ovat tulleet tutuiksi. Merkkivaatteita meillä ei käytä kukaan, mutta jos sellainen olisi

Lainailetko toistuvasti rahaa tähän hetkessä elämiseen?

Vierailija
32/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole opetettu tai oppinut rahankäyttöä.

Olisi mielenkiintoista tietää miksi tätä(kin) alapeukutetaan?  Vai onmko vain niin, että osa on sitä mieltä, että kenties geenien sanelemana sitä itse kukin meistä osaa tai on osaamatta käyttää rahaa fiksusti ja järkevästi. Ja samoista geeneistä johtuu myös se teinaisiko paremmin vai hyvin huonosti.

Vierailija
33/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin valitsen auton ja viihteen kuin nökötän kotona tylsistyneenä ja makuutan rahoja tilillä. Ilmeisesti tätä on monen vaikea ymmärtää? Kyse ei ole mistään elämänhallinnan puutteesta tai siitä, että ei ole oppinut rahankäyttöä vaan siitä, että haluaa ostaa elämääni mukavuuksia niillä rahoilla, jotka töissä raatamalla tienaan. Ehkä sitten olisi eri juttu, jos olisin ap:n kaltainen tukiloinen..

pahempi olet, kun kanssaihmisistä käytät noin halventavia nimityksiä.

Vierailija
34/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin valitsen auton ja viihteen kuin nökötän kotona tylsistyneenä ja makuutan rahoja tilillä. Ilmeisesti tätä on monen vaikea ymmärtää? Kyse ei ole mistään elämänhallinnan puutteesta tai siitä, että ei ole oppinut rahankäyttöä vaan siitä, että haluaa ostaa elämääni mukavuuksia niillä rahoilla, jotka töissä raatamalla tienaan. Ehkä sitten olisi eri juttu, jos olisin ap:n kaltainen tukiloinen..

Ei se tosiasioita muuta mihinkään vaikka käyttäisin jotain toisenlaista nimitystä. Ap elää täysin yhteiskunnan tuella ja pitää itseään muita parempana ihmisenä :D

Vierailija
35/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista. Mä pihistelen ruoasta tekemällä kaiken itse. Sillä keinoin säästää paljon ja on varaa herkkuihinkin. Lapset ovat hintatietoisia ja ymmärtävät rahan arvon. En osaa sitä pitää huonona asiana. Heillä on varaa harrastaa, eivätkä kulje nuhjuisessa vaatteissa, kirpparit on täynnä hyvää tavaraa ja kauppojen alerekit ovat tulleet tutuiksi. Merkkivaatteita meillä ei käytä kukaan, mutta jos sellainen olisi nuorille tärkeää, niin kyllä sellaisiakin saatai

No sulla on siellä kotona lojuessa aikaa tehdä kaikki ruoat itse...

Vierailija
36/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussa on yksi joka saa saman eläkkeen riittämään ihan eri tavalla kuin toinen. Kumpikaan ei polta eikä käytä alkoholia. 

Toinen vaan syö enemmän eikä tee itse ruokaa, ostaa karkkeja ja limsaa ja hakee pizzaa joka viikko. Toinen tekee itse ruuat, ostaa joskus yhden suklaalevyn, että sen verran herkuttelee katsoo kilohintoja, Hänkin tilaa noutoruokaa tyyliin kerran kahdessa kuukaudessa ja senkin silloin kun kunto on niin huonona, ettei kertakaikkiaan jaksa. Toinen omistaa auton, toinen ei. Kummallakin olisi mahdollisuus elää ilman autoa, sillä kaupat on lähellä ja julkiset kulkee. Tuolla tuhlaavamalla on mt-ongelmia ja fyysinen sairaus, toisella kolme fyysistä sairautta. Huomion arvoista on, että tämä säästäväinen on myös allerginen monelle, mm. ei voi syödä lainkaan vehnää joten se vielä rajoittaa. Monesti kyse on valinnoista. 

Vierailija
37/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki on suhteellista. Mä pihistelen ruoasta tekemällä kaiken itse. Sillä keinoin säästää paljon ja on varaa herkkuihinkin. Lapset ovat hintatietoisia ja ymmärtävät rahan arvon. En osaa sitä pitää huonona asiana. Heillä on varaa harrastaa, eivätkä kulje nuhjuisessa vaatteissa, kirpparit on täynnä hyvää tavaraa ja kauppojen alerekit ovat tulleet tutuiksi. Merkkivaatteita meillä ei käytä kukaan, mutta jos sellainen olisi

Kyllä, näin on. Tosin olen tehnyt ruoat itse silloinkin, kun olin vielä työelämässä, sinulta ei tietenkään onnistu.

Vierailija
38/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autosta olen samaa mieltä, mutta suoratoistopalvelut eivät niin paljon maksa, että kukaan menisi niiden takia vararikkoon

Vierailija
39/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tosiasioita muuta mihinkään vaikka käyttäisin jotain toisenlaista nimitystä. Ap elää täysin yhteiskunnan tuella ja pitää itseään muita parempana ihmisenä :D

Olenkin, sori siitä. Sinä et pystyisi samaan.

Vierailija
40/107 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri ostelee ihan holtittomasti kaikkea, kun on pakko saada sitä tai tätä. Nytkin on ottanut vuoden mittaan useampia tatuointeja. Sitten ihmettelee, kun rahat on loppu ja sosiaalituet on mukamas ihan liian pieniä. Joskus kyllä pienipalkkaisena suoraan sanottuna vi*uttaa. Hällä ei tosin ole lapsia ja mulla taas on, joten kulurakenne on ihan eri. Oon miettiny samaa, että mikä ajaa ihmisen tuhlaamaan. Kai se raha sitten vain polttelee taskussa niin paljon. Ymmärrän nuoria tässä asiassa, mutta kun aikuinen ihminen ei osaa hillitä itseään, niin se on kummallista.

Kaikilla on vapaus valita kulurakenteensa. Lapsia ei ole pakko tehdä mutta tuleehan niistä tukiakin kuin taas muista kulurakenteista ei tule.

Tuillakin pitäisi olla jotain varaa harrastaa eikä ne nykytasolla sellaiseen riitä alkuunkaan. Jostain ruuista ja perustarpeista sitten tinkitään jos johonkin haluaisi tuvähän tuhlata.

Miksi toisilla saa olla lapsia ja sitten lapsettomalla ei saisi olla yhtään mitään iloja elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä