Kuuluuko työttömän tehdä kaikki kotityöt jos toinen pariskunnasta käy töissä?
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään.
Ei tietenkään, hän on työtön kykenemätön työhön.
En sano mikä tulee mieleen.
Mun mielestä riippuu osin siitäkin onko sen toisen työ fyysisesti kovin raskas. Joku paperinpyörittäjä varmaan voi osallistua lumitöihin, hiekoittamiseen, polttopuiden kantamiseen yms. ettei kaikki raskaat työt jää vain sille työttömälle.
Minusta on itsestäänselvyys, että kotona olija hoitaa kotityöt. Laiskuria en elättäisi vaan laittaisin lusikat jakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu. Töissä olevalla on töitä max 40 tuntia viikossa plus työmatkat, siinä jää aikaa tehdä kotitöitäkin.
Aika moni tekee paljon pidempiäkin viikkotunteja. Ja kotitöiden tekoon nyt ei monta tuntia päivässä mene. Mutta, jokaisen pitää tietysti omassa suhteessaan keskustella mikä on kenellekin hyvä tapa.
Jos keskimääräiset viikkotunnit menee paljon tuon yli, niin sitten työnantaja teettää liikaa töitä.
Yrittäjänä varsinkin. Vaikka nyt tällä palstalla aina kaikki onkin menestyviä yrittäjiä, joilla rahaa sataa tilille ja töitä voi tehdä rennosti toti kourassa ja töissä käydä kääntymässä kerran kolmeen viikkoon.
mutta valintojahan nämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan tuo varsin kohtuullista, että kotona oleva tekee enimmän osan kotitöistä.
Enimmän joo mutta että kokonaan?
Vaaranahan tuossa on että tilanne ei tasoitu sitten kun se toinen saa töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä riippuu osin siitäkin onko sen toisen työ fyysisesti kovin raskas. Joku paperinpyörittäjä varmaan voi osallistua lumitöihin, hiekoittamiseen, polttopuiden kantamiseen yms. ettei kaikki raskaat työt jää vain sille työttömälle.
Noihin menee ehkä 1,5h maks eikä mitään raskaita normikunnossa olevalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tulevan ex-puolison mielestä täytyy, sekä myös huolehtia kaikki yhteisen lapsen koulunkäyntiin liittyvä jne. Kaikki rahani menevät ruokaan, lääkkeisiini jne ja kun rahat loppuvat, käyn jonottamassa leipäjonosta ruokaa perheelle samalla kuin puoliso pistää säännöllisesti rahaa sijoituksiin korkoa kasvamaan.
Huh. Sentään tuleva exä👍👍👍 Tsemppiä!
Kiitos tsempistä. Puolisolla on todella kieroutunut käsitys kaikesta ja hän mm. ihmettelee miksi valitan kaikesta, hänhän (mielestään) elättää minut. Kun kysyin miten tämä minun leipäjonossa käyminen sopii tähän elättämisteoriaan, niin ei osannut muuta vastata kuin vakion, että miksi sinä aina valitat ja kiukuttelet kaikesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on aika lailla noin. Kotityöt ei kovin paljon vaadi.
Miten asutte?
Meillä on omakotitalossa aika paljon töitä.
Lastenkin määrä toki vaikuttaa kotityön määrään.
Ei oktssä kyllä mitään suunnatonta työmäärää ole. Itse elelen yksin ja viikoittain kahden teinin kanssa.
Ja hyvin ehtii kaiken vaikka käy töissäkin
Kirjoitinkin että _meillä_ on. Lämmitetään paljon puilla. Lumitöihinkin on etenkin tänä talvena mennyt paljon aikaa, hoidetaan mm. pihatie itse.
Minä ainakin tekisin jo ihan ajankuluksi. Ruoka aina valmiina, kun toinen tulee töistä. Ois ihan hullua odottaa, että toinen tulee töistä kokkaamaan.
Sehän on päivänselvää että kotona oleskeleva tekee kotityöt. Kuinka se voi edes olla asia jota pitää pohtia?
Silloin kun olin työtön (siitä on vähän aikaa) tuli mies aina kotiin, niin että vähintään ruoka oli valmista ja pyykit/tiskit pestynä (molempiin on koneet). Nyt, kun mies on työtön (teen aika paljon etänä) ei ole ruokaa tai mitään tehtynä, valittaa koko ajan, mutta leffoille/hiihdolle on aikaa ja hänen mukaansa en saisi tehdä etänä ollenkaan etten häiritse häntä (minulla on työhuone) En kyllä enää ihmettele, jos joku jättää miehensä työttömyyden vuoksi. Harkitsen sitä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on itsestäänselvyys, että kotona olija hoitaa kotityöt. Laiskuria en elättäisi vaan laittaisin lusikat jakoon.
Sinä siis maksat kaikki kulut, joten on ihan ok, että työtön tekee kaikki kotityöt.
Tottakai. Minä olen tehnyt jo parikymmentä vuotta.
Tekisin paljon uuniruokia ja sillä välin voi vähän siivota. Kämppä ois tosi siistissä kunnossa, jos vaikka tekee 1,5 tuntia päivässä kotitöitä ja aikaa jäisi vielä yllin kyllin tehdä kaikkea muuta.
Siinä käy helposti niin, että kun se työtön työlistyy, hän saa edelleen tehdä kaikki kotityöt koska toinen ei ole niihin tottunut. Tästä syystä ei. Sitä paitsi pitäähän työttömän hakea töitäkin, kyllä se työstä käy jos tosissaan hakee. Ainakin itsellä meni aikaa jo pelkästään paikkojen esimiseen ja oudompien firmojen taustan tarkistamiseen. Kaikki ei tunnu tajuavan, että työn haku ei ole pelkkää hakemusten lähettämistä. Joskus pääsee haastatteluunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kunnon lumimyräkän jälkeen vie aika paljon enemmän että saa pihatien auki jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin tekisin jo ihan ajankuluksi. Ruoka aina valmiina, kun toinen tulee töistä. Ois ihan hullua odottaa, että toinen tulee töistä kokkaamaan.
Arkisin ruoan tekeminen työstä palaavalle on tietenkin ihan suotavaa, mutta kotona on paljon muuta, mitä työssä oleva voi tehdä. Pesee vaikka kylppärin ja saunan, kun niitä kuitenkin käyttää. Pyykinpesu perheellisellä riittää ja sitä hommaa voi tehdä kumpikin. Työssä oleva voi kokata viikonloppuisin, niin se taito ei häviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu tulee siihen päälle tietenkin myös. Kyllä mun mielestä vähän hullua jos se työssäkäyvä vaan makaa illat sohvalla kun toinen laittaa ruuat, tiskaa ja lähtee sitten lumitöihin laitettuaan ensin pyykit koneeseen. Siinä sivussa vahtii ja täyttää tulipesiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se on aika lailla noin. Kotityöt ei kovin paljon vaadi.
No tämä vaatimustasohan on täysin kiinni siitä, missä asuu ja miten asuu. Onko pieni kerrostalokaksio vai iso omakotitalo? Onko kuinka paljon pihatöitä, onko puulämmitys jne? Onko perheellinen vai sinkku? Jne. Asuessani kerrostalokaksiossa niitä kotitöitä, pihatöitä yms. ei paljon ollut, mutta onhan niitä aivan eri mittakaavassa nykyisessä isossa omakotitalossamme puutarhalla.
Mielestäni on ylipäätään vähättelyä todeta, että kotityöt ei paljon vaadi. Nimenomaanhan kotityöt aiheuttavat paljon parisuhteissa ja perheissä riitaa ja vääntöä. Jos ne ovat niin helppoja ja mukavia hommia, niin miksi niiden tekemisestä sitten tulee paljon riitoja?
Olisihan tuo varsin kohtuullista, että kotona oleva tekee enimmän osan kotitöistä.