Mikä kohde oli ensimmäinen jonka matkan järjestit omatoimisesti yksin? Menikö kaikki nappiin?
Mulla oli päivä Tukholmassa -risteily mutta jos tuollaista ei lasketa niin sitten Lontoo. Kaikki meni juuri niin kuin oli aikataulut yms suunniteltukin.
Kommentit (82)
17-vuotiaana lähdin kaverin kanssa Tukholmaan ja sieltä kiertelemään Ruotsia. Hienosti pärjättiin kouluruotsillamme, vaikka oltiin silloin vuonna 1970 ihan untuvikkoja maalaistalojen tyttöjä. Juurikaspellolta ja mansikanpoiminnasta oli tienattu matkarahat.
Siihen aikaan pienviljelijät (ainakaan meidän kyliltä) ei vielä matkailleet mihinkään, joten reissu oli meille molemmille ihka ensimmäinen ulkomaanmatka ja teki suuren vaikutuksen.
Pari juna+laiva -interrail-reissua kaverin kanssa 80-luvun lopulla. Ei mitään varauksia eikä oikein kummoisia suunnitelmiakaan. Koko kuukausi matkustettiin, ja enimmäkseen oli kivaa, joskin toisinaan vaadittiin olosuhteiden sietämistä. Ja mehän siedettiin! Hyviä muistoja jäi.
Se oli itse asiassa viime vuonna, lähdin Saksan Püttlingeniin festareille. Lennot Frankfurtiin ja sieltä bussilla eteenpäin. Hyvin meni kaikki ja kivaa oli.
Kadehdin aina vanhempia ikäpolvia, joiden oli helpompi saada kesätöitä ja järjestää itselleen täysi-ikäisenä vaikka mitä matkoja. Sain tosin järkättyä itselleni 18-vuotiaana pidennetyn viikonlopun Lontoossa
Tais olla Budapest. Sit Praha, Lontoo, Barcelona, Riika, Krakova, Pariisi.
Kaikki meni hyvin. Majoitus ei aina ihan vastannut kuvausta mutta kaikesta selvittiin.
Otapa taksi lähimpään päivystykseen. Aivotoiminnan häiriö?
Jollakulla näyttää olevan. Tuo on englisismi. Suomeksi ei oteta,ei lentokonetta, bussia, junaa eikä edes taksia. Niillä matkustetaan!
Vierailija kirjoitti:
Jollakulla näyttää olevan. Tuo on englisismi. Suomeksi ei oteta,ei lentokonetta, bussia, junaa eikä edes taksia. Niillä matkustetaan!
27 jatkaa; Tarkista vapaasti äidinkielen opettajaltasi, jos et tuon vertaa itse ymmärrä.
Lontoo. Taisin olla 20-vuotias. Matka oli mahtava ja tutustuin uusiin ihmisiin. Klubeillakin tuli käytyä.
Vierailija kirjoitti:
T. Terttu-Inkeri 82v
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt v 60 ja käyttänyt koko elämäni sanontoja : ota taksi, ota auto, ota pyörä.
Vai sanotko miehellesi matkustaisitko autolla kauppaan hakemaan maitoa - vai - ota auto ja käy hakemassa maitoa?? Tai lapselle? Eikö ennemmin ota pyörä ja aja kaverin luo?
Lentokoneella ja junalla matkustan kohteeseen koska siihen liittyy muutakin kuin ko kulkuväline mutta paikallisjunan Stadiin otan.
En millään pysty muistamaan. Olen matkustellut niin monessa paikassa. Pariisissa muutaman kerran. Lontoossa vain kerran, kaikki aurinkolamat olen itse järjestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt v 60 ja käyttänyt koko elämäni sanontoja : ota taksi, ota auto, ota pyörä.
Vai sanotko miehellesi matkustaisitko autolla kauppaan hakemaan maitoa - vai - ota auto ja käy hakemassa maitoa?? Tai lapselle? Eikö ennemmin ota pyörä ja aja kaverin luo?
Lentokoneella ja junalla matkustan kohteeseen koska siihen liittyy muutakin kuin ko kulkuväline mutta paikallisjunan Stadiin otan.
Sanon: "Mene autolla" tai "Mene pyörällä", olen näet suomenkielinen. :)
Parikymmentä vuotta sitten Vietanamin reissu oli ensimmäinen omatoimimatkani. Ihan hyvin sujui.
Interrail v 1990: Ruotsi, Saksa, Hollanti, Englanti, Ranska ja Andorra. Pari kuprua matkalla kävi, mutta ei mitään mistä ei olisi selvinnyt... rahat loppui vähän kesken, mutta kyllä silti kotiin asti päästiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon: "Mene autolla" tai "Mene pyörällä", olen näet suomenkielinen. :)
Tuo on toinen vaihtoehto. Minäkin olen suomrnkielinen
90-luvulla 19-vuotiaana lähdin kavereiden kanssa perheen lomaosakkeelle Mallorcalle. Vähän jännitti autonvuokraus ja saarella ajaminen, mutta kaikki meni todella hyvin.
Vuonna 2003 kaupunkilomalle Hampuriin. Hyvin onnistui.
Sitä edellisellä ulkomaanmatkallani lentolippujen varaus vielä tapahtui pistäytymällä matkatoimistoon.
16-vuotiaana interrailille, vuonna 1975. Järjestelyitä ei ollut, yhtään majapaikkaa tai junaa ei varattu. Nukuttiin enimmäkseen puistoissa, junissa tai asemilla. Aamulla mentiin asemalle katselemaan mihin junia lähtee. Hengissä selvittiin, vaikka kännissä piti usein riekkua.
Kännyköitä ei onneksi ollut, kukaan ei tiennyt missä oltiin eikä kukaan voinut meitä tavoittaa. Se oli vapautta.
Kun se ei nykypäivänä ole homma eikä mikään järjestää, tietty jotain voi aina mennä pieleen. Itse oon sitä ikäluokkaa joka on käynyt kasarilla interraililla ja ysärillä Kreikan saarihyppelyllä, se oli astetta jännempää kuin nykyiset online palvelut everywhere.
19 v, matkustin yksin junalla Keski-Eurooppaan kaverin luo. Sitä seuraavina kesinä interrailla uusin tai kaverin kanssa. Koskaan ei tapahtunut mitään uhkaavaa. Toki maailma tuolloin oli erilainen. Mutta esim. junakaappauksia oli juuri -70 luvulla