Olen mielenterveyssyistä eläkkeellä. Kysy multa mitä vaan.
Kommentit (67)
Pelottavia kokemuksia varmasti nuo yliluonnolliset näyt. Mullakin on ollut noita et silmäkulmassa välähtää tummia. Välillä jos katson ikkunasta niin saattaa jokin värillinen möykky näkyä. Tulkitsen välillä ihmisiä liian tarkasti ja huomaan jos on jotenkin ivallinen ilme naamassa. Tekisi silloin mieli lyödä mut toistaiseksi en ole niin tehnyt. Mulla traumataustaa myöskin.
Onko sulla mikä lääkitys? Ovatko ihmiset tuominneet sinut dg vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mukavaa teit viimeksi? :) (minä söin hyvän lounaan)
Piirsin. :)
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö käymään ulkona, eli siis ns. ihmisten ilmoilla?
Pidätkö ihmisistä?
Pystyn käymään ulkona ja pidän ihmisistä. Mulla on myös sosiaalisten tilanteiden pelko joten ihmisten seura välillä tuntuu ahdistavalta.
Miten läheisesi suhtautuvat sairauteesi ja eläkkeellä/kuntoutustuella oloon? Onko joillekin vaikea pala se, ettet ole työelämässä?
Minkä ikäisenä jäit työkyvyttömyyseläkkeelle? Kuinka kauan sait sitä ennen kuntoutustukea?
Vierailija kirjoitti:
Paljon saat eläkettä?
Saan eläkettä noin 770 euroa kuussa. Lisäksi takuueläke, 200 euroa ja eläkkeensaajan asumistuki 490 euroa. Yhteensä kuukausitulot on siis noin 1460 euroa.
Mitä sinulla on noiden psykoosien lisäksi jos olet joutunut eläkkeelle? Tiedän henkilön joka ei saanut edes sairaspäivärahaa kun kävi läpi toisen psykoosin. Kela kertoi että ei ole este työlle.Eli oletan että tuossa on lisäksi skitsofrenia tai muuta mikä altistaa jatkuville psykooseille vai oonko ihan väärässä? Tsemppiä!
Oletko persu, hullut yleensä on, tai niin päin, että persut aina ovat hulluja.
Vierailija kirjoitti:
Pelottavia kokemuksia varmasti nuo yliluonnolliset näyt. Mullakin on ollut noita et silmäkulmassa välähtää tummia. Välillä jos katson ikkunasta niin saattaa jokin värillinen möykky näkyä. Tulkitsen välillä ihmisiä liian tarkasti ja huomaan jos on jotenkin ivallinen ilme naamassa. Tekisi silloin mieli lyödä mut toistaiseksi en ole niin tehnyt. Mulla traumataustaa myöskin.
Onko sulla mikä lääkitys? Ovatko ihmiset tuominneet sinut dg vuoksi?
Joo, psykoosissa oleminen on pelottavaa. Mulla on tällä hetkellä kaksi neuroleptiä käytössä, ketiapiini ja brekspipratsoli. Lisäksi masennuslääkkeet ja rauhoittavat lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Miten läheisesi suhtautuvat sairauteesi ja eläkkeellä/kuntoutustuella oloon? Onko joillekin vaikea pala se, ettet ole työelämässä?
Ihan hyvin ovat suhtautuneet. Vanhemmille on kuitenkin minun sairastuminen ollut aika kova pala. He surevat minua.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä jäit työkyvyttömyyseläkkeelle? Kuinka kauan sait sitä ennen kuntoutustukea?
Olen vieläkin kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä. Mulle on tarjottu Kelalta pysyvää eläkettä mutta en halunnut ottaa sitä vastaan.
Kuinka kauan kesti, kunnes sait myönteisen päätöksen eläkkeestä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinulla on noiden psykoosien lisäksi jos olet joutunut eläkkeelle? Tiedän henkilön joka ei saanut edes sairaspäivärahaa kun kävi läpi toisen psykoosin. Kela kertoi että ei ole este työlle.Eli oletan että tuossa on lisäksi skitsofrenia tai muuta mikä altistaa jatkuville psykooseille vai oonko ihan väärässä? Tsemppiä!
Kiitos! Mulla on skitsoaffektiivinen häiriö joka on skitsofrenian kaltainen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Oletko persu, hullut yleensä on, tai niin päin, että persut aina ovat hulluja.
En ole persu. Saattaisin äänestää vihreitä tai kristillisiä jos äänestäisin.
Asutko omillasi vai tuetussa asumisessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon saat eläkettä?
Saan eläkettä noin 770 euroa kuussa. Lisäksi takuueläke, 200 euroa ja eläkkeensaajan asumistuki 490 euroa. Yhteensä kuukausitulot on siis noin 1460 euroa.
Vähän epistä. Tienaat enemmän kuin minä 44 työvuoden jälkeen. Miltä tämä sinusta tuntuu?
Olen 64- vuotias ja pääsen kohta eläkkeelle. Olen ollut yhtäjaksoisesti töissä 20-vuotiaasta. Viime vuonna sairastuin työuupumukseen.
Suomi on hyvin epätasa-arvoinen maa.
Minkä ikäinen olet nyt? Onko ehdotettu sähköä, suostuisitko, jos ehdotettaisi? Minä sain ect-hoidosta avun erittäin vaikeaan masennukseen, kun mitkään kokeillut lääkkeet ei auttanu
Paljon saat eläkettä?