Voiko haavan paranemista nopeuttaa jotenkin?
Esim. huolehtimalla joistain tietyistä ravintoaineista, jollain paikallishoidoilla tms? Kaikki tuntuu paranevan tosi hitaasti.
Kommentit (27)
Minulla korealaisen ihonhoidon etanaseerumi nopeuttaa ihon paranemista huomattavasti siinä vaiheessa, kun haava on jo umpeutunut eli akuuttivaihe on ohi. Normaalisti vahingoittunut alue olisi punainen läntti kuukausitolkulla.
Vierailija kirjoitti:
..mulla sormenpäät auki talvisin. Yllättäen huomasin, että koirien Vetramil tassusalva tehoaa näihin paremmin, kuin kortisonivoiteet. Hoidan koirien tassuja ko. tuotteella kovien pakkasten aikaan.
Vetramiliä on myös voiteena. Käytän samaa tuubia itselle Bacibactin sijasta. Hunajavoiteitahan on ihan ihmisillekin tehtyjä.
Mulla oli suuri avohaava, jonka paranemisen kestoksi arveltiin pariksi kuukaudeksi. Alkuun kävin haavahoitajalla joka toinen päivä ja lopulta vain pari kertaa viikossa. Kehoitti ottamaan lisäproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Sen kohdan pitäisi antaa myös kuivua. Ettei vetele päälle liikaa hautovia juttuja, hengittävä laastari mieluummin tai liian hautova voide ei ole hyvä. Vaikka joskus sibicort voi auttaa jos haava on jo aika kiinni. Onko tulehdusta? Bakteerineste lähtee joskus painamalla ihon reunaa tai puristamalla ihoa, paperiin tai pumpulipuikko. Vesipesu haalea lämmin vesi jos haava on jo suht kiinni. Desinfiointiaine joka on kirvelemätön sopii avonaiselle haavalle. Muttei sellainen vahva tökötti joka aukaisee haavan joka kerralla, että liian usein. On parempia lääkevoiteita bakteerihaavaan olemassa ja antibiootti, jos mikään apteekin tökötti ei toimi. Vitamiini D on iholle ja hiuksille. Mutta muutkin vitamiinit hyvä. Marjamehu esimerkiksi mustaherukka sisäisesti.
Tässäpä oiva esimerkki ohjeista, jotka on täysin vääriä! Haavaa ei saa päästää kuivumaan eikä missään nimessä käyttää desinfiointiaineita, jotka ärsyttävät vaan turhaan.
Mulla oli huonosti paraneva haava, joka saatiin lopulta umpeen seuraavilla konsteilla:
Kävin haavahoitajan vastaanotolla kerran viikossa, jolloin hoitaja poisti haavasta katteen. Vaihdoin itse sidokset ja suihkuttelin haavan toisen kerran viikon aikana. Ei siis päivittäistä kastelua tai sidosten vaihtamista. Paras haavalappu on Mepilex border flex, alkuun tuon alle laitettiin palanen hopeasidosta. Lisäksi join täydennysravintojuomia.
B vitamiinia kunnolla ääntä kohti. On vesiliukoista joten yliannostusvaaraa ei ole. Been there, done that.
Sekin on hyvä muistaa, että haava-alue on pidettävänä lämpimänä. Ihon pintaa ei saa päästää jäähtymään.
Pihkavoide. Nykyisin saa apteekista. Jos tekee itse, voi käyttää suolatonta voita. Se on perinteisen reseptin mukainen, sulaa ihon lämmössä ja on helpommin saatavissa vaikka lähikaupasta kuin muut voideaineet.