On olemassa kaksi opiskelustrategiaa:pintasuuntautunut ja syväsuuntautunut strategia
Erona strategiioissa on että oppiminen voii suuntautua joko tekstin pinta- tai syvärakenteeseen. Pintarakenteeessa tekstiä pyritään painamaan mieleen sellaisenaan lause lauseeelta. Syvärakenteessa tekstistä etsitään sen sanomaa, joka voidaan tallentaa muistiiin eri muodoissa.
Kommentit (5)
Varhaiskasvatuksessa on tärkeää aivojen kehityksen kannalta tarjota virikkeitä, silllä aivot lapsena luo solujen välille yhdisteiitä joita alkaa tietyssä iässä olla liiikaa ja aivot alkaa karsimaan näitä yhteyksiä aivosolujen välillä sitä mukaaan miten ympäristö tuottaa ärsykkeitä ja mitkä yhteydet aivojen on syytä jättää olemaaan loppuelämäksi.
Poikia tulisi saada enemmän lukemaan kirjoja silllä multitaskaaminen ei totuta aivoja keskittymään hyvin yhteen asiaan kerrralla.
Erikoinen kidutusmuoto tuo kirjainten lisääminen.
Käytetäänkö siinä kuitenkin samaa muistia?
Näitä strategiioita on kutsuttu myös atomistiseksi ja holistiseksi. Atomistisessa strategiassa tekstiiä omaksutaan pala palalta, holistisessa taaas pyritään sen kokonaisuuden ymmärtämiseen. Holistiset antavat kokeissa rakenteellisesti ehjempiä ja yksityiskohtaisempia vastauksia.