Kaksosten kotiutumisesta
Te jo kaksosten vanhemmat, miten järjestitte kotiintulon sairaalasta? Jäikö mies kotiin kaveriksi hoitamaan ja tarvitteko ulkopuolista apua? Mulle tarjottiin neuvolasta perhetyöntekijää.. aattelin että se vois olla ihan okk juttu ekoina viikkoina ainakin. kunnes itse ehtii vähän toipumaan ja pääsee arjen rytmistä kiinni.
Kommentit (9)
Ota vaan kaikki apu vastaan, mitä tarjotaan. Ei se varmasti pahitteeksi ole. :) Ja siis huomattavasti helpompi on nyt, jos sovitte etukäteen tuosta perhetyöntekijästä, kuin sitten kiireisenä ja väsyneenä ruveta etsimään apua. Jos susta sitten jostain syystä tuntuu, että et häntä montaa kertaa tarvitsekaan, niin varmaan peruminen sitten onnistuu. Mutta jokainen hengähdyshetki on varmaan tervetullut, uskoisin. :)
Meillä pojat kotiutui vasta 4,5 kk sairaalassaolon jälkeen, mies jäi hieman ennen sitä isyyslomalle + vanhempainvapaan monikkopidennysosalle, oli lähes 3 kk ja tänään juuri palasi töihin. Ja ehdottomasti kannatti, mä voin sanoa, että yksin en olisi pärjännyt (meillä toki lapsilla jonkin verran terveysongelmia, mutta toisaalta olin itse jo ehtinyt kauan sitten toipua synnytyksestä fyysisesti jne). Varsinkin, kun meillä ei ole tässä lähellä sellaisia sukulaisia, jotka pääsisivät avuksi. Nyt meillä on " sisäänajettu" MLL:n hoitajaa eli on ollut ensin meillä sillä tavalla töissä, että toinen vanhemmista on ollut kotona ja toinen päässyt asioille (vauvoja ei saa infektiovaaran vuoksi viedä edes kauppaan). Ja hyvä niin, koska huomenna joudun jättämään toisen vauvan hänelle kun toista vien sairaalaan tutkimuksiin, kiva, että on jo tuttu hoitaja eikä tarvitse tässä tilanteessa ruveta ihan uutta tyyppiä etsimään. Lisäksi meillä käy nyt 4 vkon ajan kaksi terveydenhoito-opiskelijaa pari kertaa viikossa harjoittelemassa vauvanhoitoa. Tänään sain mm. siivottua vessat sinä aikana kun he viihdyttivät poikia. Luksusta. :-D
Hienoa, että teillä on kunnan puolesta tarjota perhetyöntekijää! Tosi monessa kunnassa ei ole mitään apua tarjolla kaksosperheille.
..siis tuo että neuvolasta tarjotaan apua kotiin!
.. minäkin sanon että kaikki apu vastaan mitä vaan saa, nyt ja myöhemminkin!
Hyvää ja antoisaa vuodenalkua!!
j.
Samaten neuvolassa tyrkytettiin, ja se on kyllä viikon kohokohta kun on perhetyöpäivä! Koko viikko menee hienosti kun yhden päivän saa relata ja tehdä mitä haluaa, vaikka nukkua. Alkuun meillä oli parikin päivää viikossa mikä oli sekin ihan tarpeeseen kun 3v esikoisen kanssa oli vähän tekemistä...
Meillä on kaikki tyypitkin ollut tosi mahtavia, ja pääosin aina sama henkilö joka tuntee meidän tavat ja rutiinit. Alkuun oli vähän vaivautunut olo kun vieras ihminen tulee omaan kotiin hääräileen mutta äkkiä sitä tottui ja nyt meidän perhetyöntekijä tulee tänne kuin kotiinsa ja onkin kuin perheenjäsen. Reilu kolme kuukautta on tästä nautittu ja vierotusoireita on luvassa kun meiltä apu loppuu ens kuun jälkeen...
En tiedä mistä kunnasta oot? mutta tampereella ainakin oli niin että apua voi tilata vasta kun lapset syntyneet. Sain kyllä jo samalle viikolle apua kun soitin. Syyksi riitti ihan vaan kaksosvauvat :) Me ei oltaisi tarvittukaan apua heti kotiutuessa kun vauvat vaan nukkui ja söi (rinnalla) kaikki päivät, olisi ollut ihan pöljää että siinä olisi joku ulkopuolinen häärännyt, niin ja mieskin oli isyyslomalla. Vauvat taisi olla reilu kuukauden kun soittelin tuonne perhetyöhön. Meillä oli kylläkin lähes täysaikaiset vauvat jotka pääs suoraan osastolle vierihoitoon, eri juttu tietenkin jos on sairauksia tai ennenaikaset vauvat.
Mutta suosittelen siis lämpimästi!
ELise
Ilman esikoista (3,5v) olisi varmaan pärjätty ihan hyvin miehen kanssa kaksin. Minusta ne ekat viikot oli niitä helpoimpia, kun vauvat vielä vain nukkui ja söi. Esikoisen takia meille tuli mummo auttamaan, jotta lapsi pääsee joskus uloskin ja saa ruokansa oikeaan aikaan.
Meillekin tarjottiin kotiapua (Tre), mutta sitä onkin TOSI vaikea saada. Syy - ollaan kuitenkin ihan normaali perhe! 4 kertaa olen apua kysynyt ajoissa, mutta vain kerran saanut. Ongelmaperheet menee edelle, ja niitähän nykyään riittää... Hoitaja oli kyllä aivan ihana.
Alia ja pojat kohta 3kk
Meillekin tarjottiin kotiapua (Tre), mutta sitä onkin TOSI vaikea saada. Syy - ollaan kuitenkin ihan normaali perhe! 4 kertaa olen apua kysynyt ajoissa, mutta vain kerran saanut. Ongelmaperheet menee edelle, ja niitähän nykyään riittää... Hoitaja oli kyllä aivan ihana.
No onpa outoa, ihan normiperhe ollaan mekin ja yhtään ei kyseenalaistettu meidän avun tarvetta, syyksi riitti yksinkertaisesti kaksoset! Päinvastoin meille (etelä-Tre) sanottiin että viime aikoina on enemmän alettu panostaan nimenomaan normaali lapsiperheisiin että ennaltaehkäistään uupumiset ym ongelmat. Kai oot kysynyt muuten säännöllistä apua? Sopimusperheet menee edelle. Anyway, taitaa olla aika ikävä tyyppi vetämässä toimintaa teidän alueella..? muuta selitystä en keksi. Pitääpä kertoa palautetta eteenpäin huomenna kun nautimme taas perhetyöstä...
Elise
Hei,
Ajattelin itsekin pyytää apua kunnalta, täytyy ottaa ensi kerran neuvolassa puheeksi. Mitä kaikkea nuo hoitajat tekvät tuona aikana ja kuinka kauan ovat olleet paikalla kotona.
Meillä esikoinen 1,5 v ja tarvetta on häntäkin huomioida.
Oletteko nukkuneet tuon hoitoajan? Käyneet kaupassa, vinkkejä?
Meillä kuitenkin esikoinen tarhassa ainakin aluksi, jotta tiedetään miten pärjätään lapsosten kanssa. Ajattelin sitten jossain vaiheessa leikkikoulua 3 X vko? Onko tervettä ajattelua?
N-77 rv 23+0
Meillä oli kaksosten syntyessä puolitoista vuotias tytär ja kaksi hoitajaa oli todella tarpeen. Ensimmäiset viikot tietysti olivat helpoimmat koska vastasyntyneet vain nukkuvat koko ajan. Meillä oli aluksi isä kotona kaksi viikkoa ja sen jälkeen hoitaja aamupäivisin apuna.
Asumme helsingissä ja myös täällä olisi saanut kotipalvelua. Ainakin helsinki panostaa ns. tavallisiin perheisiin. Ainut ongelma kotipalvelun suhteen on, että se on tulosidonnaista ja siten tavallisille perheille turhan kallista. Hinta noin kymmenen euroa tunti. Palkkasimme itse hoitajan ja tuntipalkaksi tuli kotitalousvähennyksen jälkeen viisi euroa tuntia, eli puolet halvempaa. Jos perheessä on jotain ongelmia, voi kotipalvelun saada ilmaiseksi lastensuojelun kautta.
Hoitaja on meillä auttanut esim. kaksosten syötöissä ja sylissä pitämisissä, mutta pääasiassa hän hoitanut isosiskoa. Emme halunneet laittaa isosiskoa niin pienenä tarhaan ja toisaalta olisi tuonut kaikki mahdolliset pöpöt tarhasta kotiin. Pääsen kaksosten kanssa kauppaan, kun hoitaja on isomman kanssa ulkona. Oman jaksamisen ja arjen pyörittämisen kannalta hoitaja on ollut korvaamaton apu.
alkaa niin että klo 8 hoitaja tulee ja auttelee esikoisen kanssa kun leikitän/syötän (täysimetän) vauvat ja laitetaan ne aamupäiväunille. Sitten lähtevät esikoisen ja vauvojen kanssa puistoon ja minä lähden ruokakauppaan/muille asioille. Sitten tullaan puolen päivän aikaan kaikki sisälle ja leikin esikoisen kanssa kun hoitaja tekee ruoan. SItten syödään ja esikoinen päiväunille. Sitten syötän vauvat ja pääsen minäkin päiväunille tai tekemään omia hommia kun hoitaja leikittää vauvoja jos ovat hereillä. Meillä vauvoilla ei kovin tarkkaa rytmiä ole noiden aamupäiväunien jälkeen niin että ohjelma vaihtelee sen mukaan. Klo 16 hoitaja lähtee. Tämä lysti treella maksaa 20e/8h (kun meillä tuloraja ylittyy, pienituloisille kai ilmasta).
SItten vinkkejä mitä tehdä kun on sitä aikaa: tänään olin kasvohoidossa, pari kertaa olen käynyt aamujumpalla, kampaajalla, neuvolakäynnitkin pyrin sopimaan noille perhetyöpäiville. JOskus teen moneksi päiväksi eteenpäin ruuat, tänään leivoin kakun. Ei tulisi kyllä mitään tuommosia tehtyä jos ei ulkopuolista apua olisi!
Nyt kun meiltä tuo perhetyö loppuu ens kuussa niin laitoin esikoisen 2-3pv/vko tarhaan. Se tuntuu aikas hyvältä ratkasulta, saa esikoinen vähän kaveriseuraa ja minä pari helpompaa päivää viikkoon. Iltasin ollaan käytetty MLL:n hoitajia jos miehellä on menoja.
Syksyllä esikoinen kävi kerhossa 2,5h kolme kertaa viikossa mutta se oli rankkaa kaikkine järjestelyineen. 2,5h menee niin pian että siinä ehdi kun pyörähtää kotona ja hakea taas lapsi kotiin... en suosittele.
Elise ja esikoinen 3v3kk, kaksoset pian 5kk