Moni nainen luulee, että maanpuolustusvelvollisuus ei koske heitä, etenkään jos heillä on lapsia
Moni nainen sanoo, että sodan tai kriisin lähestyessä tai ollessa jo käynnissä, menevät vaan ulkomaille joko itsekseen tai lastensa kanssa. Onko näistä kukaan kuullut maanpuolustusvelvollisuudesta?
Suomi ei sodassa pyöri pelkästään sillä et miehet on rintamalla ja kotirintamalla on muutama sivarimies.
Joo, lapset saatetaan ottaa turvaan mutta nainen käännytetään rajalta jo pitkän aikaa ennen kuin sota on alkamassa.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Jännästi unohdetaan, että toisen maailmansodan aikaan naiset hoitivat Suomen ruuantuotannon huoltovarmuuden viljely- ja tuotantoeläinpuolen, sekä tekivät sotateollisuudelle duunia (ammustuotanto yms.). Puhumattakaan rintamalotista, joiden mainetta häväistiin vuosikymmeniä sodan jälkeen. Sodan jälkeen naiset syrjäytettiin, että näille sodassa olleille, jopa työkyvyttömille rintamamiehille saatiin tekaistua duunipaikat. Naisia ei palkittu millään tavalla sodanaikaisista uhrauksista. Ehkä tämän vuoksi tiedostavampi nykysukupolvi ei halua samanlaista kohtelua. Eli vedä se pää pois sieltä ahteristasi, kun et kykene muuhun.
Naisen työtä ei ole Suomessa koskaan arvostettu. Niin se on. Ja on myös tänä päivänä.
"Puolustus" voi tarkoittaa joillekin sitä ettei riitele, vaan etsii rauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö, ei mitään tuollaista ole. Lapset tarvii äitejään ulkomaille.
Perustuslaki
12 luku maanpuolustus
Maanpuolustusvelvollisuus
Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.
Että semmosta höpöhöpöä, kun ihan perustuslakiin on kirjattuna.
Tämän tietävät oikeasti kaikki, tai ainakin heidän kuuluisi tietää.
Ja tämähän ei suinkaan tarkoita sitä, että koko väestö käytännössä kutsuttaisiin puolustustehtäviin tai edes huoltotehtäviin.
Ja mikä olisi Suomen intressi pitää jotain vanhuksia, sairaita, vammaisia tai lapsia tää
Niin varmaan. No sanopa mikä on esim. vakavista mielisairauksista kärsivien miesten kohtalo sotatilassa. Sen kun selvität itsellesi, niin huomaat puhuneesi pehmoisia. Sotatila ei ole mikään rauhanajan tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole yhdenkään ukrainalaisen miehen kuullun valittavan siitä, että naiset ja lapset on päässeet maasta turvaan.
Vain Suomessa. Vain Suomessa. Tänäänkin katsoin miesväkeä Prismassa, eräskin oikeen kiilas minun ja tyttäreni ohi että varmasti pääsi ovesta ensin. Mietin, taas kerran, että kyllä on nykymiehillä tavat Suomessa. Ihan olemattomat! Poikkeuksia toki on, yleensä ovat niitä vanhempia miehiä (kenties jopa niitä sodassa olleita). Avaavat ovia ja ovat kohteliaita. Ihan häkellyn aina sellaisesta kohtelusta!
Niin se metsä vastaa kuin feministi huutaa taisiis ulisee. Yhyy en saanut erityiskohtelua yhyy.
Hyvät käytöstavat = erityiskohtelu. Niinpä niin.
Kun näkisi että suomineidot osaisi edes asiallisesti käyttäytyä. Sekin on hyvää käytöstä ettei ulise pienimmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ne ukrainalaiset naisetkin lapsineen lomailee jossain Kreikassa ja osa täällä Suomessakin. Ei kukaan jäänyt puolustamaan maataan, jätti miehet kuolemaan.
Ukrainassa on eri lait kuin Suomessa.
Suomessa pitää korjata epätasa-arvoinen epäkohta. Jos ei ole lapsia niin kutsuntoihin. Mars!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen mt-ongelmainen ja tk-eläkeläinen nelikymppinen nainen, mut toki teen sen mitä voin jos sota tulee. En tiedä sit onko musta enemmän haittaa kun hyötyä, paniikkikohtaukset jne, mut ainakin oon pieniruokainen, ni en kauheesti rasita sillä tavalla resursseja. Objektiivisesti kyl epäilen, että parempi olis kaikille etten jäis tänne hoivattavaks, mut eihän sitä koskaan tiedä jos sodan keskellä musta kuoriutuukin joku rambo..
Paniikkikohtaukset ei oo sieltä vakavimmasta päästä häiriöitä. Ihan varmasti olisit enempi hyödyksi kuin haitaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jännästi unohdetaan, että toisen maailmansodan aikaan naiset hoitivat Suomen ruuantuotannon huoltovarmuuden viljely- ja tuotantoeläinpuolen, sekä tekivät sotateollisuudelle duunia (ammustuotanto yms.). Puhumattakaan rintamalotista, joiden mainetta häväistiin vuosikymmeniä sodan jälkeen. Sodan jälkeen naiset syrjäytettiin, että näille sodassa olleille, jopa työkyvyttömille rintamamiehille saatiin tekaistua duunipaikat. Naisia ei palkittu millään tavalla sodanaikaisista uhrauksista. Ehkä tämän vuoksi tiedostavampi nykysukupolvi ei halua samanlaista kohtelua. Eli vedä se pää pois sieltä ahteristasi, kun et kykene muuhun.
Naisten roolin Suomen sodissa ovat "unohtaneet" ainoastaan sinun kaltaisesi ihmiset. Meillä oli mainitsemiesi naisten lisäksi Lottia ja Pikkulottiakin. Eikä minulla ole tullut mieleenikään, että tämän ketjun aloittaja olisi edes vihannut siihen, ettei naisilla olisi mitään roolia, vaan pikemminkin päinvastoin. Kyseessä on hyvä muistutus asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen työtä ei ole Suomessa koskaan arvostettu. Niin se on. Ja on myös tänä päivänä.
Roskaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki
12 luku maanpuolustus
Jokainen Suomen kansalainen on velvollinen osallistumaan isänmaan puolustukseen tai avustamaan sitä sen mukaan kuin laissa säädetään.
No sen kun sitten laittavat resursseja siihen, että hakevat ulkomailta minut. En ihan reaalisesti usko tuohon.
Olen yksilapsinen, vaikeasta lapsettomuudesta vuosia kärsinyt. Yksikään maa, edes kotimaa, ei ole minulle tärkeämpi kuin lapseni ja minä lapseni äitinä. Tämä olisi ykkösprioriteetti, vaatisi se sitten pakolaiseksi lähtemisen tai jopa vihollisen avustamisen.
Vierailija kirjoitti:
Tunnut todellakin olevan "tiedostava" ihminen, kun haukut ja vähättelet muita ihmisiä. Sellaisia te suuret ja vahvat ihmiset olette. Uho on kova, mutta tosipaikan tullen jokainen pelkää. Mihinköhän sinusta on, kun olet niin suuri sankari! En muuten aloittanut tätä ketjua. Vastasin vain sinulle, koska olet täydellinen typerys ja täysin muista piittaamaton ja itsekäs ihminen.
Minä antautuisin ihan suosiolla ja kertoisin varmaan kaiken mitä tiedän. Että niin paljon hyötyä olisi pakotetusta mukana olemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten roolin Suomen sodissa ovat "unohtaneet" ainoastaan sinun kaltaisesi ihmiset. Meillä oli mainitsemiesi naisten lisäksi Lottia ja Pikkulottiakin. Eikä minulla ole tullut mieleenikään, että tämän ketjun aloittaja olisi edes vihannut siihen, ettei naisilla
Oli myös sellaisia kuin moni nykynainen jotka silloin jakoi persettä saksalaisille sotilaille ja kun nämä luikki pakoon meni nämä niiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustuslaki
12 luku maanpuolustus
No sen kun sitten laittavat resursseja siihen, että hakevat ulkomailta minut. En ihan reaalisesti usko tuohon.
Olen yksilapsinen, vaikeasta lapsettomuudesta vuosia kärsinyt. Yksikään maa, edes kotimaa, ei ole minulle tärkeämpi kuin lapseni
Venäjää, kun avustaa, pelastaakseen mukamas oman nahkansa, niin se ei todellakaan takaa turvaa äidille, sen koommin kuin lapsellekaan. Siinä on henki ja terveys vaarassa ja se suurin vaara tulee nimenomaan vihollisen, eli venäläisten puolelta.
Pupuseni, minulla on 2 lasta ja jos sota syttyy, olen ensimmäisenä vapaaehtoisena tekemässä ihan mitä tahansa missä voin auttaa.
On ihmisiä joilla on tiloja, häiriöitä, ahdistusta ja vaivoja. Olisi hullua että joku tulee siihen sitten motkottamaan jotain "maanpuolustuksesta" yhtäkkiä, jos tavallinen elämäkin on jo riittävän haastavaa ja omat muut asiat jotka pitää hoitaa. Ellei todella ole joku tehomimmi tai mies, joka ei vähästä hätkähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten roolin Suomen sodissa ovat "unohtaneet" ainoastaan sinun kaltaisesi ihmiset. Meillä oli mainitsemiesi naisten lisäksi Lottia ja Pikkulottiakin. Eikä minulla ole tullut mieleenikään, että tämän ketjun aloittaja olisi edes vihannut siihen, ettei naisilla
Onko sulla lukutaito tai aivot hukassa, kun et ymmärrä kirjoittamaani vastinetta. Selkeästi olet heteromies, joka ajattelee munillaan. Minun sukuni naiset toimivat lottina toisen maailmansodan aikana luovutetuilla aluella mm. Viipuri. Samoin tehtiin tiettävästi, että rintamalottien toiminta piti mitätöidä Neuvostoliiton toimesta ja Lotta Svärdin omaisuus takavarikoitiin Suomen Valtiolle sodan jälkeen, kun järjestö kiellettiin. Olisi sinullakin vähän aihetta kerrata Suomen historiaa..
Vierailija kirjoitti:
Minä antautuisin ihan suosiolla ja kertoisin varmaan kaiken mitä tiedän. Että niin paljon hyötyä olisi pakotetusta mukana olemisesta.
Älä tee tuota! Tuolla tavalla joudut venäläisten kiduttamaksi ja lopulta joko pääset hengestäsi tain elät lopun elämääsi päivittäin kidutettuna Gulagilla eli venäläisellä keskitysleirillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnut todellakin olevan "tiedostava" ihminen, kun haukut ja vähättelet muita ihmisiä. Sellaisia te suuret ja vahvat ihmiset olette. Uho on kova, mutta tosipaikan tullen jokainen pelkää. Mihinköhän sinusta on, kun olet niin suuri sankari! En muuten aloitta
Jospa teinipenska menisit nukkumaan sinne äityilin tissin viereen..
Vierailija kirjoitti:
Siellä ne ukrainalaiset naisetkin lapsineen lomailee jossain Kreikassa ja osa täällä Suomessakin. Ei kukaan jäänyt puolustamaan maataan, jätti miehet kuolemaan.
Ymmärrät varmaan, että Suomen laki ei päde Ukrainassa?