Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastaamo-uhrien juristi: Ihmisiä on päätynyt itsemurhaan tietomurron ja kiristyksen takia

Vierailija
01.03.2024 |

Psykoterapiakeskus Vastaamon potilaita on päätynyt itsemurhaan tietojensa vuotamisen takia, kertoo useita tietomurron ja kiristyksen uhreja edustava juristi.

https://yle.fi/a/74-20077270

Kommentit (114)

Vierailija
81/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivimäki vielä tienaa vielä hyvin vapauduttuaan true crime muistelmilla yms kun Suomessa rikoksista hyötyminen julkisesti ole sitten kiellettyä.

Pahoin pelkään tätä.

Vierailija
82/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpönhöpöä. Nuo itsariehdokkaat olisivat lopettaneet päivänsä jostakin muusta syystä. Vain typerys maksoi kiristäjälle. Itse olisin haistattanut v:ut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivimäki vielä tienaa vielä hyvin vapauduttuaan true crime muistelmilla yms kun Suomessa rikoksista hyötyminen julkisesti ole sitten kiellettyä.

Pahoin pelkään tätä.

Eikös ne ole jo jotain dokkaria kuvanneet?

Vierailija
84/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta. Itsekin olen uhri. Mutta mun elämä on jo niin paskaa, etten edes jaksanut välittää kun uutinen tästä tuli julki. Jos jotain kiinnostaa lukea netistä kuinka paskaa mun elämä on, niin siitä vaan. 

Vierailija
85/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairasta. Itsekin olen uhri. Mutta mun elämä on jo niin paskaa, etten edes jaksanut välittää kun uutinen tästä tuli julki. Jos jotain kiinnostaa lukea netistä kuinka paskaa mun elämä on, niin siitä vaan. 

Hyvä sinä!

Vierailija
86/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todelliset rikolliset eli Vastaamon johto ja psykopaattipsykiatrit ovat välttyneet edesvastuulta.

Vierailija
87/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korvausvelvollisuus. Käteen saada jäädä vain tttuen perusosa ja asumistuki. Kaikki muu rahaliikenne valvontaan ja tarvittaessa takavarikkoon uhreille.

Vierailija
88/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julius on vaan virnistellyt mediassa, pelannut pasianssia, raahannut kirjoja oikeuteen, piileskellyt viranomaisia.

Keskenkasvuinen kakara. 

Sietää saada kunnon rangaistus. 

Hän on luultavasti jotenkin erilainen. Ei tunne omatunnontuskia eikä tule koskaan tuntemaankaan. Tällaiset tyypit ei parane koskaan eivätkä pysty kokemaan elämää niinkuin normaalit.

Muistan että olisin lukenut jostain että hän on Aspergerin kirjolla. Se selittäisi paljon. Muistaako kukaan tarkemmin?

Asperger ei selitä rikollista mieltä. Minullekin on tällainen nimike Aspergerista annettu, eli älkääpä nyt valehdelko. Kaikesta näkee ja haistaa jo kauas, että tämä Kivimäki on paatunut rikollinen ja sen osoittavat hänen kaikki tekonsa, ilmeensä, välinpitämättömyytensä ja viranomaisten välttely. 

Vierailija
89/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi he on päätyneet itsemurhaan tästä syystä vaan niistä syistä miksi he kävi vastaamolla.

Vierailija
90/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Tuon jutun jälkeen olen tehnyt päätöksen että mitään apua en hae ikinä jos tuleekin tarvetta. Puhuu mieluummin vaikka puille tai kiville. En olisi itsekään kestänyt sitä ahdistusta heidän asemassaan.

No tämä. Paljonpa tekee mieli kertoa omista arkaluonteisista asioistaan yhtään kenellekään, joka kirjaa nämä kaikki nettiin.

Näissä on aina sellainen juttu, että niihin potilaskirjauksiin voivat he, jotka kirjauksia tekevät, aina kirjata virheellisiä ja asenteellisia kirjauksia, joko tahallaan tai vahingossa ja kun terveydenhuollon väki lukee niitä niin niitähän sitten levitellään. Tätä tapahtuu hyvin yleisesti terveydenhuoltosektorilla, etenkin siinä tapauksessa, jos potilaalla on mielenterveydellisiä ongelmia tai haasteita. Tietojen leviämistä laajemmin on käytännössä mahdotonta estää, koska ihmiset ovat aina juoruilleet sekä tosiasioita, että p#skaa ja nykypäivänä juorut leviävät kulovalkean tavoin. 

Vierailija
91/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin. Tuon jutun jälkeen olen tehnyt päätöksen että mitään apua en hae ikinä jos tuleekin tarvetta. Puhuu mieluummin vaikka puille tai kiville. En olisi itsekään kestänyt sitä ahdistusta heidän asemassaan.

Yksityiset ratkaisukeskeiset tai kognitiiviset lyhytterapeutit eivät tee potilaistaan kirjauksia minnekään ulkopuolisiin kantoihin. Osa meistä pitää kirjaa itselleen muistin tueksi, mutta kirjaukset tuhotaan kun asiakkuus päättyy. Jos haluat psykologista tukea, suosittelen kääntymän lyhytterapettien, ei siis psykoterapeuttien, puoleen. Meidänkin koulutuksissa on usein psykoterapeuttiset valmiudet mukana, jolloin ymmärrystä kyllä on laajasti. Käyntikerta maksaa muutaman kympin enemmän kuin Kela-korvattu psykoterapiakerta.

Huuhaa-kursseilta valmistuneita wannabe-psykiatreja nämä tällaiset lyhytterapeutit. Kuka vaan, jolla on muutama tonni ylimääräistä rqhaa, voi tuollaisen "koulutuksen" käydä ja alkaa puoskaroimaan ihmisten mieliä. 

Vierailija
92/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi he on päätyneet itsemurhaan tästä syystä vaan niistä syistä miksi he kävi vastaamolla.

Ei, vaan siksi, että heidän elämänsä on mennyt tämän vuodon takia aivan mahdottomaksi.

Vierailija
93/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti et joudu ihmisten nälvinnän, syrjinnän ja vainoamisen uhriksi. Sairastahan tuo on jos jotain kiinnostaa sinunkin asioita tonkia.

Vierailija
94/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoito soisi olevan luottamuksellista viranomaistoimintaa. 

On ymmärrettävää jos esimerkiksi oirekuvaa perataan ammattilaisten kesken. Hiljainen tieto ei muuten siirtyisi konkareilta märkäkorville. 

"Levittely" kuulostaa vähintään erikoiselta. 

Vierailija
95/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti kurjaa uhreille mutta tuo oli hyvin epämääräinen lausunto 

Vierailija
96/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti et joudu ihmisten nälvinnän, syrjinnän ja vainoamisen uhriksi. Sairastahan tuo on jos jotain kiinnostaa sinunkin asioita tonkia.

Itse asiassa olen myös vainoamisen uhri, mutta se ei liity tähän. Siihenkin suhtaudun samoin. Että ihan sama, kun paskaa näköjään vaan sataa niskaan. 

Vierailija
97/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Paljonpa tekee mieli kertoa omista arkaluonteisista asioistaan yhtään kenellekään, joka kirjaa nämä kaikki nettiin.

Olisin yllättynyt jos tuosta keissistä ei olisi jotakin opittu. Ylipäätään yllättänyt se että käyntien sisältöjä kirjattaisiin noin tarkasti ylös. Omalla terapeutillani oli muistivihko, eikä mitenkään isosti sitä levitellyt. Luultavasti hyvin lyhyesti kirjasi siihen käynnin sisältöä. Olen kuvitellut että ainakin perinteisesti terapeutti tekee omalla mielellään ja muistillaan työtä, mikä taas rajoittaa kerralla kävijöiden määrää. Toisaalta eri terapiasuuntauksissa lienee ajatteluerojakin, suurin ero behavioraalis-kognitiivinen perinne (joka nykyisin korostunut) ja psykodynaaminen, missä terapeutin tunnepersoona ja sijaisvanhempi-rooli enemmän korostunut.

Tulevaisuudessa voi hyvin olla että ryhmäterapioiden osuus kasvaa niille, joihin sellaiseen pystyvät. Hyvin hajanainen hauras persoona ei kestä ryhmää.

Vierailija
98/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä, että asperger sinällään altistaisi erityisesti rikollisuudelle tai empatiakyvyttömyydelle, mutta tunnen itse erään nuoren assin jolla hyvin samanlaiset eleet, ilmeet ja jopa liikkumistapa kuin tällä Kivimäellä. Ja se tuntemani assi on myös empatiakyvytön ja todella narsistinen tapaus, uhmakas ja halveksuva muita kohtaan. Ei tosin niin fiksu, että pystyisi tuontyyppistä rikosta tekemään.

Kuitenkin on muistettava että autismi (ml. asperger)on laaja kirjo, ja että monet autistit ovat erityisen empaattisia ja jopa ylikorostuneen oikeudentajuisia. Autismi voi ilmentyä monella tavalla.

Vierailija
99/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattitaito (jota koulutus ja itseopiskelu takaavat ja vahvistavat) korostavat, tai ovat ainakin aiemmin korostaneet hyvin voimallisesti ammattietiikkkaa. Eli laadukas terapeutti on hyvä ihminen oikeasti, ei leikisti, ei ammattinsa tuomalla tiedolla vaan ikäänkuin alkusyynä. Mutta tuollainen kypsyminen ei yleensä tapahdu hetkessä ja vaatii itsetuntemusta. Vaikuttaa että pinnallisuus riivaa pahimmillaan myös terapia-alaa. Asiakkaisen taustat voivat olla kaukana keskiluokkaisen kokemuksesta, toisaalta keskiluokkaisuus antaa paremmin eväitä itsekuriin ja käsitteellistämiseen, psykoterapian pitkän ja ansiokkaankin perinteen ymmärrykseen.

Psykoterapian piiriin mahtuu paljonkin hyvin humaania, ihmislähtöistä ja edelleen hyvin ajankohtaista ajattelua, mm skitsofrenian hoidosta. Täydellistä elämää ja lapsuutta ei ole, mutta kohtuuttomia vääristymiä pitäisi hyvän ja inhimillisen yhteiskunnan pyrkiä korjaamaan, itse olen kokenut saamani psykoterapian hyvän pyrkimyksenä. Voisi silti ajatella että näitä "korjaavia kokemuksia" pitäisi saada helpommin jakeluun, kun tarvetta on niin paljon. Avunsaannin ei pitäisi olla sellainen etuoikeus tai jopa arpajaisvoitto kuin mitä se usein on. Toisaalta avun ja auttamisen laadun pitäisi pysyä eettisesti korkeana, mitä ei voi sanoa erinäköisistä henkis-hengellisstä tahoista, missä selitykset eivät pura todellista tuskaa kuin ehkä pienen hetken. Tosin kestävä muutos vie myös aina aikaa eikä sitä voi rajata suoraan hoidon/avun kestoon.

Vierailija
100/114 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiset ratkaisukeskeiset tai kognitiiviset lyhytterapeutit eivät tee potilaistaan kirjauksia minnekään ulkopuolisiin kantoihin. Osa meistä pitää kirjaa itselleen muistin tueksi, mutta kirjaukset tuhotaan kun asiakkuus päättyy. Jos haluat psykologista tukea, suosittelen kääntymän lyhytterapettien, ei siis psykoterapeuttien, puoleen. Meidänkin koulutuksissa on usein psykoterapeuttiset valmiudet mukana, jolloin ymmärrystä kyllä on laajasti. Käyntikerta maksaa muutaman kympin enemmän kuin Kela-korvattu psykoterapiakerta.

Huuhaa-kursseilta valmistuneita wannabe-psykiatreja nämä tällai

Tuo ei ole välttämättä puoskarointia jos toteuttaja tajuaa selvittää asiakkaalle sen, millaisia ongelmia kyseisellä terapiasuunnalla ratkotaan. Eli sopii hyvin suhteellisen itsetietoiselle ja toimivalle persoonalle, joka usein käy työssä ja jolla voi olla tavoitteita elämässään. Tälläiselle voi riittää hyvin. Kaikki ihmiset eivät vaan ole ollenkaan näin noh  hyvinvarustettuja, hyväosaisia. Heitäkin pitäisi auttaa jotenkin ja mielellään niin, että apu ei ajaisi uuteen allikkoon tai hyvin ahtaaseen elämäntapaan. Sitähän voi olla raitis ja uskovainen, mutta ihmisenä silti aika köppäinen, ei siis mitään todellista persoonallisuuden kasvua ja kehitystä, vain ulkoisen elämäntavan muutosta. Kuitenkin vahva yhteiskunta rakentuu ihan aidosti vahvoille ja itsetuntoisille yksilöille. Mitä enemmän tälläisiä kyetään tuottamaan vaikka hitaamminkin, sen parempi. Moni ihminen kuitenkin myös kykenee kehittymään ikääntyessään, siis ymmärtämään aiempien erehdystensä syitä ja auttamaan seuraajia sen kautta. Mitä muuta toivoa meillä edes on ihmisinä?