Lapsella ei ole luistimia ja yläkoulun opettaja oli nihkeä ja laittoi lapsen kävelemään.
Asia aivan ok, mutta oli papattanut, että miksi ei lainaa serkulta tai kaimalta.
Kun ei ole keltä lainaa ja meillä ei ole luistimia.
Ei koulu voi pakottaa ketään ostamaan sen vuoksi luistimia.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on perinteinen käytäntö. Kävin peruskouluni 80-luvulla ja jo silloin oli sama että jos ei ollut luistimia tai suksia, niin marmatusta ja kävelemään.
Kävely tekee hyvää. Vai eikö lapsesi saisi edes kävellä? Sohvalla istua vain ja syödä karkkeja?
Joo, tunti kävelyä teki tosi hyvää silloin ennen, ja niin se tekee tänäkin päivänä. Jos ei luistele tai hiihdä, kai sitä sentään kävellä voi. Ellei äiti kiellä...😉
Vierailija kirjoitti:
Junttiperheillä ei ole lapsille luistimia. Aivan hyvin on tiedossa, että se kuuluu suomalaiseen opetussuunnitelmaan. On lisäksi erittäin hyvää motoriikkatreeniä, tasapainoharjoitusta, ulkoilua, edullista liikuntaa. Juuri näin kasvatetaan niitä nenäkkäitä ja velttoja teinejä, joiden mielestä ei mitään sellaista kuulu ja tarvitse tehdä mistä ei pidä. Hyvää tekee ap:n lapselle opetella sietämään auktoriteetteja, epämukavuusalueelle menemistä ja tylsyyttä. Äidille tekee hyvää oppia ennakoimaan ja hankkimaan luistimet kirpparilta ajoissa. Kuuluu kouluvälineisiin siinä missä lenkkaritkin.
Tiedoksi, että opsiin on kirjattu eri urheilulajeista nimeltä mainiten vain ja ainoastaan uinti.
Terkuin junttiäiti, joka on tähän asti ostanut säännöllisesti urheiluvälineet junttilapsilleen ja on sitä mieltä, että juntti-isäkin voisi alkaa ennakoida ja ostella
Kyllä todellakin voi ja pitäisikin pakottaa ostamaan luistimet. Luistelu on kyllä taito, joka ei saa unohtua siksi, että jotkut vanhemmat pitää sitä turhana. Monipuolinen liikunta on tärkeää ja sen rapistuminen näkyy nykynuorissa jo erittäin vahvasti.
Luistimia saa halvalla tai ilmaiseksi ihan vaikka facekirppiksiltä.
Miksi ihmiset tekee lapsia, jos luistinten hankinta on liikaa vaadittu. Ajattelitteko tosiaan, että se lapsi kasvaa ja kehittyy ihan pelkällä rakkaudella 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä ei voi pakottaa parkumista. Vähän nyt edes valoja päälle ja ryhtiä elämään.
Meillä on maksuton peruskoulu, josta juhlapuheissa ei tule mitään kuluja perheille. Mutta luistimia ja suksia pitää ostaa joka vuosi. On täysin ymmärrettävää että niitä ei haluta ostaa etenkään Etelä-Suomen lumettomiin talviin
Koulujen pitäisi hankkia lainavälineet niille kenellä ei ole omia.
Lumettomiin? Mitä vit? Meillä on yli 40cm lunta pihassa ja rannikolla asun eikä niitä varusteita tarvitse ostaa joka vuosi eikä todellakaan uutena. Nyt pois tuo valittaminen, vanhemmat pullamössökansaa, hyi olkoot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen niin kurkkuani myöten täynnä tätä ei voi pakottaa parkumista. Vähän nyt edes valoja päälle ja ryhtiä elämään.
Meillä on maksuton peruskoulu, josta juhlapuheissa ei tule mitään kuluja perheille. Mutta luistimia ja suksia pitää ostaa joka vuosi. On täysin ymmärrettävää että niitä ei haluta ostaa etenkään Etelä-Suomen lumettomiin talviin
Lumettomiin? Mitä vit? Meillä on yli 40cm lunta pihassa ja rannikolla asun eikä niitä varusteita tarvitse ostaa joka vuosi eikä todellakaan uutena. Nyt pois tuo valittaminen, vanhemmat pullamössökansaa, hyi olkoot
Kerran eräs mamma ilmoitti tällä palstalla, että ei aio ostaa luistimia ja suksia homehtumaan. Erikoinen asunto, jos saa suksetkin homehtumaan? Mutta sohvaperunat keksivät kaikenlaisia tekosyitä, ettei sohvaperunan mukulasta tule varmasti muuta kuin sohvaperuna.
Miksei rikas opettaja osta luistimia sille lapsellesi.
Älä viitsi! Siellä koululla on lainattavia luistimia, mutta jostakin syystä eivät lapsellesi kelvanneet.
Jos ei ole, että kirjallinen vaatimus sivistys-mikälie-lautakunnalle, joka teillä kouluasioista vastaa. Perusopetus on maksutonta. Se tarkoittaa sitä, että on lainattavia välineitä niille, joilla ei ole omia.
Liikunnan opettajan pitää tarjota eri vaihtoehtoja, se on sitä ammattitaitoa. Nähdä ettei kaikille sovi kaikki lajit.
inhosin pelejä, kilpailua ja varsinkin pesäpalloa. Eniten tykkään metsäpoluilla kävelystä. Siinä saa samalla nauttia metsä maisemista. Kaikki luistimet ja sukset jaloissa oli vähän ahdistavaa kömpelyyden takia.
Huoltajan kuuluu hankkia lapselle liikuntavälineet kouluun. Nyt puhutaan vain opettajasta. Vastuu on vanhemmilla. Älkää tulko kertomaan ettei ole rahaa. Lapsilisät saa jokainen lapsi.
Itse olen etsinyt lapsille aina marraskuussa käytettyjä luistimia, vienyt ne teroitukseen ja sitten olen raahannut lapsia luistelukentälle ja opettanut luistelemaan. Tavoitteeni on ollut, että sitten päiväkodin, esikoulun ja koulun luistelutunneilla lapsilla olisi hieman lähtötasoja luisteluun.
Olin itse koulun liikuntatunneilla aika kömpelö ja omien lasten osalta toivon, että jäisi hyvä fiilis eri lajien kokeilusta. Ettei tulisi sitä oloa, että joku jäkättää lapselle mikset osaa ja lapsi ei edes tajua mitä häneltä vaaditaan.
Sitä en ole hoksannut, että olisin voinut jättää luistimet hankkimatta ja sitten valittaa netissä, että yhyy, koulu pakottaa ja vaatii lapselta liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran eräs mamma ilmoitti tällä palstalla, että ei aio ostaa luistimia j
En ole sohvaperuna eikä kukaan meidän perheestä, vaikka esimerkiksi itse olen viimeksi hiihtänyt ja luistellut joskus ala-asteella. Aina olen kuitenkin harrastanut suht monipuolisesti vapaa-ajalla.
Meillä yritettiin antaa ymmärtää että suksetkin pitää hankkia. Alakoulun ajan yritin väkisin, vein lapsia hiihtämään kun itsekin hiihdän mutta nyt olen tämän suhteen luovuttanut. Enkä todellakaan käytä rahaa tai aikaani kamojen hankkimiseen yhden tai kahden koulussa tapahtuvat hiihtokerran vuoksi.
Ollaan muuten luokkaan urheiluhullut kuuluva perhe eli treenataan lähes joka päivä. Ei se ole talviurheiluvälineistä kiinni ja lapsilisät voi käyttää järkevämminkin lapsia kiinnostaviin lajeihin.
Eikös kaikissa kouluissa ole myös urheiluvälineitä joita lapsi/nuori voi käyttää jos ei ole omia? Vaikka jotkut hyväntekeväisyysjärjestöt tai harrasteseurat, jotka kannattavat lasten ja nuorten liikuntaharrastuksia voisivat ottaa huolekseen järjestää kouluihin oppulaiden lainattavissa olevia harrastusvälineitä jos niitä ei siellä ole, ehjät käytetytkin käyttökelpoiset välineet varmasti kelpaisivat. Liikuntaan osallistuminen koulussa ei saa olla puuttuvista välineistä kiinni!
Onhan niillä pienenä ollu luistimet ja ihan on itse ne opetettu luistelemaan. Sen pitemmälle ei ole kiinnostus riittänyt. Osa kavereista pelaa jääkiekkoa verenmaku suussa vielä lukiossa/amiksessa ja loput ei ole luistimiin koskenut yläkoulun pakollisten luisteluiden jälkeen, vapaaehtoinen luistelu loppuu joskus alakoulun puolella.
Hiihtämisen kanssa sama, aina ollut viimeisen päälle pelit ja vehkeet, itse olen hyvä hiihtämään ja alakoululaisina ne vielä sai ladulle mukaan. Osaavat hiihtää. Sitten tulee muut harrastukset. Koululla on suksia hiihtotuntien tarpeisiin.
Ei se niin vakavaa, kukaan ei tarvitse luistelua elämässä mihinkään, en ole itsekään luistellut 20 vuoteen. Hiihtotaito voi olla hyvä jos tulee sota tai muuta poikkeavaa.
Uintitaito taas on elintärkeä, se onkin koululiikunnan ainoa pakollinen laji ja omat on pistetty käymään uintiharkoissa ja kannustettu myös pysymään niissä kunnes uintitaito on oikeasti hyvä.
Kävely tekee hyvää. Vai eikö lapsesi saisi edes kävellä? Sohvalla istua vain ja syödä karkkeja?