Kaaduin muutama vko sitten ja olkapää meni paskaksi. Arvauskeskuksen lääkäri sanoi
Ei tunnu olevan luita poikki, mutta revennyt pahasti kiertäjäkalvosin. Ei sille nyt oikein voi tehdä mitään. Jos käsi jumittuu kokonaan tule sitten uudestaan käymään. Googletin netistä ja jos ei 6kk sisällä tällaistä leikkaa, niin jää pysyvästi vammaseksi. Noa arvatkaapa pääseekö työtön tuossa ajassa leikkaukseen. Ammatiltani olen hitsari, lisäksi muuttomiehen töitä tehnyt ja puuseppä. Ikää 49. Taisi olla tässä sitten työura. Joka helvatan yö koskee ja säteilee alemmaskin. Paitaa on vaikea laittaa päälle jne. Tätä on nykypäivän terveydenhoito kantikselle.
Kommentit (39)
Ne voi ehottaa siihen sitä jotain kortisonipiikkiä varmaan myös, mut mä voin kokemuksesta sanoa että se vaan pahentaa tilannetta.
Olkapääongelmat on hankalia. Usein kellään ei ole selvää käsitystä mitä niille pitäisi tehdä.
Erilaiset tutkimukset viittaa milloin yhteen, milloin toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne voi ehottaa siihen sitä jotain kortisonipiikkiä varmaan myös, mut mä voin kokemuksesta sanoa että se vaan pahentaa tilannetta.
Paraniko sinulla ikinä? Aika veemäistä kun olen hitsari ja kädet joutuvat monessa hommassa siinä olemaan ylhäällä. Nyt ei liiku käsi edes 90 asteen kulmaan.
Oi oi ap, tuo kinkkinen juttu. Särkyä saattaa jatkua pitkäänkin. Nyt pitää vaan seurailla, miten alkaa mennä sen kanssa,
Sillä ei ole mitään merkitystä onko töissä vaiko työttömänä, kaikki sairaat hoidetaan.
Sadun aloittajalle: olisit mennet Herhiläiseen. Olisit jo terve ja tukkisavotassa täyttä päätä.
Jos se käsi on sulle tärkeä, varaat ajan yksityiselle esim yleislääkärille ja pyydät päästä tutkimuksiin sitä kautta - lähete. Maksaa pikkasen päälle satasen. Tämä siis, jos se käsi on sulle itsellesi tärkeä. Jos ei ole, jatka täällä kirjoittelua ja kärsi.
Kahdesti käynyt sama, kiertäjäkalvosin revennyt. Molemmilla kerroilla kirurki ( eri) totesi. Että ei kannata leikata kun ei se yleensä auta. Sanoivat, että puolen vuoden - vuoden kuluessa syabiloituu yleensä kivuttomaksi. Jumppaohjeet särkylääketesepti hoitona. Ennusteet toteutui, ei kipuja juuri koskaan ja liikeratakon hyvä.
Parilla kaverilla leikkaus vei tilanteen huonommaksi. Muilla vaihrteleva tulos. Olen tyytyväinen ettei leikattu. Siinä on käytännössä yhtä pitkä tai pidempi toipuminen ollut tuttavillani kuin minulla leikkaamatta. Liki pari kuukautta joutuivat pitämään epämukavaa tyynylasta viritystä.
Toki tiedostan, että repeämät ja vammat ovat erilaisia. *Arvauskeskuksessa" vastaanottoa viikoittain vastaanottoa pitävä kirugi minua hoiti. Luotin asiantuntijan arvioon.
Oletko käynyt yksityisellä erikoislääkärillä. Yksityinen lääkäri voi kirjoittaa lähetteen julkiselle puolelle leikkaukseen, jos sitä tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paraniko sinulla ikinä? Aika veemäistä kun olen hitsari ja kädet joutuvat monessa hommassa siinä olemaan ylhäällä. Nyt ei liiku käsi edes 90 asteen kulmaan.
En ole sama, mutta mulla parani toiminnaliisesti likipitäen ennalleen (kesti monta monta kuukautta). Tietyissä ääriasennoissa huomaa ettei ole ihan normaali, eikä tuolla samanlaista maksimikuormaa uskalla käsitellä kuin terveellä. Mutta epäilen ettei siitä uuden veroista olisi millään leikkauksillakaan enää tullut.
Niin. Eli se lääkäri sanoi sinulle myös, että tule takaisin, jos käsi jumittuu kokonaan. Siinä on leikkauskriteeri. Sanoisin nän maallikkona, että jos kätesi pahenee, tai siitä alkaa tulla liikaa vaivaa arjessa, niin voit myös mennä takaisin.
Kumppanillani niinikään hajosi olkapää ja ihan samalla lailla lääkäri ensin sanoi. Määräi kipulääkekuurin (tai siis käsikauppaipulääkekuurin) ja fysioterapeutilla pari käyntiä. Siellä sitten itse tehdyn kuntoutuksen ja kontrollikäynnin jälkeen fysioterapeutti lähetti takaisin lääkärille, lääkäri laittoi lähetteen kirurgian polille ja olkapää korjattiin. Kumppanilleni sanottiin siellä kirran polilla, että ei näitäkään enää nykysin heppoisin perustein leikata, koska se leikkauskin aiheuttaa sitten haittoja.
Sama juttuhan se on nykyään polvivammojen kanssa: ei leikata, koska on huomattu, että itsestään paranee paremmin. Riippuu tietysti vammastakin. Leikkaus on aina myös riski.
Kun tiedät riskit ja sulla on kokemusta terveyskeskuksesta, niin varmasti saat jollain keinolla muutaman satasen kasaan ja käyt vaikkapa Mehiläisellä asiantuntijalla? Mikään kulu sun elämässä ei voi tällä hetkellä olla tärkeämpi, joten varmasti järjestyy. Leikkaukset ym hoidetaan kuitenkin julkisella kun sulla on siihen lähete.
Vierailija kirjoitti:
Kahdesti käynyt sama, kiertäjäkalvosin revennyt. Molemmilla kerroilla kirurki ( eri) totesi. Että ei kannata leikata kun ei se yleensä auta. Sanoivat, että puolen vuoden - vuoden kuluessa syabiloituu yleensä kivuttomaksi. Jumppaohjeet särkylääketesepti hoitona. Ennusteet toteutui, ei kipuja juuri koskaan ja liikeratakon hyvä.
Parilla kaverilla leikkaus vei tilanteen huonommaksi. Muilla vaihrteleva tulos. Olen tyytyväinen ettei leikattu. Siinä on käytännössä yhtä pitkä tai pidempi toipuminen ollut tuttavillani kuin minulla leikkaamatta. Liki pari kuukautta joutuivat pitämään epämukavaa tyynylasta viritystä.
Toki tiedostan, että repeämät ja vammat ovat erilaisia. *Arvauskeskuksessa" vastaanottoa viikoittain vastaanottoa pitävä kirugi minua hoiti. Luotin asiantuntijan arvioon.
Kirurki? Älä nyt viitsi, aikuinen ihminen. Kirurgi.
Mä liukastuin noin kuukausi sitten, vieläkin olkapää kipeä. Huono nukkua sillä kyljellä. Myös jotkut liikkeet sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttuhan se on nykyään polvivammojen kanssa: ei leikata, koska on huomattu, että itsestään paranee paremmin. Riippuu tietysti vammastakin. Leikkaus on aina myös riski.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Eli se lääkäri sanoi sinulle myös, että tule takaisin, jos käsi jumittuu kokonaan. Siinä on leikkauskriteeri. Sanoisin nän maallikkona, että jos kätesi pahenee, tai siitä alkaa tulla liikaa vaivaa arjessa, niin voit myös mennä takaisin.
Kumppanillani niinikään hajosi olkapää ja ihan samalla lailla lääkäri ensin sanoi. Määräi kipulääkekuurin (tai siis käsikauppaipulääkekuurin) ja fysioterapeutilla pari käyntiä. Siellä sitten itse tehdyn kuntoutuksen ja kontrollikäynnin jälkeen fysioterapeutti lähetti takaisin lääkärille, lääkäri laittoi lähetteen kirurgian polille ja olkapää korjattiin. Kumppanilleni sanottiin siellä kirran polilla, että ei näitäkään enää nykysin heppoisin perustein leikata, koska se leikkauskin aiheuttaa sitten haittoja.
Kun on vaikea pukea, pestä hampaita ja ajaa partaa, meni oikea olkapää ja olen oikeakätinen, niin kyllä tuo mielestäni arkea haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirurki? Älä nyt viitsi, aikuinen ihminen. Kirurgi
Selvä provoilija tuo on kun ei osaa edes kirjoittaa. On tolla myös jakautunut persoonallisuus kun lopussa kirjoittaa nimikkeen oikein. Turha tollasiin on kalliin erikoislääkärin työaikaa haaskata.
Saitko kipulääkkeitä?