Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaaduin muutama vko sitten ja olkapää meni paskaksi. Arvauskeskuksen lääkäri sanoi

Vierailija
01.03.2024 |

Ei tunnu olevan luita poikki, mutta revennyt pahasti kiertäjäkalvosin. Ei sille nyt oikein voi tehdä mitään. Jos käsi jumittuu kokonaan tule sitten uudestaan käymään. Googletin netistä ja jos ei 6kk sisällä tällaistä leikkaa, niin jää pysyvästi vammaseksi. Noa arvatkaapa pääseekö työtön tuossa ajassa leikkaukseen. Ammatiltani olen hitsari, lisäksi muuttomiehen töitä tehnyt ja puuseppä. Ikää 49. Taisi olla tässä sitten työura. Joka helvatan yö koskee ja säteilee alemmaskin. Paitaa on vaikea laittaa päälle jne. Tätä on nykypäivän terveydenhoito kantikselle.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy toisella lääkärillä. 

Noin yleisesti, kiertäjäkalvovaivan jumppa, vedetään kuminauhalla eri suuntiin, mutta ei ylös. 

Vierailija
22/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitko kipulääkkeitä?

En.

No kai hait apteekista kuitenkin käsikauppalääkkeitä? Vai etkö saanut mistään maksusitoumusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se käsi on sulle tärkeä, varaat ajan yksityiselle esim yleislääkärille ja pyydät päästä tutkimuksiin sitä kautta - lähete. Maksaa pikkasen päälle satasen. Tämä siis, jos se käsi on sulle itsellesi tärkeä. Jos ei ole, jatka täällä kirjoittelua ja kärsi.

Saattaa olla, että työttömän kohdalla tuo yksityisen lääkärin käyttäminen ei hyödytä mitään, koska kuitenkin pitää mennä julkisen terveydenhoidon jonoon.

Suomessa on pienoinen epäkohta, että lääkikseen ja oikeusteteelliseen mennään usein rahalla, jolloin työttömistä ja matalapalkkaisista tulee jotain ali-ihmisiä.

Pääkallokelien aikaan sairaala-apulaisena työskentelevä äitini kaatui pyöränsä kanssa, loppu elämä meni käden kivun ja liikerajoitteen kanssa. Lääkäriä ei oikein kiinnostanut, koska kyseessä oli siivooja ja ylipainoinen henkilö. Lääkäri yritti selittää kaatumisesta seurannutta käden ongelmaa ylipainolla, mutta äitini oli napakasti sanonut ettei kävele käsillään.... olisikohan tuo ollut lääkärille se viimeinen niitti ettei "mitään vikaa löytynyt".

Niin ikään sairaalassa työskentelevä tätini tippui siivotessaan pöydältä ja loukkasi polvensa. Meinasi hoito mennä mielenterveyden puolelle, mutta loppujen lopuksi magneettikuvauksessa löytyi vika. En ole ihan varma, mutta tuossa saatettiin ottaa hoitoon oikea suunta ja lisävauhtia yksityislääkärin kautta...

Vierailija
24/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi samoin viime vuonna. Puolen vuoden päästä pääsin fysioterapeutille eri sairauden leikkauksen jälkeen ja hän neuvoi ne liikkeet, joita toistamalla olkapäävamma ihmeekseni antautui. 

Jossain netissä ne ohjeet ovat olemassa. 

Vierailija
25/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Eli se lääkäri sanoi sinulle myös, että tule takaisin, jos käsi jumittuu kokonaan. Siinä on leikkauskriteeri. Sanoisin nän maallikkona, että jos kätesi pahenee, tai siitä alkaa tulla liikaa vaivaa arjessa, niin voit myös mennä takaisin.

Kumppanillani niinikään hajosi olkapää ja ihan samalla lailla lääkäri ensin sanoi. Määräi kipulääkekuurin (tai siis käsikauppaipulääkekuurin) ja fysioterapeutilla pari käyntiä. Siellä sitten itse tehdyn kuntoutuksen ja kontrollikäynnin jälkeen fysioterapeutti lähetti takaisin lääkärille, lääkäri laittoi lähetteen kirurgian polille ja olkapää korjattiin. Kumppanilleni sanottiin siellä kirran polilla, että ei näitäkään enää nykysin heppoisin perustein leikata, koska se leikkauskin aiheuttaa sitten haittoja.

Kun on vaikea pukea, pestä hampaita ja ajaa partaa, meni oikea olkapää ja olen oikeak

Niin kaikki vaivat haittaavat erityisen paljon vamman jälkeen. Pitää antaa keholle vähän aikaa parantaa itseään ja sitten katselet niitä oireita. Mtä luultavimmin jatkuvat, joten otat yhteyden sitten lääkäriin. Lääkäri ehkä kehottaa sinua käymään fysioterapeutilla. Varaudu siis siihen, äläkä lähde olettamaan sitten siitä mitään, että huono lääkäri. Menet systeemin vaatimusten mukaan.

Vierailija
26/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se käsi on sulle tärkeä, varaat ajan yksityiselle esim yleislääkärille ja pyydät päästä tutkimuksiin sitä kautta - lähete. Maksaa pikkasen päälle satasen. Tämä siis, jos se käsi on sulle itsellesi tärkeä. Jos ei ole, jatka täällä kirjoittelua ja kärsi.

Saattaa olla, että työttömän kohdalla tuo yksityisen lääkärin käyttäminen ei hyödytä mitään, koska kuitenkin pitää mennä julkisen terveydenhoidon jonoon.

Suomessa on pienoinen epäkohta, että lääkikseen ja oikeusteteelliseen mennään usein rahalla, jolloin työttömistä ja matalapalkkaisista tulee jotain ali-ihmisiä.

Pääkallokelien aikaan sairaala-apulaisena työskentelevä äitini kaatui pyöränsä kanssa, loppu elämä meni käden kivun ja liikerajoitteen kanssa. Lääkäriä ei oikein kiinnostanut, koska kyseessä oli siivooja ja ylipainoinen henkilö. Lääkäri yritti selittää kaat

Milloin? Mulla on 20 v työkokemusta sairaalahuoltajana, ja aina ovat lääkärit ottaneet tosissaan. Veisteltyäni palan sormesta sain kuukauden sairaslomaa. Koronan aikana lähettivät hyvin herkästi jatkotutkimuksiin, päivystykseen mikäli työterveyden rtg tai labra olivat kiinni. Pöydälle en kiipeä edes siivotessa, sen verran on itsesuojeluvaistoa.

Vierailija
27/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mahdollista käydä yksityisesti käsikirurgilla, joka antaisi lähetteen julkiselle sairaalaan tutkittavaksi. Olen itse näin ohittanut tk-lääkärin arvailun ja päässyt hoitoon.

Pakko tuo on tarkistuttaa oikealla lääkärillä.ei kannata nyt tyytyä arvailuihin, se on yhtä he le vettiä, jos ei käsi toimi. 

Vierailija
28/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi ihan sama kaatumisen takia.

Olkapää napsaa, mutta jumppa kuulemma auttaa 😄

Nykylääkärit laittaa leikkaukseen ehkä jos kaula on poikki. Ehkä.

Vierailija
29/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahdesti käynyt sama, kiertäjäkalvosin revennyt. Molemmilla kerroilla kirurki ( eri) totesi. Että ei kannata leikata kun ei se yleensä auta. Sanoivat, että puolen vuoden - vuoden kuluessa syabiloituu yleensä kivuttomaksi. Jumppaohjeet särkylääketesepti hoitona. Ennusteet toteutui, ei kipuja juuri koskaan ja liikeratakon hyvä.

Parilla kaverilla leikkaus vei tilanteen huonommaksi. Muilla vaihrteleva tulos. Olen tyytyväinen ettei leikattu. Siinä on käytännössä yhtä pitkä tai pidempi toipuminen ollut tuttavillani kuin minulla leikkaamatta. Liki pari kuukautta joutuivat pitämään epämukavaa tyynylasta viritystä.

Toki tiedostan, että repeämät ja vammat ovat erilaisia. *Arvauskeskuksessa" vastaanottoa viikoittain vastaanottoa pitävä kirugi minua hoiti. Luotin asiantuntijan arvioon.

Kävin myös saman trauman vuoksi yksityisellä ortopedilla. Hän antoi ohjeeksi liikutella kättä kipurajoille ja ylikin sen minkä sietää. Jos jänne katkeaa niin hän lupasi leikata heti. 

Jatkoin treenaamista (mailapelejä)

Vastusta minusta ei ollut kenellekään, mutta olkapää tuli kuntoon. Ihan oikeat ohjeet se terveyskeskuslääkäri antoi sinulle, ap! 

Hyvän kirurgin tunnistaa siitä että hän uskaltaa ja osaa sanoa milloin ei kannata leikata. 

Vierailija
30/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

NO, mut siis jos menee työkyky siihen hitsarin ammattiin, niin sitten joudut ammatilliseen kuntoutukseen.

Mutta siitä särystä voin sanoa, että kyllä ne kivut pitkään kestävät... oman kokemuksen kautta tiedän. Lisäksi käsivarren liikeradat jäävät suppeammiksi, jos ei niitä ala kuntouttamalla parantamaan. Eli jumppaamaan sitten kun kivuilta kykenee. 

Minäkään en saanut loukkaantuneen olan puoleista käsivartta selän takana koukistettuna vietyä niin ylös että kämmenen olisi saanut osumaan olan yli tuodun toisen käsivarren kämmeneen kiinni. Pitkän harjoittelun jälkeen nyt onnistuu...

Vierailija
31/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne voi ehottaa siihen sitä jotain kortisonipiikkiä varmaan myös, mut mä voin kokemuksesta sanoa että se vaan pahentaa tilannetta. 

Minulla oli jänne tulehtunut olkapäästä 3kk. Ultraus ja kortisoni, sinne meni kipu. Kannattaa olla sinnikäs, ei ollut kiertäjäkalvosin niinkuin väittivät aluksi.

Vierailija
32/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NO, mut siis jos menee työkyky siihen hitsarin ammattiin, niin sitten joudut ammatilliseen kuntoutukseen.

Mutta siitä särystä voin sanoa, että kyllä ne kivut pitkään kestävät... oman kokemuksen kautta tiedän. Lisäksi käsivarren liikeradat jäävät suppeammiksi, jos ei niitä ala kuntouttamalla parantamaan. Eli jumppaamaan sitten kun kivuilta kykenee. 

Minäkään en saanut loukkaantuneen olan puoleista käsivartta selän takana koukistettuna vietyä niin ylös että kämmenen olisi saanut osumaan olan yli tuodun toisen käsivarren kämmeneen kiinni. Pitkän harjoittelun jälkeen nyt onnistuu...

Eli lähes viisikymppisenä käsivammaisena odottaa todellisuudessa jokin 9 euron päiväpalkalla harrastelutoiminta puuhapajalla?

Vierailija
33/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdesti käynyt sama, kiertäjäkalvosin revennyt. Molemmilla kerroilla kirurki ( eri) totesi. Että ei kannata leikata kun ei se yleensä auta. Sanoivat, että puolen vuoden - vuoden kuluessa syabiloituu yleensä kivuttomaksi. Jumppaohjeet särkylääketesepti hoitona. Ennusteet toteutui, ei kipuja juuri koskaan ja liikeratakon hyvä.

Parilla kaverilla leikkaus vei tilanteen huonommaksi. Muilla vaihrteleva tulos. Olen tyytyväinen ettei leikattu. Siinä on käytännössä yhtä pitkä tai pidempi toipuminen ollut tuttavillani kuin minulla leikkaamatta. Liki pari kuukautta joutuivat pitämään epämukavaa tyynylasta viritystä.

Toki tiedostan, että repeämät ja vammat ovat erilaisia. *Arvauskeskuksessa" vastaanottoa viikoittain vastaanottoa pitävä kirugi minua hoiti. Luotin asiantuntijan arvioon.

Kirurki? Älä nyt viitsi, aikuinen ihminen. Kirurgi

Aikuinen ihminen..  miksi et hae apua autismiisi?

"Autismikirjossa tiedonkäsittelylle on ominaista huomion kiinnittyminen yksityiskohtiin. Yksityiskohtien tarkka huomiointi ja herkät aistit voivat altistaa muun muassa terveydentilan pakonomaiselle tarkkailulle"

Vierailija
34/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista käydä yksityisesti käsikirurgilla, joka antaisi lähetteen julkiselle sairaalaan tutkittavaksi. Olen itse näin ohittanut tk-lääkärin arvailun ja päässyt hoitoon.

Pakko tuo on tarkistuttaa oikealla lääkärillä.ei kannata nyt tyytyä arvailuihin, se on yhtä he le vettiä, jos ei käsi toimi. 

Julkiselta tuli arvio jonotusaika  6kk.  Leikkautin yksityisellä, maksoi 2700€ Kela korvauksen jälkeen, mutta ei ollut vaihtoehtoja.  Olin sitten ollut jo töissä kun julkiselta vasta tuli leikkaus aika.

Vierailija
35/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lähes viisikymppisenä käsivammaisena odottaa todellisuudessa jokin 9 euron päiväpalkalla harrastelutoiminta puuhapajalla?

No, mutta. Onpa sinulla omituiset käsitykset AMMATILLISESTA KUNTOUTUKSESTA!

Vai oletko nyt vammautuneena työtön! No, sitten ei ehkä sitä ammatillista kuntoutusta ole tiedossa...

Vierailija
36/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALAT NYT VAIN KUNTOUTTAMAAN SITÄ KÄTTÄSI!

Jos et tee yhtään mitään, niin kuten sanottu, käsivarren liikeradat jäävät hyvin suppeiksi. 

Terkkarista voit käydä kysymässä jumpparille aikaa, jotta hän voisi vaikka ohjata sulle niitä jumppaliikkeitä.

Vierailija
37/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne voi ehottaa siihen sitä jotain kortisonipiikkiä varmaan myös, mut mä voin kokemuksesta sanoa että se vaan pahentaa tilannetta. 

Minulla oli jänne tulehtunut olkapäästä 3kk. Ultraus ja kortisoni, sinne meni kipu. Kannattaa olla sinnikäs, ei ollut kiertäjäkalvosin niinkuin väittivät aluksi.

KiertäjäkalvosinJÄNNE. Kiertäjäkalvosimen ympärillä on neljä jännettä. Joku näistä ilmeisesti oli sinulla tulehtunut. Itselläni on ollut supraspinatusjänne revenneenä. Liikunnalla parani. 

Vierailija
38/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkallokelien aikaan sairaala-apulaisena työskentelevä äitini kaatui pyöränsä kanssa, loppu elämä meni käden kivun ja liikerajoitteen kanssa. Lääkäriä ei oikein kiinnostanut, koska kyseessä oli siivooja ja ylip

Milloin... nuo työmatkalla ja töissä tapahtuneet vahingot sattui aikaan, jolloin lääkäriin pääsi ja useimmin sai hoitoakin eli vähintään 30 vuotta sitten. Nykyään hoitoon pääsy on huomattavasti vaikeampaa.

Tietenkin jossakin voi olla toisin.... huh, kuukausi sairauslomaa haavasta. Omalla äidillä oli joskus 30 - 40 vuotta sitten käsien iho laajalta alueelta rikki, mutta häntä vain käskettiin pistämään pumpulihaskat muovihanskojen alle. Tuohon aikaan lähinnä kaksi suurta siivousyritystä kilpaili siivousurakasta ja työntekijät siirtyivät uudelle yritykselle vanhoina työntekijöinä. Nykyäänhän yrityksen vaihtuessa pistetään hitaat sekä vanhat työntekijät pihalle ja muut palkataan uusina työntekijöinä. Ei mikään loisto ammatti ja eläkeikää lähestyttäessä muuttuu vain pahemmaksi.

Vierailija
39/39 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääkallokelien aikaan sairaala-apulaisena työskentelevä äitini kaatui pyöränsä kanssa, loppu elämä meni käden kivun ja liikerajoitteen kanssa. Lääkäriä ei oikei

Milloin... nuo työmatkalla ja töissä tapahtuneet vahingot sattui aikaan, jolloin lääkäriin pääsi ja useimmin sai hoitoakin eli vähintään 30 vuotta sitten. Nykyään hoitoon pääsy on huomattavasti vaikeampaa.

Tietenkin jossakin voi olla toisin.... huh, kuukausi sairauslomaa haavasta. Omalla äidillä oli joskus 30 - 40 vuotta sitten käsien iho laajalta alueelta rikki, mutta häntä vain käskettiin pistämään pumpulihaskat muovihanskojen alle. Tuohon aikaan lähinnä kaksi suurta siivousyritystä kilpaili siivousurakasta ja työntekijät siirtyivät uudelle yritykselle vanhoina työntekijöinä. Nykyäänhän yrityksen vaihtuessa pistetään hitaat sekä vanhat työntekijät pihalle ja muut palkataan uusina työntekijöinä. Ei mikään loisto ammatti ja eläkeikää lähestyttäessä muuttuu vain pahemmaksi.

30 vuoden takaisista asioista on moni muuttunut. Ei meillä annettaisi kenenkään olla kauaa sairaslomilla, porukka tarvitaan äkkiä kuntoon ja töihin, tosin olen aina ollut töissä julkisella. Jo valmistuessani 20+ vuotta sitten tiedettiin, että yksityinen sektori kohtelee työntekijöitään kuin kasaa peetä, toivottavasti sekin on muuttunut. Se kuukauden saikun haava oli puuttuva pala, sormessa ei ihonsiirre pysy, joten piti vain odotella sen umpeenkasvamista. Mä olen kyllä aina tykännyt ammatistani, nykyään kun voi vain keikkailla niin ei rasitu liikaa, ja rahapäivät on aina töitä.