Miksi ihmiset hankkii lemmikkejä?
Mä en vaan ymmärrä. Eläimet haisee, niistä lähtee karvaa, hilsettä, niissä on kaiken maailman eritteitä. Koirat haukkuu ja räksyttää, kissat vinkuu ja mouruaa. Menee rahaa ruokaan, eläinlääkäreihin sun muuhun. Oot aivan kiinni eläimissä. Kaikki reissut ja ihan arkipäiväinen elämä on hiton hankalaa ja pyörii eläinten ympärillä.
Ja sanotaan, että se lemmikki on paras ystävä. Mitä heleä?? Sun paras ystävä on eläin, joka ei osaa puhua, joka on aina tietyllä älyllisellä tasolla, mistä se ei vaan kehity mihinkään. Monet jopa vertaa eläimiä lapsiin, mikä on musta jo aivan sairasta. Lapsi kasvaa, kehittyy, hänen kanssa voi jossain vaiheessa jo keskustella järkevästi.
En kaipaa tähän yhtään "hei onneks sun ei tarvii ottaa lemmikkiä jos et tykkää"-kommenttia. Oikeasti, vilpittömästi haluaisin tietää, että mitä ihmiset saa lemmikeistä ja onko se todella kaiken ton vaivan, rahanmenoa ja eritteiden ja hajun arvoista?
Kommentit (122)
Juuri eilen puhuttiin miehen kanssa asiasta ja ihmeteltiin miten voi olla ihmisiä, jotka eivät pidä eläimistä.
Meillä koiran kanssa harrastetaan, lisäksi vartioivana rotuna tuo turvaa, kisulaisten kanssa leikitään ja he tuovat meidän arkeen ihanaa rentouttavaa kehräämistä. Ennenkaikkea lemmikeiltä saa seuraa, ja vilpitöntä rakkautta ja välittämisä.
Ymmärrän kyllä, että jotkut voivat pelätä eläimiä, mutta se että joku ihan suoraan sanoo ettei pitäisi eläimistä, tuntuu älyttömältä..
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen koirasta.
Mutta en osta koska on niin iso työ ja siivo se.
Kallista ja vaikeaa elämää. Rajoittaa liikkumista saati matkailua.
Ihan niinkuin mies. Joku sanoi etttä haisee - niin mieskin.
Koira tai kissa on uskollinen ystävä. Ei arvostele eikä mollaa, rakastaa sinua juuri sinuna itsenäsi.
Koira on aina valmis lenkille, koira tuo turvaa pimeillä teillä. Koira ei koskaan petä.
Senaattori George West 1870:
"Ainoa täysin epäitsekäs ystävä joka ihmisellä voi olla tässä itsekkäässä maailmassa, ainoa joka ei osoittaudu koskaan epäkiitolliseksi tai petolliseksi on hänen koiransa.
Koira pysyy rinnallasi rikkauden ja köyhyyden, terveyden ja sairauden päivinä.
Se nukkuu kylmällä tantereella, tuiman tuulen, pyryn ja viiman armoilla kunhan se saa olla isäntänsä lähellä.
Se suutelee kättä joka ei voi tarjota ruokaa, se nuolee haavoja ja ruhjeita jotka syntyvät maailman melskeissä.
Se vartioi vaivaisen isäntänsä unta aivan kuin tämä olisi ruhtinas.
Kun kaikki muut ystävät hylkäävät, se ei jätä.
Kun rikkaus katoaa ja maine häviää sen rakkaus on yhtä pysyväinen kuin taivasten halki matkaava aurinko."
Siksi koira.
Mutta jos et ole täysin varma, jätä lemmikki hankkimatta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri eilen puhuttiin miehen kanssa asiasta ja ihmeteltiin miten voi olla ihmisiä, jotka eivät pidä eläimistä.
Meillä koiran kanssa harrastetaan, lisäksi vartioivana rotuna tuo turvaa, kisulaisten kanssa leikitään ja he tuovat meidän arkeen ihanaa rentouttavaa kehräämistä. Ennenkaikkea lemmikeiltä saa seuraa, ja vilpitöntä rakkautta ja välittämisä.
Ymmärrän kyllä, että jotkut voivat pelätä eläimiä, mutta se että joku ihan suoraan sanoo ettei pitäisi eläimistä, tuntuu älyttömältä..
Minä taas olen huomannut, että moni joka pelkää sanoo mieluummin että ei pidä eläimistä. Kovanaamat eivät voi myöntää pelkäävänsä, helpompi on esittää kovaa ja sanoa että ei pidä eläimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä saa rakkautta. Ihminen kiintyy eläimeen ja eläin ihmiseen. Sen voi todeta mm. aivokuvista.
Pakkohan sen eläimen on mukamas kiintyä, kun ei ole vaihtoehtoa. Omistaja on vanginnut sen luontokappaleen itselleen ja on ainut ruokkija. Vihaan eläinten omimista... IHMINEN OTTAA ELÄIMEN , ELÄIN EI OTA IHMISTÄ... Hävetkää.. Ne kuuluu luontoon, eikä ihmisiin asuntoihin vangiksi jotain puriste nappuloita syömään.. Pääsevät ulos rajoitetusti silloin kun ihmiselle käy, sitä eläin ei voi päättää eikä mitään. 👿👿👿👿
Kesyeläin ei kuulu luontoon vaan ihmisen hoidettavaksi.
Pidän eläimistä enemmän kuin ihmisistä ja minulla on lemmikkiin varaa, joten miksi ei
Kyllä koira on ihmisen paras ystävä. Minun päiväni on heti parempi, jos pääsen tekemisiin koiran, tai oikeastaan minkä vain eläimen kanssa.
Nykykoira ja -kissa ovat olleet ihmisen kanssa symbioosissa yli 10000 vuotta. Kuulumme jo yhteen ihan evolutiivisesti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä saa rakkautta. Ihminen kiintyy eläimeen ja eläin ihmiseen. Sen voi todeta mm. aivokuvista.
Pakkohan sen eläimen on mukamas kiintyä, kun ei ole vaihtoehtoa. Omistaja on vanginnut sen luontokappaleen itselleen ja on ainut ruokkija. Vihaan eläinten omimista... IHMINEN OTTAA ELÄIMEN , ELÄIN EI OTA IHMISTÄ... Hävetkää.. Ne kuuluu luontoon, eikä ihmisiin asuntoihin vangiksi jotain puriste nappuloita syömään.. Pääsevät ulos rajoitetusti silloin kun ihmiselle käy, sitä eläin ei voi päättää eikä mitään. 👿👿👿👿
Minä olen samaa mieltä. Päästetään myös lehmät, siat, lampaat ja kanat vapauteen. Jokainen joka haluaa syödä lihaa hankkikoon aseen ja metsästysluvan. Ja kuka haluaa syödä kananmunia etsiköön linnunmunia luonnosta. Maitoakaan ei kukaan ihminen tatvitse ravinmokseen.
Vierailija kirjoitti:
Minun ei ole mitenkään vaikeaa ymmärtää sitä vaikka olen itse tosi eläinrakas. Monet sanovat mieluummin pelkäävänsä, sillä et uskokaan millaisia reaktioita etenkin koiranomistajilta tulee jos joku sanoo ääneen ettei pidä koirista.
Kaikista koomisinta on se, kun monet miehet on mustasukkaisia koirille! :D :D Ja varmaan kissoillekin mutta koirille mustasukkaisiin olen törmännyt enemmän.
Ei saisi rakastaa koiraansa, pahoja katseita ja tykyjä sanoja suunataan koiraan jos hellit sitä.
Tunne-elämä lapsen tasolla? Ei kai aikuinen normaali ihminen ole mustasukkainen lapselle tai koiralle????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samaa mieltä. Päästetään myös lehmät, siat, lampaat ja kanat vapauteen. Jokainen joka haluaa syödä lihaa hankkikoon aseen ja metsästysluvan. Ja kuka haluaa syödä kananmunia etsiköön linnunmunia luonnosta. Maitoakaan
Ei päästetä vapauteen vaan tapetaan ennemmin inhimillisesti eikä aiheuteta kärsimystä eläimille, jotka eivät luonnossa pärjää. Tämän lisäksi aiheutetaan sitten monen villieläimen sukupuutto, kun ihmiset kuitenkin haluavat näitä syödä ja ihmisiä on maapallolla liikaa suhteessa sen kestävyyteen.
Itse en pidä koirista, aiemmin oli tosiaan pelkästään näin. Nykyään olen joskus lenkillä joutunut pelkäämään koiria, jotka murisevat ja näyttävät siltä, että eivät ole omistajansa hallinnassa. Itse en kehtaisi ulkoiluttaa koiraa, joka murisee vastaantulijoille.
Kissoista pidän, joten olen mielestäni eläinrakas. Se ettei minulla ole lemmikkiä johtuu siitä, että viimeisin kissani oli hirveän nirso ruuan suhteen ja jouduin ostamaan sen ruuat eläinlääkäriasemalta. Nyt olen päättänyt, että en ota kissaa ennenkuin marketteihin tulee kunnolliset kissanruokavalikoimat. Ruuan pitää olla myös terveellistä eläimelle. Nykyään näin ei aina ole.
Menin hesyllä käymään, tuli kauhea sääli hylättyjä kissoja ja minusta tili sitten kahden kissan huoltaja
Koska niilläkin on sielu ja ne ovat mainioita, perheenjäseniä. Vaikka voi olla hieman vaivaakin. Eläimiä osa haluaa hoitaa, ja silittää. Ne ovat sympaattisia. Mutta jos ei osaa käsitellä koiraa tai kissaa, kannattaa ensin opetella ja hankkia tietoa. On paljon koiraihmisiä, kouluttajia, eläinkuiskaajia ja eläinystävällisiä ihmisiä. Eläimen avulla ei saa aiheuttaa haittaa muille, sotkea ja se ei ole lelu. Eläin ei sovi kaikkiin ympäristöihin tai remonttimeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koira tuoksuu paremmalta kuin useimmat ihmiset. Siitä ei myöskään valu mitään ylimääräisiä eritteitä yhtään sen enempää kuin vaikkapa sinusta. Kuulostaa aika oudolta jos tiedät paljonkin tällaista koiria. Ylimääräistä vaivaa sen kanssa eläminen toki tuottaa siihen verrattuna, jos asuttais vaan kahdestaan miehen kanssa, mutta aika tyhjältä se kyllä myös tuntuisi elää koko elämä jotain sellaista pientä ja yhdentekevää elämää jossa ei ole vastuussa mistään. Päivän paras hetki on se kun koira tulee aamulla herättämään pusuttelemalla.
Tuo pusuttelu on just se, mitä eniten koirissa inhoan.
Käsittääkseni suurin osa ihmisistä inhoaa sitä, että koira, joka nuolee omaa ulostettaan pyllystään tulee nuolemaan kasvoja.
No käsität sitten väärin aika montakin asiaa. 
Peukutuksista päätellen käsitin oikein ja sinulla on täysin väärä luulo.
Mikään ei ole yhtä ällöä, kuin se että koira tulee leipomaan suutasi. Otan bakteerit mieluummin piimästä tai jugurtit kuin koiran limaisesta suusta. Sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajille voisi tehdä ravintopuriste nappuloita joita joutuisivat syömään vuodesta toiseen.. ja vettä lisäksi....
Syötän koiralleni raakaruokaa.
Mulla on 2 kissaa jotka ovat perheenjäseniäni ja kavereitani. Niistä on seuraa ja paljon iloa. 2 kissan päivittäinen ulkoilutus vie paljon aikaa kun en voi niitä yhtä aikaa taluttaa. Toinen kun on ripeä kulkija ja toinen puolestaan matelee kuin etana. Vähän kadehdinkin naapuria jonka 2 kissaa kulkevat niin nätisti tasatahtia. Koiran hankin joskus tulevaisuudessa lenkkeily- ja harrastuskaveriksi, mutta vasta sitten kun mulla on mahdollista panostaa siihen aikaa ja rahaa. Nyt kissat ovat etusijalla.
Olen allerginen 😭 muuten hankkisin noutajan jonka kanssa käydä lintumetsällä, nyt mukana lainakoiria.
Onneksi on kilpikonna Eemeli 🐢
Kyse on rakkaudesta.
Jos sitä ei ymmärrä, niin sitten ei.
Yksin asuva mummeli olen mutta en ole yksinäinen kun kaverinani on kissa. Sen kanssa yhteiselämä sujuu hyvin. Pahoilla talvikeleillä en uskalla ulos kun liikkuminen on muutenkin huonoa, mutta naapurin nuori neiti käyttää kissan kävelyllä. Iso apu minulle ja kissalle ulkoilma sekä liikuntavon tarpeellista. Elämä ilman kissaa olisi yksinäistä.
Vuosien aikana olen ottanut puoli tusinaa kissaa eläinsuojeluyhdistyksiltä. Jokaisella niistä olisi ollut vähemmän vapautta tai ainakin erittäin paljon lyhyempi elämä ellei joku olisi ottanut niitä kotiinsa. Joidenkin kanssa olen sitten asunut 15-20 vuotta ennen kuin vanhuuden sairaudet ovat kissan vieneet.
Kissat muuten osaavat kertoa, millaista ruokaa ne haluavat syödä. Osa ei suostu niihin nappuloihin edes koskemaan, toisille ne ovat parasta herkkua. Kissat ovat erinomaisen yksilöllisiä, aina yhdessä olleilla sisaruksilla voi olla erilaiset mieltymykset ruoan ja kaiken muunkin suhteen.