Miksi ihmiset hankkii lemmikkejä?
Mä en vaan ymmärrä. Eläimet haisee, niistä lähtee karvaa, hilsettä, niissä on kaiken maailman eritteitä. Koirat haukkuu ja räksyttää, kissat vinkuu ja mouruaa. Menee rahaa ruokaan, eläinlääkäreihin sun muuhun. Oot aivan kiinni eläimissä. Kaikki reissut ja ihan arkipäiväinen elämä on hiton hankalaa ja pyörii eläinten ympärillä.
Ja sanotaan, että se lemmikki on paras ystävä. Mitä heleä?? Sun paras ystävä on eläin, joka ei osaa puhua, joka on aina tietyllä älyllisellä tasolla, mistä se ei vaan kehity mihinkään. Monet jopa vertaa eläimiä lapsiin, mikä on musta jo aivan sairasta. Lapsi kasvaa, kehittyy, hänen kanssa voi jossain vaiheessa jo keskustella järkevästi.
En kaipaa tähän yhtään "hei onneks sun ei tarvii ottaa lemmikkiä jos et tykkää"-kommenttia. Oikeasti, vilpittömästi haluaisin tietää, että mitä ihmiset saa lemmikeistä ja onko se todella kaiken ton vaivan, rahanmenoa ja eritteiden ja hajun arvoista?
Kommentit (122)
Meillä on 3 laumista ja 2 paimenkoiraa maatalouden työkoirina ja tärkeinä sellaisina. Ne ovat myös lemmikkejä ja perheenjäseniä, vaikka käyttöominaisuudet ovat ne tärkeimmät rotuja valitessa.
Se on monelle "ei lapsia, ulkomaille väh. 2 krt vuodessa" -pariskunnille tapa osoittaa, että ovat "vastuullisia". Tosiasiassahan se on helppo työntää hoitoon silloin kun on itse kiire nauttimaan elämästä.
Itse olen hankkinut koirat perinteistä metsästystä ja noutamista varten
Pahasti allergisena ja astmaatikkona siedätin itseni omalle koiralleni. Ensin maksimilääkitys päälle, siitä sitten vähentäen jotakin aina kun on pystynyt. Nyt pärjään jo perusannoksilla kuin ennen koiraa. Muutkin allergiat mm. siitepöly ja kissaallergia ovat koiran myötä helpottaneet.
Itseäni ärsyttävät kaikesta vinkuvat allergikot. Ottakoon lääkkeensä, nykyisin ne on jo niin hyviä, että pärjätä voi missä vain vinkumatta.
Minulla on ollut koiria ja kissoja kymmeniä vuosia ilman allergioita, mutta vuosia sitten alkoi oireilu ja minulla todettiin kissa-allergia. Kestin v-mäisiä oireita joita oli lääkkeistä huolimatta, sillä en halunnut luopua parista iäkkäästä kissastani ennen kuin ne vanhuuttaan kuolivat.
Kun koiravanhuskin kuoli, otin uuden varmuuden vuoksi ns. hypoallergiseen rotuun kuuluvan, vaikka minulla ei pitänyt koira-allergiaa olla. Lopulta tilanne oli se, että surusilmin jouduin koirasta luopumaan, sillä sain jo astmaoireita.
Olen ottanut lääkkeeni, mutta pakko vinkua kun en enää koskaan voi ottaa kissaa tai koiraa, ja lyhytkin eläinkontakti laukaisee oireet. Ei ne lääkkeet ole satavarmoja, valitettavasti.
"Itseäni ärsyttävät kaikesta vinkuvat allergikot. Ottakoon lääkkeensä, nykyisin ne on jo niin hyviä, että pärjätä voi missä vain vinkumatta"
Kiva jos sä pärjäät ja oot allergias selättäny, mutta kaikil ei ole niin hyvin vaan allergioiden kans elämine on yhtä tuskaa. Pikkasenko vaikutat itsekkältä.
Porukoilla on kaksi whippettiä joiden kanssa harrastetaan mm. maastojuoksua. Nyt omilleni muutettuani olen ajatellut hankkia galgon. Tuossa suosikkisivustoni facesta
https://www.facebook.com/people/Vatkuli/100060242573297/
Tuossa poppoossa galgo, ibizan podengo ja 3 whipukkaa 💖💞
Yhtä hyvin voisi kysyä miksei ihmiset hanki lemmikkejä.
Mulla on kaksi kissaa ja mitä enemmän aikaa vietän niiden seurassa, sen vähemmän huomaan kaipaavani ihmisseuraa. Lemmikit tarjoaa kaikkea sitä, mitä ihmiset ei ole. Olen omissa oloissani viihtyvä introvertti, joka ei siedä turhaa hössötystä tai melua. Tämän takia en esimerkiksi pidä lapsista. Jaksan ihmisiä töissä sen mitä on ihan pakko (huom. työskentelen etänä..), eläinten seuraan taas en tunnu kyllästyvän eikä niiden seura kuormita.
Mitä hajuun tulee.. eipä tuo kissanhiekkalaatikko kaksi kertaa päivässä putsattuna ja kerran viikossa pestynä pahemmin haise. Enemmän mua ällöttää se ihmiskehon rasvan, hien ja hajusteiden sekamelska.
Ihanin, hauskin, huolehtivaisin ja lojaalein elävä otus jonka tunnen on lemmikkini. Yhtä ihanaa ihmistä en ole vielä tavannut. Varsin älykäskin on, oppii temppuja, ymmärtää joitakin sanoja, kommunikoi elein, leikkii ja pitää hauskaa kanssani, tulee aina iloisena tervehtimään ja herättää aamuisin. En yksinkertaisesti voi olla huonolla tuulella sen seurassa.
Ei ole koira eikä kissa, vaan kani.
Kissani on älykkäämpi kuin moni vauvalainen.
Meillä on kaksi koiraa, vanhempi koira on otettu pentuna perheenjäseneksi aikuisten ja lasten iloksi, koira on ollut hyvänä kaverina lapsille ilossa ja surussa. Olen toimintaterapeutti ja koirani toimii kanssani asiakastyössä virallisena kuntoutuskoirana. Kuntoutuskoirien hyödyistä on runsaasti tutkimusta. Meidän nuorempi koira on otettu samoista syistä kuin vanhempi koira, vaikka lapset on jo isoja. Ja myös junnukoira työskentelee kuntoutuskoirana. Molemmista koirista lähtee karvaa, eivät kuolaa, haisevat vaihtelevasti. Meidän koirat ovat todella rakkaita ja tuovat paljon iloa perheelle, sukulaisille, asiakkailleni ja heidän perheilleen.
Ja onhan se täälläkin tullut nähtyä taas melkein joka viestissä: ihminen ottaa lemmikin täyttämään omia tarpeitaan ja tyhjiä kohtaan.
Niin, mitä pahaa siinä on? Samasta syystähän ihminen pariutuu ja hankkii lapsia
Mie seuraan kans tuota galgo Vatkulin facea, se on riemastuttava. Meillä on galgomix joka tuotu Italiasta ja kolme isännän mettäkoiraa eli 2 hirvikoiraa ja ajokoira. Mixi ja ajokki viihtyyt sisällä sohvakoirina mutta hirvikoirat vaan käväsee sisäl ja haluuvat heti takasi aidatul pihal jossa heidän kaksio.
Mieluummin kissa kuin nalkuttava akka.
Sinäkin kusit ja paskoit housuusi vauvana ap. Samoin tulet tekemään vanhuksena. Perseesi pestiin ja tullaan pesemään, samoin omistajat pesevät lemmikkiensä perseet.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin kusit ja paskoit housuusi vauvana ap. Samoin tulet tekemään vanhuksena. Perseesi pestiin ja tullaan pesemään, samoin omistajat pesevät lemmikkiensä perseet.
Sinäkin paskot housuusi eikä kukaan tule dun persettä pesemään jos vanhaksi elät. Jos.
Hyvin hoidettu koira ei haise. Kissa ei haise koska pesee itseään, eikä mourua jos on leikattu. Mulla ollut eläimiä 40 vuotta, ja ne juttelevat, olen jutellut niille pennuista asti ja vastaavat, koirat ja kissat tuottavat monia ääniä. Yks tuttu kysyikin vasta että mistä tiedät mitä kissa sanoo tai tahtoo.. No se sanoo tietyllä äänellä ja äänenpainolla ja on oppinut että silloin tapahtuu. Koirani olen kouluttanut mm pelastuskoiriksi, ovat harrastuskavereita, viimeisin oli vain kaverina, ja terapiakoirana kun sairastuin vakavasti. Se tiesi milloin piti pysähtyä ennenkuin sydän alkoi hakkaamaan liikaa jne. Katselepas koira ohjelmia niin opit jotain. Ja ei, lapsia ei ole koska en tykkää niistä. Kotini on aina siisti, ei ole karvoja ym koska siivoan usein, enkä tykkää sotkussa asua. Nyky kissan hiekat eivät päästä yhtään hajuja läpi ja koppa pitää siivota joka päivä.
Kissat rauhoittaa, maadoittaa ja tuo iloa & hauskuutta elämään, tekee susta ehkä hiukan paremman ihmisen muille eläville olennoille.
Vierailija kirjoitti:
Porukoilla on kaksi whippettiä joiden kanssa harrastetaan mm. maastojuoksua. Nyt omilleni muutettuani olen ajatellut hankkia galgon. Tuossa suosikkisivustoni facesta
https://www.facebook.com/people/Vatkuli/100060242573297/
Tuossa poppoossa galgo, ibizan podengo ja 3 whipukkaa 💖💞
Mun mummo asuu talvet Espanjassa ja on pelastanut 3 heitteille jätettyä galgoa ja yhden podencon joita oli myös rääkätty. Näistä yksi asuu nyt meidän perheen ilona.
Killi olisi kiva 🐱