Missä ovat töissä äidit, jotka tuovat lapset päivähoitoon yhdeksäksi?..
Tuntuu että valtaosa äideistä tekee näin... Mutta mikä on se naisvaltainen työpaikka, jossa työt alkavat vasta kymmenen paikkeilla?.. vai onko meillä yllättävän paljon kotiäitejä?
Kommentit (357)
Asiantuntijatöissä saa yleensä itse valita aika joustavasti työaikansa, kunhan työt tulee tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Etätöitä teen. Tämän viikon olemme tosin lomalla koko perhe. Minä aloitan työt noin kello kymmenen ja puolison hakee kolmen aikoihin kotiin. Olemme toistaiseksi vielä halunneet lyhyet hoitopäivät.
Työskentelen kirjanpitäjänä siis jos pitää tarkkaan kertoa. Toimistolla saatan käydä viikottain mutten koskaan aamuisin. Aikaisintaan vietyäni lapsen hoitoon. Tavanomaisesti nyt olisi huonoin aika lomailla mutta jään äitiyslomalle lomaviikon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sä olet päiväkodin työntekijä niin miten et tiedä että päiväkodeissakin tehdään vuoroja ja ne työvuorot sijoittuu aukioloaikojen mukaan.
Ei ole päiväkodin työntekijä, vaan trolli, joka haluaa uskotella, että laiskat naiset loisii kotona ja hoidattaa lapset yhteiskunnan varoilla. Kuuluu tähän samaan ketjuun, jossa vähän väliä kerrotaan tuhansia euroja kelarahoja nostelevista, onnellisista elämäntapatyöttömistä, jotka sitten paljastuivatkin keksityiksi henkilöiksi. Nyt sitten heitettiin kehiin tämmöinen sankka joukko loisivia äitejä tätä narratiivia jatkamaan. Puoltaa sitä halpatyövoiman tuontia Suomeen.
Ei savua ilman tulta. Miksi näitä aloituksia putkahtelee tuhkatiheään, aina ne yritetään ampua alas.
Jos jokaine hoitaisi lapsensa itse, jos ei viitsi tai voi mennä t
Keksitpä juttuja, taidat olla paranoidi. Lääkkeet!
Mun täytyy olla töissä viiteen saakka. Joten toki ihmeessä vien lapsen päiväkotiin vasta yhdeksään. Kamala ajatuskin, että tarkoituksella pidentäisin lapsen hoitopäivää pidemmäksi kuin oma työpäiväni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä aloittajalla on kyllä todella hämärtynyt käsitys siitä, missä naiset on nykyään töissä ja millaisilla työajoilla.
Valtaosa lapsista syntyy akateemisille äideille, jotka voivat suht vapaasti järjestää työaikojaan siten, että saavat lapset hoitoon inhimillisesti.
Kuinka niin valtaosa lapsista syntyy akateemisille äideille? Kyllähän nyt vähemmänkin vaurailla asuma-alueilla lapsia tehdään, ja usein ne isot perheet löytyvät juuri pienituloisista.
Olipa tosiaan pläjäys, valtaosa lapsista akateemisille? Näkeehän sen jo raitilla kuka niitä vankkureita kyörää, kaksi pientä kävelee rinnalla ja uutta odotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntijatöissä saa yleensä itse valita aika joustavasti työaikansa, kunhan työt tulee tehtyä.
Olisi hyvä saada tähän galluppiin joitain varteenotettavia esimerkkejä "etätöiden", "yrittäjyyden" ja"toimistotöiden" lisäksi myös "asiantuntijatöistä". Palkanlaskija taisi olla tähän asti ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa sisällön saanut toimistotyö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä saada tähän galluppiin joitain varteenotettavia esimerkkejä "etätöiden", "yrittäjyyden" ja"toimistotöiden" lisäksi myös "asiantuntijatöistä". Palkanlaskija taisi olla tähän asti ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa sisällön saanut toimistotyö...
Sosiaalityöntekijä. Meillä saa olla vapaasti etänä ja itse suunnitella kalenterinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siinä jotain väärää, että haluaa antaa lapselle rauhallisen aamun? Mies hakee sitten lapsen ajoissa. Minulla on liukuva työaika, miehellä ei, joten ei ole mitään järkeä kiskoa lasta aamuvarhain sängystä.
Sanoinko että siinä on jotain väärää? Alkoi vaan kiinnostaa, kun itse en noin myöhään aloittavia työpaikkoja tiedä.
Et tiedä, että on paljon työpaikkoja, joissa ei ole asiakaspalvelua? Ihan oikeasti, miten voit olla tietämättä?
Mitä nämä työpaikat ovat? Poikkeuksiahan nuo paremminkin ovat. Koronan jälkeen opetkaan eivät enää tee etätöitä. Samoin kuin ei hoitajat, lapsi- ja nuorisotyöntekijät... No harrastusten opet tekevät toki iltatöitä, mutta onko yleistä päivä
No esimerkiksi valtiolla on töissä n. 50000 hlö, jos ei mukaanlueta puolustusvoimia. Yli puolet naisia. Etätyötä käsittelevän tutkimuksen mukaan (osana työolobarometriä) valtiolla tehdään eniten etätyötä (vrt kunta ja yksityinen sektori). Jo yksissään verohallinnossa on tuhansia virkamiehiä töissä, ja valtiolle.fi -mukaan joustava työaika ja etätyömahdollisuus. Ihan julkista tietoa kaikki tämä. Miten ei yhtään voi käyttää omia hoksottimia ja hakea tietoa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että vaikka pankkivirkailija, vakuutusyhtiövirkailija, kelan etuuskäsittelijä ei kelvanneet?? Miten tää voi olla niin vaikeaa.
Myyjä. Työ alkaa klo 10 joten lapsi tietysti vasta myöhemmin päiväkotin.
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. Makaavat päivät kotona.
Niin juuri. Eivät pääse ylös aikaisemmin niin siksi tuovat vasta ysiksi.
Nää jankkaajat voi mennä katsomaan avoimet työpaikat ja ruksittaa hakuehdoksi "etätyö" ja "liukuva työaika" ja katsoa mitä sieltä löytyy. Ei kukaan jaksa alkaa luetella joka ainoaa ammattia teille valmiiksi, varsinkin kun ne annetut listaukset ei tunnu kelpaavan.
Ihan turha kiihkoaihe tämäkin. Tietenkin turhat överit aikataulujen suhteen on aina asiattomia, mutta enpä usko että työttömien lapsia viedään kuuteen tai edes seiskaan tai haetaan vasta viideltä kovin yleisesti. Minä vein keskimäärin kymppiin ja hain klo 16.
Jos haluaa, että lapsi viettää muutaman tunnin päiväkodissa, vaikka vanhempi ei ole töissä, ei siitä voi tehdä kovin paheksuttavaa asiaa. Voi tietenkin yrittää, mutta ne vanhemmat, jotka niin tekee, eivät varmaan pahemmin välitä muiden ajatelmista, vaan ajattelevat mikä omalle perheelle sopii parhaiten.
Tietenkin jos esim. 1-vuotiaan vie hoitoon,ilman että se on työnteon takia, ymmärrän jos joku vähän ihmettelee tai jopa paheksuukin. Itse olen vienyt tuonikäisiä vain kun olen ollut töissä tai opiskellut. Joskushan oli tapana paheksua jopa työtätekevää äitiä, joka palaa äitiyslomalta, kun lapsi on 1-vuotias.
Onhan ihan perusteitakin sille lapsen viemiselle päiväkotiin muutakin kun vanhemma työn takia ja kaikki tietää, että ainoat perusteet eivät ole huono koti, tai huono laiska äiti. On kuitenkin kyse lapselle tarjottavistq asioista ja voi voi sitten, jos äitikin saa siitä vähln helppoutta ja laiskottelua.
Vaikka sinänsä ei kukaan pidä turhista verovaroin pidetyistä palveluista, on tuo lasten päivähoito niistä vähiten turha. Tietenkin lapsen itsensä kannalta voi kieltää ennen klo ysiin viemisen tai klo 16 jälkeen hakemisen, jos tuo yleistä työttömien lapsien kohdalla.
Joissain päiväkodeissa oli tapana suositella että kotonaolevq vanhempi hakee viim. klo 15. Aamuista en tiedä, mutta aamiaiselle kai sai viedä, jos halusi.
Eikö miehet tuo lapsia hoitoon tuohon aikaan?
Ja mikä saa aloittajan ajattelemaan, että naiset ovat töissä naisvaltaisissa töissä eivätkä tee sellaista vuoro- tai osa-aikatyötä, jossa työaika alkaa myöhemmin? Sitten on vielä opiskelijat, joiden "työaika" ei aina ala kovin aikaisin.
Ei läheskään kaikki naiset tee toimisto-/virka-aikaa kahdesta neljään. Esimerkiksi naisvaltaisilla hoitoalalla ja kaupoissa tehdään työtä jopa yöllä, eikä opettajillakaan ole kiinteää virastotyöaikaa vaan tunnit voivat painottua iltapäivään tai iltaan varsinkin kansalaisopistoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi joku äiti kävisi töissä jos kotona istumisesta saa 5500e/kk Terveisin Amanda
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Ukarainalaiset kertoivat kesällä ettei kannata lähteä enää mansikoita poimimaan, kun tuet tippuvat. Aikanaan tulivat tänne sankoin joukoin mm. mansikoita poimimaan.
Eikös näistä joidenkin marjanpoimintayritysten ihmisoikeusrikkomuksista käydä oikeutta parhaillaan. Sotaa paenneet äidit ja lapset eivät ehkä ole olleet mansikoita poimimassa ennen sotaakaan. Ehkä tämä trollausyrityksesi sieltä tehtaalta jää tähän.
Heidän joukossaan on myös aikaisemmin Suomessa marjanpoimijoina olleita. Lainaus alkaa: Osa heistä on saattanut olla tilalla töissä aikaisempina kesinä. -Tämän suuntaisia (pelkäävät tukien menettämistä) yksittäisiä viestejä on kentältä kuulunut näiden kahden kauden aikana, kun tilapäinen suojelu on ollut voimassa. Kyseessä on kuitenkin vain yksittäistapaukset. Lainaus päättyy.
Tukirahoilla ei varmasti eletä herroiksi, vaan niillä pysyy hengissä. Miksi maksettavissa palkoissa ei ole edes pientä kannustinta, että kannattaisi ottaa työ vastaan. Sen sijaan, lainaus alkaa: Viljelijä: Joudumme lennättämään työntekijöitä tuhansien kilometrien päästä. Lainaus päättyy. Kyseiselle tilalle tuli nyt työntekijöitä Kirgisiasta. Minkälaiset palkat siellä on, että kannattaa lennätyttää itsensä Suomeen paremman palkan vuoksi. Minkälainen hintataso Suomeen verrattuna, että Suomessa ei Suomen palkoilla elä, mutta Kirgisiassa elää. Mistähän ne kannustimet työntekoon löytyisivätkään?
Minun työpaikassani ainakin korona aika muutti asioita tosi paljon kun alkoi etätyö mikä edelleen jatkuu niin työpaikassani ne kenellä on pieniä lapsia niin vievät lapset päiväkotiin tosi myöhään ja muutenkin päivän aikana tekevät sitten kaikenlaisia omia juttuja lenkittävät koiraa ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkemmin ammattia määrittelemättä olen itse tehnyt useampaa asiantuntijatyötä niin, että olisin voinut viedä lapseni hoitoon yhdeksäksi. Mainittakoon koulutussuunnittelija, neuvontatyötä etänä tekevä, rehtori. Jos olisin asianajaja, voisin määritellä työaikaani aika joustavasti (sivusta seuranneena).
Esim kaupanala ja ravintola-ala on aika naisvaltaisia. Itse olen kahvilassa vuoropäälikkönä ja yleisin vuoroni on 10-18. Mutta periaatteessa meillä vuorot voi asettua minne vain klo 07 ja 21 välille kun kauppakeskuksen aukioloaikojen mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla myös, mitä työtä nämä yrittäjät tekevät. :) Pelkkä "etätyöläinen" tai "yrittäjä" on jotain, mitä jonkun vauvafoorumilaisen on liian helppo huutaa ilman että edes itse tietää mitä sillä tarkoittaa.
Toki selkeitäkin vastauksia täällä on, kiitos niistä! Silti osittain vastaus jää mysteeriksi, koska kyllähän kaikki kuitenkin tietävät mitä ne suurimmat naisia työllistävät työpaikat ovat... Eikä ne ole optikkoliikkeet tai kirjastot.
No mitä sitten on ne suurimmat naisia työllistävät työpaikat, joihin mennään töihin klo 8-9?
No kaikki mahdolliset perinteiset naisvaltaiset alat. Koulut, päiväkodit, sairaalat, marketit, ruokalat, sossutoimistot, ja näiden kaikkien siivoushommat. Kyllä, osassa näistä tehdään myös iltavuoroja, mutta
Ei noista mikään ole semmoinen ala, että kaikki työntekijät olisi töissä säännöllisesti 8-16 tai 9-17. No sossut ehkä lähinnä, mutta nykyään taitavat pystyä aika hyvin tekemään etänäkin ja työaika on aivan varmasti liukuva. Suurin osa luetelluistahan on sellaisia joissa on vaihtelevat työvuorot, eikä todellakaan ala työt aina 8-9.