1.4 alkaen saan enemmän rahaa kotona olemalla kuin tienaamalla 500e tukien päälle
Nykyisellään:
Asumistuki 200e, työmarkkinatuki 600e + palkka 500e (suojaosan 300e ylittävä osuus vähentää tukia 50snt/1e) =
1200e/kk
1.4 alkaen:
Asumistuki 180e, työmarkkinatuki 600e + palkka 500e (suojaosa poistuu, eli tuki pienenee suoraan 50snt/ tienattu 1e) = 1030e/kk
Täysin työttömänä saa toimeentulotukea joka minun kotikunnassani on
1050e/kk.
Eli kotiinjäämisestä maksetaan jatkossa enemmän kuin 500e arvoisen työn tekemisestä. Mitäs veikkaatte että käy osa-aikatyövoiman saatavuudelle...?
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
valtio säästäisi paljon RAHAA kun kaikille työhaluttomille annettaisiin suoraan 1500 e käteen, josta saa maksaa vuokransa tai asua vaikka bungalovissa Thaimaassa. ei menisi turhaan rahaa tuohon pakkotyöllistämispaskaan ja kelan ja työkkärin turhiin virkailijoihin!
Niin, saan itse vähän yli kaksitonnia käteen päivärahaa ja eläkettä jota aikanaan makselin. Tämä työttömyyskausi on tämmöistä aika turhaa paperien pyörittelyä ja kokeilua. Aamulla just laitoin YTK:lle kuukausi- ilmoituksen työttömyydestä, se raha tulee ensi viikolla. Huomenna tulee eläkkeet. Ensi kuussa silmänlumeeksi haen sitä määrättyä yhtä työpaikkaa jostain.
Paljon on muuttunut työurallani. Monta kertaa olen joutunut työttömäksi, on firma muuttanut muualle, saha palanut, tullut menekkivaikeuksia...Nyt on jopa joku soittanutkin työkkäristä, on käyty lääkäreillä ja tutkimuksissa. On tehty ja sovittu suunnitelmia... Meidän kaupungissa on lähes kaksituhatta työtöntä ja lisää on tulossa. Merkittävä firma lopettaa ja kaupunki vähentää kymmeniä työntekijöitä... Silloin tällöin on jopa rekrytointitapahtumia. Paljon on vuokrafirmoja mutta oman alan töitä ei ole. Ihmisten hoitajille on töitä mutta ei koneiden huoltajille. Minulle ja meille sopisi tämä tilanne vaikka loppuiäksi, paljon on nuoria työttöminä ja töitäkin pääkaupunkiseudulla ehkä, en tiedä nyt tilannetta mutta sinne muuttaminen ei enää tule kysymykseen. Mutta joo... työllistäähän ne työkkärien ja rekryfirmojenkin touhut joitain eli siinä mielessä ne on ok mutta kohdallani aika turhia.
Mutta yritystukiin ja verovähennyksiin on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilta taas täälläkin poikkeuksetta vaaditaan että ovat lomat töissä samoin kuin iltaisin sekä viikonloppuisin ympäri vuoden. Muutoin ovat patalaiskoja. Työttömillä taas oikeus laskea kannattaako mennä töihin vaiko nauttia elämästä muiden rahoilla täysin. Helppo päätellä kumpaa ryhmää täällä on paljon edustettuna. Normaalia ihmistä kuitenkin hävettää siipeillä täysin jos muuhunkin on mahdollisuus eli voisi maksaa osan elämisestä itse. Sitten on kansanosa jolle melkein ylpeyden aihe olla elätti.
Työttömillä on jo tutkinnot ja opiskeluaika ohi.
Ei voi tehdä kuukauden sijaisuutta, kun ansiosidonnaisen odottelu voi kestää 2 kuukautta. 6 kuukauden sijaisuudesta sentään pystyy säästämään 2 kuukauden ansiosidonnais odottelu rahat.
Irtisanomissuojaa heikennetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilta taas täälläkin poikkeuksetta vaaditaan että ovat lomat töissä samoin kuin iltaisin sekä viikonloppuisin ympäri vuoden. Muutoin ovat patalaiskoja. Työttömillä taas oikeus laskea kannattaako mennä töihin vaiko nauttia elämästä muiden rahoilla täysin. Helppo päätellä kumpaa ryhmää täällä on paljon edustettuna. Normaalia ihmistä kuitenkin hävettää siipeillä täysin jos muuhunkin on mahdollisuus eli voisi maksaa osan elämisestä itse. Sitten on kansanosa jolle melkein ylpeyden aihe olla elätti.
Ei voi tehdä kuukauden sijaisuutta, kun ansiosidonnaisen odottelu voi kestää 2 kuukautta. 6 kuukauden sijaisuudesta sentään pystyy säästämään
Ja työtön ei saa opintotukea eikä opintolainaa, joilla voisi maksaa laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
valtio säästäisi paljon RAHAA kun kaikille työhaluttomille annettaisiin suoraan 1500 e käteen, josta saa maksaa vuokransa tai asua vaikka bungalovissa Thaimaassa. ei menisi turhaan rahaa tuohon pakkotyöllistämispaskaan ja kelan ja työkkärin turhiin virkailijoihin!
Niin, saan itse vähän yli kaksitonnia käteen päivärahaa ja eläkettä jota aikanaan makselin. Tämä työttömyyskausi on tämmöistä aika turhaa paperien pyörittelyä ja kokeilua. Aamulla just laitoin YTK:lle kuukausi- ilmoituksen työttömyydestä, se raha tulee ensi viikolla. Huomenna tulee eläkkeet. Ensi kuussa silmänlumeeksi haen sitä määrättyä yhtä työpaikkaa jostain.
Paljon on muuttunut työurallani. Monta kertaa olen joutunut työttömäksi, on firma muuttanut muualle, saha palanut, tullut menekkivaikeuksia...Nyt on jopa joku soittanutkin työkkäristä, on käyty lääkäreillä ja tutkimuksissa. O
Helsingissä on 34000 työtöntä.
Vähintään satasen voisi verottaa siitä, että aloittaja ei osaa merkitä pistettä järjestysluvun perään. Tyhmyydestä sakotetaan!
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöö. Missään kunnassa ei ole toimeentulotuki yli tonnin kuukaudessa. Se on ihan sama summa koko Suomessa, eli vähän alle 600€.
Kyllä. Asumiskulut+ tuo vajaa 600. Itse saisin lähes saman kuin nyt työttömyyskassasta. Eli vaikka kassan rahat tyrehtyisivät kokonaan, ei sillä olisi melkein mitään vaikutusta talouteeni. Asumiskulut ovat kohtuulliset noin 800e/ kk lämpöineen sähköineen vesineen. Töihin lähden kyllä jos joku kysyy. Työtilanne täälläpäin vaan huononee valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla elämäm koululaisella jotka näitä siipeilijöitä ovat on minkäänlaista koulutusta. Sehän on yksi kehuskelun aihe heillä. Pieni osa käynyt amiksen mutta silloinkin ovat todellisuudessa käyneet vain syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on nyt kyllä väärässä. Et saa tuollaista toimeentulotukea. Tutuille jää muutama satanen käyttöön ja sillä pärjättävä kuukausia. Ikävä että annat tuollaista tietoa.
Ei ap ole väärässä. AP saisi ilmoittamansa summan toimeentulotukea.
Jos hän ei saisi muuta tuloa.
Toimeentulotuen tehtävä on varmistaa että henkilölle saa hyväksyttävien menojen verran tuloja eli 1050e/kk.
Sillä ei ole merkitystä mistä tuloista se 1050e koostuu. Toimeentulotukea maksetaan tai ollaan maksamatta just sen verran, että hakijalla on se 1050e/kk käytettävissään.
Ap on kuitenkin siinä väärässä, että sanoo tilanteensa muuttuvan yhtään mihinkään, koska on jo nyt ilmoittamansa mukaan toimeentulotuen piirissä.
Miksi valehtelet? Minimi on se 595€ tai siihen suuntaan mikä pitäisi jäädä käyttörahaa. Ei kukaan saa toimeentulotukea yli tonnia kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla elämäm koululaisella jotka näitä siipeilijöitä ovat on minkäänlaista koulutusta. Sehän on yksi kehuskelun aihe heillä. Pieni osa käynyt amiksen mutta silloinkin ovat todellisuud
Työttömänä on paljon AMK tutkinnon suorittaneita ja yliopiston käyneitä ja jopa osa työttömistä on tohtoreita.
Ja vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Puhut paskaa.
Jos tulosi jää alle toimeentulotukinormin SAAT toimeentulotukea vaikka olisit töissäkin.
eli KORKEINTAAN voi olla että saat SAMAN, mutta VÄHEMPÄÄ et voi saada (olettaen tietenkin että haet kaikki ne tuet mitä voit kummassakin tapauksessa). SILTI työnteko kannattaa koska hoidat osan omasta velvollisuudestasi, eli itsesi elättämisestä.
Kyllä. Toimeentulotuen osalta ei ole väliä oletko töissä vai et. Tulot ja asumiskulut katsotaan ja pankkitili. Itse sain toimeentulotukea kun lopetin yritykseni ja verottaja karhusi väärin perustein verojaan ja annoin mennä ne ulosottoon. Korjasivat noin vuoden päästä virheensä. Asuin vanhassa talossa ja sehän olikin edullisempaa kuin vuokralla. Olin siis yrittäjä mutta en sitä kokenut velvollisuutenani enkä ainakaan kenenkään työllistämistä. Samoin en ole ikinä kokenut työntekoa minään velvollisuutena vaan tapana ansaita rahaa. "Pakko painaa pitkää päivää"- sankarit ovat itse osansa valinneet, turha sitä on kehua tai valittaa. Jos on töitä niin tehdään, jos ei ole, ei tehdä. Hyvin pärjätään ilmankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulosi jää alle toimeentulotukinormin SAAT toimeentulotukea vaikka olisit töissäkin.
eli KORKEINTAAN voi olla että saat SAMAN, mutta VÄHEMPÄÄ et voi saada (olettaen tietenkin että haet kaikki ne tuet mitä voit kummassakin tapauksessa). SILTI työnteko kannattaa koska hoidat osan omasta velvollisuudestasi, eli itsesi elättämisestä.
Kyllä. Toimeentulotuen osalta ei ole väliä oletko töissä vai et. Tulot ja asumiskulut katsotaan ja pankkitili. Itse sain toimeentulotukea kun lopetin yritykseni ja verottaja karhusi väärin perustein verojaan ja annoin mennä ne ulosottoon. Korjasivat noin vuoden päästä virheensä. Asuin vanhassa talossa ja sehän olikin edullisempaa kuin vuokralla. Olin siis yrittäjä mutta en sitä kokenut velvollisuutenani enkä ainakaan kenenkään työllistämistä. Samoin en ole ikinä kokenut työntekoa minään velvollisuut
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. Ja lämmityslaskussa on katto.
"Miksi valehtelet? Minimi on se 595€ tai siihen suuntaan mikä pitäisi jäädä käyttörahaa. Ei kukaan saa toimeentulotukea yli tonnia kuukaudessa."
On helpompiakin tapoja ilmoittaa ettet ymmärrä. Miten maksettavan toimeentulotuen määrä muodostuu.
Jos hyväksyttävät menot on 1050, eikä sinulla ole minkäänlaisia tuloja niin tällöin sinulle maksetaan hyväksyttävien menojen verran toimeentulotukea.
Jos taas hyväksyttäviä menoja on edelleen 1050e/kk mutta saat esim asumistukea ja työttömyysetuutta yhteensä 800e/kk, niin tällöin toimeentulotukea maksetaan 250e.
Jos hyväksyttävät menot on edelleen 1050e/kk mutta saatkin asumistukea ja työttömyysetuutta sen 1050e/kk, niin tällöin olet toimeentulotukeen oikeutettu mitä sitä ei tarvitse maksaa.
Näin ollen on täysin mahdollista, että jollekin maksetaan enemmän toimeentulotukea kuin hänen perusosansa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisia on aina, koska opiskelijat tarvitsevat osa-aikatyötä. Jos heitä ei saa, niin yritysten on pakko palkata kokoaikainen työntekijä.
Miksi yritys palkkaisi kokoaikaisen, jos tarvitsee lisätyövoimaa vaikka vain ruuhka-aikaan? Miksi pakotetaan työnantaja toimivaan vastoin kaikkia yrittämisen järkeviä toimintamalleja? Ihan järjetön ajatus, että kun tarvitaan osa-aikainen, on pakko palkata kokoaikainen. Itse olen osa-aikainen kreikkalaiset en. Minulle ei käy kokoaikatyö. Osa-aikatyön vaihtoehto on työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tämäkin saa 5500e/kk kotona, niin aika vaikea sen on saada tuollaisia summia palkkana.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e8620778-97f7-4a61-94f0-aae2ddc5776c
Ei saa ikuisuuksia. Sitä mukaa kun lapsista tuet loppuvat niin lopulta ikuisuus työttömällä ei mitään mahdollisuutta päästä töihin lopulta eläen samoilla tuilla kuin sinkku työtön.
Eivät he yleensä edes pysty mitään pienipalkkaisten ammattiakaan opiskelemaan kuten hoitaja, siistijä tms. Ei pysty kellonaikojen mukaan aamulla heräämään ja lähtemään kun ei ole tottunut. Opiskelemista ei osata.
Kyllä lapsiperheen äiti on joutunut heräämään aikaisin, kun lapsia menee esikouluun tai kouluun ja pitää tehdä aamiaista jne. Yksinasuvilla sinkuilla eri tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Toimeentulotuen osalta ei ole väliä oletko töissä vai et. Tulot ja asumiskulut katsotaan ja pankkitili. Itse sain toimeentulotukea kun lopetin yritykseni ja verottaja karhusi väärin perustein verojaan ja annoin mennä ne ulosottoon. Korjasivat noin vuoden päästä virheensä. Asuin vanhassa talossa ja sehän olikin edullisempaa kuin vuokralla. Olin siis yrittäjä mutta en sitä kokenut velvollisuutenani enkä ainakaan kenenkään työllistämistä. Samoin en ole ikinä kokenut työntekoa minään velvollisuut
Ulosotossa on minimi joka pitää jäädä. Mutta ulosottoa ei lasketa menoksi toimeentulotuesta. Jos olet saanut sitä, niin se on sinun ja sossusi välinen asia ollut. Kaikki ei saa, vaan elävät sillä perustoimeentulon minimiä pienemmällä rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikaisen kuuluu tehdä toista osa-aikaista eikä saada yhteiskunnalta sitä tukea mitä joku toinen saa itse enemmän työtä tekemällä, se ei ole reilua.
Niin että osa- aikainen veisi toiselta osa- aikaiselta senkin työpaikan. Aikamoinen sirkus ja stressaava sellainen tästä tulisi...ainakin täälläpäin, ajat kymmeniä kilometrejä töihin, sitten ajat kymmeniä kilometrejä toiseen työhön..kuviteltuun sellaiseen koska töitä ei ole. Lisäksi noin puolet osa- aikaisita työntekijöistä päätyisi täysin työttömiksi. Eli yhä useampi olisi työtön vaikka halutaan yhä useammalle edes osa- aikaista työtä. Ihmeellisiä ideoita tällä palstalla esiintyy.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos aloituksesta, jossa oli eurot mainittu. Olen yllättynyt siitä, että tekemättä mitään saa noin paljon rahaa. Olin kuvitellut sen olevan paaaljon vähemmän.
Nyt on kyllä sellainen juttu, että jos ajatus on maata kotona ja maksimoida tukia, niin sellaisen ei pitäisi onnistua. Minusta tuon summan saadakseen tulisi mennä töihin, vaikka vain muutamiksi tunniksi viikossa, ellei ole sairas niin että siitä on työpaikalla enemmän haittaa kuin hyötyä.
Iso remontti tarvitaan ja kannatan perustuloa. Sen päälle ei sitten muuta saa, ellei ole sairas, mutta sitä ei myöskään tarvitse stemmailla muiden tulojen kanssa ja byrokratia vähenee. Perustulon saavat kaikki, mutta verotus hoitaa sen pois niiltä, jotka eivät sitä tarvitse.
Perustulon tason pitäisi olla noin 1500 euroa kuussa käteen, se riittäisi täällä kehäkolmosen ulkopuolella juuri ja juuri. Perustulosta tulisi kylläkin entistäkin passivoivampi joillekuille, vaikkapa pikku harrasteraha varakkaiden jälkikasvulle. Ei siis ole mitään perustuloa vastaan mutta sen tason tulee olla riittävä ei siitä muuten mitään iloa ole. Perustulo on rikkaiden maiden juttu, ei tämmöisen jatkuvasti muutenkin velkaantuvan ja köyhtyvän maan asia. Nykyinen todellisiin menoihin ja tarpeeseen perustuva tukisysteemi on hyvä. Ne saavat jotka tarvitsevat. Sama pitäisi olla yrityspuolellakin.
Vain laiska luuseri kehtaa kirjoittaa noin.