Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Maria, 45, lakkasi yrittämästä olla laiha ja seksikäs: Se oli sairasta

Vierailija
29.02.2024 |

Ylen Naiseuteni pinta -dokumenttisarjassa tavataan 45-vuotias Maria Biffen Ahonen. Hän on oppinut olemaan välittämättä kauneusihanteista ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.

- Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän välittää. Nyt saa olla. Nyt olen vain lihava, vi##u, Maria toteaa voimaantuneena

Se on tosi ihanaa. Jos tekee mieli sipsejä, voin syödä niitä. Nyt voi kulkea löysissä vaatteissa, juoda olutta ja hällä väliä.

Mahtavaa. Maria on hyvä roolimalli meille naisille!

Kommentit (205)

Vierailija
161/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaa hänen tehdä kuten hän parhaaksi näkee. Elämässä on muutakin kuin painosta ja ulkonäöstä murehtiminen. 

No tuskin häntä kukaan on menossa estämään?

Pöljistä pöljin sarja, jossa kärjistyy first world problems, pinnallisuus ja puhdas tyhmyys. Ihan ollaan ansaittu ydiniskumme jos sellainen tänne tulisi. Mitäpä *tytöt* silloin ajattelisivat? Onko ryppyjä? Kaksoisleuka?

No kovasti näyttää ihmisiä aina kiinnostavan muiden ulkomuoto. Itse olen sitä mieltä, että siinä on pohjimmiltaan kyse omasta epävarmuudesta. Ikään kuin huomio ei kiinnity omiin "rumuustekijöihin", kun osoittelee muiden virheitä. Ehkä mä olen vähän autisti naiseksi tai jotain, mutta en ole ikinä ymmärtänyt ulkonäkökeskeisyyttä. Vaikka olen standardien mu

Tähänkin sääntöön on kyllä poikkeuksia. Olin harjoittelussa psykiatrian suljetulla osastolla ja ihmettelin, että miksi siellä oli niin paljon hyvännäköisiä ja hoikkia naisia.

M

Vierailija
162/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sairasta, että maria on syönyt itsensä satakiloiseksi. 

Miksi? Se on ihanaa. Miehet tykkäävät luonnollisista naisista. 

Tämä. Pitää olla myös karvainen. Ainoa luonnollisuudesta sallittu poikkeama on väritukka, tatuoinnit, lävistykset ja paksusankaiset lasit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terveys ei yhtään kiinnosta niin on se ihan hiton outoa. Sehän ei ole normaalia syödä jotain pullaa ja herkkuja joka päivä. Nykyaikana se on jo unohtunut. Vedetään kaksin käsin herkuiksi tarkoitettuja juttuja päivittäin, ei liikuta nimeksikään ja sitten ihmetellään kun läskit tursuaa. Lisäksi terve järkinen on kiinnostunut siitäkin miltä näyttää. 

Vierailija
164/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Kuinka joku voi sanoa Lene Marieta HOIKAKSI? Kun hän oli äärimmäisen aliravittu, nälkiintynyt ja kuolettavan laiha ja riutunut. Hän ei ollut hoikka. Hän oli käytännössä enää vain luuta ja nahkaa. 

Ja just tässä ketjussa länkyttävien läskivainoajien uhri. Kuten on jotainen anorektikko tai ylipäätään syömishäiriöinen ( lukuunottamatta marginaalista arfid-porukkaa). 

Tiedätkö, mietin tuota sanavalintaa pitkään ja täysin samalta kannalta kuin sinä. Mutta en uskaltanut käyttää sanaa laiha, koska se vaikuttaa nykyisin olevan samaan tapaan latautunut sana kuin l ä s k i. Arvelin lukijoiden kuitenkin ymmärtävän mitä tarkoitan. 

Vierailija
165/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se jos jokin on sairasta on se ettei välitä itsestään yhtään päättää vaan olla lihava. Se on kirjaimellisesti sairasta ja sairautta aiheuttavaa. Sitten joku vielä kääntää asian päinvastaiseksi että itsestään huolehtiminen on sairasta. Kyllä saa olla pönttö aika sekaisin. 

Vierailija
166/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, että ruma läski päätti "lopettaa yrittämästä olla laiha ja seksikäs: Se oli sairasta. Uskomatonta sontaa.

Vierailija
167/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä helvetin ulkoinen paine? kyllä se on ihan sisäinen paine mikä ajaa ihmisen hulluuksiin

Vierailija
168/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydän ja verisuonitaudit on niin ihqun voimaannuttavia #yhteiskuntamaksaahoidot

#kehopositiivisuus #vastinettaveroeuroille #taffel

Vierailija
169/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että missasitte tuon Marian pointin. Hän on koittanut ja koittanut laihduttaa, jopa 40 kiloa. Jojoillut ja jojoillut ja kärsinyt syömishäiriöistä. Lopulta päättänyt, että nyt saa riittää. Ymmärrän häntä. Älkää nyt lynkatko häntä jostain sipsien syömisestä. Suurempiakin syntejä on. Ja asialle pitää tehdä jotain kollektiivisesti, yhteisillä päätöksillä. Yli puolet aikuisista on ylipainoisia. Eikä Suomessa ole juuri minkäänlaista  hoitoa ylipainoon. 

Siinäpä se onkin kun pitää lopettaa se laihdutus ja alkaa elää ihmisiksi. Ei voi aina palata sipsi ja olut ruokavalioon kun dieetti ohi. On luonnotonta ihmiskropalle olla liikkumatta ja elää jollain pullalla, pikaruoalla, karkeilla naksuilla ja raksuilla päivästä toiseen. 

Vierailija
170/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittajan kanssa aivan samaa mieltä: on sairasta lakata yrittämästä olla laiha ja seksikäs.

Vierailija
171/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun 45v Maria laskee itsensä plösöytymään se on rohkeaa emansipoitumista.

Kun 45v Matti laskee itsensä plösöytymään hän on luuseri.

Vierailija
172/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt jotenkin kääntynyt päälaelleen, kun oikeastihan laihuus tuo terveyshyötyjä ja estää sairastumista, kun taas lihavuus on tae huonosta terveydestä ja tulevista kroonisista sairauksista. Kai se sitten tuo 'voimaantuminen' on ihmelääke, joka voittaa diabeteksen, nivelvauriot, verenpaineen nousun ja muut.

Harhakäsitys, laihuus itsessään ei tarkoita terveyttä. Monella päällepäin laihalla on myös metabolinen oireyhtymä ja rasvamaksa ns. NAFLD (non alcoholic fatty liver disease) joka on yleistynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä.

Käänteisesti myös lihavuus ei aina tarkoita sairautta. Subcutaneous eli siis niin sanottu ihonalainen rasva ei vaikuta pienissä ~5kg määrissä terveyteen ja naisilla voi olla sitä reilumminkin jopa perseessä ja reisissä. Se on sitä luonnonmukaista rasvaa ns. "oikeaa" vararavintoa. Kehon sisäinen rasva (ja rasvamaksa) on se millä on yhteys terveyteen mutta sielläkin toisin päin. Rasva on seuraus ei syy.

Vierailija
173/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup

Vierailija
174/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa tuo on edes yrittänyt olla laiha ja seksikäs jos on aina ollut lihava?

Vierailija
175/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on nyt jotenkin kääntynyt päälaelleen, kun oikeastihan laihuus tuo terveyshyötyjä ja estää sairastumista, kun taas lihavuus on tae huonosta terveydestä ja tulevista kroonisista sairauksista. Kai se sitten tuo 'voimaantuminen' on ihmelääke, joka voittaa diabeteksen, nivelvauriot, verenpaineen nousun ja muut.

Harhakäsitys, laihuus itsessään ei tarkoita terveyttä. Monella päällepäin laihalla on myös metabolinen oireyhtymä ja rasvamaksa ns. NAFLD (non alcoholic fatty liver disease) joka on yleistynyt huomattavasti viime vuosikymmeninä.

Käänteisesti myös lihavuus ei aina tarkoita sairautta. Subcutaneous eli siis niin sanottu ihonalainen rasva ei vaikuta pienissä ~5kg määrissä terveyteen ja naisilla voi olla sitä reilumminkin jopa perseessä ja reisissä. Se on sitä luonnonmukaista rasvaa ns. "oikeaa" vararavintoa. Kehon sisäinen rasva (ja rasvamaksa) on se millä o

Siellä taas joku pullava selittelijä, että onhan muillakin kuin ylipainoisilla sairauksia. 

Vierailija
176/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten naiset näin trikkeröikin kaikkia. Naisia ja miehiä. Nainen ei kelpaa lihavana omana itsenään. Nainen ei kelpaa hoikkana ja laitettuna, koska meikit ja botox yms... Nainen ei kelpaa tatuoituna.

Olkaa ilman sitten jos ei kelpaa.

Enemmän tähän maailmaan tarvitaan naisia kuin Maria, jotka eivät välitä muiden mielipiteistä vaan elävät omaa elämäänsä niin kuin itse haluavat. Mahtavaa Maria!

Vierailija
177/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimaantuneen plösön hiilijalanjälki on jumalattoman iso. Miten se saadaan hyväksitodetuksi narratiivissä?Kerro se Fatima!

Vierailija
178/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja linkinkin voisi laittaa dokumenttiin, josta puhutaan.

Tässä, olkaa hyvä:

https://areena.yle.fi/1-64657870

Kausi 1, Jakso 6: Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän välitän

Maria "Biffen" Ahonen on 45-vuotias, ja hänen ihonsa on yhä rypytön. Sen sijaan hän on kamppailut vuosia painonnousun ja syömishäiriöiden kanssa. Nyt hän on lopulta päättänyt lopettaa laihduttamisen eikä enää piittaa siitä, mitä muut ajattelevat hänen ulkonäöstään. Sen myötä hän on ensimmäisen kerran elämässään sovussa itsensä kanssa.

Vierailija
179/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän tähän maailmaan tarvitaan naisia kuin Maria, jotka eivät välitä muiden mielipiteistä vaan elävät omaa elämäänsä niin kuin itse haluavat. Mahtavaa Maria!

Sen verran välittää muiden mielipiteistä, että pitää mediassa avautua asiasta. Vai onko hänet vain aivan satunnaisena henkilönä bongattu kadulta ja kysytty paljonko hän käyttää aikaa laihduttamiseen ja seksikkäältä näyttämiseen?

Vierailija
180/205 |
01.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maria, 45, lakkasi yrittämästä olla laiha ja seksikäs: Se oli sairasta

Ylen Naiseuteni pinta -dokumenttisarjassa tavataan 45-vuotias Maria Biffen Ahonen. Hän on oppinut olemaan välittämättä kauneusihanteista ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on.

Olen aina ollut lihava. 80-luvulla vanhempani jankuttivat laihduttamisesta, hän taustoittaa sarjassa.

Olen monesti ajatellut, että jos he olisivat antaneet minun vain olla, mitään ongelmaa ei olisi ollut. Olisin säästynyt 25 vuoden syömishäiriöltä, hän uskoo.

Marian ollessa yläasteella hänen isänsä lupasi maksaa tuhat markkaa, jos hän laihduttaisi kesän aikana. Sen innostamana hän pudotti painoa 95 kilosta 40 kiloa.

Nyt tajuaa, että se oli sairasta. Vanhempien olisi pitänyt tajuta se, mutta he olivat haltioissaan.

Maria lihoi ja laihdutti tuon kilomäärän moneen kertaan ennen kuin on nyt saavuttanut rauhan asian kanssa. Nykyään hänelle ulkonäöllä ei ole enää muutenkaan niin paljon merkitystä.

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän välittää.

https://www.seiska.fi/katso/maria-45-lakkasi-yrittamasta-olla-laiha-ja-…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme