HS: Kansanedustaja haluaisi laittomiksi kahvilat, joissa palvellaan vain englanniksi
Erinomainen aihe tänään eduskunnassa keskustelussa, kannatan täysin. Muun muassa Virossa ja Ranskassa kielilaki velvoitta näin.
Tosin ehkä sillä varauksella, että itselleni kahvila englanniksi vielä menettelee, mutta ruokaravintolassa englanti vie ison osan mukavasta kokemuksesta. Englanniksi on paljon hankalempaa keskustella esimerkiksi viineistä.
Toinen asia on se, että Suomen kieleltä ei saa pikku hiljaa viedä asemaa yhteiskunnassa.
Kommentit (223)
Jos tehtäisiin dokumenttielokuva suomeksi Alvar Aallon suunnittelemasta ovenkahvasta niin suomen kielen asema kultuurikielenä säilyisi.
t:MamuMies
en koskaan palkkaa vieraskielisiä yritykseeni
aloitus varmaan tyhmän persun tekemä
Tämä on hyvä idea. Myös ruotsin puhuminen suomen alueella tulisi kieltää.
Vierailija kirjoitti:
Yllätti vain ettei tämä ollutl persu.
Ne kuitenkin varmaan tarttuvat tähän. Se on sellainen koulutusstrategia - ei opitakaan enää vieraita kieliä vaan KIELLETÄÄN niiden käyttö Suomessa. Säästyy paljon rahaa opetuksesta.
Kuinka tyhmiä ihmisiä tässä ketjussa oikein kirjoittaa? Se, että vaaditaan mahdollisuutta saada asiakaspalvelua suomeksi, ei tietenkään tarkoita, että kielletään puhumasta myös muita kieliä.
Ei se tarkoita edes sitä, että jokainen työntekijä osaisi suomea (vaikka itse kyllä laittaisin tämän edellytyksen asiakaspalveluammatteihin). Vaan että paikalla on joku, joka osaa. Mahdoton vaatimus mielestäsi?
Voi jessus!
Jos meillä ei ole suomalaisia työhalukkaita ihmisiä näihin palvelutehtäviin niin pitääkö kahvilat sulkea kokonaan työvoimapulassa?
Pitääkö ulkomaalaistaustaisten olla 3-5 v ( tai mikä aika meneekään kielen täydelliseen oppimiseen) piilossa kotona ennenkuin saavat työllistyä ettei suomijuntti pahoita mieltään?
Mun perheessä on 2 ulkkaria jotka puhuvat suomea mutta jos on kovin monimutkainen selitys saattavat kertoa osan englanniksi. Toinen ravintola-alalla. Sen lisäksi että työ on fyysisesti raskasta on myös kovin kuormittavaa puhua 8-10h putkeen vierasta kieltä! Hän tekee sen tietenkin mutta kymmenien raaka-aineiden, valmistustapojen ja allergeenien selittäminen ja muistaminen on aina haaste.
Tiedän tämän itsekin koska asun osittain ulkomailla ja tuntien ajan vieraalla kielellä hoidettujen asiointien jälkeen olen ihan puhki.
Meidän pitäisi olla sivistynyt kielitaitoinen kansakunta, selviämme oikein hyvin vaikka joku kysyisi englanniksi - coffee?
Ei mua haittaa yhtään jos kahvilassa tai ravintolassa pitää asioida englanniksi. Sinne ei ole mikään pakko mennä. Se haittasi kun viimeksi apteekissa käydessäni asiakaspalvelija ei osannut kunnolla suomea. Yritä siinä sitten kysyä lääkkeistä. Miksi tuollaisia palkataan??
Hyvä aloitus - tämän lisäksi pitäisi vaatia että kaikkien julkaisujen nimet (tv-sarjat, elokuvat jne.) on käännettävä kotimaisille kielille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän suomen taidon ongelman ulkomaalaisilla työntekijöillä, mutta ei se palvelusanaston opettelu paljon aikaa vaadi. Intensiivi-pikakurssille kaikki uudet työntekijät vaan. Arvostetaan omaa kieltämme.
Arvoisa kansanedustaja voisi arvostaa kotimaansa lainsäädäntöä sen verran, että viimeinkin lukisi läpi edes perustuslain.
Hänen esityksensä on perustuslain vastainen. Millään yrityksellä ei tässä maassa ole peruspalveluvelvoitetta, vaikka viranomaisilla on. Yritys, toisin kuin viranomainen, saa valita asiakkaansa.
Ei siellä perustuslaissa myöskään kielletä sitä, etteikö suomen kieltä voisi vaatia yrityksiltä. Siellä vaan todetaan,
Vain 3,7 miljoonaa. Vähemmän niitä on kuin suomalaisia.
Taas näitä asioita että jos sama uutinen tulisi vaikka Japanista, Vietnamista, Tunisiasta tai vaikka Panamasta niin kukaan ei välitä.
Mutta auta armias jos länsimaa ehdottelee jotain tuommoista: RASSISMUS, PERSUT, ÄÄRIOIKEISTO, MUUKALAISVIHAA, YHYYY!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä ketjussa ne "kahvilat" on jo vaihdettu "työpaikkoihin".
Jos ajatellaan pelkkiä kahviloita, niin mikä on syynä siihen, että niissä puhutaan muuta kuin suomea?
Olisiko syytä miettiä jotain muuta kuin kielipakkoa, esimerkiksi minimipalkka-pakkoa?
On Suomessa minimipalkka. Tiedätkö mitä tarjoilijat Suomen ulkopuolella tienaa? Ei yhtään mitään.
No miksi suomalainen ei kahvia tarjoile?
En ole asunut siellä 20 vuoteen, joten jos kyse ei ole rahasta, niin mistä sitten?
Suomalainen ei tarjoile kahvia, kun se ei saa sitä työpaikkaa :D Sitä kun ei voi mennä ilman työnantajan suostumusta tekemään.
nimim. Kokemusta on
No miksi suomalainen ei perusta omaa kahvilaa? Niin muutkin tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässä ketjussa ne "kahvilat" on jo vaihdettu "työpaikkoihin".
Jos ajatellaan pelkkiä kahviloita, niin mikä on syynä siihen, että niissä puhutaan muuta kuin suomea?
Olisiko syytä miettiä jotain muuta kuin kielipakkoa, esimerkiksi minimipalkka-pakkoa?
On Suomessa minimipalkka. Tiedätkö mitä tarjoilijat Suomen ulkopuolella tienaa? Ei yhtään mitään.
No miksi suomalainen ei kahvia tarjoile?
En ole asunut siellä 20 vuoteen, joten jos kyse ei ole rahasta, niin mistä sitten?
Suomalainen ei tarjoile kahvia, kun se ei saa sitä työpaikkaa :D Sitä kun ei voi mennä ilman työnantajan suostumusta tekemään.
nimim. Kokemusta on
N
"No miksi suomalainen ei perusta omaa kahvilaa? Niin muutkin tekevät."
Jaa, minä kun luulin, että ongelma oli, ettei kahviloihin muka riitä työntekijöitä. En tiennyt, että se kahvila pitäisi vielä itse ensin perustaakin.
Aika erikoinen työvoimapula.
Miksei Turkkilaisia jotka hetkessä yleensä oppii Suomen kielen?
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus!
Jos meillä ei ole suomalaisia työhalukkaita ihmisiä näihin palvelutehtäviin niin pitääkö kahvilat sulkea kokonaan työvoimapulassa?
Pitääkö ulkomaalaistaustaisten olla 3-5 v ( tai mikä aika meneekään kielen täydelliseen oppimiseen) piilossa kotona ennenkuin saavat työllistyä ettei suomijuntti pahoita mieltään?
Mun perheessä on 2 ulkkaria jotka puhuvat suomea mutta jos on kovin monimutkainen selitys saattavat kertoa osan englanniksi. Toinen ravintola-alalla. Sen lisäksi että työ on fyysisesti raskasta on myös kovin kuormittavaa puhua 8-10h putkeen vierasta kieltä! Hän tekee sen tietenkin mutta kymmenien raaka-aineiden, valmistustapojen ja allergeenien selittäminen ja muistaminen on aina haaste.
Tiedän tämän itsekin koska asun osittain ulkomailla ja tuntien ajan vieraalla kielellä hoidettujen asiointien jälkeen olen ihan puhki.
Meidän pitäisi olla sivistynyt kielitai
Miten voi kielen oppimiseen mennä 3-5 vuotta?Kyse ei ole kielitaidosta vaan periaatteesta,jos hakeutuu alalle niin pitää sen verran opetella kieltä että pärjää.
Kannatan. Tämä on Suomi ja meillä on oma suomenkieli. Käytetään siis sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi jessus!
Suomessa asuu kymmeniätuhansia ulkomaalaisia jotka eivät 15-20 vuodenkaan jälkeen selviä suomen kielellä kuin muutaman lauseen verran. Omissa kollegoissa ja ystävissäkin on näitä jotka puhuvat kyllä oman kielensä lisäksi sujuvaa englantia mutta eivät suomea. Arabimaista tulevat eivät edes yritä oppia, rahaa tulee tilille ilmankin
Omat perheenjäsenet oppivat todella hyvin suomenkielen 1-2 vuodessa mutta ei se koskaan ole yhtä helpoa ja sujuvaa kuin äidinkieli. Juuri viime lauantaina juttelin ulkomaalaisen naisen kanssa joka on asunut suomessa 4v. Puhuu suomea ymärrettävästi mutta illan mittaan huomasi kyllä kuinka hän väsyi.
Suomen kieli on maailman vaikeimpia kieliä oppia. Itselleni puolestaan ranskan kieli on ihan hepreaa joten en edes suunnitellut muuttoa sinne. Valitsin toisen maan. Jotkut joutuvat muuttamaan tänne työn tai perheen perässä. Annetaan heille mahdollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Hyvä aloitus - tämän lisäksi pitäisi vaatia että kaikkien julkaisujen nimet (tv-sarjat, elokuvat jne.) on käännettävä kotimaisille kielille.
Seuraavaksi vaadit varmaan dubbausta🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se on viihtyisä kokemus. Ennemmin otan englannkinkielisen, tasokkaan palvelun kuin sen, että joku tarjoilija siinä sönkkää alkeellisella suomella. Suurin osa helsinkiläisistä ravintolassakävijöistä toimii ongelmitta molemmilla kielillä. Se, että sinun kielitaitosi on puutteellista, ei pitäisi vaikuttaa siihen millaisia ravintolakokemuksia minä saan kokea,Sinä voit aina mennä sinne abc:lle.
Että tehdään Suomessa englanninkielisestä ravintoloista joku tavoitteellinen tila ja sivistyksen mitta? Jo on aikoihin eletty rähmällään olo ulkomaalaisten edessä ja suomen kieltä vastaan.
Mitä helvettiä sinä sönkkäät? Minä käyn kivoissa ravintoloiss
Miksette perusta niitä Suomi -ravintoloitanne? Minä haluan syödä kansainvälisiä ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle se on viihtyisä kokemus. Ennemmin otan englannkinkielisen, tasokkaan palvelun kuin sen, että joku tarjoilija siinä sönkkää alkeellisella suomella. Suurin osa helsinkiläisistä ravintolassakävijöistä toimii ongelmitta molemmilla kielillä. Se, että sinun kielitaitosi on puutteellista, ei pitäisi vaikuttaa siihen millaisia ravintolakokemuksia minä saan kokea,Sinä voit aina mennä sinne abc:lle.
Että tehdään Suomessa englanninkielisestä ravintoloista joku tavoitteellinen tila ja sivistyksen mitta? Jo on aikoihin eletty rähmällään olo ulkomaalaisten edessä ja suomen kieltä vastaan.
Miksette perusta niitä Suomi -ravintoloitanne? Minä haluan syödä kansainvälisiä ruokia
Siis hä? Kyse on siitä, että ulkomaalaistaustaiset työntekijät halutaan opettelevan suomen kieltä. Ihan sama onko se kauppakeskuksen kahvila tai mikä vaan mesta. Niin se toimii muuallakin Euroopassa. Jokainen turkkilainen kebabin tekijä puhuu Saksassakin sujuvaa saksaa.
Yllätti vain ettei tämä ollutl persu.
Ne kuitenkin varmaan tarttuvat tähän. Se on sellainen koulutusstrategia - ei opitakaan enää vieraita kieliä vaan KIELLETÄÄN niiden käyttö Suomessa. Säästyy paljon rahaa opetuksesta.