Kertokaa työttömien rekrykoulutuksista
Ilmeisesti ollaan koulun penkillä muutamia viikkoja ja sen jälkeen kuukausia työharjoittelussa jossain firmassa. Vasta sen jälkeen voi saada palkkaa mutta mainosten mukaan huomattava osa se toteutuukin.
Kommentit (50)
Jos taas työttömällä on valmiiksi alan kuin alan korkeakoulutausta niin ei pääse mihinkään, koska "ylikoulutettu".
Ei kannata olla mainoksen uhri. Järjellisesti ajateltuna, jos aidosti kaikille hyödyllinen ja toimiva, olisi vakiokäytössä.
Rekrykoulutuksessa johon itse osallistuin ja josta työllistyin, koulutuspäivät olivat kaikki räätälöityjä ohjelmaa varten ja samalla porukalla oltiin kaikki päivät,. Ja ihan tiukkaa asiaa oli. Ei pupuilua... Varmasti jossain muussa koulutuksessa voi olla heikompi laatu, itsellä kävi tuuri.
Ja kyllä ne firmat maksaa noin 10 000 kouluttavalle firmalle per harjoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Jos taas työttömällä on valmiiksi alan kuin alan korkeakoulutausta niin ei pääse mihinkään, koska "ylikoulutettu".
Tai sitten kun tulee aikuisen ikään on "liian vanha"
Vierailija kirjoitti:
Piirileikkejä aikuisten päiväkerhossa.
Hämmästyisit jos näkisit että jullkarin oikea työelämä on sadoilla tuhasilla kaverilta tilattuja keppileikkejä
Vierailija kirjoitti:
Jos olet nuorehko ja sinulla käy tuuri, saatat hyötyä rekrykoulutuksesta.
Minä olen jo sen ikäinen, että pelkkä ikä estää työllistymisen. Koulutusta ja työkokemusta on mittava määrä. Harkitsin vuosi pari sitten rekrykoulutusta, mutta tutkittuani asiaa päädyin olemaan pyrkimättä siihen.
Melkein mikä tahansa firma ottaisi riemulla minut puoleksi vuodeksi töihin lähes ilmaiseksi, koska osaan tosi (yleis)hyödyllisiä ammattijuttuja. Voisin esimerkiksi tehdä urakoita, joista normaalisti pitäisi maksaa kymppitonneja - ne kyllä saisi näyttämään siltä, että olisin koulutettavana enkä ammattilaisena hoitamassa niitä.
Kouluttajafirman ja työelämän edut eivät koske koulutettavaa, koska tämä ei ole työntekijä. Varsinaiset koulutuspäivät ovat sattuman kauppaa, koska niiden sisällöstä ei kerrota etukäteen. Osa niistä on järjestävän oppilaitoksen omia koulutuksia, joihin saa osallistua sivuhenkilönä, eli tuurista o
Samoja ajatuksia, vaikka olenkin "vasta" 33v maisteri. En minäkään halua sitoutua 6kk ajaksi johonkin isoilla panoksilla, kun työnantajan ei tarvitse sitoutua/luvata töitä tuon koulutuksen lopuksi!
Kiva siellä työskennellä ja tehdä kaikki täysillä siinä toivossa, että lopuksi otetaan palkkalistoille. Ja katsoa vierestä, kun muut talossa saavat nauttia työntekijöiden eduista ja tietenkin palkasta. Voi olla, ettei työnantajalla ole mitään aikomustakaan palkata, vaan ottaa koulutettu henkilö ilmaiseksi töihin.
Ei kiitos. Ehtoja pitäisi parantaa. Työnantajan pitäisi palkata jos työntekijä tekee vaaditut asiat tms, muuten ei järkeä työttömän kannalta. Ja 6 kuukautta on naurettavan pitkä aika tällaiseen. Puoli vuotta ilmaista työtä!
Olen työttömänä huomannut sen, että hyväksikäyttäjiä kyllä riittää. Ilmaiseksi en tee töitä, kyllä työstä kuuluu maksaa palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle ilmaista työvoimaa jopa kuudeksi kuukaudeksi. Olen ollut työkokeiluissa ja tehnyt siellä aina omia juttuja ja tottakai "lainannut" irtainta tavaraa.
Tuossa ei ole kyse työkokeilusta. Ne palkkaisi osaajan, mutta kun semmoisia ei ole, niin firma kouluttaa erityistehtäviin. Samaan aikaan vaaditaan, että lisää oppisopimuspaikkoja, mutta eihän niihin kannata firman ketään ottaa, kun ajatus on se, että täydellä palkalla osaamattomat viettämään aikaa, kaikki muu on riistoa.
Ajatus on toisinpäin, että pitäisi saada kokonaan tai puoli-ilmaiseksi kokenut (tai muuten vaan osaava) osaaja, kaikki muu on kannattamatonta ja riisto epäonnistuu.
Ongelma ei ole työttömien "puutteellisessa" koulutuksessa vaan PALKKATÖIDEN VÄHYYDESSÄ. Ei vain riitä kaikille.
Kuriositeettina: nuo kymmenisen koulutuspäivää itse koulutusfirmassa ovat osin juuri tuohon koulutusoperaatioon suunniteltuja - tai sitten eivät ole. Osa on jo lähtökohtaisesti koulutusfirman omia, yleisiä kursseja, joihin pääsee, jos mahtuu. Harmin paikka, jos sattuu olemaan tarjolla puhelimeen vastaamisen alkeiskurssi tai trasselijussin etiikan perusteet. Tai viisikymppisille sovellettu pupukurssi.