Aitolehti jyrähti ylipainoisista - some kohahti. Ainakin puhutaan.
There is a road.....
IS:"Martina Aitolehti heitti kommentin ylipainoisista sitten somessa kiehahti
Kommentit (276)
Luin jutun. Oikeassahan se on ja sanoi asian suoraan: liika syöminen nostaa painoa. Luulisi jokaisen tämän tajuavan.
Eri asia on sitten se, jos on joku sairaus. Mutta loppupeleissä sellaisia sairauksia, jotka lihottaa, on vähän. Mä olen itse monisairas ja saatuani hypotyreoosin - yksi monista sairauksistani - kuriin olen laihtunut.
Jokainen plösö on selkärangaton kuluera.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat nykyään kovia jyrähtelemään, kohahtelemaan, kiehahtamaan ja pöyristymään.
Niin, ja millä valtuuksilla hän jyrähtelee? Edustaako ihan virallista thl tahoa vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisutapa kärkäs (kuten somessa nyt ylipäätäänkin), mutta en sano, etteikö Martina sinällään oikeassa olisi. Yllättävän monella on yksin vääristynyt käsitys syömisistään ja vaikka ylipainolle on toki monia syitä, niin siitä huolimatta valtaosalla kysymys on hyvin yksinkertaisesti siitä, että syödään kulutukseen nähden liikaa, yleensä myös ihan mitä sattuu ja liikunta tai edes arkiaktiivisuus puuttuu. Myös itsekuri on monella ihan hakusessa, mikä tosin juontaa usein juurensa siihen, että yritetään paastota salaatilla, ruokarytmi on pielessä ja verensokerit heittelee. Sitten ahmitaan niitä suurienergisia herkkuja kun vaje alkaa kehossa ilmoittamaan itsestään.
Tämän sanominen vaan on nykymaailmassa kiellettyä.
Noin sanoo henkilö, jolla ei ole koulutusta eikä tietoa. Helsingin yliopiston lihavuustutkimusyksikön johtaja, professori Pietiläinen sanoo näin
Et siis lukenut alkuperäistä viestiä, jossa mainitsin, että syitä ylipainolle on useita. Polyfagia ilmiönä tuntuu yleistyneen viime vuosikymmeninä ja polyfagian taustalla on monia eri syitä, eli se ei ole ilmiönä yksiselitteinen. Lisäksi kun huomioidaan ihmisten arkiliikunnan väheneminen yhteiskunnallisesta tasolla kaikissa ikäluokissa, niin ei lihavuuden yleistyminen ole mitenkään yllättävä ilmiö. Se ei kuitenkaan poista sitä asiaa, että usein sen ylipainon taustalla on ihan yksinkertaisesti tietämättömyyttä omasta ruokavaliosta ja annoskokojen sekä energian saannin virhearviointi. Tai ihan välinpitämättömyys, koska (lohtu)ruoka tuo hetkellistä hyvänolontunnetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Martina upea suomalainen nainen, josta jokainen nainen voi ottaa mallia.
Vanhalla mätisäkillä on niin tahrainen menneisyys, ettei tuollaisesta ole esikuvaksi, eikä roolimalliksi. Fakta tieto!
Martina on UPEA, UPEA, UPEA, UPEA, UPEA, UPEA, UPEA, UPEA, UPEA, UPEA, UPEA
Tottahan tuo puhuu. Jos olet ylipainoinen, olet syönyt enemmän kuin olet kuluttanut.
Ylipainoisille ei saisi mitään totuuksia sanoa, aina on vika jossain muussa.
Ei tarvii olla koulutusta liikkumisesta. Itse voi opiskella ja treenata. Niin se kuitenkin on että suomalaiset lihoo mutta eivät jaksa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisutapa kärkäs (kuten somessa nyt ylipäätäänkin), mutta en sano, etteikö Martina sinällään oikeassa olisi. Yllättävän monella on yksin vääristynyt käsitys syömisistään ja vaikka ylipainolle on toki monia syitä, niin siitä huolimatta valtaosalla kysymys on hyvin yksinkertaisesti siitä, että syödään kulutukseen nähden liikaa, yleensä myös ihan mitä sattuu ja liikunta tai edes arkiaktiivisuus puuttuu. Myös itsekuri on monella ihan hakusessa, mikä tosin juontaa usein juurensa siihen, että yritetään paastota salaatilla, ruokarytmi on pielessä ja verensokerit heittelee. Sitten ahmitaan niitä suurienergisia herkkuja kun vaje alkaa kehossa ilmoittamaan itsestään.
Tämän sanominen vaan on nykymaailmassa kiellettyä.
Noin sanoo henkilö, jolla ei ole koulutusta eikä tietoa. Helsingin yliopiston lihavuustutkimusyksikön johtaja, professori Pietiläinen sanoo näin
Hyvä kun otit tämänkin asian esille. Kylläisyyshormonien erittymiseen vaikuttaa se, mitä syö. Ruoka, joka vaatii pureskelua, käynnistää hormonin erittymisen. Kokeilepa syödä vaikka 4 kpl paahdettua ruisleipää, päälle levitettä, juustoa ja reilusti rehuja, yhteensä 400 kcal. Tai saman 400 kcal edestä vaikka vanukasta. Kummasta tulet kylläisemmäksi? Tuleeko leipien kohdalla kylläisyyden tunne jo ennen kuin kaikki on syöty? LIsäksi leipien jälkeen verensokeri pysyy tasaisempana, eikä tule seuraavaa ahmimiskohtausta tunnin kuluttua. Ravinnon laadusta nyt puhumattakaan.
Eli valinta tämäkin, ja pitää ymmärtää miten hommat toimii. Hyvä että jotkut uskaltaa neuvoa ja sanoa asioita suoraan. Harmi että defenssi estää ottamasta neuvoista vaarin.
Aitolehti on tatutoitu. Kaikkien tatuoitujen mielipiteet voidaan sivuuttaa.
Ylilääkäri totesi tuosta Martinan kolmen viikon valmennuksen sisällään pitämästä dieetistä, että se voi olla jopa vaarallinen.
Muistaakseni tämä kyseinen Martina on kehottanut ihmisiä juomaan suola-sitruunavettäkin, joten ei kovin asiantuntevalta vaikuta ja vakuuta.
Martina sanoo vihaavansa lihavia ihmisiä.
Kovaa tekstiä, ihan jo huomioiden oman äitinsä mitat.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvii olla koulutusta liikkumisesta. Itse voi opiskella ja treenata. Niin se kuitenkin on että suomalaiset lihoo mutta eivät jaksa liikkua.
Ilman koulutusta ei voi lähteä neuvomaan muita, koska ei voi tietää kaikkia yksityiskohtia, mitä pitää ottaa huomioon. Tuollainen on holtitonta ja edesvastuutonta.
Kunnollinen koulutus on ehdottoman tärkeää.
Vesi on elämä, "läski" on käytännössä vettä, siksi s a t a n i s t i t vinkuu ja pilkkaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Toki. Mitäs Martina on tehnyt? Parisuhteessa ollessa pettänyt miestään, ajanut kännissä, pahoinpidellyt naisia. Miehet tykkää jännänaisista.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun. Oikeassahan se on ja sanoi asian suoraan: liika syöminen nostaa painoa. Luulisi jokaisen tämän tajuavan.
Eri asia on sitten se, jos on joku sairaus. Mutta loppupeleissä sellaisia sairauksia, jotka lihottaa, on vähän. Mä olen itse monisairas ja saatuani hypotyreoosin - yksi monista sairauksistani - kuriin olen laihtunut.
Liika syöminen nostaa painoa.
Kylläisyyshormonien puute nostaa painoa.
Toimimaton nälänsäätely nostaa painoa.
Kaikki totta, mutta sävy on erilainen jos puhutaan siitä mikä liikasyömiseen johtaa tai esitetään asia kuin se liika syöminen olisi aktiivinen, tietokone valinta. Ei ihminen syö liikaa vain siksi että on se olisi kivaa tai tekisi mieli, vaan keho voi huuuuuutaaaa sitä ruokaa.
Nimim. lihavuusleikattu jonka elämä muuttui kun leikkauksen jälkeen oli aikaa ja energiaa miettiä muutakin kuin jatkuvaa nälkää ja mielitekoja joiden kanssa oli taistellut 6-7-vuotiaasta lähtien.
Koskas Martinalle alkaisi tulla tahtoa kehittää muitakin puolia itsessään kuin pintaa? Ei ole tainnut paljoa kehittyä niistä Martina&Esko -ohjelman ajoista, joka oli säälittävää ja surkuhupaisaa katseltavaa.
Tuota noin millä preferensseillä hän ensiksi mediaan pääsi? Vaginallaan?
Mitenhän esim. treenatessa lihakset voi kehittyä jos kuluttaa enemmän kuin saa syödystä ruuasta?
Tämä jyrähdys sopii niille naisille jos pointti on päätyä kunnottomaksi näyttelyesineeksi joka kuihdutetaan optimipainoon ja sitten kumitissit, kumihuulet, tekohiukset ja tatskat asennetaan. Volaa! Dream-girl on valmis? Not.
Vierailija kirjoitti:
Ok, otetaan kaikki mallia. Lopetetaan normityö ja aletaan "urheilemaan" ja kuvataan itseämme pikajuoksija-asennossa, uima-asennossa, hevosen selässä jockey-asennossa ja mitä vielä.... Mulla menee ihan yli käsityskyvyn henkilöt, jotka Martinan kuvia toppi päällä "urheilemassa" jaksavat tuijotella. Martina sattuu vain olemaan kivannäköinen nainen, joka käyttää ulkonäön kaikella tavalla hyväksi, sinänsä ihan ok, mutta tämä urheilijan ja terveysammattilaisen leikkiminen, huh.
Vierailija kirjoitti:
Tottahan tuo puhuu. Jos olet ylipainoinen, olet syönyt enemmän kuin olet kuluttanut.
Ylipainoisille ei saisi mitään totuuksia sanoa, aina on vika jossain muussa.
Kyllähän niin saa sanoa, mutta se on yhtä hyödyllistä kuin sanoa alkoholistille että olet juonut liikaa alkoholia tai ahdistuneisuushäiriöiselle että olet murehtinut liikaa. Olisiko oleellisempaa että MIKSI niin on tapahtunut tai tapahtuu ja MIKÄ AUTTAISI eikä vain "teit väärin"?
Martina tykkää osallistua tosi-tv ohjelmiin. Miksi Martina ei koskaan osallistu tietokilpailuihin?
Vanhalla mätisäkillä on niin tahrainen menneisyys, ettei tuollaisesta ole esikuvaksi, eikä roolimalliksi. Fakta tieto!