Tuttavaperheessä riitaa laskujemaksutavassa, kumpi mielestäsi oikein?
Toinen haluaa, että laskut maksetaan hetimiten kun ne tulee, eikä vasta eräpäivänä. Toisen mielestä ne maksetaan eräpäivänä.
Kommentit (108)
Jos haluaa ne laskut maksaa heti kun ne tulee, niin silloin varmaan pitää käydä säännöllisesti (päivittäin?) verkkopankissa tarkistamassa, että onko tullut laskuja. Vai miten tää toimii? Minä en saata viikkoon käydä verkkopankissa, joten enhän mä mitään laskuja huomaa. Yleensä sitten jos käyn verkkopankissa, niin laitan laskuihin maksupäiväksi kuukauden viimeisen pankkipäivän, kun mulle tulee silloin palkka. Olen jotenkin aatellut, että nykyään kun ei tule paperilaskuja tämä olisi yleinen käytäntö. Mutta ilmeisesti ihmiset käyvät säännöllisesti verkkopankissa katsomassa onko tullut laskuja?
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa ne laskut maksaa heti kun ne tulee, niin silloin varmaan pitää käydä säännöllisesti (päivittäin?) verkkopankissa tarkistamassa, että onko tullut laskuja. Vai miten tää toimii? Minä en saata viikkoon käydä verkkopankissa, joten enhän mä mitään laskuja huomaa. Yleensä sitten jos käyn verkkopankissa, niin laitan laskuihin maksupäiväksi kuukauden viimeisen pankkipäivän, kun mulle tulee silloin palkka. Olen jotenkin aatellut, että nykyään kun ei tule paperilaskuja tämä olisi yleinen käytäntö. Mutta ilmeisesti ihmiset käyvät säännöllisesti verkkopankissa katsomassa onko tullut laskuja?
Eihän siellä tarvitse käydä katsomassa jos e-laskut menee automaattisesti, ilman eri hyväksyntää? Näin mulla ainakin on. Laskut tulee ja menee.
Kun asiat suunnittelee kunnolla, ne sujuvat kuin itsestään. Meillä on perheessä selkeä järjestelmä, joka toimii hyvin.
Olemme nelikymppinen pariskunta. Meillä on 12-vuotias poika ja 9-vuotias tytär. Perheen laskut maksetaan seuraavasti.
Koko perhettä koskevat yhteiset laskut (esim. asuntolainan lyhennys, yhtiövastike) maksetaan aina eräpäivää edeltävänä tiistaina. Poikkeuksena on sähkölasku, joka maksetaan vasta eräpäivänä. Toinen poikkeus on harvinaisempi: jos eräpäivää edeltävä tiistai osuu kuukauden 28. päivälle, lasku maksetaan edellisenä päivänä.
Pelkästään lapsia koskevat laskut (esim. harrastusmaksut, vakuutukset) maksetaan kaksi päivää ennen eräpäivää. Poikkeuksena kuitenkin tilanne, jossa maksupäivä osuisi viikonloppuun. Silloin ne maksetaan edellesenä päivänä, lukuun ottamatta tapausta, jossa maksupäivä osuisi kuukauden viimeiselle päivälle. Silloin maksu tapahtuu vuorokautta aikaisemmin.
Kaikki muut laskut maksetaan eräpäivää edeltävän viikon torstaina. Tästä säännöstä ovat poikkeuksena vain arkipyhät. Jos sellainen sattuu torstaille, maksu suoritetaan edellisenä päivänä, eli keskiviikkona.
Puhelin- ja nettiliittymien laskut maksetaan kuitenkin aina heti laskun saavuttua, riippumatta siitä, mille päivälle se osuu tai kenen liittymään laskut kohdistuvat.
E-laskua enme käytä. Paperilaskujen availeminen on helppoa ja hauskaa ja kirjekuorista saa leikeltyä hyviä muistilappuja. Joulunajaksi myös lumitähtiä ikkunoihin.
Asiat hoituvat, kun osaa organisoida.
Minä maksan laskut silloin kun tulee rahaa, oli eräpäivä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mitä laskuja ap tarkoittaa? Mulla on kaikki muut laskut suoraveloituksessa paitsi kiinteistövero.
Aika velho olet jos sulle tulee suoraveloituksena esim. poliklinikkamaksut ja yksityisen hammaslääkärin lasku.
Ajattelen näin, tärkeimmät heti, kuten vuokra, netti, osamaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen maksamista HETI, kun rahaakin vielä tililläkin on, eräpäivän koittaessa sitä ei välttämättä enää ole.
Millä logiikalla rahaa on heti, mutta ei eräpäivänä?
Toisilla voi olla kaksi tilinkäyttäjää tai itse laskunmaksaja on sellainen, että tilillä olevat rahat pistetään kulutukseen piittaamatta niistä eräpäivää odottavista laskuista. Uhkapelurin ja holttittoman rahankäyttäjän on parempi maksaa heti.
Kyllä ne molemmat tilinkäyttäjät näkevät verkkopankissa olevat laskut. Uhkapeluri on muutenkin jo ulosotossa joten ihan sama.
Vierailija kirjoitti:
Kun asiat suunnittelee kunnolla, ne sujuvat kuin itsestään. Meillä on perheessä selkeä järjestelmä, joka toimii hyvin.
Olemme nelikymppinen pariskunta. Meillä on 12-vuotias poika ja 9-vuotias tytär. Perheen laskut maksetaan seuraavasti.
Koko perhettä koskevat yhteiset laskut (esim. asuntolainan lyhennys, yhtiövastike) maksetaan aina eräpäivää edeltävänä tiistaina. Poikkeuksena on sähkölasku, joka maksetaan vasta eräpäivänä. Toinen poikkeus on harvinaisempi: jos eräpäivää edeltävä tiistai osuu kuukauden 28. päivälle, lasku maksetaan edellisenä päivänä.
Pelkästään lapsia koskevat laskut (esim. harrastusmaksut, vakuutukset) maksetaan kaksi päivää ennen eräpäivää. Poikkeuksena kuitenkin tilanne, jossa maksupäivä osuisi viikonloppuun. Silloin ne maksetaan edellesenä päivänä, lukuun ottamatta tapausta, jossa maksupäivä osuisi kuukauden viimeiselle päivälle. Silloin maksu tapahtuu vuorokautta aikaisemmin.
Tämä kuulostaa hyvältä systeemiltä. Kun on selkeä toimintamalli, asiat on helppo hoitaa.
Suurin osa laskuista menee e-laskuina, jolloin niiden maksupäivä on automaattisesti eräpäivänä. Loput skannaan viivakoodilla, jolloin niidenkin maksupäivä on eräpäivnä. Miksi nähdä ylimääräistä vaivaa laittaakseen ne maksuun heti?
Vierailija kirjoitti:
Toisella systeemillä laskut "unohtuvat" helposti. Heti, on paras tapa!
Eivät ne unohdu kun laittaa ne sinne nettipankkiin heti. Eräpäivän sitten voi halutessaan muuttaa samaksi päiväksi tai antaa olla se varsinainen eräpäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laskuja ap tarkoittaa? Mulla on kaikki muut laskut suoraveloituksessa paitsi kiinteistövero.
Aika velho olet jos sulle tulee suoraveloituksena esim. poliklinikkamaksut ja yksityisen hammaslääkärin lasku.
Itse tein juuri viime viikolla e-laskuopimuksen hyvinvointialuuen laskuja varten. Kävi nimittäin niin viiem vuoden puolella, etten saanut lainkaan laskukirjettä kotiini ja sitten tulikin suoraan lasku perintätimistolta korkojen kera. Nyt tein e-laskusopimuksen, koska olen joutunut käymään sairaalassa polilla tutkimuksissa ja hoidoissa, niin niitä laskuja sitten tulee tämän vuoden puoella. Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siellä tarvitse käydä katsomassa jos e-laskut menee automaattisesti, ilman eri hyväksyntää? Näin mulla ainakin on. Laskut tulee ja menee.
Mulla on Osuuspankki ja ei ne mene, vaan pitää käydä hyväksymässä. Saattaahaan siellä olla joku asetus, jolla ton voisi automatisoida, mutta ei ainakaan oletuksena lähde yksikään lasku maksuun, jos ei hyväksy sitä. Mutta jos sulla lähtee automaattisesti kaikki laskut noin etkä tarkista&hyväksy niitä, niin eikö sua pelota että joskus jollekin laskuttajalle on käynyt joku moka ja saat väärän laskun? Mä olen siis tosi lunkki raha-asioideni kanssa, mutta kun sinne verkkopankkiin kerrankin kirjaudun, niin laskut kyllä käyn kaikki läpi että ne on oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin maksaa omat laskunsa juuri silloin kun haluaa. En minä edes tiedä, miten mies laskunsa maksaa eikä se minulle edes kuulu.
Ai, meillä on yhteinen tili jolle tulee kaikki tulot ja josta maksetaan kaikki menot. Niin helppoa. Ja joka kuukausi siirretään sama summa kummankin säästötilille.
Mitä erityisen helppoa tuossa on? Samalla tavalla minä omat laskuni maksan omalta tililtä kuin maksaisin yhteiseltäkin eli mitä työvaiheita sinulta jää pois tuon yhteisen tilin takia? E-lasku ei kysele, kenen tililtä se on maksussa.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan aina kaikki laskut palkkapäivänä. Osan siis vähän myöhässä, osan ennen eräpäivää ja joissakin laskuissa sattuu olemaan eräpäivä palkkapäivänä. Minusta on kätevintä hoitaa kaikki kerralla, eikä oikeasti ole mitään väliä jollekin Telialle sillä, että mä maksan niille kolme päivää myöhässä. Ei kerkeä tulla karhua eikä kyllä pahemmin korkoakaan.
Korko noissa on olematon, mutta lisäävät viivästyskoron seuraavaan laskuun, Telialaskun tosin olettaisi olevan senverran pieni, että voi olla suoraveloituksessa.
Lainaus -----> Me kaikki emme ole yhtä järkeviä ja yhtä hyvässä taloydellisessa asemassa kuin sinä.
Kun iskee himo, se tyydytetään heti huomisesta murehtimatta.
Pystytkö mitenkään mieltämään, että osalla meistä on tilanne tällainen? Siis rahaa vähän ja itsehillintä ja laskutaito puuttuu. Hyväksyä ei tarvitse kunhan ymmärrät. <------ Lainaus päättyy
En hyväksy enkä ymmärrä. Tuolla verukkeella hoidat raha-asioitasi huonosti ja huolimattomasti maailman tappiin.
Sinun pitää ruveta koulimaan itseäsi niin että itsehillintä lisääntyy ja laskutaito edistyy vaikka rahaa on vähän, ja nimenomaan siksi koska rahaa on vähän.
Laskun eräpäivä pitää yleensä aina erikseen vaihtaa jos sen haluaa olevan joku muu kuin siihen merkitty eräpäivä. Joten maksu eräpäivänä on yleensä se joka on helpoin ja nopein tapa.
Aika harvaa laskuahan enää itse mihinkään näpytellään joten se eräpäivä tulee automaattisesti maksupäiväksi eli jos haluaa jotain muuta niin se pitää muuttaa itse.
Kuvittelin, että valtaosalla ihmisistä on (lähes) kaikki laskut suoraveloituksena, jolloin "maksettavia" laskuja on hyvin harvakseltaan että niistä kiistaa saisi aikaiseksi. Ja suoraveloituksenahan ne lähtee automaattisesti eräpäivänä, ilman että asiaan tarvitsee kiinnittää minkäänlaista huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Yleinen käytäntö on maksaa laskut eräpäivänä.
Molemmat tavat ovat ihan yhtä oikein.
Itse maksan laskut heti, kun ne tulevat, koska koen oman talouden hallinnan siten helpommaksi. Maksan myös esimerkiksi ennakko- ja kiinteistöverot aina heti, kun saan päätökset niistä. Käyn verkkopankissa päivittäin, joten tämä käytäntö ei aiheuta mitään ylimääräistä vaivannäköä.
No me maksetaan vasta eräpäivänä, niinhän ne automaattisesti verkkopankissa on.
Ihan itse kukin saa päättää milloin maksaa. miksi sitä muilta pitää kysellä?