Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttavaperheessä riitaa laskujemaksutavassa, kumpi mielestäsi oikein?

Vierailija
28.02.2024 |

Toinen haluaa, että laskut maksetaan hetimiten kun ne tulee, eikä vasta eräpäivänä. Toisen mielestä ne maksetaan eräpäivänä. 

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laskuja ap tarkoittaa? Mulla on kaikki muut laskut suoraveloituksessa paitsi kiinteistövero.

Aika velho olet jos sulle tulee suoraveloituksena esim. poliklinikkamaksut ja yksityisen hammaslääkärin lasku. 

Eikö hammaslääkärilasku makseta samantien hoidon jälkeen eli ei mitään laskutuslisiä turhan takia.

Vierailija
82/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäikö ap. kotikasvatus saamatta? Mun äiti opetti, että on rumaa juoruta "tuttava perheen" asioita selän  takana, vaan asiat puhutaan kasvatusten asianomaisten kanssa, jos se vaivaa noin paljon.

Eiköhän jokainen osaa maksaa laskunsa parhaaksi katsomallaan tavalla.

Tunnistitko itsesi ap:n tuttavaksi vai mistä moinen ajatus?

Ei tuosta kyllä tuttavien henkilöllisyys paljastu, joten ei puhuta kenenkään selän takana.

Yleisellä tasolla voi aina puhua. Jos kalahtaa, niin peiliin katsomisen paikka 

Ei kolahda, mutta miksi keskustella sellaisesta asiasta, millä ei ole mitään merkitystä, maksaako laskun ennen eräpäivää vaan eräpäivänä. 

Nykyään suoritukset hoidetaan sähköisesti saajalla ja vaikka laskun maksaisi ennen eräpäivää, se näkyy avoimena, eräpäivään saakka, sillä jokaista pankkitilin jokaista suoritusta ei erikseen käydä noutamassa. 

Ja taas maksalla, jokainen kait suunnitteleen raha-asiansa ainakin kuukauden jaksoissa  ja näkee laskunsa, mitä on tulossa maksuun ja mikä on tilin saldo. Ja monella laskut veloitetaan suoraan tililtä, jos säännölliset tulot. 

Itse hoidan laskut ja raha-asiat sähköisesti ja  käsittelen niitä 1-2 kuukaudessa, enkä edes tunnista ap. ilmiötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa ne laskut maksaa heti kun ne tulee, niin silloin varmaan pitää käydä säännöllisesti (päivittäin?) verkkopankissa tarkistamassa, että onko tullut laskuja. Vai miten tää toimii? Minä en saata viikkoon käydä verkkopankissa, joten enhän mä mitään laskuja huomaa. Yleensä sitten jos käyn verkkopankissa, niin laitan laskuihin maksupäiväksi kuukauden viimeisen pankkipäivän, kun mulle tulee silloin palkka. Olen jotenkin aatellut, että nykyään kun ei tule paperilaskuja tämä olisi yleinen käytäntö. Mutta ilmeisesti ihmiset käyvät säännöllisesti verkkopankissa katsomassa onko tullut laskuja?

Eihän siellä tarvitse käydä katsomassa jos e-laskut menee automaattisesti, ilman eri hyväksyntää? Näin mulla ainakin on. Laskut tulee ja menee. 

Mulla on Osuuspankki ja ei ne me

Mulla (tai äidillä) on vuosikaudet menneet kaikki hoivapaikka-, apteekki jne laskut suoraan hyväksymättä (OP), muistaakseni silloin kun on tehty e-laskusopimus niin siinä kysytään enimmäissummaa mikä saa mennä ilman hyväksyntää. Laitoin sen tarpeeksi isoksi niin ei tarvitse huolehtia. 

Vierailija
84/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asiat suunnittelee kunnolla, ne sujuvat kuin itsestään. Meillä on perheessä selkeä järjestelmä, joka toimii hyvin.

Olemme nelikymppinen pariskunta. Meillä on 12-vuotias poika ja 9-vuotias tytär. Perheen laskut maksetaan seuraavasti.

Koko perhettä koskevat yhteiset laskut (esim. asuntolainan lyhennys, yhtiövastike) maksetaan aina eräpäivää edeltävänä tiistaina. Poikkeuksena on sähkölasku, joka maksetaan vasta eräpäivänä. Toinen poikkeus on harvinaisempi: jos eräpäivää edeltävä tiistai osuu kuukauden 28. päivälle, lasku maksetaan edellisenä päivänä.

Pelkästään lapsia koskevat laskut (esim. harrastusmaksut, vakuutukset) maksetaan kaksi päivää ennen eräpäivää. Poikkeuksena kuitenkin tilanne, jossa maksupäivä osuisi viikonloppuun. Silloin ne maksetaan edellesenä päivänä, lukuun ottamatta tapausta, jossa maksupäivä osuisi kuukauden viimeiselle päivälle. Silloin maksu tapahtuu vuorokautta aikaisemmin.

Miksi teillä on noin monimutkainen systeemi? Mitä hyötyä tuosta on verrattuna siihen, että ohjelmoisi vaan kaikki laskut lähtemään eräpäivänä?

Vierailija
85/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asiat suunnittelee kunnolla, ne sujuvat kuin itsestään. Meillä on perheessä selkeä järjestelmä, joka toimii hyvin.

Olemme nelikymppinen pariskunta. Meillä on 12-vuotias poika ja 9-vuotias tytär. Perheen laskut maksetaan seuraavasti.

Koko perhettä koskevat yhteiset laskut (esim. asuntolainan lyhennys, yhtiövastike) maksetaan aina eräpäivää edeltävänä tiistaina. Poikkeuksena on sähkölasku, joka maksetaan vasta eräpäivänä. Toinen poikkeus on harvinaisempi: jos eräpäivää edeltävä tiistai osuu kuukauden 28. päivälle, lasku maksetaan edellisenä päivänä.

Pelkästään lapsia koskevat laskut (esim. harrastusmaksut, vakuutukset) maksetaan kaksi päivää ennen eräpäivää. Poikkeuksena kuitenkin tilanne, jossa maksupäivä osuisi viikonloppuun. Silloin ne maksetaan edellesenä päivänä, lukuun ottamatta tapausta, jossa maksupäivä osuisi kuukauden viimeiselle päivälle. Silloin maksu tapahtuu vuorokautta aikaisemmin.

Kuulostaa sekavalta, verrattuna siihen, että maksaa kaikki eräpäivänä, erääntymättömär laskuthan voi hoitaa verkkopankissa samalla kertaa, ja raha liikkuu vasta laskun eräpäivänä.

Vierailija
86/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä laskuja ap tarkoittaa? Mulla on kaikki muut laskut suoraveloituksessa paitsi kiinteistövero.

Aika velho olet jos sulle tulee suoraveloituksena esim. poliklinikkamaksut ja yksityisen hammaslääkärin lasku. 

Eikö hammaslääkärilasku makseta samantien hoidon jälkeen eli ei mitään laskutuslisiä turhan takia.

Riippuu missä hoidattaa, jotkut laskuttaa, eikä tule mitään laskutuslisiä, koska ei ole sitä maksupäätettä lääkärillä.

Vierailija
87/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle poliklinikkamaksut ovat tulleet e-laskuna pankkiin ja yksityiselle hammaslääkärin laskut veloitetaan pankkikortilla. Muistelen, jos hammaslääkärin laskun haluaa paperiversiona, veloitus 12€. 

Ja harvat yksityiset hammaslääkärit edes antavat laskua, sillä se on yritykselle kalliiksi ja työläs. 

Vierailija
88/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan verkkopankissa maksuun heti kun tulee ja eräpäiväksi se mikä laskulla on.Jos on rahankäyttöhaasteita (rahat polttaa tilillä ja pitää shoppailla heti tms) niin sitten maksaisin laskun heti... 

Vierailija
89/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisissä terveyspalveluisaa maksetaan laskut lääkäriltä poistuttua kassalta. Tai ainakin itse niin teen. käyn sitten hammaslääkärissä. jollain muulla lääkärillä, verikokeissa tai muissa tutkimiksissa.

Poliklimikkamaksut voi tilata e-laskuina, senkin olen tehnyt.

Vierailija
90/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasku tulee postitse tai verkkopankkiin, käyn hyväksymässä sen. Automaattinen päivä on eräpäivä.

Tadaa, laskun maksu on siinä.

Vierailija
91/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa ne laskut maksaa heti kun ne tulee, niin silloin varmaan pitää käydä säännöllisesti (päivittäin?) verkkopankissa tarkistamassa, että onko tullut laskuja. Vai miten tää toimii? Minä en saata viikkoon käydä verkkopankissa, joten enhän mä mitään laskuja huomaa. Yleensä sitten jos käyn verkkopankissa, niin laitan laskuihin maksupäiväksi kuukauden viimeisen pankkipäivän, kun mulle tulee silloin palkka. Olen jotenkin aatellut, että nykyään kun ei tule paperilaskuja tämä olisi yleinen käytäntö. Mutta ilmeisesti ihmiset käyvät säännöllisesti verkkopankissa katsomassa onko tullut laskuja?

Eihän siellä tarvitse käydä katsomassa jos e-laskut menee automaattisesti, ilman eri hyväksyntää? Näin mulla ainakin on. Laskut tulee ja menee. 

Mulla on Osuuspankki ja ei ne me

Siellä on se laskun ylärajasumma mikä pitää nostaa, silloin menevät hyväksymättä.

Vierailija
92/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle poliklinikkamaksut ovat tulleet e-laskuna pankkiin ja yksityiselle hammaslääkärin laskut veloitetaan pankkikortilla. Muistelen, jos hammaslääkärin laskun haluaa paperiversiona, veloitus 12€. 

Ja harvat yksityiset hammaslääkärit edes antavat laskua, sillä se on yritykselle kalliiksi ja työläs. 

Minä kävin yksityisellä hammaslääkärillä ja luulin, että maksan käynnin pankkikortilla. Olikin yllätys, kun hammaslääkäri kysyi, että käykö, jos maksan laskulla. Tokihan se kävi, hammslääkäri tulosti minulle laskun siinä mukaan. Näköjään tuossakin on monta eri tyyliä.

Vierailija
93/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienyrittäjien laskut maksan heti. Isojen yritysten vasta eräpäivän.  Ensinmainitut kärsivät helposti, jos joku ei maksa ajallaan. 

Eräpäivänä maksettu lasku on maksettu ajallaan.

Vierailija
94/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimii vaikken päivittäin käykkään verkkopankissa, enkä ede viikottain kuin satunnaisesti.

A.  Tiedän kaikkien laskujen laskutuspäivämäärät, toki vähän vaihtellee, muitei muutamia päiviä enempää. Syynä arkipyhät jne.

B.  Tiedän myös tilin saldon noin suunnilleen, muistan kyllä mitä ollen milloinkin ostanut. Summan pyöristän ylöspäin. esim. maksu on 146,27€, pyöristys 150€. vaikkei sillä periaatteessa ole mitään väliä. Siitä on tullut vain tapa niiltä ajoilta kun rahat oli vähän tiukemmassa. Sitten on niitä satunnaisia pieniä ostoksia jotka ei tietystikään jää mieleen, eivät ne silti budjettia kaada.

Vierailija
95/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan.

Meillä maksetaan palkkapäivänä kaikki laskut. Sitten ei tarvitse taas kuukauteen miettiä niitä. 

Vierailija
96/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaus -----> Me kaikki emme ole yhtä järkeviä ja yhtä hyvässä taloydellisessa asemassa kuin sinä. 

Kun iskee himo, se tyydytetään heti huomisesta murehtimatta. 

Pystytkö mitenkään mieltämään, että osalla meistä on tilanne tällainen? Siis rahaa vähän ja itsehillintä ja laskutaito puuttuu. Hyväksyä ei tarvitse kunhan ymmärrät. <------ Lainaus päättyy

En hyväksy enkä ymmärrä. Tuolla verukkeella hoidat raha-asioitasi huonosti ja huolimattomasti maailman tappiin.

Sinun pitää ruveta koulimaan itseäsi niin että itsehillintä lisääntyy ja laskutaito edistyy vaikka rahaa on vähän, ja nimenomaan siksi koska rahaa on vähän.

Ohis, mutta käytä vaan lainausmerkkejä jos lainaustoiminto ei jostain syystä toimi tai et osaa käyttää. 

Vierailija
97/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus -----> Me kaikki emme ole yhtä järkeviä ja yhtä hyvässä taloydellisessa asemassa kuin sinä. 

Pystytkö mitenkään mieltämään, että osalla meistä on tilanne tällainen? Siis rahaa vähän ja itsehillintä ja laskutaito puuttuu. Hyväksyä ei tarvitse kunhan ymmärrät. <------ Lainaus päättyy

En hyväksy enkä ymmärrä. Tuolla verukkeella hoidat raha-asioitasi huonosti ja huolimattomasti maailman tappiin.

Sinun pitää ruveta koulimaan itseäsi niin että itsehillintä lisääntyy ja laskutaito edistyy vaikka rahaa on vähän, ja nimenomaan siksi koska rahaa on vähän.

Ohis, mutta käytä vaan lainausmerkkejä jos lainaustoiminto ei jostain syystä toimi tai et osaa käyttää. 

OK! Osaan kyllä käyttää lainausta. Mutta, jos viestissä on useita lainauksia jää viimeisestä viestistä loppuosa pois. Ehkäpä juuri se ollennaisin.

Viimeisin viesti ei tule kokonaisena näkyviin vaikka poistaa kaikki aemmat. Jospa tuohonkin löytyy jokin konsti, kuka tietää.

Käytin Lainaus ----> merkintöjä siksi koska kerran aiemmin joku tulkitsi koko viestin mun kirjoittamaksi vaikka lainauksessa oli " merkinnät.

Vierailija
98/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pointti on se, että on tuollaisia ihmisiä, ymmärsit tai et. He eivät kouliudu. Impulsiivisyys on hallitseva voima. Heidän on syytä maksaa laskut heti tai muuten ollaan vielä syvemmällä suossa.

Tai hakkiuduttava holhoukseen. Asiakkaissani on tällaisia ihmisiä, joiden palkka, eläke, tuet ja laskut kiertää virkaholhoojan kautta. Pieni taskuraha on omassa hallinnassa. Kun se on tuhlattu, niin vain anomuksesta hyvillä perusteluilla heruu lisää. Näin heillä talous pysyy hallinnassa ja yhteiskunta säästyy vielä suuremmilta maksuilta.

Ns. normitallaajallehan maksutyylillä ei ole väliä, kunhan laskut tulee maksettua.

Vierailija
99/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä hoidattaa, jotkut laskuttaa, eikä tule mitään laskutuslisiä, koska ei ole sitä maksupäätettä lääkärillä.

Meillä maalla voi maksaa joko kortilla tai mobilepaylla samantien eli riittävän pienelle firmalle toimii maksu puhelimella, muilla on maksupääte. Tuollainen laskusysteemi on aika mielenkiintoinen nykyaikana.

Vierailija
100/108 |
28.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan heti, koska en tykkää, että tilillä näkyy rahaa, joka on oikeasti jo varattu jonkun laskun maksamiseen. Näin siltikin, vaikka tilillä on rahaa useamman kuukauden kuluihin, eli pelkoa että rahat loppuu ennen eräpäivää ei ole.